Rozvoj inteligence u dětí od 3 do 6 let

Katharina Bäker-Brown popisuje vývojová stadia rozvoje inteligence dětí mateřské školy s ohledem na využití v praxi. Poskytuje fascinující pohled na nejnovější neurofyziologické poznatky a přináší celou řadu praktických rad, které napomohou individuálnímu a celostnímu vedení rozvoje dětí. Pozorujte tedy děti bedlivě a poznejte, o co se ve skutečnosti zajímají a v jakých oblastech bude smysluplné rozvíjet další podněty. Co jim ještě můžete zprostředkovat jako novou zkušenost? Rozšiřte spolu s námi svůj pohled na vývojové pokroky i na osobnost svých svěřenců.


AutorAutor: Bäcker-Braun, K.


Z obsahu knihy

Zdravím vás
Řeč jako červené vlákno
Různé druhy inteligence otevírají dveře do světa
Se zápalem a nadšením v srdci – od začátku dál
Co děti potřebují k rozvíjení inteligence
Jaké rozlišujeme druhy inteligence?

KAPITOLA I. HRAJEME SI S JAZYKEM

Řeč jako nástroj
Jazykové dovednosti jako klíčová způsobilost
Co tvoří řečové dovednosti a řečový vývoj
Hry a činnosti pro rozvoj jazykové inteligence
Hry pro posílení svalů úst
Tvoření hlásek
Hry a nápady pro rozšiřování slovní zásoby
Rozpoznávání písmenek

KAPITOLA II. HRAJEME SI S HUDBOU

Kulturní rozdíly
Hudba podporuje rozvoj rozumových schopností
Rozvoj aktivního naslouchání
Hudba je pro všechny děti
Na začátku je rytmus
Hry a činnosti pro rozvoj hudební inteligence
Vyrábění hudebních nástrojů
Prociťujeme tóny a jejich proměny
Prociťujeme rytmus
Jaké barvy mají tóny?
Hudba a řeč
Písničky rozvíjejí i řeč
Příběhy v písničkách
Světová hudba mnoha kultur
Hudba – rozcestník v cizích zemích: příklad Afriky
Jak zníte?

KAPITOLA III. HRAJEME SI S MATEMATIKOU

Co činí svět srozumitelnějším
Matematika patří k dětskému životu od samého začátku
Matematika jako „kino v hlavě“
Hry a činnosti pro rozvoj matematicko-logické inteligence
Početní hry: slyšet – vidět – hýbat se
Vymýšlíme rýmy s čísly
Počítání všemi smysly
Matematické kategorie: větší a menší…
Matematické kategorie: více, méně, stejně ? o to tady běží…
Matematické kategorie: lehčí a těžší
Matematika v řadách a tvarech
Geometrické obrazce
Další matematické hříčky a nápady

KAPITOLA IV. HRAJEME SI S PROSTOREM

Kulturní rozdíly
Jak se prostorová inteligence rozvíjí
Učíme se řeč prostoru
Prostor a čas
Hry a činnosti pro rozvoj prostorové inteligence
Mé tělo – můj prostor
Kolik prostoru potřebuje prostor?
Jaké tvary má svět?
Hýbáme se v prostoru
Poznáváme prostor všemi smysly
Chápání prostoru podporuje celkový vývoj

KAPITOLA V. EXPERIMENTUJEME S POHYBEM

Pohyb – základní forma myšlení
Pohybem k sebedůvěře
Pohyb rozvíjí fantazii a řeč
Pohyb rozvíjí sociální vztahy
Motivace k pohybu – jsme venku
Motivace k pohybu – jsme uvnitř
Hry a činnosti pro rozvoj tělesně-pohybové inteligence
Pohybové příběhy
Pohybové příběhy o zvířátkách
Pantomima – smysluplná pohybová hra
Rýmování s pohybem
Pohybové hry na nejrůznější způsoby

KAPITOLA VI. POZNÁVÁME PŘÍRODU

Umožněme dětem utvářet si obraz světa
Setkávání s přírodou a rozvíjení pocitů v přírodě
Děti zkoumají a učí se
Hry a činnosti pro rozvoj přirozené inteligence
Přírodovědění živé přírody – v lese
Přírodovědění živé přírody – na zelené louce
Přírodovědění živé přírody – v kouzelném světě rostlin
V kouzelném světě rostlin… sázení, vyrůstání a sklízení
Objevujeme svět květin…
Přírodovědění živé přírody – proč jsou děti rozenými přírodovědci
V kouzelné říši zvířat
Přírodovědění neživé přírody – vnímáme, poznáváme a prožíváme čtyři elementy
Voda
Vzduch
Oheň
Země
Přírodovědění neživé přírody – kamínkové zážitky
Pískohrátky
Počasí
Světlo a stín
Hluk a zvuk
Nebe, prostor a sny

KAPITOLA VII. PROŽÍVÁME NEKONEČNO

Hry a činnosti pro rozvoj duchovní inteligence
Rituály
Roční koloběh svátků
Biblické příběhy
Dilematy k rozvoji hodnot
Filozofické hovory – kde bydlí Bůh?
Klidné okamžiky a hledání oáz
Poznáváme posvátná místa všemi smysly
Poznáváme „svaté“ předměty
Stvoření

KAPITOLA VIII. POZNÁVÁME ŘEČ SRDCE

1. nášlapný kámen: rozpoznáváme vlastní pocity
2. nášlapný kámen: učíme se ovládat své emoce
3. nášlapný kámen: učíme se zvládat konflikty
4. nášlapný kámen: konáme na podnět pocitů
5. nášlapný kámen: učíme se soucítit s druhými
6. nášlapný krok: poznáváme umění vztahů
Emoční inteligence jako pestrý úkol

Hry a činnosti pro rozvoj emoční inteligence
Na závěr: na čem opravdu záleží….
Seznam literatury

Grada Publishing, a.s.
ISBN: 978-80-247-4798-9
Počet stran: 200
Rok vydání: 2014

URL URL: https://www.grada.cz/rozvoj-inteligence-u-deti-od-3-do-6-let-7662

Poslední úprava: 11.4.2017
Zpět