Jak poznáte nadané dítě

Přehled odborných článků na téma „Jak poznáte nadané dítě“, které jste sepsali Vy sami nebo Vaši kolegové z celé ČR. Chcete napsat další článek k tématu? Návod najdete na stránce Jak založit nový článek?

Nejste na to sami. EDUin spolu s Nadací RSJ radí rodičům nadaných dětí, na koho se mohou obrátit

27. 3. 2025 | EDUin

V českých školách pamatujeme na nadané děti jen okrajově. Jedním z důvodů je nedostatečná schopnost tyto žáky objevit a naplnit jejich specifické potřeby. Dané děti jsou navíc často označovány za problémové, jelikož ve vyučování vyrušují – potřebují totiž odlišný přístup. EDUin ve spolupráci s Nadací RSJ radí, na koho se v takovém případě obrátit.

Číst více

Proč v našich školách nevidíme nadané žáky?

25. 2. 2025 | Kateřina Lánská

Analýza vznikla jako součást Auditu vzdělávací politiky ČR za rok 2024.

 

Číst více

Doporučení rodičům pro rozvoj nadaných předškolních dětí

26. 7. 2021 | Autorský tým APIV B

Nadané děti si žádají aktivnější rodiče. Jaké důsledky má autoritativní, demokratická a liberální výchova na jejich nadání? Máme pro vás sadu praktických doporučení, jak o nadání předškoláků pečovat.

 

 

Číst více

Instruktorka ve virtuální škole CTM: i v online výuce je nutná sociální interakce

9. 10. 2020 | CTM Online

Virtuální škola CTM má už 10leté zkušenosti s online vzděláváním. Studentům poskytuje online kurzy v angličtině, od jednodušších po ty náročnější ze všech oborů. Studenti se mohou dopracovat až k přípravě a následnému složení Advanced Placement zkoušek. To vše v uceleném systému vzdělávání, který je unikátní hlavně tím, že student má k dispozici svého instruktora. Ten studenta provází, motivuje a poskytuje zpětnou vazbu.

Vzhledem k vládním opatřením a dočasnému zavření škol je po online vzdělávání velká poptávka. Rodiče hledají způsoby, jak děti neochudit o příležitosti učit se. Co je ale zásadní, tak to je příležitost sociálního kontaktu. Žáci ze dne na den ztratili svoje komunity, třídy, kontakt se spolužáky i učiteli. Kurzy CTM myslí i na tento aspekt. Jak si toho váží studenti, na to se zeptáme instruktorky CTM Online kurzů, Terezy Hornové.

Číst více

Tipy pro identifikaci nadaných předškoláků i školních žáků

1. 10. 2020 | Autorský tým APIV B

Jak poznat nadané děti předškolního věku nebo nadaného žáka? IQ test vám stačit nebude. Vezměte si na pomoc náš dotazník a tipy, jak nadání podpořit.

 

 

Číst více

NOMI – metoda k identifikaci nadaných dětí v mateřské škole

20. 9. 2020 | Autorský tým APIV B

 

Metoda NOMI vám, pedagogům, pomůže zábavnou formou s identifikací nadaných dětí v mateřské škole. Je to snadné – zadáte a vyhodnotíte 8 úkolů.

 

 

Číst více

Jak poznat mimořádně nadané dítě?

13. 9. 2019 | Český rozhlas Plus

Mimořádně nadaní lidé, zejména vědci a umělci, budí zájem celé společnosti. Nadání samo o sobě ale nezaručuje předem člověku úspěch. Důležité jsou také podmínky, které pro rozvoj svých vloh jedinec má. Řada slavných osobností své nadání rozvíjela už od dětství. Jenže rozpoznat nadané dítě nemusí být jednoduché. V reportáži Českého rozhlasu Plus se tématu věnuje Martin Srb.

Číst více

Nadání je třeba rozvíjet

20. 12. 2018

Co potřebují děti s mimořádným nadáním

Číst více

Program pro nadané děti

19. 12. 2018

Jak pracujeme s nadanými dětmi u nás ve škole

Číst více

Co udělat, aby nadaní prvňáčci neskončili jako průměrní žáci

17. 12. 2018

Předmětem článku jsou specifika práce s intelektově nadanými dětmi a představení ZŠ Didaktis

Číst více

Jak poznat nadání?

11. 9. 2015 | Šárka Portešová

Identifikovat nadané dítě nemusí být vždy snadné. Nadaný žák obvykle není tzv. malým géniem, který by se nápadně lišil od ostatních. Naopak: ve většině oblastí se projevuje stejně nebo podobně jako jeho vrstevníci.

Číst více

Identifikácia, rozvoj a vzdelávanie nadaných detí

25. 3. 2014 | Jolana Laznibatová

S laskavým svolením autorky přetiskujeme prezentaci na téma „Identifikace, rozvoj a vzdělávání nadaných dětí“, která byla součástí konference Mensa pro rozvoj nadání v březnu 2014.

Číst více

Multidimenzionální modely talentu a nadání

15. 3. 2009 | Šárka Portešová

V současné odborné literatuře se již téměř nesetkáváme s jednotlivými definicemi nadání a talentu, ale spíše býváme seznámeni s šířeji koncipovanými modely, které se snaží postihnout nadanou osobnost v celém jejím rozsahu.

Číst více

Typické charakteristiky nadaných dětí

12. 3. 2009 | Šárka Portešová

Většina rozumově nadaných dětí projevuje již od nejútlejšího věku atypickou schopnost poznávání (paměť, myšlení, pozornost atd.). Pokud jsou tyto charakteristiky podněcovány a rozvíjeny, býváme svědky velmi zajímavého, neobyčejně rychlého vývoje poznávacích schopností.

Číst více

Typické projevy chování nadaných dětí - jak můžeme nadané dítě poznat?

5. 3. 2009 | Šárka Portešová

Každé dítě je individualita a to platí o všech dětech, tedy i těch, které dosahují v určité kognitivní (poznávací) oblasti nadprůměrné schopnosti. Přesto se ukazuje, že rozumově nadané děti mohou mít jisté společné projevy chování, které souvisí s jejich rozvinutými rozumovými schopnostmi.

Číst více

Jak definovat nadání?

1. 3. 2009 | Šárka Portešová

Možná jste si tuto otázku také položili. Žádná všeobecně přijímaná odpověď však na ni neexistuje. Nadání, inteligence a talent jsou totiž velmi proměnlivé koncepty, které mohou mít v různých souvislostech a kulturách odlišný význam. Vybrali jsme proto ty nejfrekventovanější definice, které se často objevují v zahraničních odborných pramenech.

Číst více

Definice a projevy nadaných žáků

30. 6. 2004 | Jitka Fořtíková

Autorka se ve svém příspěvku zabývá problematikou nadaných žáků, způsoby jejich identifikace, charakterovými specifiky (v pozitivním i negativním ohledu).

Číst více