Podzimní setkání rodin s nadanými dětmi – listopad 2011

Pátek 4. listopadu 2011 byl pro mnohé dnem krajských kol Logické olympiády. Pro některé nadané děti a jejich rodiče to však byl začátek jednoho z dalších víkendových setkání pořádaných Centrem nadání. Tentokrát se setkání konalo v příjemném prostředí hotelu Podlesí nedaleko Žďáru nad Sázavou. A protože jsem se svými dětmi Maruškou, Janičkou a Aničkou již několik takových akcí absolvovala, moc jsme se na ně těšily.

Kateřina Šírová
4.11.2011  —  6.11.2011
Hotel Podlesí, Podlesí 15, Svratka

V pátek jsme se trochu opozdily, takže jsme dorazily již do víru her a zábavy, taktak jsme stihly večeři a rychle se ubytovaly, abychom o nic nepřišly. Holčičky se okamžitě zapojily mezi ostatní děti, některé z nich již znaly z předchozích setkání, s nováčky se rychle seznámily. Pak následovalo rozdělení do týmů a první týmová hra, kdy děti s rodiči měly za úkol najít co nejvíce předmětů začínajících na jedno písmeno. Hodně jsme se při tom naběhali po hotelu, pomáhal i personál. Pak se děti věnovaly dalším hrám pod vedením Martina a Dany Havlových a rodiče si mohli vyslechnout přednášku Jitky Fořtíkové na téma „Výhody a rizika testování nadání dětí“. Já jsem díky vybalování a ukládání své roční Aničky přišla o její převážnou část, což mě velice mrzí, protože ta část, kterou jsem vyslechla, byla moc zajímavá. Celá přednáška byla pro rodiče, jejichž děti jsou „tak trochu jiné než většina“, určitě užitečná a podnětná. Snad budu mít ještě možnost ji při jiné příležitosti vyslechnout celou.

Nikomu se do postele moc nechtělo, zvláště dětem, ale protože nás následující den čekala několikakilometrová šifrovací výprava, podařilo se mi je kolem 23. hodiny přesvědčit. Ale musela jsem jim slíbit, že v sobotu odpoledne půjdeme do bazénu, který byl pro nás v hotelu k dispozici. Usnuly během pěti minut …

V sobotu ráno po snídani jsme vyrazili po jednotlivých týmech do okolí Milovského rybníka nedaleko hotelu. Cestu nám ukazovaly oranžové fáborky a tam, kde se k nim přidal fáborek fialový, bylo potřeba najít ukrytý papír se zadáním nějaké šifry nebo logické úlohy. Na několika stanovištích na nás čekalo plnění takových úkolů jako posílání malých kuliček přes pospojované trubky, seřazení nádob podle odhadu jejich objemu nebo uvazování provazu, kterého se drželo šest dětí i rodičů, kolem dopravní značky. Přestože počasí nebylo právě nejpříjemnější, foukal studený vítr a sluníčko se moc ukazovat nechtělo, cesta nám rychle uběhla, děti ani moc nekňouraly, že je bolí nohy, a ještě jsme se stihli zahřát po cestě teplým čajem v jednom z místních hotelů.

Po vydatném obědě jsme se snažili dát dohromady logické úlohy a šifry, které jsme při výpravě nestihli vyřešit. Ale to už se všichni těšili do bazénu, kde dokázali řádit celé odpoledne. V 16.00 hodin jsem opět kvůli uspávání Aničky přišla o povídání Dany Havlové na téma Nabídka aktivit Mensy pro nadané děti, ale večer jsem si nenechala ujít ukázku deskových her vhodně rozvíjejících logiku, které nám představila Jitka Fořtíková. Spoustu her jsem znala, ale taky tam bylo několik ukázek, které pro mě byly novinkou. Neodolala jsem a také na naléhání Marušky jsem stejně jako mnoho dalších rodičů hned některé hry koupila. Někteří rodiče pak ještě poté, co uložili děti, poseděli společně s ostatními. Společných témat se našlo jistě dost.

Po náročné sobotě se nám dobře spalo a všichni se těšili na nedělní vyhlášení týmové soutěže a rozdělení cen. Náš tým skončil jako třetí. Někteří z účastníků se pak pomalu loučili a postupně odjížděli. My, co jsme čekali ještě na oběd, jsme si zahráli bowling. Nakonec nám nezbylo, než se také rozloučit. Ale už teď se těšíme na další možnost se zase sejít, ať už na dalším víkendovém pobytu nebo v létě na některém z kempů.