Knihy a doporučená literatura pro rodiče

Zajímáte se o problematiku nadaných dětí z pohledu rodiče? Možná Vás inspirují následující tipy. Knihy jsou seřazeny abecedně podle příjmení prvního autora.

Koumák pro druháky (pracovní sešit) [Podrobnosti detail]

AutorAutor: Adámková, P. a kol.

Pracovní sešit Koumák pro druháky je vhodným doplňkem k běžným učebním materiálům pro vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět, Český jazyk a literatura a Matematika a její aplikace a lze ho využít jak ve výuce, tak i ve volném čase. Pracovní sešit obsahuje komplexnější a náročnější úlohy, které jsou vhodné pro bystré a zvídavé děti jako nástavba k běžným úlohám a koncipované tak, aby dětem dávaly smysl, bavily je a byly pro ně výzvou.

Koumák pro třeťáky (pracovní sešit) [Podrobnosti detail]

AutorAutor: Adámková, P. a kol.

Pracovní sešit Koumák pro třeťáky je vhodným doplňkem k běžným učebním materiálům pro vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět, Český jazyk a literatura a Matematika a její aplikace a lze ho využít jak ve výuce, tak i ve volném čase. Pracovní sešit obsahuje komplexnější a náročnější úlohy, které jsou vhodné pro bystré a zvídavé děti jako nástavba k běžným úlohám a koncipované tak, aby dětem dávaly smysl, bavily je a byly pro ně výzvou.

Každý je na něco chytrý [Podrobnosti detail]

AutorAutor: Armstrong, T.

Být inteligentní znamená víc než jenom dostávat ve škole dobré známky, řešit rychle matematické úlohy a naučit se nazpaměť co nejvíc faktů. Znamená to víc než mít jen vysoké IQ. Kniha pomáhá dětem ve stáří kolem osmého až dvanáctého roku pochopit, „na co jsou chytré“ a jak mohou své přednosti využít k tomu, aby se rozvíjely i v jiných oblastech. Pracuje s osmi druhy inteligence, jak je formulovala teorie mnohočetné inteligence Howarda Gardnera.

Matematika pro bystré a nadané žáky: Úlohy z matematiky pro bystré a nadané děti prvního stupně ZŠ, jejich učitele a rodiče [Podrobnosti detail]

AutorAutor: Budínová, I., Blažková, R., Vaňurová, M., Durnová, H.

Rodiče a učitelé bystrých a nadaných žáků 1. stupně se konečně dočkali publikace, která jim poskytne užitečné informace o nadaných žácích a mnoho úloh řešených i neřešených. Publikaci vytvořil tým autorek z Katedry matematiky PdF MU po mnohaleté práci s nadanými žáky.

Myšlenkové mapy pro děti – efektivní učení [Podrobnosti detail]

AutorAutor: Buzan, T.

Klíčem k úspěchu u zkoušek je efektivní studium a cestou, jako toho dosáhnout, jsou myšlenkové mapy Tonyho Buzana. Tato zábavná a praktická kniha je určena dětem ve věku od 7 do 14 let. Myšlenkové mapy pomohou dětem ve všech oblastech učení. Procvičí svůj mozek a budou učení zvládat lehčeji a s radostí.
 

Myšlenkové mapy pro děti – rychlá cesta k úspěchu nejen ve škole [Podrobnosti detail]

AutorAutor: Buzan, T.

Myšlenkové mapy jsou nejefektivnější současnou pomůckou pro přemýšlení. Metoda myšlenkových map dětem pomůže usnadnit psaní poznámek a učení, zkrátit dobu strávenou nad domácími úkoly, rozvíjet kreativitu a představivost, zlepšit paměť. Naučí se nejen zefektivnit práci do školy, ale třeba i jak naplánovat narozeninovou oslavu, aniž by na něco zapomněly, nebo jak napsat dopis.

Jak rozvíjet nadání vašich dětí [Podrobnosti detail]

AutorAutor: Campbell, J. R.

Kniha pro rodiče a vychovatele, kterým záleží na tom, aby jejich děti vynikly. Úspěch vašeho dítěte začíná vašimi očekáváními, význam a role rodičovského vlivu, rozumné užití tlaku, pravidla, rutina a kontrola, jak dětem pomáhat, učitelé a rodiče jako partneři. Autor nechává stranou obvyklá vysvětlení, že nadání a talent jsou záležitostí dědičnou. Poukazuje na faktor rodičovského vlivu, který může výrazně zvýšit šance dítěte v objevení a rozvoji jeho nadání a talentů.

Zaměřeno na talenty aneb Nadání má každý [Podrobnosti detail]

AutorAutor: Dočkal, V.

Co je podstatou talentu nebo nadání? Je talent a nadání totéž, nebo se něčím liší? V jakých oblastech se talenty projevují? Jak rozeznat nadání svého dítěte a jak mu pomoci jej rozvíjet? Jak organizovat školní vyučování, abychom podpořili co nejvíce dětských talentů? Jak formovat talenty svých dětí i vlastní? Jak zabezpečit, aby se talenty neztrácely, aby o ně lidé nepřicházeli? Jak pomoci jejich uplatnění? Jak je to s nadáním postižených dětí?

Se šikulou za dopravou (aneb Jak zabavit zvídavého předškoláka) [Podrobnosti detail]

AutorAutor: Fořtíková, J.

Máte ve školce šikovné dítě s rychlým pracovním tempem? Zajímá se o témata, na která nemáte dostatek času? Nepotřebuje opakování a snadno chápe úkoly? Přinášíme přehlednou a praktickou publikaci pro práci se šikovnými dětmi ve věku 3–7 let. V deseti kapitolách představíme oblast dopravy, která přináší neuvěřitelné množství témat plných informací a dobrodružných výprav. Podíváme se spolu do oblak, navštívíme hlubiny moře, projedeme se vlakem nebo metrem a přitom budeme zahřívat své hlavičky jako žárovičky.

Se šikulou za zvířátky (aneb Jak zabavit nadané dítě ve věku 3 až 5 let) [Podrobnosti detail]

AutorAutor: Fořtíková, J.

První titul svého druhu, který se zaměřuje specificky na aktivity pro nadané děti v předškolním věku, a také první metodický materiál pro předškolní pedagogy, jak identifikovat a zabavit dítě s rozumovým nadáním v mateřské škole. Kniha na pozadí týdenního programu s tématem zvířat představuje přístup ke vzdělávání mimořádně nadaných předškoláků ověřený se skupinou dětí odpovídajícího věku.
 

Rozvoj rozumových schopností u dětí v MŠ [Podrobnosti detail]

AutorAutor: Fořtíková, J.

Předškolní věk je z hlediska fyziologie mozku přímo stvořený pro cílený rozvoj rozumových funkcí. Pracovní sešit se proto zaměřuje na procvičení paměti, verbálních a matematických schopností, logiky, prostorové a plošné představivost, postřehu a rychlosti myšlení, abstraktního myšlení, fantazie a tvořivosti, čtení a práce s písmeny. Pracovní listy kromě zadání obsahují také řešení a tipy na další práci. Metodický úvod přináší vysvětlení, o co se v každé z deseti oblastí rozvíjení intelektu jedná a jak ji můžeme prakticky rozvíjet a procvičovat.

Jakou barvu má medvěd? [Podrobnosti detail]

AutorAutor: Gardner, M.

Matematik Martin Gardner psal přes 25 let sloupky matematických her do prestižního časopisu Scientific American – vždy se snažil ukázat nový a neokoukaný problém a jeho řešení. Kniha, která patří k nejoceňovanějším ve svém oboru, obsahuje výběr 65 nejlepších matematických hádanek a logických úkolů, které potrápí mozkové závity, rozšíří možnosti uvažování a poučí o matematických a logických postupech. Součástí knihy jsou komentovaná řešení.

Knížka pro chytré děti [Podrobnosti detail]

AutorAutor: Krumphanzlová, V.

Hádanky, hlavolamy a rébusy budou zdrojem zábavy pro volné chvíle dětí ve věku od 7 do 12 let. Hledání správných řešení jednotlivých úkolů však současně rozvíjí logické a kombinační myšlení, pozornost, postřeh, vnímání, orientaci v prostoru, představivost a vědomosti z různých oblastí poznání. Děti se učí uplatňovat základní myšlenkové operace: srovnávání, třídění, analýzu, syntézu, zobecňování a abstrakci. Tak děti spojují zábavnou činnost s prohlubováním schopností potřebných pro úspěšné absolvování školy.

Jak odmalička rozvíjet inteligenci dětí [Podrobnosti detail]

AutorAutor: Laniado, N.

Autorka knihy vychází z teorií H. Gardnera a z metod pedagoga R. Feursteina. Pomocí příkladů, vysvětlení a nabízených postupů jednání dává rodičům rady, představuje názory odborníků a nabízí podněty, jak postupně rozvíjet u dětí schopnosti považované pro rozvoj intelektu za základní - myšlenkovou flexibilitu, jazykové vyjadřování, logické a symbolické myšlení, kreativitu, schopnost zkoumání.
 

Enigmatické hádanky – Kniha třetí [Podrobnosti detail]

AutorAutor: Petrović, U.

Mensa ČR přináší první české vydání třetího, dosud nejvydařenějšího dílu z pětidílné série enigmatických hádanek srbského spisovatele Uroše Petroviće. Autor knihy se v roce 2009 jako předseda Mensy Srbsko společně s autorem metody NTC pro školky MUDr. Ranko Rajovićem podílel na zavedení této metody v České republice.
 

NTC systém učení: IQ dítěte - výzva pro rodiče [Podrobnosti detail]

AutorAutor: Rajović, R.

V období od narození do vstupu do školy uběhne 6 let. Z hlediska lidského života jde o etapu poměrně krátkou a nevýznamnou. Z hlediska vývoje člověka se však jedná o zásadní období, které nás předurčí na zbytek celého života. Mensa NTC Learning System je projekt Mensy International, který využívá soubor technik a speciálně sestavených cvičení, které vedou ke zvýšení intelektových schopností u dětí v předškolním věku.

Rozvíjíme logické myšlení: Hry, hádanky, cvičení pro děti od 7 do 11 let [Podrobnosti detail]

AutorAutor: Rougier, R.

Soubor her, hádanek a cvičení pro děti od 7 do 11 let využívá dětskou hravost k rozvoji logického myšlení. V první části knihy, která je určena dětem od 7 do 9 let, si děti procvičují zábavným způsobem prostorové pojmy, třídění, rozlišování, dedukci atd. Druhá část (pro děti od 9 do 11 let) rozvíjí osvojování postupů logického myšlení.
 

Trénujeme logické myšlení: Pro děti od 9 let [Podrobnosti detail]

AutorAutor: Rougier, R.

Sešit obsahuje úkoly pro trénování logického a matematického myšlení a rozvíjení úsudku dětí pomocí dedukce, kombinace více prvků, orientace v čase a prostoru. Nabízí 50 hádanek, v nichž děti trénují čtení s porozuměním, analýzu informací, pozorování obrázků a schémat, chápání vztahů mezi odlišnými prvky. Každý úkol obsahuje logické nápovědy, které neprozrazují řešení, ale dál vedou myšlení dítěte k správnému závěru. Ověřování výsledku se odehrává na samostatné straně, kde se postupně skládá další úkol.

Hry pro rozvoj dětského mozku [Podrobnosti detail]

AutorAutor: Schiller, P.

Význam tréninku dětského mozku od raného věku. Vývoj mozku je výsledkem složitého působení mezi vrozenými faktory a faktory prostředí. Během prvních let po narození se již žádné nové nervové buňky nevytvářejí, ale dramaticky narůstá množství spojení mezi nimi. Mozkovou kapacitu dítěte proto mohou rodiče posilovat pomocí nejrůznějších aktivit, které přispívají k vytváření a dobrému fungování husté sítě nervových spojení.

Život s vysokou inteligencí: Průvodce pro nadané dospělé a nadané děti [Podrobnosti detail]

AutorAutor: Stehlíková, M.

Vysoká inteligence je v povědomí lidí automaticky spojovaná s úspěchem a skvělým životem. Málokoho napadne, že to ale může být přesně naopak, že spousta nadaných lidí, pokud správně neporozumí své odlišnosti, může prožít nenaplněný život plný utrpení, problémů, nepochopení, odmítání a předstírání. Velmi chytří lidé se často cítí osaměle, trpí nedostatkem sebedůvěry a až přílišnou citlivostí a zranitelností. Mívají pocit, jako by byli z jiné planety. Tím, že mají odlišný způsob myšlení a prožívání, bývají mnohdy nepochopeni, což vede k ještě většímu uzavírání se do sebe.