Zeptejte se nás

Chtěli byste se nás na něco zeptat a nevíte, na koho přesně se obrátit? Pošlete nám svůj dotaz prostřednictvím níže uvedeného formuláře. Na Vaše dotazy odpovídají členové Mensy Česko (seřazeno abecedně podle příjmení):

Tomáš Blumenstein Magdalena Čavojská Petr Čavojský Hana Kalusová Petr Mazal Lucie Měchurová Zuzana Poláková Jarka Marčeková
Tomáš
Blumenstein
Magdalena
Čavojská
Petr
Čavojský
Hana
Kalusová
Petr
Mazal
Lucie
Měchurová
Zuzana
Poláková
Jarka
Marčeková

Předem Vás však upozorňujeme, že všichni výše uvedení lidé se Mense Česko věnují jako dobrovolníci ve svém volném čase. Může tedy trvat poměrně dlouho, než se dočkáte odpovědi na svou otázku. Než nám svůj dotaz pošlete, prosím podívejte se do již zodpověděných dotazů, které jsme pro přehlednost roztřídili podle témat i podle věku dítěte. Možná právě tam na svou otázku najdete odpověď.

Štítek: matematický talent

Hledat:
Dotaz č. 292 (29.11.2019)
Dobrý den. Máme problém s vnukem. Je v 1. ročníku gymnázia. Jeho učitel na ZŠ o něm mluvila jako o matematickém talentu. Od raného dětství zpaměti počítal, lehce řešil složité úlohy apod. Ve vyšších třídách ZŠ počítal jinak než ostatní, nacházel snadnější řešení, nepoužíval vzorečky. Většinou mu chyběl postup, ale učitelce to vysvětlil a neměl s tím problémy. Na gymnáziu „narazil“. Jeho učitel neuznává jiné řešení, než to jeho. Z písemných prací dostává jednu čtyřku za druhou, protože mu chybí vzorečky. Nějaké poznámky k řešení má, ale ty mu učitel škrtl, že tak se to nemá počítat. Výsledky má správné. Jeho otec (můj zeť, absolvent MatFyzu) za učitelem byl, ale není s ním řeč. Vždycky ho matematika bavila, ale tedˇje otrávený a máme strach, že se na všechno vykašle. V 8. třídě se zúčastnil matematické olympiády. Jako jediný vypočítal správně všechny příklady, ale za „špatný“ nebo chybějící postup měl stržené body a tak se dostali před něj žáci, kteří neměli všechny příklady. Proto se už další olympiády nezúčastnil.

Odpověď:

Dobrý den,

Vaše zoufalství zcela chápu, ale bohužel mě nenapadá žádný způsob, jak by mohla Mensa pomoci vyřešit tuto konkrétní situaci. Celá organizace funguje na bázi dobrovolnictví, nemáme žádné „páky“ na učitele. Zahodit takový matematický talent by samozřejmě byla obrovská škoda. Jako krajní řešení by snad mohla připadat v úvahu změna školy, kde by měli pro talent Vašeho vnuka větší pochopení.

Za Mensu můžeme Vašemu vnukovi nabídnout asi „jen“ zapojení do našich aktivit – což ale rozhodně není málo. Zkoušel třeba Logickou olympiádu? Letošní ročník už skončil, ale soutěž se koná každoročně. Na postup se tam nikdo neptá, důležité je dobrat se ke správnému řešení. Více se dočtete např. v sekci Logická olympiáda, případně na oficiálních stránkách soutěže.

Kromě toho pořádá Mensa ČR řadu akcí, které jsou otevřeny i veřejnosti, tzn. nejsou vyhrazené našim členům. Nebo zkuste kontaktovat přímo Místní skupinu České Budějovice, třeba budou mít konkrétní tipy pro Váš region.

Lenka Šnajdrová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 240 (11.1.2019)
Dobrý den,
můj 8letý syn umí ve druhé třídě počítat rychleji, než paní učitelka, která nám poradila, abychom jeho matematický talent určitě rozvíjeli. Mohu se zeptat na možnosti kurzů, workshopů, příp. individuálního přístupu? Předem děkuji, s pozdravem P.V.


Odpověď:

Dobrý den,

doporučuji Vám navštívit pedagogicko-psychologickou poradnu, kde by posoudili míru nadání Vašeho syna. Zde by rovněž vzali v úvahu jeho další dovednosti, např. zda se jedná o matematické nadání, na jehož základě by bylo vhodné akcelerovat výuku vzděláváním ve vyšším ročníku (pouze v oblasti matematiky, nejedná se o přeskočení ročníku). Zároveň Vám mohou poradit, zda ve vašem okolí nepracuje nějaká organizace nebo kroužek, který se nadaným matematikům věnuje. Rovněž se můžete poohlédnout v okolí, zda není na nějaké škole např. Klub nadaných dětí. V rámci vzdělávání lze využít i různé deskové hry, které může zajistit škola nebo je využijete doma. Kromě rozvoje matematiky mají velký význam pro cvičení paměti, postřehu a prostorové orientace, která je důležitá pro geometrii, např. Ubongo nebo Tsuro. Pro podporu zájmu o numeraci doporučuji deskovou hru Abaku, kterou je možné získat i jako on-line aplikaci (viz informace pro rodiče).

Magdalena Čavojská Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 239 (9.1.2019)
Hezký den,
mám ve třídě potvrzeného žáka s nadáním na matematiku (PO2). Potřebovala bych poradit s výukovým softwarem, který by mohl využívat k rozšiřování svých schopností v tabletu. Cenově by se měl pohybovat do 2000 Kč.
Děkuji za rady a podporu. M. N.


Odpověď:

Dobrý den,

bohužel, neuvádíte o jakou třídu nebo stupeň se jedná. Obecně mohu doporučit např. portál Pro školy, nebo výkový program systému Abaku, který si můžete vyzkoušet zdarma na uvedeném odkazu. Z výukových CD lze využít např. tituly firmy Silcom, rozdělené podle obtížnosti. Zajímavé jsou úlohy rozšiřující běžné učivo ZŠ nebo slovní úlohy s velkou databází úloh.

Magdalena Čavojská Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 133 (24.2.2017)
Dobrý den,
Měl bych prosbu, náš syn se pravidelně účastní Logické olympiády (mimochodem úspěšně), již před cca 2–3 lety jsme se informoval, zda je možné mu nějak pomoci, poradit s rozvojem podle nás velmi dobrých početních znalostí a fotografické paměti, shodli jsme se tenkrát, že je ještě brzo, ale letos na jaře mu bude již 7 let, tak bych chtěl poprosit, jestli byste nás nemohli odkázat na nějaké zdroje pro řešení matematických úloh, kvízů apod. pro tuto věkovou kategorii. V 1. třídě jsou výpočty pro něj hračkou, nemá problém sčítat odčítat v řádech všech čísel do cca 10 000, v menších číslech v pohodě násobí… tak mi přišla škoda ho v tomto nerozvinout, hlavně z důvodu, že jeho matematika velmi baví a počítá vlastně pořád, cokoliv, v duchu, prostě čísla miluje… Je také aktivní sportovec, baví ho šachy, veškeré hlavolamy… Je škoda, že většina akcí, které pořádá Dětská Mensa, jsou pro nás dosti vzdálené (jsme z jižních Čech), takže jsme neměli možnost zatím nic využít, ale určitě se o to budeme snažit…
Děkuji za rady, co by bylo nejlepší pro naše syna, co procvičovat, případně na koho se obrátit, aby se dále rozvíjel… Samozřejmě pokud uznáte, že tyto znalosti nejsou nijak výjimečné, tak to nemá cenu řešit, bereme to jen podle našich laických zkušeností v porovnání s ostatními dětmi jeho věku z okolí… Budu rád za vaši odpověd, odkazy, doporučení, prostě cokoliv :-) V. B.


Odpověď:

Dobrý den,

doporučuji Vám vyzkoušet výuková CD na rozvoj logiky a myšlení např. z edice Chytré dítě, kde si můžete vybrat i tituly na rozvoj M. Podle věku soudím, že je syn již ve škole, proto Vám dále doporučuji zjistit si, zda je vaše škola uživatelem portálu www.proskoly.cz a požádat o přístupový kód. Tento portál je zaměřen na obohacování více oblastí a má velké množství pracovních listů i na rozvoj logického myšlení. Všechny aktivity jsou víceúrovňové, takže s nimi můžete pracovat postupně, podle zájmu a časových možností.

Běžně dostupné jsou také stránky www.technoplaneta.cz, které jsou plné rébusů a kvízů, které připravuje jedna velmi šikovná paní učitelka pro zvídavé a bystré žáky.

Na domácí hraní (a procvičování) mohu doporučit i deskové hry zaměřené na rozvoj matematických dovedností (nejen numerace), např. Abaku, The game, Heckmeck a všechny karetní hry na rozvoj postřehu a orientace na ploše (podporuje protorovou představivost nutnou pro zvládnutí geometrie), např. Pippo, Antivirus, 3D Blocus, aj. Jako šachistu by ho jistě zaujala i japonská desková hra go.

Vhodné deskové hry však nejlépe poznáte, když si je sami zahrajete. Vaše škola může pozvat např. zástupce z Mensy ČR na testování a domluvit si i ukázku deskových her. Zkuste oslovit vedení školy, třeba to přivítají jako dobrý nápad.

Magdalena Čavojská Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 120 (23.1.2017)
Dobrý den,
mám syna, který chodí do první třídy ZŠ. Vede si dobře a vzhledem k tomu jak si vede především v matematice, jsem byl opakovaně vyzván, abych se obrátil na Mensu. Já ale jaksi nevím, co dál. Můžete mi poradit?
S pozdravem, J. F.


Odpověď:

Dobrý den,

v rámci Mensy ČR Vám můžeme nabídnout testování IQ, které by Vám mohlo přinést odpověď na otázku, zda je Váš syn nadané dítě. Dále bych Vám doporučila zkusit se zúčastnit setkání členů a příznivců Dětské Mensy, kde je možné se dozvědět více od odborníků i dalších rodičů, vyzkoušet si aktivity vhodné pro nadané děti, případně je možné nechat syna otestovat tam. Nejbližší setkání se uskuteční v dubnu, pokud se přihlásíte k odběru novinek, určitě se k Vám informace dostane včas. 

Lucie Měchurová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 116 (6.1.2017)
Dobrý den,
mám syna (5 let), který nadstandartně dobře počítá (např. umí dobře hodiny, třeba v 8:35 říct, za kolik minut bude celá; nemá problémy se zápornými čísly; početní příklady jako 11 000-2 jsou pro něj samozřejmé;úkoly typu „Je tisíc gepardů, každému desátému se narodí miminko, kolik jich bude celkem“ zvládá bez potíží). V geometrii a prostorové představivosti nevyniká, ale čísly své okolí udivuje každý den :)
Pro jeho psychickou pohodu není možné, aby chodil do nějaké speciální školy (bude chodit v místě bydliště, do třídy s neteří). Nevím, jak mu pomoct neotrávit se ve škole. Zda školský systém dává možnost rozdílových zkoušek a urychlení ročníků školy jen v jednom předmětu. Obávám se, aby nakonec neskončil s dvojkou z matiky, protože např. nepíše hezky číslice, a paní učitelka si ani nevšimne, že učivo prvního stupně už zvládl. Byli jsme v PPP, a paní psycholožka nám řekla, že stejně záleží na škole, a ne na jejím posudku. To je asi pravda, ale moc mi to nepomáhá. Uvítám radu. Děkuji, přeji pěkný den. D.F.


Odpověď:

Dobrý den,

všechny Vaše dotazy, problémy jsou opravdu hodně závislé na škole a konkrétní paní učitelce. Pokud máte školu již vybranou, bylo by velmi vhodné promluvit s paní ředitelkou o možnostech individuálního vzdělávání, které je škola schopna (ochotna) poskytnout. Podle platných vyhlášek by měla škola k žákovi s mimořádným nadáním přistupovat individuálně a nabídnout mu alespoň částečně výuku odpovídající jeho schopnostem. K tomu, aby tak mohla učinit, je ale opravdu potřeba vyšetření a doporučení z PPP. Způsob, jaký škola pro vzdělávání takového žáka určí, není ale přesně a jednoznačně dán. Může to být například Vámi zmíněné přeskočení ročníku, přeskočení pouze v jednom předmětu rozhodně není neobyklé, případně po dohodě s paní učitelkou zadávání obohaceného učiva… Pokud bude mít syn potvrzení z PPP, pak bych se rozhodně neobávala toho, že si paní učitelka nevšimne, že umí počítat – v návrhu na individuální vzdělávací plán by mělo být jasně vymezeno, v jakých oblastech a na jaké úrovni se mimořádně nadané dítě nachází, kde je nadprůměrné, kde je v průměru a kterým oblastem je potřeba věnovat zvýšenou péči. Bohužel ale není výjimečné, že škola představy ohledně individuálního vzdělávání žáka naplnit nedokáže a pokud je dítě trvale nespokojené, je na místě uvažovat o změně školy.

Lucie Měchurová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 107 (22.11.2016)
Dobrý den, mám dotaz ohledně svého syna (7). Je v první třídě. Sám se naučil letos na jaře číst, píše průměrně, počítá do několika tisíc, odčítání, sčítání. Říká, že se při hodině čtení a matematiky nudí. Je aktivní sportovec, chodí také do hudební školy. Baví ho šachy. Přemýšlím nad tím, jestli je to běžné a jestli by eventuálně nemělo smysl podívat se na to, zda třeba do budoucna nevyžaduje jiný přístup ve vzdělávání, aby mohly být jeho schopnosti rozvíjeny… zároveń mu nechci ublížit tím, abych ho nepřetížila. Zatím vše, co dělá, ho baví… u syna jsme zatím žádné testování neprováděli, žádné takové testy ani nezná. Prosím tedy o radu, jak postupovat dál. Děkuji.

Odpověď:

Dobrý den,

není zcela běžné, aby dítě v první třídě sčítalo a odčítalo tisíce - může to být jednou ze známek toho, že se jedná o dítě nadané. Stejně tak může být projevem nadání i předčasná čtenářská schopnost. Pokud by tomu tak skutečně bylo, je jiný přístup ve vzdělávání určitě žádoucí. Tím, že v rámci svého vzdělávání bude dostávat úkoly, které budou odpovídat jeho aktuálním schopnostem ho rozhodně přetížit nemůžete. Naopak, škola ho přestane nudit a bude motivován k další práci. Nicméně, abyste toto mohla po škole, resp. paní učitelce žádat, je nezbytné syna nechat vyšetřit v pedagogicko-psychologické poradně, kde zjistí, zda se skutečně jedná o nadané dítě, v jakém směru se jeho případné nadání projevuje a následně doporučí postup, který by měla škola v jeho vzdělávání zvolit. Je samozřejmě také možné mu nechat udělat IQ test, který nabízí Mensa ČR. Tento test Vám může pro začátek posloužit jako podklad k tomu, zda Váš syn je skutečně nadaný a zda má smysl řešit vyšetření v PPP a následně úpravu vzdělávání. V případě zájmu se podívejte na nabízené termíny testování.

Lucie Měchurová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 101 (7.11.2016)
Dobrý den,
Obracím se na Vás s žádostí o názor. Dostala jsem na Vaší instituci kontakt od paní učitelky z mateřské školy Orangery, kterou od září můj synek navštěvuje. Podle všeho co synek již zvládá je nadaný: jsou mu 3 roky, mluví plně v jednoduchých větách již od dvou let. V témže čase ho začaly zajímat čísla, naučil se počítat do 100, nyní zvládá do 1000, rozloží a složí třímístné číslo na různé varianty, umí celou abecedu přečte tu a tam jednoduchá slova, sám se naučil pomoci her počítat anglicky a též písmena a barvy. Umí cca 30 basnicek, značky všech aut a to i výrobní označení. Ted právě procházíme obdobím vlajek a čteme v mapách. Chlapec je v kolektivu spíše samotářský, nerad děla manuální činnosti kreslení a podobně. Je živý a má rád pohyb. Mentálně je spíše na úrovni 4 dítěte, a to i vzrůstem ;)
Paní učitelka Diana Vranová z Orangery mi doporučila, abych Vam napsala také s ohledem na to, aby věděla, jak v případě Deniska postupovat při učení atd. Samozřejmě to zajímá velice i nás, rodiče. Jde o to, abychom v některých případech nedělali chybu a nenutili ho k něčemu, co mu není přirozené. Snad se vyjadřuji srozumitelně ;)
Nevím úplně jak dal postupovat, budu velice vděčná za Vás čas a posouzení. S pozdravem, D. C.


Odpověď:

Dobrý den,

z toho, co popisujete, opravdu vyplývá, že se v případě Vašeho syna skutečně jedná o nadané dítě. Činnosti, kterými se nyní zabývá – vlajky, auta, jsou přesně právě ty činnosti, při kterých nadané děti doslova excelují a které je většinou pohltí. Z Vašeho e-mailu nevyplývá, zda se syn těmto činnostem věnuje i v rámci mateřské školy: Orangery je jednou ze školek, která s námi spolupracuje – v loňském roce jedna z paní učitelek absolvovala naše kurzy metody vzdělávání NTC, která právě mimo jiné pracuje s vlajkami a značkami. Tato metoda je velmi vhodná k rozvíjení dětí předškolního věku a i když není určena pouze pro nadané děti, velmi jim vyhovuje. Určitě bych v tomto směru jeho zájmů s chlapcem pokračovala, pokud zrovna Vaše paní učitelka nemá dostatek inspirace, zcela jistě jí dokáže načerpat u kolegyně, která našim školením prošla. V případě, že by jste se chtěla o této metodě více dozvědět Vy osobně, podívejte se na stránku O metodě NTC Learning.

Pokud bude syn získávat nové informace svým tempem, v rámci svých momentálních zájmů, rozhodně mu tím nemůžete uškodit. Bránit dítěti v čerpání nových informací určitě nemá smysl a ani to dost dobře nejde. Pokud by on sám nechtěl a nebylo by mu to v danou chvíli přirozené, určitě by se v tomto věku věci, které popisujete, naučit nedokázal. Nabízejte mu tedy bez obav činnosti, které ho zajímají. Je velmi dobře, že navštěvuje školku, která vzdělávání nadaných dětí aktivně podporuje, to je vždy velká výhra. 

V budoucnu bych Vám také mohla doporučit zvážit účast na některém z našich setkání členů a příznivců Dětské Mensy, kde se dají načerpat další inspirace od odborníků na práci s nadanými dětmi i od rodičů, které mají podobné „starosti“.

Lucie Měchurová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 84 (28.7.2016)
Dobrý den,
máme pětiletého syna,který je od malinka fascinován čísly. Od tří let čte (i psací písmo) a začínal se sám pokoušet i napodobovat písmena. Raději jsme mu koupili něco jako písanku, aby věděl, jaké má u písmen dělat tahy a celou abecedu zvládl za tři měsíce. Sčítání a odčítání už mu také nestačilo, tak dostal dětské pravítko a obrázkem a z druhé strany s násobilkou. Tu měl v malíčku za další dva měsíce. Dělení jsme mu vysvětlili tím,že je to obrácené násobení, tak to bylo s několika příklady na dalších „jen“ deset minut. Vše se učí ohromně rychle. Mimo jiné i zeměpis je pro něho hračka.
Byla jsem na první informativní schůzce v pedagogicko-psychologické poradně a byla mi doporučená Mensa na zjištění IQ našeho syna. Chtěla bych vědět,zda bude test jen informativní s výškou IQ, nebo zda by nám mohl i trochu napovědět, kterým směrem ho dál vést. Jestli by byl talent i na cizí jazyky například. A také nevíme,jak ho vzdělávat dál. Jestli nějakou speciální školu nebo ho učit doma. Jsme z malého města a školy tady nejsou moc připravené pro nadané děti. V příloze je synova tvorba. Budeme vděčni za jakékoliv informace. Přeji pěkný den, J. D.


Odpověď:

Dobrý den,

Testy Mensy ČR u dětí do 14 let zjišťují pouze pásmo, ve kterém se IQ nachází, resp. jak vysoký rozumový potenciál dítěte je. Bližší specifikaci a vymezení struktury nadání řeší kompletní psychologické testy používané v PPP nebo u klinického psychologa. Spolupráce s PPP je v daném případě opravdu na místě. Synovy výkony jsou, jak popisujete a jak je vidět z ukázky, vysoce rozvinuté. Důležité je však i jeho sociální zralost, která by mohla umožnit, předčasný nástup nebo nástup do vyššího ročníku, bez absolvování první třídy. Zde je opravdu nutný podrobný náhled psychologa (a dětského lékaře), kteří by mohli – jako jediní – vyhodnotit, zda by tento postup byl pro vašeho synka správný.

Osobně však tuto variantu vidím jako rizikovou. S postupem věku, je sice dítě stále úspěšnější než jeho spolužáci, ale vzhledem k věkovému rozdílu (často i 2 let) nelze vyloučit problémy v sociální oblasti. Většinou se neobjevují hned, ale okolo 3. – 4. třídy.  Z tohoto důvodu jsou vhodné např. malotřídní školy, kde jsou společně vzděláváni žáci napříč ročníky a nadané dítě může přijímat informace na své úrovni a při tom být v kolektivu svých vrstevníků a připravovat se na přestup na víceleté gymnázium. Učitelé jsou zde i více zvyklí pracovat s dětmi ve skupinách a nadaným dětem umožnit vzdělávání podle aktuálních potřeb (obohacení obsahu výuky, individuální časová organizace, spontánní akcelerace). Žádný individuální vzdělávací plán, který učitel vytvoří na papíře a nemá zkušenosti s tím, jak ho dostat do života, toto nezajistí.

Hodně štěstí při hledání vhodné školy.

Magdalena Čavojská Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 57 (22.2.2016)
Dobrý den,
chtěla bych se poradit. Syn od 1,5 roku věku má rád čísla a písmena. Teď je mu 3,5 roku a hraje si skoro jen s nimi: píše čísla, písmena, slova; počítá; naučil se ruskou, českou a anglickou abecedu, trochu čte apod. Ale hlavně ta čísla – naprosto je zbožňuje. Když chodíme ven, pořád čte čísla baráků (je to legrační, jak lidi v autobuse koukají, když přečte třeba „3028“), zeptal se, jak se jmenují větší čísla (já díky jemu už také vím :-)) – chodí a opakuje „octillion, detsillion, …“
Už Vás nebudu zdržovat těmi detaily, chci se poradit – jak mám postupovat, abych mu pomohla? Přála bych si, aby byl v týmu, kde děti budou mít stejné zájmy a učitelé je budou v tomto směru rozvíjet a pomáhat dozvědět se více a více. Hledala jsem matematické školky, ale nic jsem nenašla…
Chodíme do školky Josefínka a Vendelínek, která spolupracuje s Mensou ČR, je tam fajn, ale podle mého by syn potřeboval důraz právě na tu matematiku…
Budu velice vděčná za jakoukoli radu. Děkuji za Váš čas.
S pozdravem, I. S.


Odpověď:

Dobrý den,

mateřské školky zaměřené na určitý obor u nás nejsou. Jsou ale školky, které svůj vzdělávací program obohacují, např. metodou NTC (stále však v kontextu celkového rozvoje dítěte). Matematické dovednosti lze rozvíjet např. s podporou metody prof. Hejného nebo prostřednictvím vhodných deskových her (např. Heckmeck, Game, aj.). Doporučuji Vám také zvážit účast na některé z akcí pro rodiny s dětmi v rámci Setkání členů a příznivců Dětské Mensy, kde jsou představovány i různé hry a aktivity na rozvoj rozumových dovedností dětí.

Magdalena Čavojská Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 33 (29.10.2015)
Dobrý den, mohu poprosit o kontakt, kdo by byl ochotný konzultovat se mnou materiály pro mimořádně nadaného chlapce v 1. třídě v oblasti matematiky? Děkuji..I. Hlásenská

Odpověď:

Dobrý den,

osobně mezi členy Mensy ČR nikoho takového neznám, nikoho konkrétního Vám tedy bohužel poradit nedokážu. Neuvádíte, zda jste rodič nebo učitel. Zkuste se ale podívat na projekt Nadání je třeba rozvíjet - můžete si odtud stáhnout pracovní listy, ve kterých jsou mj. matematické úlohy včetně vysvětlujících komentářů. Možná by také pomohla výuka matematiky podle Hejného metody: pedagogové proškolení v této metodě jsou proslulí tím, že dokážou v běžné třídě „zabavit“ všechny žáky: matematicky nadané i méně nadané.

Lenka Šnajdrová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 19 (1.9.2015)
Dobrý den, na naší ZŠ je žák 3 třídy, u kterého jsme již v minulém roce obohacovali učivo v předmětu matematika..vyrobili jsme pro chlapce plán pedagogické podpory. Po vyhodnocení tohoto postupu se ukázalo, že chlapec potřebuje jinou míru podpory (zvládá s přehledem látku vyššího ročníku) Letos bude (po dohodě s rodiči, pedagogy a vedením školy) chodit na předmět matematika ke spolužákům o rok výše. Je nutné, aby škola k takovému postupu měla vyjádření z PPP o mimořádném nadání? (jedná se pouze o jeden předmět, chodit bude na všechny hodiny matematiky o rok výše) Jaké dokumenty je škola povinna k takovému kroku mít? Děkuji za odpověď, D. H.

Odpověď:

Dobrý den,

v první řadě bych chtěla velmi ocenit vstřícnost zapojených pedagogů do akcelerace žáka. Věřte, že tento nejjednodušší postup, není ještě na našich školách „doma“. Legislativa rovněž tento postup jasně neřeší. Nicméně, je-li žák zařazen na předmět nebo oblast předmětů do vyššího ročníku, nemůže plnit výstupy ŠVP pro daný ročník. Z tohoto důvodu lze situaci ošetřit pouze individuálním vzdělávacím plánem, kde jsou vymezeny očekávané cíle akcelerace, výukové metody a postupy. Vedení školy však může IVP povolit pouze na žádosti zákonných zástupců a doporučení školského poradenského zařízení. Z uvedeného vyplývá, že podpůrná opatření nesplňují předepsané formality. Navíc, podpůrná opatření se využívají na vyrovnání oslabení a zde evidentně není co vyrovnávat. Výuku je naopak zapotřebí obohacovat (akcelerovat). Opatření bez IVP lze, se souhlasem rodičů, využít jen dočasně, kdy se přecházením žáka do vyššího ročníku monitoruje, zda nároky výuky zvládne nejen vědomostně, ale i sociálně a zda je třída, do které přechází, vhodnou skupinou. Od září je pak opravdu nutné pokračovat s IVP, tedy podle doporučení z poradny. Ta totiž musí posoudit, zda se bude jednat o akceleraci dočasnou (ostatní žáka „doběhnou“) nebo je předpoklad dlouhodobého přechodu a v jakých oblastech je žák napřed. Zároveň by měla koordinovat rozvoj nadání dítěte společně i s dalšími odborníky, školou a rodiči, sci-fi, že :) 

Mgr. Magdalena Čavojská, ředitelka ZŠ

Magdalena Čavojská Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 14 (17.6.2015)
Dobrý den,
můj šestiletý syn je dle vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně nadaný a měl by mít na ZŠ indiviuální výukový plán pro nadané děti, zejm. v matematice. Letos nastoupil do první třídy. Spontánně sčítá dvoumístná čísla do 100, místy násobí - sám od sebe. Snažím se získat nějaké výukové materiály. Děkuji za jakoukoli informaci. L. K.


Odpověď:

Dobrý den,
k výuce matematiky Vám mohu vřele doporučit metodu dle prof. Hejného – více informací se dozvíte na http://www.h-mat.cz. Shodou okolností právě v těchto týdnech (1.–30. září 2015) vychází v MF DNES seriál o této metodě: http://www.mfdnes.cz/matematika. Pokud by Vám uteklo tištěné vydání, dá se získat přístup do elektronického archívu (bohužel placený). Ale pokud se na škole, kterou navštěvuje Váš syn, matematika podle Hejného metody nevyučuje, zkuste prozkoumat materiály pro nadané, které vypracovaly učitelky olomoucké FZŠ Hálkova: Soubor pracovních listů pro mimořádně nadané žáky na 1. stupni základních školSpecifika pracovních listů pro nadané žáky (autorkou obou příspěvků je Mgr. Lenka Valentová). A pokud by Vás nic z výše uvedeného nezaujalo, doporučila bych Vám registraci Vašeho syna do Logické olympiády - letos poprvé je soutěž vypsána i pro žáky základních tříd.

Lenka Šnajdrová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 13 (17.6.2015)
Dobrý den,
našemu synovi bude v říjnu 5 let, velmi brzy začal mluvit, má velmi bohatou slovní zásobu, už ve 2 letech zpaměti vyprávěl dlouhé pohádky, vymýšlel sám vtípky, pamatoval si názvy asi 40 druhů lokomotiv, brzy uměl rozpoznávat barvy, písmena, čísla, napočítá v podstatě do nekonečna :-) Začíná číst a psát. Nedávno také začal úspěšně sčítat a zkouší i odečítat, snaží se přijít logice matematiky na kloub. Rádi bychom ho v jeho aktivitě podpořili, případně rozvíjeli jeho nadání. Mohli byste mi prosím poradit, jak, a zda jej v matematických dovednostech rozvíjet - zda s ním skutečně počítat příklady, nebo to může být spíš na škodu a je lepší postupovat v tempu mateřské školky? Předem moc děkuji za radu či inspiraci. E.B.


Odpověď:

Dobrý den,

každé dítě je individualita a je docela těžké radit takto na dálku. Ale obecně (nejen v matematice) platí, že má-li dítě zjevný zájem o nějakou oblast, rozhodně je lepší spíše tento zájem přirozeně rozvíjet, než abychom dítě odbyli např. slovy „to se budeš učit až ve škole“. Nejsem expert na matematiku, takže Vám neporadím zcela konkrétně – ale pokud zapojíte svou (i synovu) fantazii, jistě najdete v běžném životě spoustu příkladů, které se dají nenásilně „naroubovat“ na matematické dovednosti.

Každopádně bych Vám rozhodně doporučila alespoň se seznámit s principy Hejného metody výuky matematiky (http://www.h-mat.cz) - tedy pokud ji ještě neznáte. Nejsem si teď jistá, zda se pořádají i kurzy pro rodiče (nebo jsou v aktuální nabídce „jen“ kurzy pro učitele). Každopádně si můžete pustit videozáznam z loňské nebo letošní přednášky pana profesora Hejného, který přijal pozvání na naši konferenci (listopad 2014, březen 2015). Možná právě v těchto přednáškách najdete konkrétní inspiraci, jak rozvíjet matematické vlohy Vašeho syna.

Lenka Šnajdrová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 8 (17.6.2015)
Dobrý den,
jsem matkou pětiletého chlapce, o kterém se domnívám, že jeho IQ výrazně vyšší ve srovnání s jeho vrstevníky Od tří let čte, píše – i dlouhé pohádky, ale hlavně – miluje matematiku – právě máme období sčítání o odčítání nad 100, poradí si dobře i s malou násobilkou. Dokázali byste mi poradit s výběrem vhodné školy?


Odpověď:

Dobrý den,
je možné, že máte mimořádně nadaného syna. Možná časem narazíte na typické potíže, se kterými se často potýkají rodiče nadaných dětí.
Uvažujete-li již nyní o výběru vhodné školy, možná zkuste navštívit pedagogicko-psychologickou poradnu poblíž Vašeho bydliště. Výsledky komplexního vyšetření v PPP Vám mohou poradit, jak s dítětem pracovat a jsou závazné i pro školu. Školy mají ze zákona povinnost vypracovat individuální vzdělávací plán nadanému žákovi. Realizace však bývá v praxi obtížnější - některé školy se nadaným dětem věnují více, některé méně.
Na stránkách Mensy zveřejňujeme seznam tzv. spolupracujících škol, které dělají pro nadané děti více než drtivá většina ostatních škol. Podrobné informace i seznam spolupracujících škol najdete na http://deti.mensa.cz/index.php?pg=spolupracujici-skoly.
Případně můžete časem zkusit syna přihlásit do některého z klubů nadaných dětí, seznam najdete na http://deti.mensa.cz/index.php?pg=knd. Je však potřeba dopředu kontaktovat vedoucího klubu a vysvětlit mu situaci (většinou kluby fungují při nějaké základní škole, ale v principu jsou otevřené všem nadaným dětem z regionu).
Samozřejmě můžete nechat syna otestovat i v Mense, základní informace najdete zde: http://www.mensa.cz/testovani-iq/ , nejbližší termíny a místa testování zde: http://www.mensa.cz/testovani-iq/nejblizsi-terminy/
Na základě výsledků mensovního IQ testu může být Vašemu synovi nabídnuto členství v Dětské Mense, která vyvíjí aktivity pro nadané děti zcela nezávisle na školském systému vzdělávání. Viz např. http://deti.mensa.cz/index.php?pg=aktuality&aid=136

Lenka Šnajdrová Nahoru na začátek stránky