Zeptejte se nás

Chtěli byste se nás na něco zeptat a nevíte, na koho přesně se obrátit? Pošlete nám svůj dotaz prostřednictvím níže uvedeného formuláře. Na Vaše dotazy odpovídají členové Mensy ČR (seřazeno abecedně podle příjmení):

Tomáš Blumenstein Magdalena Čavojská Petr Čavojský Dana Havlová Hana Kalusová Petr Mazal Lucie Měchurová Lenka Šnajdrová
Tomáš
Blumenstein
Magdalena
Čavojská
Petr
Čavojský
Dana
Havlová
Hana
Kalusová
Petr
Mazal
Lucie
Měchurová
Lenka
Šnajdrová

 

Štítek: předškolní věk (3–6 let)

Hledat:
Dotaz č. 136 (2.3.2017)
Dobrý den,
přemýšlím, že bych nechala otestovat své 5leté dítě, u kterého mám již rok potvrzené mimořádné nadání – a to z toho důvodu, aby se stalo členem Mensy. Nevím však, jestli by z toho plynuly benefity typu poradenství, doporučení vhodné literatury, her, školy, pobytu mezi obdobnými dětmi? Dnes jsem si objednala i ve Vašem e-shopu literaturu, absolvovala jsem seminář k NTC, avšak nebráním se dalším chytrým doporučením. Prosím ještě o zodpovězení, zda u testování takto malých dětí mohou být přítomni rodiče? Ještě dodám, že jsme navštívili i Centrum nadání, odkud jsem též čerpala stran pracovních listů, knih a her. Dítě již dvakrát absolvovalo Logickou olympiádu. Děkuji Vám. D. S.


Odpověď:

Dobrý den,
na testování IQ samozřejmě klidně přijít můžete, stačí si vybrat některý z nabízených termínů a vyplnit přihlášku. Jen je potřeba dávat pozor, abyste vybrala správný typ testování (většinou je označen jako „testování dětí od 5 let“, nebo něco podobného). Podrobnější dotazy k průběhu testování Vám zodpoví konkrétní testující, na jehož termín se přihlásíte. Já sama děti netestuji, takže nevím přesně – ale neměl by být vůbec žádný problém, abyste byla přítomna ve stejné místnosti.
Bez ohledu na to, zda se Vaše dítě stane či nestane členem Mensy, můžete se kdykoli zaregistrovat jako rodič, čímž si zajistíte odběr nepravidelně rozesílaného newsletteru. Všemožné tipy pro rodiče nadaných dětí se snažíme shromažďovat na stránce Tipy pro Vás. Z členství v Mense pak samozřejmě plynou nějaké benefity, které jsou stručně zmíněny na stránce Výhody pro členy, o Dětské Mense se dočtete základní informace na stránce Dětská Mensa.
Nedá se vše jistě popsat v několika řádcích. Prozkoumejte naše webové stránky, případně se přihlašte na testování, obojí Vám napoví více.

Lenka Šnajdrová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 116 (6.1.2017)
Dobrý den,
mám syna (5 let), který nadstandartně dobře počítá (např. umí dobře hodiny, třeba v 8:35 říct, za kolik minut bude celá; nemá problémy se zápornými čísly; početní příklady jako 11 000-2 jsou pro něj samozřejmé;úkoly typu „Je tisíc gepardů, každému desátému se narodí miminko, kolik jich bude celkem“ zvládá bez potíží). V geometrii a prostorové představivosti nevyniká, ale čísly své okolí udivuje každý den :)
Pro jeho psychickou pohodu není možné, aby chodil do nějaké speciální školy (bude chodit v místě bydliště, do třídy s neteří). Nevím, jak mu pomoct neotrávit se ve škole. Zda školský systém dává možnost rozdílových zkoušek a urychlení ročníků školy jen v jednom předmětu. Obávám se, aby nakonec neskončil s dvojkou z matiky, protože např. nepíše hezky číslice, a paní učitelka si ani nevšimne, že učivo prvního stupně už zvládl. Byli jsme v PPP, a paní psycholožka nám řekla, že stejně záleží na škole, a ne na jejím posudku. To je asi pravda, ale moc mi to nepomáhá. Uvítám radu. Děkuji, přeji pěkný den. D.F.


Odpověď:

Dobrý den,

všechny Vaše dotazy, problémy jsou opravdu hodně závislé na škole a konkrétní paní učitelce. Pokud máte školu již vybranou, bylo by velmi vhodné promluvit s paní ředitelkou o možnostech individuálního vzdělávání, které je škola schopna (ochotna) poskytnout. Podle platných vyhlášek by měla škola k žákovi s mimořádným nadáním přistupovat individuálně a nabídnout mu alespoň částečně výuku odpovídající jeho schopnostem. K tomu, aby tak mohla učinit, je ale opravdu potřeba vyšetření a doporučení z PPP. Způsob, jaký škola pro vzdělávání takového žáka určí, není ale přesně a jednoznačně dán. Může to být například Vámi zmíněné přeskočení ročníku, přeskočení pouze v jednom předmětu rozhodně není neobyklé, případně po dohodě s paní učitelkou zadávání obohaceného učiva… Pokud bude mít syn potvrzení z PPP, pak bych se rozhodně neobávala toho, že si paní učitelka nevšimne, že umí počítat – v návrhu na individuální vzdělávací plán by mělo být jasně vymezeno, v jakých oblastech a na jaké úrovni se mimořádně nadané dítě nachází, kde je nadprůměrné, kde je v průměru a kterým oblastem je potřeba věnovat zvýšenou péči. Bohužel ale není výjimečné, že škola představy ohledně individuálního vzdělávání žáka naplnit nedokáže a pokud je dítě trvale nespokojené, je na místě uvažovat o změně školy.

Lucie Měchurová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 113 (2.1.2017)
Dobrý den,
obracím se na vás s dotazem: synovi mé partnerky je 4,5 roku. Svoji inteligencí výrazně převyšuje svoje vrstevníky - sám čte, počítá, umí anglická slovíčka. Má výbornou dedukci a u věcí, které ho zajímají jde sám od sebe do hloubky poznání problematiky. Otázka zní: je možné "prověřit" dítě a nechat si poradit, kam se případně hlásit na základní školu? Obávám se, že jeho znalosti již v teď převyšují rámec osnov prvního nebo druhéího ročníku ZŠ. Jsme z Prahy. Za jakýkoliv podnet předem děkuji. hezký večer, J. T.


Odpověď:

Dobrý den,

z toho, co popisujete by se u chlapce skutečně mohlo jednat o mimořádné nadání. Mensa ČR testuje děti od dovršeného pátého roku, doporučila bych Vám tedy ještě chvilku vyčkat a poté se přihlásit na některý termín veřejného testování, které v Praze probíhá pravidelně. Co se týče základní školy, určitě je vhodný výběr na místě, podívejte se například na školy spolupracující s Mensou, kde se péči o nadané děti věnují, některé z nich mají pro tyto děti dokonce i speciálně oddělený skupinový program. V případě, že se u chlapce mimořádné nadání potvrdí a budete toto chtít ve vybrané škole zohlednit, bude ještě nutné absolvovat vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně, na základě kterého může škola vypracovat individuální vzdělávací plán, ve kterém vzdělávací potřeby dítěte zohlední. Pouze absolvování testu inteligence v rámci Mensy pro školu nestačí.

Lucie Měchurová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 104 (15.11.2016)
Dobrý den,
Potrebovala by som poradiť. Mám syna 5,5 roka. Je dosť bystrý, šikovný na matematiku, zaujíma sa i o fyzikálne pokusy, lepšie vychádza so staršími a dospelými, problém máme v kolektíve jemu seberovných detí. V štátnej školke sa sťažovali učiteľky že sa nezapája a nespolupracuje, keď začala do MŠ chodiť mladšia 3ročná, začali spolu chodiť do montessori. Tam sa znova začali sťažovať učitelky že je nepozorný, vymýšľa, robí „kašparka“. Občas sa u neho vyskytnú i tiky. Neurologička mala vážne podozrenie na Tourettov syndrom a tiky, doporučila psychológa a psychiatra. Ten povedal, že to Tourette nie je, a tiky má prameniace z toho že potrebuje pozornosť a byť „opečovávaný“ ako jeho mladšia handicapovaná sestra. Psychiatrička napísala zas že má nadpriemernú slovnú zásobu a matematické schopnosti a tiky to nie sú len zvačšená nosná mandľa. Možno ľahko hraničné ADHD.
Ja ako matka si mám zas tušenie, že tam možno žiadna hyperaktivita nie je (i manžel bol veľmi živé dieťa), túto „show“ robí v školke preto lebo sa tam nudí. (Doma totiž vydrží keď ho niečo zaujme i hodinu dve v kľude.) Kto z nich má teda pravdu? Budúci rok ide do ZŠ. Potrebujem pomoc pri výbere. Či klasická ZŠ alebo menší kolektív? Na koho sa obrátiť aby som zistila či to upútavanie pozornosti je od nudy alebo preto že tam má nedostatok podnetov ktoré by ho zaujali? Test IQ mu nik nerobil, len má zmysel ho zas testovať keď už bol u 3 odborníkov? Len keby sa aspoň zhodli... S pozdravom, L. M.


Odpověď:

Dobrý den, vyšetření, která uvádíte, byla zaměřena na případná zdravotní rizika. Doporučení, jak jej vzdělávat, aby se v MŠ nenudil a prospíval dle svých dispozic, může ale zrealizovat pouze školské poradenské zařízení, tj. Pedagogicko-psychologická poradna. Jejich práce s dítětem je trochu jíná, rovněž odborné materiály, které používají, jsou odlišné od postupů klinických psychologů. Zároveň by se měli vyjádřit i k rozumovým schopnostem syna a doporučit Vám i školce způsoby jeho dalšího rozvoje, včetně optimálních metod vzdělávání (což není v gesci psychiatra nebo psychologa).

Magdalena Čavojská Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 101 (7.11.2016)
Dobrý den,
Obracím se na Vás s žádostí o názor. Dostala jsem na Vaší instituci kontakt od paní učitelky z mateřské školy Orangery, kterou od září můj synek navštěvuje. Podle všeho co synek již zvládá je nadaný: jsou mu 3 roky, mluví plně v jednoduchých větách již od dvou let. V témže čase ho začaly zajímat čísla, naučil se počítat do 100, nyní zvládá do 1000, rozloží a složí třímístné číslo na různé varianty, umí celou abecedu přečte tu a tam jednoduchá slova, sám se naučil pomoci her počítat anglicky a též písmena a barvy. Umí cca 30 basnicek, značky všech aut a to i výrobní označení. Ted právě procházíme obdobím vlajek a čteme v mapách. Chlapec je v kolektivu spíše samotářský, nerad děla manuální činnosti kreslení a podobně. Je živý a má rád pohyb. Mentálně je spíše na úrovni 4 dítěte, a to i vzrůstem ;)
Paní učitelka Diana Vranová z Orangery mi doporučila, abych Vam napsala také s ohledem na to, aby věděla, jak v případě Deniska postupovat při učení atd. Samozřejmě to zajímá velice i nás, rodiče. Jde o to, abychom v některých případech nedělali chybu a nenutili ho k něčemu, co mu není přirozené. Snad se vyjadřuji srozumitelně ;)
Nevím úplně jak dal postupovat, budu velice vděčná za Vás čas a posouzení. S pozdravem, D. C.


Odpověď:

Dobrý den,

z toho, co popisujete, opravdu vyplývá, že se v případě Vašeho syna skutečně jedná o nadané dítě. Činnosti, kterými se nyní zabývá – vlajky, auta, jsou přesně právě ty činnosti, při kterých nadané děti doslova excelují a které je většinou pohltí. Z Vašeho e-mailu nevyplývá, zda se syn těmto činnostem věnuje i v rámci mateřské školy: Orangery je jednou ze školek, která s námi spolupracuje – v loňském roce jedna z paní učitelek absolvovala naše kurzy metody vzdělávání NTC, která právě mimo jiné pracuje s vlajkami a značkami. Tato metoda je velmi vhodná k rozvíjení dětí předškolního věku a i když není určena pouze pro nadané děti, velmi jim vyhovuje. Určitě bych v tomto směru jeho zájmů s chlapcem pokračovala, pokud zrovna Vaše paní učitelka nemá dostatek inspirace, zcela jistě jí dokáže načerpat u kolegyně, která našim školením prošla. V případě, že by jste se chtěla o této metodě více dozvědět Vy osobně, podívejte se na stránku O metodě NTC Learning.

Pokud bude syn získávat nové informace svým tempem, v rámci svých momentálních zájmů, rozhodně mu tím nemůžete uškodit. Bránit dítěti v čerpání nových informací určitě nemá smysl a ani to dost dobře nejde. Pokud by on sám nechtěl a nebylo by mu to v danou chvíli přirozené, určitě by se v tomto věku věci, které popisujete, naučit nedokázal. Nabízejte mu tedy bez obav činnosti, které ho zajímají. Je velmi dobře, že navštěvuje školku, která vzdělávání nadaných dětí aktivně podporuje, to je vždy velká výhra. 

V budoucnu bych Vám také mohla doporučit zvážit účast na některém z našich setkání členů a příznivců Dětské Mensy, kde se dají načerpat další inspirace od odborníků na práci s nadanými dětmi i od rodičů, které mají podobné „starosti“.

Lucie Měchurová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 84 (28.7.2016)
Dobrý den,
máme pětiletého syna,který je od malinka fascinován čísly. Od tří let čte (i psací písmo) a začínal se sám pokoušet i napodobovat písmena. Raději jsme mu koupili něco jako písanku, aby věděl, jaké má u písmen dělat tahy a celou abecedu zvládl za tři měsíce. Sčítání a odčítání už mu také nestačilo, tak dostal dětské pravítko a obrázkem a z druhé strany s násobilkou. Tu měl v malíčku za další dva měsíce. Dělení jsme mu vysvětlili tím,že je to obrácené násobení, tak to bylo s několika příklady na dalších „jen“ deset minut. Vše se učí ohromně rychle. Mimo jiné i zeměpis je pro něho hračka.
Byla jsem na první informativní schůzce v pedagogicko-psychologické poradně a byla mi doporučená Mensa na zjištění IQ našeho syna. Chtěla bych vědět,zda bude test jen informativní s výškou IQ, nebo zda by nám mohl i trochu napovědět, kterým směrem ho dál vést. Jestli by byl talent i na cizí jazyky například. A také nevíme,jak ho vzdělávat dál. Jestli nějakou speciální školu nebo ho učit doma. Jsme z malého města a školy tady nejsou moc připravené pro nadané děti. V příloze je synova tvorba. Budeme vděčni za jakékoliv informace. Přeji pěkný den, J. D.


Odpověď:

Dobrý den,

Testy Mensy ČR u dětí do 14 let zjišťují pouze pásmo, ve kterém se IQ nachází, resp. jak vysoký rozumový potenciál dítěte je. Bližší specifikaci a vymezení struktury nadání řeší kompletní psychologické testy používané v PPP nebo u klinického psychologa. Spolupráce s PPP je v daném případě opravdu na místě. Synovy výkony jsou, jak popisujete a jak je vidět z ukázky, vysoce rozvinuté. Důležité je však i jeho sociální zralost, která by mohla umožnit, předčasný nástup nebo nástup do vyššího ročníku, bez absolvování první třídy. Zde je opravdu nutný podrobný náhled psychologa (a dětského lékaře), kteří by mohli – jako jediní – vyhodnotit, zda by tento postup byl pro vašeho synka správný.

Osobně však tuto variantu vidím jako rizikovou. S postupem věku, je sice dítě stále úspěšnější než jeho spolužáci, ale vzhledem k věkovému rozdílu (často i 2 let) nelze vyloučit problémy v sociální oblasti. Většinou se neobjevují hned, ale okolo 3. – 4. třídy.  Z tohoto důvodu jsou vhodné např. malotřídní školy, kde jsou společně vzděláváni žáci napříč ročníky a nadané dítě může přijímat informace na své úrovni a při tom být v kolektivu svých vrstevníků a připravovat se na přestup na víceleté gymnázium. Učitelé jsou zde i více zvyklí pracovat s dětmi ve skupinách a nadaným dětem umožnit vzdělávání podle aktuálních potřeb (obohacení obsahu výuky, individuální časová organizace, spontánní akcelerace). Žádný individuální vzdělávací plán, který učitel vytvoří na papíře a nemá zkušenosti s tím, jak ho dostat do života, toto nezajistí.

Hodně štěstí při hledání vhodné školy.

Magdalena Čavojská Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 83 (11.7.2016)
Dobrý den,
ráda bych se informovala resp. poradila ohledně zjištění intelektu svého 4,5letého syna a nasměrování jak ho rozvíjet. Máme pár indicií, i ze strany ředitelky školky, že je možnost, že bude syn nadaný a rádi bychom si nechali poradit, jak/kterým směrem ho dál rozvíjet. Ráda bych Vás požádala o kontakt na poradnu v Hradci Králové, nevím na koho se obrátit v této oblasti. Předem Vám mockrát děkuji za odpověď. S pozdravem, E. D.


Odpověď:

Dobrý den, kompletním vyšetřením rozumových dovedností se zabývají Pedagogicko-psychologické poradny, ale ty mají zkušenosti převážně s dětmi školního věku. V předškolním věku lze využít např. vyšetření u klinického psychologa, který pracuje s nadanými dětmi (adresu lze vyhledat např. na katalog.psychoweb.cz) nebo v Centru nadání v Praze, kde by Vám odborníci poradili, jak směřovat další rozvoj dítěte. Využít můžete i testování Mensy, které vypovídá o pásmu intelektu, ve kterém se dítě aktuálně nachází a další informace získat např. na akcích pořádaných pro rodiny s nadanými dětmi Setkání členů a příznivců Dětské Mensy.

Magdalena Čavojská Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 71 (25.4.2016)
Dobrý den, ráda bych Vás poprosila o radu. Jako matka samoživitelka jsem se dcerou (nyní 4 roky) přestěhovala cca před 3/4 rokem na Prahu 13. Zde navštěvuje státní MŠ (2. třída). Již odmala je velmi vnímavá, v kolektivu dost napřed. Již před druhým rokem věku skládala puzzle pro 4leté, ve 2,5 letech začala psát první písmena, poměrně rychle i mluvila a má velmi širokou slovní zásobu. V kolektivu je spíš zdrženlivá a stojí stranou, pokud jí však něco nadchne, jde do toho s vervou a má i výdrž a soustředění dlouhé. V současné době čte a píše písmena, počítá, zajímá se o encyklopedie a technické věci, svět jakoby viděla očima geometrie a vše převádí na tvary. Doma mi začala říkat,že se ve školce nudí a nemá mnoho kamarádů. Navštívila jsem s ní Centrum nadání, kde absolvovala diagnostiku intelektu s výsledkem velmi vysokého nadprůměrného rozumového nadání a bylo mi doporučeno ji dávat dostatek podnětů a zapojovat ji do kolektivu stejně orientovaných vrstevníků. Jako bývalý pedagog v MŠ naprosto chápu, že není v lidských silách pedagoga, který má ve třídě 30 dětí, věnovat se jednomu dítěti více / jinak než ostatním. Na druhou stranu bych byla ráda, aby tento potenciál měla šanci rozvinout ještě více – pokud bude chtít a měla v budoucnu šanci díky němu dělat, co ji baví.
Bohužel jsem se zarazila na tom, že pokud nemám finance na to, abych ji zapsala do soukromé MŠ např. s menším počtem dětí ve třídě, nemám šanci ji právě zařadit někam, kde bude dostatečně zásobovaná informacemi. Doma to řeším různými hrami, stavebnicemi, pracovními listy (které ji teď dávám i do školky, s prosbou, aby ji je paní učitelka nabídla, pokud si je bude chtít dělat místo vymalování třeba), ale chápu a vidím, že je to málo. Nějak jsem teď ztracená v tom, kam to celé posunout a udělat ji spokojenější. Nenašla jsem kolem ani žádné kroužky nebo zájmové činnosti pro děti s tímto „hendikepem“. Mockrát Vám děkuji a přeji krásný den, N. W.


Odpověď:

Dobrý den,

od září vstupuje v platnost nová legislativa, která umožňuje zohlednit i vzdělávací potřeby dětí zařazených do MŠ. Pamatuje i na nadané děti. Podmínkou je vyšetření dítěte ve školském poradenském zařízení (pedagogicko-psychologická poradna) a jeho doporučení, tzv. stupně podpory. To je pak pro MŠ závazné. Vyšetření v Centru nadání, bohužel, akceptovat nelze. Ale na jeho základě (výsledku) můžete o odborné vyšetření v PPP požádat. Pokud bude i zde zachycen nadprůměrný výkon (a není důvod aby nebyl), PPP navrhne podporu, kterou pak MŠ musí zajistit, např. může získat finanční prostředky na pomůcky, se kterými by p. učitelka s dcerou pracovala (encyklopedie, hry, pracovní materiály), dokonce lze získat i finanční prostředky na asistenta pedagoga, který by dcerku v MŠ rozvíjel a obohacoval její činnost. Tyto prostředky mají být - podle sdělení MŠMT - nárokové (vy však musíte písemně o tento postup vedení MŠ, na základě doporučení PPP, požádat). Musím ale popravdě říci, že tyto kroky jsou teprve prezentovány. A do září je ještě daleko. Vy si však zatím můžete vyřídit vyšetření v PPP :)

Jako rodič můžete také absolvovat seminář k metodě NTC, která je přímo na rozvoj předškolních dětí zaměřena a seznámí Vás i s různými zajímavými aktivitami na obohacování rozumových dovedností. S danou metodou již pracuje mnoho MŠ, možná máte nějakou přímo ve svém okolí. Zároveň můžete zvážit možnost zúčastnit se i připravovaného jarního setkání členů a příznivců Dětské Mensy, jehož registrace je otevřena do 12. května.

Magdalena Čavojská Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 70 (19.4.2016)
Dobrý den,
mám čtyřletou holčičku a zdá se mi, že je velmi nadaná. Má velkou slovní zásobu, což kolikrát i šokuje paní učitelku ve školce. Sama se naučila psát všechna písmena v abecedě. Ráda bych zjistila, jestli je to jen mateřská zaslepenost, že je nadprůměrná nebo fakt. Dá se to nějak zjistit na dálku? V našem okolí (Jihlava) jsem žádnou organizaci spolupracující s Mensou nenašla. Děkuji za informaci. E. R.


Odpověď:
Dobrý den,
jak sama píšete, někdy je z dovedností Vaší dcery překvapená i paní učitelka ve školce, takže o „mateřskou zaslepenost“ se s větší pravděpodobností jednat nebude :-) Máte-li chuť a čas o víkendu 3.–5. června 2016, můžete se přihlásit na nadcházející jarní setkání členů a příznivců Dětské Mensy, na které dorazí spousta rodičů s nadanými dětmi. Setkání se bude konat relativně nedaleko od Jihlavy. Vůbec není potřeba být členem Mensy, společným zájmem jsou nadané ratolesti. Tam se můžete dozvědět spoustu užitečných informací. Nebo pokud čas v tu dobu mít nebudete, můžete načerpat nějaké informace z Doporučené literatury. Případně až Vaše dcera dovrší věk 5 let, můžete ji nechat otestovat mensovním IQ testem určeným pro tuto věkovou kategorii.
Lenka Šnajdrová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 57 (22.2.2016)
Dobrý den,
chtěla bych se poradit. Syn od 1,5 roku věku má rád čísla a písmena. Teď je mu 3,5 roku a hraje si skoro jen s nimi: píše čísla, písmena, slova; počítá; naučil se ruskou, českou a anglickou abecedu, trochu čte apod. Ale hlavně ta čísla – naprosto je zbožňuje. Když chodíme ven, pořád čte čísla baráků (je to legrační, jak lidi v autobuse koukají, když přečte třeba „3028“), zeptal se, jak se jmenují větší čísla (já díky jemu už také vím :-)) – chodí a opakuje „octillion, detsillion, …“
Už Vás nebudu zdržovat těmi detaily, chci se poradit – jak mám postupovat, abych mu pomohla? Přála bych si, aby byl v týmu, kde děti budou mít stejné zájmy a učitelé je budou v tomto směru rozvíjet a pomáhat dozvědět se více a více. Hledala jsem matematické školky, ale nic jsem nenašla…
Chodíme do školky Josefínka a Vendelínek, která spolupracuje s Mensou ČR, je tam fajn, ale podle mého by syn potřeboval důraz právě na tu matematiku…
Budu velice vděčná za jakoukoli radu. Děkuji za Váš čas.
S pozdravem, I. S.


Odpověď:

Dobrý den,

mateřské školky zaměřené na určitý obor u nás nejsou. Jsou ale školky, které svůj vzdělávací program obohacují, např. metodou NTC (stále však v kontextu celkového rozvoje dítěte). Matematické dovednosti lze rozvíjet např. s podporou metody prof. Hejného nebo prostřednictvím vhodných deskových her (např. Heckmeck, Game, aj.). Doporučuji Vám také zvážit účast na některé z akcí pro rodiny s dětmi v rámci Setkání členů a příznivců Dětské Mensy, kde jsou představovány i různé hry a aktivity na rozvoj rozumových dovedností dětí.

Magdalena Čavojská Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 54 (12.2.2016)
Dobrý den,
ráda bych se zeptala na vhodnost testování dítěte. Brzy bude mít 5 let. V tuto chvíli již čte, velká i malá tiskací písmena, počítá do 100 i víc, sčítá do 20 cca, hodně si pamatuje. Na druhou stranu je to horší s udržením pozornosti, je introvert, nesnáší změny ani větší kolektiv. Uvažujeme o škole pro nadané ve Zlíně- Malenovicích a napadlo mě, jestli je předtím vhodné udělat testy? Děkuji moc. S pozdravem, M.E.


Odpověď:

Dobrý den,

jako prvotní screening bych Vám testování určitě doporučila, ale na druhou stranu se můžete řídit i Vaším jistě správným pocitem, že jde o dítě šikovné a podporovat ho v aktivitách, které ho zajímají. Podporou nemůžete nic pokazit.
Tím, že máte ve Vašem okolí specializovanou třídu, máte velkou výhodu a rozhodně zvažte jeho zařazení do této třídy.

Pro školu je jediná závazná zpráva z pedagogicko-psychologické poradny.

S pozdravem

Dana Havlová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 42 (29.12.2015)
Dobrý den,
chci se prosím zeptat, zda je běžné, jak bych tak řekla, aby syn, kterému bude v březnu 5 let, poznal téměř všechna písmenka z abecedy i s háčky, podotýkám, že jsme se písmenka nikdy neučili! Dále pak asi od 4 let, možná i dříve, pozná značky aut - př. Renault Scenic, Škoda Octavia...za jízdy autem, „značky“ jedou proti nám, ale i stojící :-) Pozná snad všechny, co jezdí po našich silnicích, až možná na dvě, které se vyskytují na silnici zřídka.. A do třetice, umí napočítat do 100, aniž by se zmýlil! A také přečte čísla jako 83, 65, 32, 94 atd. atd. Upozorňuji, že jsme nikdo z rodiny se synem, nic z toho, co píši nikdy cíleně netrénovali!!!
Děkuji velmi za odpověď.
S pozdravem
Eva K. (maminka téměř 5ti letého Adama K.)


Odpověď:
Dobrý den,
sama jistě cítíte, že zcela běžné to není a že rozumové schopnosti Vašeho syna jsou trochu „jinde“ než schopnosti jeho vrstevníků ve školce. Možná časem zjistíte (nebo už jste zjistila), že Váš syn vyžaduje více podnětů, než je u většinové populace dětí běžné. V horším případě by mu časem nemusela vyhovovat spádová škola poblíž Vašeho bydliště, zvláště pokud paní učitelky nevěnují dostatečnou pozornost nadaným dětem. Snad na našich www stránkách najdete dost inspirujících podnětů, jak Vašeho syna účinně zabavit. V případě potřeby se můžete poohlédnout na mapě spolupracujících škol, jestli se poblíž Vašeho bydliště nevyskytuje nějaká, která by Vašemu synovi později vyhovovala. Pokud byste chtěla, od dovršení 5 let věku můžete Vašeho syna nechat otestovat oficiálním mensovním IQ testem. V případě Vašeho zájmu se můžete zaregistrovat k odběru nepravidelných e-mailových novinek z Dětské Mensy.
Lenka Šnajdrová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 13 (17.6.2015)
Dobrý den,
našemu synovi bude v říjnu 5 let, velmi brzy začal mluvit, má velmi bohatou slovní zásobu, už ve 2 letech zpaměti vyprávěl dlouhé pohádky, vymýšlel sám vtípky, pamatoval si názvy asi 40 druhů lokomotiv, brzy uměl rozpoznávat barvy, písmena, čísla, napočítá v podstatě do nekonečna :-) Začíná číst a psát. Nedávno také začal úspěšně sčítat a zkouší i odečítat, snaží se přijít logice matematiky na kloub. Rádi bychom ho v jeho aktivitě podpořili, případně rozvíjeli jeho nadání. Mohli byste mi prosím poradit, jak, a zda jej v matematických dovednostech rozvíjet - zda s ním skutečně počítat příklady, nebo to může být spíš na škodu a je lepší postupovat v tempu mateřské školky? Předem moc děkuji za radu či inspiraci. E.B.


Odpověď:

Dobrý den,

každé dítě je individualita a je docela těžké radit takto na dálku. Ale obecně (nejen v matematice) platí, že má-li dítě zjevný zájem o nějakou oblast, rozhodně je lepší spíše tento zájem přirozeně rozvíjet, než abychom dítě odbyli např. slovy „to se budeš učit až ve škole“. Nejsem expert na matematiku, takže Vám neporadím zcela konkrétně – ale pokud zapojíte svou (i synovu) fantazii, jistě najdete v běžném životě spoustu příkladů, které se dají nenásilně „naroubovat“ na matematické dovednosti.

Každopádně bych Vám rozhodně doporučila alespoň se seznámit s principy Hejného metody výuky matematiky (http://www.h-mat.cz) - tedy pokud ji ještě neznáte. Nejsem si teď jistá, zda se pořádají i kurzy pro rodiče (nebo jsou v aktuální nabídce „jen“ kurzy pro učitele). Každopádně si můžete pustit videozáznam z loňské nebo letošní přednášky pana profesora Hejného, který přijal pozvání na naši konferenci (listopad 2014, březen 2015). Možná právě v těchto přednáškách najdete konkrétní inspiraci, jak rozvíjet matematické vlohy Vašeho syna.

Lenka Šnajdrová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 8 (17.6.2015)
Dobrý den,
jsem matkou pětiletého chlapce, o kterém se domnívám, že jeho IQ výrazně vyšší ve srovnání s jeho vrstevníky Od tří let čte, píše – i dlouhé pohádky, ale hlavně – miluje matematiku – právě máme období sčítání o odčítání nad 100, poradí si dobře i s malou násobilkou. Dokázali byste mi poradit s výběrem vhodné školy?


Odpověď:

Dobrý den,
je možné, že máte mimořádně nadaného syna. Možná časem narazíte na typické potíže, se kterými se často potýkají rodiče nadaných dětí.
Uvažujete-li již nyní o výběru vhodné školy, možná zkuste navštívit pedagogicko-psychologickou poradnu poblíž Vašeho bydliště. Výsledky komplexního vyšetření v PPP Vám mohou poradit, jak s dítětem pracovat a jsou závazné i pro školu. Školy mají ze zákona povinnost vypracovat individuální vzdělávací plán nadanému žákovi. Realizace však bývá v praxi obtížnější - některé školy se nadaným dětem věnují více, některé méně.
Na stránkách Mensy zveřejňujeme seznam tzv. spolupracujících škol, které dělají pro nadané děti více než drtivá většina ostatních škol. Podrobné informace i seznam spolupracujících škol najdete na http://deti.mensa.cz/index.php?pg=spolupracujici-skoly.
Případně můžete časem zkusit syna přihlásit do některého z klubů nadaných dětí, seznam najdete na http://deti.mensa.cz/index.php?pg=knd. Je však potřeba dopředu kontaktovat vedoucího klubu a vysvětlit mu situaci (většinou kluby fungují při nějaké základní škole, ale v principu jsou otevřené všem nadaným dětem z regionu).
Samozřejmě můžete nechat syna otestovat i v Mense, základní informace najdete zde: http://www.mensa.cz/testovani-iq/ , nejbližší termíny a místa testování zde: http://www.mensa.cz/testovani-iq/nejblizsi-terminy/
Na základě výsledků mensovního IQ testu může být Vašemu synovi nabídnuto členství v Dětské Mense, která vyvíjí aktivity pro nadané děti zcela nezávisle na školském systému vzdělávání. Viz např. http://deti.mensa.cz/index.php?pg=aktuality&aid=136

Lenka Šnajdrová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 3 (17.6.2015)
Mám 4 letou dcerku, ještě jí nebyly ani dva roky a uměla barvy, naučila se je od bonbónu. Vždy se mi zeptala a tohle je? V roce povídala věty, ve dvou letech normální rozhovor, ve 3 letech kvalitní výslovnost, velká slovní zásoba. Ve 4 letech mi přijde, že hledá moc informací na svůj věk; nevím, zda je to normální, na vše se ptá proč, z čeho to je, nestačí jí standardní jednoslovná odpověď, ale stále proč a proč a proč, rozebírá básničky. např. „polámal se mraveneček“ - proč se polámal? kde bydlí? proč doktor přijel za ním? a tak nevím, jak to mají jiné děti, co se týká kresby, tak namaluje detaily oční panenku, vnitřek ucha… když má obrázek z knihy a ptám se jí, co vidí, tak vše vyjmenuje plus řekne kousek lesa, kousek pole, kousek trávy a to je obrázková kniha pro 3leté děti… Když je venku s tatínkem, sama tak mi doma povypráví celý rozhovor včetně intonace… nechci z ní dělat génia - to není. Ale naopak nechci něco podcenit, aby ve škole neměla problémy s tím, že jí nestačí standardní odpověď a že bude třeba vyrušovat.

Odpověď:

Dobrý den, Vaše dcerka, tak jak popisujete, se jeví jako bystrá a šikovná holčička, která se díky své zvídavosti určitě neztratí. Ale i zvídavost je třeba rozvíjet a podporovat. S tím Vám může pomoci např. mateřská školka s programem NTC (viz informace na webu Mensy) nebo aktivity pro rodiny s dětmi (deti.mensa.cz), kde se dozvíte mnoho zajímavých informací, od odborníků ze školství, dětských psychologů, ale i rodičů, kteří mají podobné zkušenosti s výchovou šikovného předškoláka. Zde lze domluvit i případné testování. Věřím, že se na některé z podobných aktivit uvidíme :)

Magdalena Čavojská Nahoru na začátek stránky