Aktuality

Na stránce „Novinky, aktuální dění“ pro Vás shromažďujeme informace obecnějšího rázu, které by se Vám možná mohly hodit. Konkrétní akce – ať už pořádané Mensou Česko, spolupracujícími školami, spolupracujícími NTC školkami, kluby nadaných dětí apod. – však nenajdete zde, nýbrž v Kalendáři

Badatelská inspirace XIV: Papírová letadla na gumičkový pohon

28. 10. 2025 | Kateřina Vágnerová

V dalším díle badatelské inspirace od Kateřiny Vágnerové se dozvíte, jak zkoumat fyziku letu, energii, tření i aerodynamiku – a to zábavně, bezpečně a s minimálními náklady.

 

Číst více

Ranko Rajović: Jak si děti budují sebedůvěru – a co při jejich výchově děláme špatně

30. 7. 2025 | Hana Kalusová

Ranko Rajović je zakladatelem národních Mens v Srbsku, Černé Hoře, Bosně a Hercegovině a jedním ze zakladatelů Mensy ve Slovinsku a Severní Makedonii. Dlouhá léta působil v mezinárodní mensovní radě (IBD) a byl také předsedou Komise pro nadané děti při Mense International. Dnes je profesorem a vedoucím Katedry neurověd ve vzdělávání na Pedagogické fakultě ve slovinském Koperu. Požádali jsme ho, aby z pohledu neurovědy přiblížil klíčové prvky dětského vývoje.

 

Číst více

Mensovní seminář pro nadané – jaro 2025

21. 5. 2025 | Hana Kalusová

Jarní mensovní seminář pro nadané, který se konal na konci dubna nedaleko Pardubic, byl již tradičně zaměřen na rozvoj znalostí v přírodních vědách a technických oborech. Tentokrát se ho zúčastnilo 88 studentů ve věku 12–20 let.
Cílem semináře je podpora logického myšlení, kreativity a motivace k dalšímu studiu v přírodních vědách a technických oborech. Semináře pořádáme dvakrát ročně, na jaře a na podzim, a v každém termínu čeká účastníky bohatý program. Letošní jarní seminář byl plný inspirativních přednášek, týmových projektů, exkurzí a soutěží.

 

Číst více

Badatelská inspirace XIII: Jak moc je déšť kyselý?

15. 5. 2025 | Kateřina Vágnerová

Kyselé deště jsou fenoménem, který se na první pohled může zdát vzdálený životu dětí, ale jehož dopad na životní prostředí je velmi reálný. Doba největšího výskytu kyselých dešťů v Československu připadá na období komunistického režimu, zejména 70. a 80. léta 20. století. Hlavní příčinou bylo intenzivní spalování nekvalitního hnědého uhlí v tepelných elektrárnách bez účinných filtrů, což vedlo k masivnímu úniku oxidu siřičitého (SO₂) a oxidů dusíku (NOₓ) do ovzduší. Tyto látky se ve spojení s vodní parou měnily na silné kyseliny a způsobovaly kyselé srážky. Důsledkem byla rozsáhlá ekologická katastrofa – odumírání lesů v Krušných horách, poškození půdy, vodních zdrojů i historických památek.

 

Číst více

Badatelská inspirace XII: Výzkum o naší planetě přímo u vás na stole

28. 4. 2025 | Kateřina Vágnerová

Den Země je skvělou příležitostí nechat se inspirovat jednoduchými, ale přitom velmi zajímavými badatelskými aktivitami, které nám leccos prozradí o naší planetě. Možná to nevidíme každý den, ale naše planeta se neustále mění – někde taje led, jinde přibývá horka, mění se oceány i vzduch, který dýcháme. Abychom těmto změnám porozuměli, musíme se na Zemi dívat trochu „shora“. Porozumět klimatickým změnám není úplně jednoduché. Mnoho dějů, které ovlivňují klima na Zemi, je totiž neviditelných nebo skrytých, a přesto zásadních.

 

 

Číst více

Nejste na to sami. EDUin spolu s Nadací RSJ radí rodičům nadaných dětí, na koho se mohou obrátit

27. 3. 2025 | EDUin

V českých školách pamatujeme na nadané děti jen okrajově. Jedním z důvodů je nedostatečná schopnost tyto žáky objevit a naplnit jejich specifické potřeby. Dané děti jsou navíc často označovány za problémové, jelikož ve vyučování vyrušují – potřebují totiž odlišný přístup. EDUin ve spolupráci s Nadací RSJ radí, na koho se v takovém případě obrátit.

Číst více

Proč v našich školách nevidíme nadané žáky?

25. 2. 2025 | Kateřina Lánská

Analýza vznikla jako součást Auditu vzdělávací politiky ČR za rok 2024.

 

Číst více

Badatelská inspirace XI: Hra světla a tmy

23. 2. 2025 | Kateřina Vágnerová

Světlo a stín patří neodmyslitelně k sobě, známe je důvěrně ze svých životů. Můžete je využít k neobvyklému badatelství, které bude rozvíjet tvořivost i logické myšlení. Toto badatelství jsme v klubu vyzkoušeli v soutěži Pohár vědy a přinášíme vám tipy na zajímavé úkoly.

 

 

Číst více

Hravě ke zdravým očím - metoda NTC v akci!

17. 2. 2025 | Jitka Adamová

Druhé motivační video, které představuje NPI, se zaměřuje na principy metody NTC Learning. Ty ve své praxi používá Mateřská škola ve Štěnovicích. NTC vzdělávání v sobě zahrnuje fyzická cvičení i mentální aktivity, které přispívají k tomu, aby děti rozvíjely svoji mentální kapacitu a v maximální míře dosáhly svého biologického potenciálu. Nedílnou součástí motorických cvičení je i mimo jiné správný rozvoj akomodace oční čočky.

 

 

Číst více

Mnohočetné inteligence ve školce - podívejte se, jak na to!

17. 2. 2025 | Jitka Adamová

NPI představuje první motivační video pro práci s nadanými dětmi v mateřské škole podle Gardnerovy teorie mnohočetných inteligencí. Koncept mnohočetné inteligence využívá ve své pedagogické praxi mateřská škola ve Štěnovicích. Video zachycuje ukázku realizace některých činností v této veřejné mateřské škole.

 

 

Číst více

Nadané děti a umělá inteligence

17. 12. 2024 | Ivany Böhmová

Pokud Vás zajímají technologie a efektivní využívání umělé inteligence ve výuce, podívejte se na inspirativní video Ivany Böhmové. Dozvíte se, jak umělá inteligence mění pohled na vzdělávání nadaných dětí. Prezentace byla rovněž představena na VI. Setkání národních skupin garantů NPI ČR pečujících o nadání na pražské Pedagogické fakultě v září. 

 

 

Číst více

Nástroje k diagnostice, identifikaci a nominaci nadaných žáků a žákyň

11. 10. 2024 | Jitka Adamová, Tomáš Blumenstein, Veronika Brémová, Zdeňka Chocholoušková, Ivana Lichtenberková, Tereza Martínková, Šárka Portešová, Jana Štenglová

Jaké identifikační a diagnostické nástroje nadání jsou používané mimo školská poradenská zařízení (a soukromé psychologické praxe)? Níže se dozvíte, jaká je jejich dostupnost, cena, kdo je může použít a řada dalších zajímavých informací. Tato data jsou výstupem z první Platformy podpory nadání MŠMT a NPI ČR. Uvedené informace jsou doplněny o konkrétní vyjádření ředitelek MŠ, ZŠ a gymnázia, které jsou členkami platformy.

 

 

Číst více

Dá se poznat dvojí výjimečnost a jsou poruchy učení u dítěte trvalé?

3. 5. 2024 | Jarka Marčeková

Když si někteří rodiče představí nadané žáky, vybaví se jim dítě, které září ve všech oblastech života - od kterého lze očekávat, že bude mít ve škole samé jedničky, spoustu kamarádů a bude hvězdou ve sportu. Problém je, že tato představa není pravdivá. Ano, některé děti a dospělí vědí všechno a mají všechno, ale to je spíše výjimka než pravidlo. Pokud jde o studijní schopnosti, většina dětí, dokonce i těch velmi bystrých nebo hodně úspěšných, má soubor silných a slabých stránek. Všichni je máme.

Číst více

Tematický webinář k dobré praxi ZŠ v Klatovech – inovativní systém podpory nadaných žáků

28. 7. 2023 | Autorský tým NPI ČR

Podpora nadání ve školách se jeví mnoha učitelům jako nedosažitelný cíl a profesní výzva. Jak nadané žáky efektivně vzdělávat a rozvíjet? Národní pedagogický institut ČR ve spolupráci s UNICEF představuje další webinář z cyklu zaměřeného na práci s heterogenní třídou, který představí systém podpory nadaných žáků na 2. stupni V ZŠ Klatovy, Čapkova ulice. Diskuse odborníků i zkušených pedagogů je doplněna o videoukázky z „barevných vyučovacích hodin“ a rozhovory s pedagogy a žáky v této škole.

 

 

Číst více

Přetestování zdarma pro členy Dětské Mensy

7. 11. 2022 | Zuzana Poláková

Rádi bychom Vás informovali o možnosti, kterou mají členové Dětské Mensy, a to mezi 14. a 16. narozeninami ZDARMA absolvovat mensovní vstupní IQ test pro dospělé. Úspěšným složením tohoto testu je podmíněn přestup do „dospělé“ Mensy. Připomínáme, že Dětská Mensa je určena pro děti ve věku od 5 do 16 let a dovršením tohoto věku tedy Vaše členství zanikne.

Číst více

Doporučení rodičům pro rozvoj nadaných předškolních dětí

26. 7. 2021 | Autorský tým APIV B

Nadané děti si žádají aktivnější rodiče. Jaké důsledky má autoritativní, demokratická a liberální výchova na jejich nadání? Máme pro vás sadu praktických doporučení, jak o nadání předškoláků pečovat.

 

 

Číst více

Tipy pro identifikaci nadaných předškoláků i školních žáků

1. 10. 2020 | Autorský tým APIV B

Jak poznat nadané děti předškolního věku nebo nadaného žáka? IQ test vám stačit nebude. Vezměte si na pomoc náš dotazník a tipy, jak nadání podpořit.

 

 

Číst více

NOMI – metoda k identifikaci nadaných dětí v mateřské škole

20. 9. 2020 | Autorský tým APIV B

 

Metoda NOMI vám, pedagogům, pomůže zábavnou formou s identifikací nadaných dětí v mateřské škole. Je to snadné – zadáte a vyhodnotíte 8 úkolů.

 

 

Číst více

Bádání s nadšením

1. 10. 2019 | Kateřina Vágnerová (Masarykova základní škola Klatovy, tř. Národních mučedníků 185), Jana Rožňová (Masarykova základní škola Janovice nad Úhlavou)

Plná verze konferenčního příspěvku na téma „badatelská činnost v Klubech nadaných dětí na prvním stupni ZŠ“, prezentovaného na konferenci Veletrh nápadů učitelů fyziky ve dnech 30. 8. – 1. 9. 2019 v Hradci Králové.

Číst více

Jak poznat mimořádně nadané dítě?

13. 9. 2019 | Český rozhlas Plus

Mimořádně nadaní lidé, zejména vědci a umělci, budí zájem celé společnosti. Nadání samo o sobě ale nezaručuje předem člověku úspěch. Důležité jsou také podmínky, které pro rozvoj svých vloh jedinec má. Řada slavných osobností své nadání rozvíjela už od dětství. Jenže rozpoznat nadané dítě nemusí být jednoduché. V reportáži Českého rozhlasu Plus se tématu věnuje Martin Srb.

Číst více

Kluby nadaných dětí se mohou vzájemně inspirovat

27. 8. 2018 | Lenka Šnajdrová

Doplnili jsme stránku „Vzájemná výměna zkušeností mezi kluby nadaných dětí“, která učitele a vedoucí možná inspiruje při vymýšlení aktivit v jejich klubu nadaných dětí (KND). Na aktualizované stránce najdete řadu příkladů dobré praxe u KND, které své materiály již dříve zveřejnily na webu deti.mensa.cz.

Číst více

Školky spolupracující s Mensou si nyní mohou snáze vyměňovat zkušenosti

27. 8. 2018 | Lenka Šnajdrová

Doplnili jsme stránku „Vzájemná výměna zkušeností mezi NTC školkami“, která Vás možná inspiruje při vymýšlení NTC aktivit ve Vaší školce. Na aktualizované stránce najdete řadu příkladů dobré praxe u školek, které své materiály již dříve zveřejnily na webu deti.mensa.cz.

Číst více

Co se děje pro nadané děti na Klatovsku

29. 7. 2018 | Kateřina Vágnerová

Následující shrnutí aktivit pro nadané děti v Klatovech a jejich nejbližším okolí bylo publikováno v srpnovém čísle mensovního časopisu.

Číst více

Jak nemluvit se svými dětmi aneb Stinná stránka chvály

11. 3. 2018 | Po Bronson (z originálu přeložila a upravila Jana Tomaštíková)

K čemu nás může inspirovat kluk jako Thomas?

Thomas chodí do páté třídy velmi prestižní školy. Už od malička neustále slyší, že je chytrý, a to nejen od svých rodičů, ale od každého dospělého, se kterým se setká. Jeho extrémně vysokou inteligenci již potvrdilo i několik testů. Vědomí, že je chytrý, ale Thomasovi kupodivu ve škole moc nepomáhalo. Místo toho, aby se pouštěl do všech svých školních úkolů sebevědomě a s elánem, děl se přesný opak. „Thomas nechtěl zkoušet věci, ve kterých nebyl úspěšný,“ vzpomíná Thomasův otec, „jakmile mu něco nešlo, prohlásil ‚tohle mi nejde‘ a bez váhání to vzdal.“ A tak si Thomas rozdělil svět na věci, ve kterých byl přirozeně dobrý, a na věci, které mu nešly.

Číst více

Kde sehnat pracovní listy pro nadané žáky?

11. 4. 2017 | Lenka Šnajdrová, Magdalena Čavojská

Často se setkáváme s dotazy učitelů, kde sehnat pracovní listy pro nadané žáky. Shromáždili jsme pro Vás několik tipů.

Číst více