Pedagogická diagnostika

Přehled odborných článků na téma „Pedagogická diagnostika“, které jste sepsali Vy sami nebo Vaši kolegové z celé ČR. Chcete napsat další článek k tématu? Návod najdete na stránce Jak založit nový článek?

Nejste na to sami. EDUin spolu s Nadací RSJ radí rodičům nadaných dětí, na koho se mohou obrátit

27. 3. 2025 | EDUin

V českých školách pamatujeme na nadané děti jen okrajově. Jedním z důvodů je nedostatečná schopnost tyto žáky objevit a naplnit jejich specifické potřeby. Dané děti jsou navíc často označovány za problémové, jelikož ve vyučování vyrušují – potřebují totiž odlišný přístup. EDUin ve spolupráci s Nadací RSJ radí, na koho se v takovém případě obrátit.

Číst více

Proč v našich školách nevidíme nadané žáky?

25. 2. 2025 | Kateřina Lánská

Analýza vznikla jako součást Auditu vzdělávací politiky ČR za rok 2024.

 

Číst více

Nástroje k diagnostice, identifikaci a nominaci nadaných žáků a žákyň

11. 10. 2024 | Jitka Adamová, Tomáš Blumenstein, Veronika Brémová, Zdeňka Chocholoušková, Ivana Lichtenberková, Tereza Martínková, Šárka Portešová, Jana Štenglová

Jaké identifikační a diagnostické nástroje nadání jsou používané mimo školská poradenská zařízení (a soukromé psychologické praxe)? Níže se dozvíte, jaká je jejich dostupnost, cena, kdo je může použít a řada dalších zajímavých informací. Tato data jsou výstupem z první Platformy podpory nadání MŠMT a NPI ČR. Uvedené informace jsou doplněny o konkrétní vyjádření ředitelek MŠ, ZŠ a gymnázia, které jsou členkami platformy.

 

 

Číst více

Tipy pro identifikaci nadaných předškoláků i školních žáků

1. 10. 2020 | Autorský tým APIV B

Jak poznat nadané děti předškolního věku nebo nadaného žáka? IQ test vám stačit nebude. Vezměte si na pomoc náš dotazník a tipy, jak nadání podpořit.

 

 

Číst více

NOMI – metoda k identifikaci nadaných dětí v mateřské škole

20. 9. 2020 | Autorský tým APIV B

 

Metoda NOMI vám, pedagogům, pomůže zábavnou formou s identifikací nadaných dětí v mateřské škole. Je to snadné – zadáte a vyhodnotíte 8 úkolů.

 

 

Číst více

Typologie nadaných dětí

19. 3. 2009 | Šárka Portešová

Každé dítě je individualita a platí to i o dětech, které vykazují nadprůměrné rozumové schopnosti. Domníváme se, že z  toho je vždy nutné při diagnostikování a hodnocení všech dětí vycházet. Níže popsaná typologie nadaných dětí nemá sloužit k „zaškatulkování“ jednotlivých dětí ve školní třídě k příslušným typům a kategoriím. Chceme ukázat, s jakými možnými obecnými typy nadaných dětí může učitel nejčastěji počítat.

Číst více

Nástin stavu péče o nadané děti v ČR

3. 8. 2008 | Václav Fořtík

Jak se MŠMT, kraje, obce a další instituce staví k podpoře nadaných dětí na základních školách a ke vzniku speciálních tříd?

Číst více

Proč by měl být učitel občanské výchovy informován o identifikaci nadání a nadprůměrné inteligenci?

30. 6. 2004 | Jitka Fořtíková

Autorka ve svém příspěvku upozorňuje pedagogy na skutečnost, že se studijní výkony mimořádně nadaných žáků mohou pohybovat v rovině průměru i podprůměru. Dále se věnuje nutnosti změny v přístupu pedagogů k těmto mimořádně nadaným žákům (zejména učitelů občanské výchovy a základů společenských věd). Právě učitelé OV mohou být nositeli změny v přístupu k mimořádně nadaným žákům.

Číst více

Klíčové teorie nadání a jejich aplikace v práci s mimořádně nadanými žáky

30. 6. 2004 | Jitka Fořtíková

V úvodu příspěvku se autorka věnuje definici nadaných žáků, způsoby jejich identifikace, charakterovými specifiky (v pozitivním i negativním ohledu). Dále se zabývá přístupem pedagogů k těmto žákům, jakým způsobem je možné obohatit výuku, podporovat kreativitu, propojit teorii s praxí. Autorka se též věnuje dlouhodobé tradici českého vzdělávacího systému, co se týče péče o dětské talenty v mimoškolních činnostech.

Číst více