O nadání a inteligenci obecně

Přehled odborných článků na téma „O nadání a inteligenci obecně“, které jste sepsali Vy sami nebo Vaši kolegové z celé ČR. Chcete napsat další článek k tématu? Návod najdete na stránce Jak založit nový článek?

Nejste na to sami. EDUin spolu s Nadací RSJ radí rodičům nadaných dětí, na koho se mohou obrátit

27. 3. 2025 | EDUin

V českých školách pamatujeme na nadané děti jen okrajově. Jedním z důvodů je nedostatečná schopnost tyto žáky objevit a naplnit jejich specifické potřeby. Dané děti jsou navíc často označovány za problémové, jelikož ve vyučování vyrušují – potřebují totiž odlišný přístup. EDUin ve spolupráci s Nadací RSJ radí, na koho se v takovém případě obrátit.

Číst více

Proč v našich školách nevidíme nadané žáky?

25. 2. 2025 | Kateřina Lánská

Analýza vznikla jako součást Auditu vzdělávací politiky ČR za rok 2024.

 

Číst více

Badatelská inspirace XI: Hra světla a tmy

23. 2. 2025 | Kateřina Vágnerová

Světlo a stín patří neodmyslitelně k sobě, známe je důvěrně ze svých životů. Můžete je využít k neobvyklému badatelství, které bude rozvíjet tvořivost i logické myšlení. Toto badatelství jsme v klubu vyzkoušeli v soutěži Pohár vědy a přinášíme vám tipy na zajímavé úkoly.

 

 

Číst více

Mnohočetné inteligence ve školce - podívejte se, jak na to!

17. 2. 2025 | Jitka Adamová

NPI představuje první motivační video pro práci s nadanými dětmi v mateřské škole podle Gardnerovy teorie mnohočetných inteligencí. Koncept mnohočetné inteligence využívá ve své pedagogické praxi mateřská škola ve Štěnovicích. Video zachycuje ukázku realizace některých činností v této veřejné mateřské škole.

 

 

Číst více

Inteligence a osobnost

31. 3. 2024 | Jarka Marčeková

Někdy ve společnosti převládá názor, že nadaní jsou tak trochu zvláštní. Že to jsou podivíni, kteří celý den sedí s knížkou v ruce, jsou asociální, depresivní, nemají moc přátel a mezi koníčky patří maximálně tak šachy nebo hraní složitých deskových her a šifrovaček. Je to ale skutečně tak? Souvisí výška IQ s osobností?

Číst více

Mnohočetné inteligence ve školce - podívejte se, jak na to!

17. 2. 2024

NPI představuje první motivační video pro práci s nadanými dětmi v mateřské škole podle Gardnerovy teorie mnohočetných inteligencí. Koncept mnohočetné inteligence využívá ve své pedagogické praxi mateřská škola ve Štěnovicích. Video zachycuje ukázku realizace některých činností v této veřejné mateřské škole.

 

Číst více

Doporučení rodičům pro rozvoj nadaných předškolních dětí

26. 7. 2021 | Autorský tým APIV B

Nadané děti si žádají aktivnější rodiče. Jaké důsledky má autoritativní, demokratická a liberální výchova na jejich nadání? Máme pro vás sadu praktických doporučení, jak o nadání předškoláků pečovat.

 

 

Číst více

Tipy pro identifikaci nadaných předškoláků i školních žáků

1. 10. 2020 | Autorský tým APIV B

Jak poznat nadané děti předškolního věku nebo nadaného žáka? IQ test vám stačit nebude. Vezměte si na pomoc náš dotazník a tipy, jak nadání podpořit.

 

 

Číst více

NOMI – metoda k identifikaci nadaných dětí v mateřské škole

20. 9. 2020 | Autorský tým APIV B

 

Metoda NOMI vám, pedagogům, pomůže zábavnou formou s identifikací nadaných dětí v mateřské škole. Je to snadné – zadáte a vyhodnotíte 8 úkolů.

 

 

Číst více

Co se děje pro nadané děti na Klatovsku

29. 7. 2018 | Kateřina Vágnerová

Následující shrnutí aktivit pro nadané děti v Klatovech a jejich nejbližším okolí bylo publikováno v srpnovém čísle mensovního časopisu.

Číst více

Jak nemluvit se svými dětmi aneb Stinná stránka chvály

11. 3. 2018 | Po Bronson (z originálu přeložila a upravila Jana Tomaštíková)

K čemu nás může inspirovat kluk jako Thomas?

Thomas chodí do páté třídy velmi prestižní školy. Už od malička neustále slyší, že je chytrý, a to nejen od svých rodičů, ale od každého dospělého, se kterým se setká. Jeho extrémně vysokou inteligenci již potvrdilo i několik testů. Vědomí, že je chytrý, ale Thomasovi kupodivu ve škole moc nepomáhalo. Místo toho, aby se pouštěl do všech svých školních úkolů sebevědomě a s elánem, děl se přesný opak. „Thomas nechtěl zkoušet věci, ve kterých nebyl úspěšný,“ vzpomíná Thomasův otec, „jakmile mu něco nešlo, prohlásil ‚tohle mi nejde‘ a bez váhání to vzdal.“ A tak si Thomas rozdělil svět na věci, ve kterých byl přirozeně dobrý, a na věci, které mu nešly.

Číst více

Rozhovor: Monika Stehlíková

15. 10. 2017 | Veronika Flídrová

Nepochopení okolím, osamělí, pochybující o sobě – a přitom jsou to chytří lidé. Myslí jinak, proto dochází ke spoustě nedorozumění a často i k problémům ve vztazích. Neumí nepřemýšlet, neumí nevnímat, neumí odpočívat. A přitom stačí tak „málo“ – pochopit sami sebe. A právě pro ně je určena kniha Život s vysokou inteligencí: Průvodce pro nadané dospělé a nadané děti, jejíž autorkou je Monika Stehlíková.

Číst více

Odvaha k nedokonalosti

19. 9. 2015 | Vladimír Marček

S laskavým svolením autora přetiskujeme prezentaci na téma „Odvaha k nedokonalosti“, která byla součástí přednášky dr. Marčeka během podzimního setkání členů a příznivců Dětské Mensy v září 2015. Přednáška se zaměřovala na perfekcionismus a sklony k němu, zvláště pak u nadaných dětí.

Číst více

Dětské kresby – indikátor inteligence v pozdějším věku

2. 6. 2015 | King’s College London (přeložila Martina Bártová)

Způsob, jakým čtyřleté dítě namaluje postavičku dítěte, je ukazatelem jeho inteligence ve věku 14 let, tvrdí studie z King’s College London, zveřejněná v časopise Psychological Science.

Číst více

Velikost dětského mozku závisí na postavení rodičů

26. 5. 2015 | Medical Tribune

Neurovědci už dávno vědí, že děti pocházející z rodin s vyšším socioekonomickým statusem vykazují oproti svým vrstevníkům z rodin se společensko‑ekonomickým postavením nižším lepší výsledky v řadě kognitivních testů, včetně skóre IQ, schopnosti vyjadřování, čtení i psaní, a také v testech tzv. exekutivních funkcí, odrážejících schopnost soustředit pozornost na plnění zadaných úkolů. Příčiny těchto rozdílů zkoumali a hodnotili politici, ekonomové, sociologové – a naštěstí i lékařská věda.

Číst více

Z internetu navždy zhloupnete, tvrdí špičkový německý psychiatr

26. 5. 2013 | Claudia Ehrensteinová (přeložila Lenka Šnajdrová)

Prof. Manfred Spitzer, uznávaný německý psycholog a psychiatr, si velmi dobře uvědomuje, že jeho argumenty řadu lidí provokují. Ve své první knize [1] varoval rodiče před reálnými riziky, která hrozí jejich dětem, tráví-li příliš mnoho času před televizí. V další knize, příznačně nazvané „Digitální demence“ [2], prof. Spitzer tvrdí, že například počítání by se malé děti měly raději učit hezky postaru na prstech, než aby je rodiče nechali používat moderní výukové programy na počítači.

Číst více

Co znamená být nadaný? aneb Vysoké IQ samo o sobě k úspěchu nestačí

4. 5. 2013 | Robert J. Sternberg (volně přeložila Lenka Šnajdrová)

Když rodiče považují své děti za nadané, mají obvykle na mysli vysoké IQ, vynikající známky ve škole, úspěšnost u přijímacích zkoušek na střední školy atd. Výsledky výzkumu však ukazují, že pojem „nadání“ znamená daleko více než jen školní úspěchy, kterých si tolik cení americká (a potažmo celá západní) společnost.

Číst více

Kolik existuje typů inteligence?

19. 4. 2013 | Lenka Šnajdrová

Rodiče i učitelé často pozorují na dětech (nejen nadaných!), že v jedné oblasti vynikají, zatímco v druhé jsou zcela průměrné a v další třeba i výrazně zaostávají. Netýká se to samozřejmě jen dětí, ale i dospívajících a dospělých. Čím to je? Jedním z možných vysvětlení je tzv. teorie mnohonásobné inteligence.

Číst více

Pořadí mezi sourozenci a inteligence

15. 12. 2009 | Thomas Hally (přeložil Petr Psutka)

Existuje korelace mezi prvorozeností a výjimečností a má vliv pořadí sourozenců na jejich životní úspěchy?

Číst více

Inteligence a její měření

10. 7. 2008 | Petr Praus

Lidé se liší svými schopnostmi počínat si správně v různých situacích a svými schopnostmi vykonávat některé práce či řešit některé úkoly. Pojem inteligence ve vztahu k rozumové činnosti, který poprvé používal F. Galton (1822-1911), nahradil výraz habilité (anglicky ability) tedy schopnost, dovednost či chytrost, který zavedl průkopník psychologických testů A. Binet (1857-1911). Na otázku, co je inteligence a jak ji definovat, není dosud jednoznačná odpověď.

Číst více