Zeptejte se nás

Chtěli byste se nás na něco zeptat a nevíte, na koho přesně se obrátit? Pošlete nám svůj dotaz prostřednictvím níže uvedeného formuláře. Na Vaše dotazy odpovídají členové Mensy ČR (seřazeno abecedně podle příjmení):

Tomáš Blumenstein Magdalena Čavojská Petr Čavojský Dana Havlová Hana Kalusová Petr Mazal Lucie Měchurová Lenka Šnajdrová
Tomáš
Blumenstein
Magdalena
Čavojská
Petr
Čavojský
Dana
Havlová
Hana
Kalusová
Petr
Mazal
Lucie
Měchurová
Lenka
Šnajdrová

 

Štítek: ADHD

Hledat:
Dotaz č. 181 (6.12.2017)
Dobrý den,
můj syn absolvoval školní IQ test s výsledkem 93 percentil, je mu 11 let. Měla bych na Vás dotaz, je možné přihlásit ho do Dětské Mensy? Má poruchu pozornosti ADD a Aspergerův syndrom. Vzhledem ke svému „hendikepu“ má problém navazovat přátelství se svými vrstevníky. Od malička se projevuje jako velmi zvídavé a chytré dítě. Proto bych chtěla, aby se seznámil s dětmi, které jsou na tom podobně. Bohužel nevím kam se obrátit. Proto po výsledcích testu, žádám o radu. Děkuji za odpověď, přeji hezký den. L. S.


Odpověď:

Dobrý den,
gratuluji Vám k výbornému výsledku Vašeho syna. Bohužel pro vstup do Dětské Mensy je podmínkou dosáhnout v testu IQ percentil 99 nebo 100. Nicméně všechny akce pořádané společností Mensa jsou otevřené veřejnosti, členství není pro účast rozhodně podmínkou.
Určitě tedy není problém se na nějakou akci přihlásit a vyzkoušet. Dvakrát ročně pořádáme víkendové Setkání členů a příznivců Dětské Mensy, v létě pořádáme pro děti příměstské a pobytové tábory. Případně můžete zkusit kontaktovat vedoucího některého klubu nadaných dětí, který působí poblíž Vašeho místa bydliště – je-li nejbližší klub v dojezdové vzdálenosti, která by Vám vyhovovala.
S přáním pěkného dne,
Lucie Měchurová

Lenka Šnajdrová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 41 (27.12.2015)
Dobrý den, pokusím se vše zkrátit, ale nejsem si jistá zdali to půjde:) Chtěla bych se zeptat, zdali se setkáváte s tím, že nadané děti s IVP vystudují během jednoho školního roku dvě třídy. Jelikož jsme z vesnice a ani v okolních městech není vhodná škola, rozhodli jsme se pro malotřídku, kde je spojena první a druhá třída a v PPP mi toto bylo řečeno jako vhodné řešení. Druhý dotaz: zdali se setkáváte s nadanými dětmi co jsou zároveň ADHD a berou případně léky. A má hlavní prosba je, zdali nevíte kam se obrátit resp. zdali neznáte nějakého opravdového odborníka, co bude schopen rozlišit, jestli je syn ADHD a nebo jen díky nadprumerne inteligenci prostě prijde na to, jak člověka co nejvíce zranit a podrazdit.(Ve vzteku nam rekne, že bude stavebni inzenyr aby nam mohl zbourat barak a drive i řekl, že si jde pro nuzky co musí byt hodne ostre, aby mohl brasku pichnout, aby ho to hodne bolelo...ale vekem se toto lepsi) ... Syn po špatném porodu sledován ve všech možných poradnách. Z neurologie propuštěn s tím, že EEG je v pořádku a tak chytré dítě tam dlouho neměli. Souvisle a zřetelně mluvil dříve než chodil a že je velmi chytrý a nadaný jsme tušili od začátku. Ale zároveň byl od mala velmi agresivní, výbušný, vzteklý, emočně labilní a v celkovém napětí a proto jsem pro jistotu vyhledala psychologickou poradnu kolem 3let věku. Paní doktorka začala uznávanými testy SON-R, ale se slovy, že se jedná o nadané dítě a pokud nepotřebuji vědět konkrétní číslo IQ budeme se spíše zabývat tou agresí. S paní doktorkou jsme nebyli spokojení a jelikož nebyl čas a zdálo se malé zlepšení, dále jsme to neřešili..Opět se to ale časem gradovalo a tak jsme vyhledali novou, Klinickou psycholožku které se syn zdál velmi bystrý a šikovný a onen test SON-R provedla znovu a výsledkem je, že ve všech testovaných oblastech je intelekt v pásmu nadprůměru až výrazného nadprůměru. Na její radu, že pokud se mi ta agrese nezdá, ať zkusím psychiatricku, jsme zkusili soukromou detskou kliniku, kde po 15 min v ordinaci, z cehos se synem paní doktorka mluvila všeho všudy asi 3minuty vyřkla verdikt středně těžké ADHD a nasadila medikaci Strattera (kterou ale nedáváme)....Následně nám byl před týdnem vydán papír do školky na tvorbu IVP. Syn by měl jít od září do školy (až na ADHD by byl vhodný i na předčasné zaškolení).... Takže budu vděčná za jakýkoliv nový podnět či radu kam se obrátit.

Odpověď:

Dobrý den, pokusím se na Váš dotaz odpovědět „po kouskách“. Současná legislativa neumožňuje absolvovat 2 ročníky ZŠ v jednom školním roce. Situace se řeší jako „postup do dalšího ročníku bez absolvování předchozího“ (vychází ze školského zákona). Žák složí rozdílovou zkouškou, na základě jejího výsledku a doporučení PPP pak může ročník tzv. „přeskočit“. Zařazení do malotřídky se jeví jako velmi vhodné – nadaným žákům velmi prospívá obohacování učiva, ke kterému při společné výuce dochází. Při vynechání ročníku a zařazení mezi starší žáky se mohou totiž objevit různá rizika. Přestože je takový žák ve výuce mezi staršími velmi úspěšný, okolo 3. třídy se mohou projevit drobné sociální problémy, např. s přijetím ve skupině již pubertálních spolužáků (rozdíl ve věku žáků ve třídě může činit až 3 roky). Pokud tak dítě neodejde na víceleté gymnázium, často se jeho odlišnost probírá i na 2. stupni, a to ne vždy v jeho prospěch. S přihlédnutím k ADHD nelze. bohužel, takové projevy vyloučit. Koneckonců, na přeskočení ročníku je vždycky čas, kdy už je dítě sociálně vyzrálé – přestup totiž nelze vzít zpět. Komplexní vyšetření, kterým jste prošli, Vám dalo odpověď na příčiny problému, ale možnosti výchovných přístupů získáte spíše od lidí, kteří mají podobné zkušenosti. A věřte, že rodičů s neklidným předškolákem je mnoho. K přenosu informací a sdílení zkušeností jsou určena setkávání rodin s nadanými dětmi, kde jsou nejcennější rozhovory s rodiči a pozorování dítěte ve skupině dalších nadaných dětí. Mnoho rodin zde získá na chování svého dítěte nový náhled. Doporučuji Vám proto podívat se na akce Dětské Mensy a zvážit, zda byste se nemohli podobné akce pro rodiny zúčastnit, např. připravovaného setkání v lednu 2016. Těším se na setkání na podobné akci.

Mgr. Magdalena Čavojská

Magdalena Čavojská Nahoru na začátek stránky