NTC Learning
Přehled odborných článků na téma „NTC Learning“, které jste sepsali Vy sami nebo Vaši kolegové z celé ČR. Chcete napsat další článek k tématu? Návod najdete na stránce Jak založit nový článek?
Aktuální seznam NTC školek najdete v samostatné sekci NTC Learning.
Hravě ke zdravým očím - metoda NTC v akci!
Druhé motivační video, které představuje NPI, se zaměřuje na principy metody NTC Learning. Ty ve své praxi používá Mateřská škola ve Štěnovicích. NTC vzdělávání v sobě zahrnuje fyzická cvičení i mentální aktivity, které přispívají k tomu, aby děti rozvíjely svoji mentální kapacitu a v maximální míře dosáhly svého biologického potenciálu. Nedílnou součástí motorických cvičení je i mimo jiné správný rozvoj akomodace oční čočky.
SVĚT DINOSAURŮ
V tomto projektu jsme se zaměřili na poznávání jednotlivých druhů dinosaurů, s prostředím, ve kterém žili, s potravou, jíž se živili a jak pečovali o svá mláďata.
SVĚT DINOSAURŮ
V tomto projektu jsme se zaměřili na poznávání jednotlivých druhů dinosaurů, s prostředím, ve kterém žili, s potravou, jíž se živili a jak pečovali o svá mláďata.
LETEM SVĚTEM.
Projekt byl zaměřen na orientaci v prostoru i rovině (mapy), na spolupráci ve skupince, ale pracovat a rozhodovat se i sám za sebe. Rozvoj úcty a pokory k životu ve všech jeho formách. A samozřejmě rozvíjet dětskou fantazii a představivost, zvídavost a nebát se projevit svůj názor.
Pouť vesmírem
POUŤ VESMÍREM A BÁDÁNÍ LIDSKÝM TĚLEM.
Mateřská škola Veselá školka Šumperk Prievidzská je zaměřená na vzdělávání dětí s potenciálem mimořádného rozumového nadání (dále jen MRN). Děti jsou integrovány do běžné třídy mateřské školy. Ve třídě jsou k dispozici speciální pomůcky, deskové hry a hry rozvíjející rozumové schopnosti u dětí. Ke vzdělávání děti používáme interaktivní tabuli, kterou máme k dispozici na třídě. Úzce spolupracujeme s rodinou a pedagogicko – psychologickou poradnou. Významná je také spolupráce s 6. Základní školou Šumperk, kam děti mohou docházet po skončení docházky v Mateřské škole Veselá školka. Na této základní škole je návaznost ve vzdělávání dětí s potenciálem mimořádného rozumového nadání.
Ve školním roce 2021/2022 s potenciálem MRN pokračovaly 2 děti a během 1. pololetí školního roku bylo diagnostikováno dalších 6 dětí s potenciálem MRN. Ve třídě pracujeme s dětmi podle některých zásad programu „Začít spolu“, který obohacujeme o výuku podle metody NTC I., II., III. S dětmi pracujeme několikrát týdně a dle vlastní volby si děti vybírají logické a didaktické hry. Každodenně děti cvičí rovnováhu a akomodaci oční čočky.
Během školního roku 2021/2022 se děti věnovaly 2 projektům. První projekt se týkal poznání Vesmíru. Úkolem bylo děti seznámit s hlavními znaky vesmíru, vytvoření povědomí o vlastní sounáležitosti se světem, živou a neživou přírodou, planetou Zemí. Postupně jsme s dětmi odhalovali jednotlivé planety sluneční soustavy, jejich velikost, tvar, vlastnosti. Jaká je obyvatelnost jednotlivých planet. Zabrousili jsme lehce do vesmírného programu.
Ve druhém projektu, který byl celoroční, jsme zabrousili do tajů lidského těla. Jak funguje lidské tělo, jsme se snažili ukázat formou praktických ukázek a vlastního prožitku jako bylo třeba měření krevního tlaku, masáž srdce na figuríně, statistika v měření lidské teploty, sádrování kamaráda.….. Jednou z praktických ukázek bude rekonstrukce rozhovoru: volající – dispečer záchranné služby (seznámení s chováním v krizové situaci). V rámci fungování lidského těla jsme referovali o vyvážené stravě a pohybu.
Zpracovala: Renata Kurečková.
Učitelka MŠ.
Metoda NTC i u nejměnších dětí
Metoda NTC i u nejmenších dětí
Letos jsme se zaměřili na aplikaci prvků NTC u nejmladších dětí. Děti staví z přírodních materiálů, procvičují rovnováhu a koordinaci při chůzi na laně, hravě se seznamují s geometrickými tvary, vytvářejí labyrinty a obrázky. Starší děti využívají k procvičení rovnováhy přírodní terén. Ke koordinaci oka a ruky využívají míčové hry, mají rády hádankové příběhy, které samy vymýšlejí. Zkouší různé pokusy se solí, cukrem. NTC je zařazována při práci v MŠ každý den.
„Cestujeme kolem světa za zvířaty“
Mateřská škola Veselá školka, Prievidzská 1, 78701 Šumperk
Zpráva o činnosti
školky spolupracující s Mensou ČR
Školky spolupracující s Mensou ve školním roce 2018/2019
Tento článek byl publikován v ročence Mensy ČR, která vyšla na jaře roku 2019. Neobsahuje příspěvky všech školek spolupracujících s Mensou, které v té době na území ČR působily. Zveřejněny byly pouze příspěvky těch školek, které poslaly redakci svůj text nejpozději do termínu uzávěrky.
Školky spolupracující s Mensou si nyní mohou snáze vyměňovat zkušenosti
Doplnili jsme stránku „Vzájemná výměna zkušeností mezi NTC školkami“, která Vás možná inspiruje při vymýšlení NTC aktivit ve Vaší školce. Na aktualizované stránce najdete řadu příkladů dobré praxe u školek, které své materiály již dříve zveřejnily na webu deti.mensa.cz.
Zkušenosti s prvky NTC v Mateřské škole v Dubé, okres Česká Lípa
I v tomto pololetí školního roku 2017/2018 jsme podporovali děti v různých aktivitách spojených se vkládáním prvků NTC.
Prvky Mensa NTC Learning v MŠ Dubá
V lednu a březnu r. 2017 jsme se zúčastnili školení k NTC systému učení ve všech třech fázích zaškolení. Vlastně okamžitě po proškolení jsme začali do aktivit vkládat prvky systému učení NTC, které jsou obsaženy také v RVP PV.
Projektové učení cestou po Evropě (Plachá H. MŠ Lesnice)
Evropský den jazyků jako motivace pro učení v období adaptace? Zdá se to být zcela odlišná tématika, ale pro nás tomu tak nebylo. Naopak. Symbol, značka, rozdíly, spolupráce, sbehodnocení a uvědomění si bezpečí, místa, kde je mi dobře, kde jsem „doma”.
Mateřská škola na raftech- Zážitková pedagogika aneb máme to ve svých rukou (Hana Plachá, MŠ Lesnice)
Prožít znamená mnohdy uvědomit si, přijít na to jak , vědět konečně proč....i takhle se dá popsat způsob, jak některé myšlenkové pochody, způsoby učení, zkoušíme u nás v mateřské škole dětem nabídnout, aby lépe proces učení usedl na své místo tam, kde je třeba.
Mimořádná linka Praha Tokio NTC učení s vlajkami států (Hana Plachá, MŠ Lesnice)
Cíl cesty nemusí být vždy předem stanovený, je však důležité, kterou cestou se vydáme. A my jsme v tomto případě věděli. S unikátními pomůckami a symboly NTC systému učení nám bylo na cestě za poznáním zemí umožněno neskýtaných rozměrů a možností. Dětem se otevíraly pomyslné nůžky dle jejich přirozeného stupně vývoje a dosahovaly úrovně kompetencí na různých stupních. Nadšení však je cítit ve všech věkových kategoriích a obohacení i v těch nejstarších.
Příšerka na soutěž, aneb spojení fantazie, dovedností, vědomostí a rodiny MŠ Lesnice, (H. Plachá)
Cílem soutěže nemusí být vždy jen touha vyhrát, stane se jím mnohdy náplň dlouhodobého projektu. A v tomto případě se nám to opravdu povedlo.
Kolumbova cesta
V rámci rozšířené vzdělávací nabídky pro integrované děti s potenciálem MRN jsme jako další projektové učení zvolili poznávání Ameriky s názvem „Kolumbova cesta.“ Hlavním cílem projektu byla práce s abstraktními pojmy a symboly (vlajky států Ameriky), poznávání vzdáleného světa, jeho života, přírody, zvířat a lidí.
Obživlý obrázek Ntc učení (MŠ Lesnice, Hana Plachá)
Pojďme nechat dítěti možnost projevit se v časových intervalech a uvidíme jeho cestu, kterou urazil. To bylo záměrem našeho nápadu pod taktovkou originálního razítka pro každého jedince.
Jak na čísla, když chceme o nich hodně vědět, a taky jen tak počítat (MŠ Lesnice, Hana Plachá)
Zájem o matematickou řadu, o abstraktní symboly, evidentní vyjímečnost v oblasti logickomatematického vývoje? V kolektivu vrstevníků, kteří se projevují velmi individuálně svými preferencemi lze na základě poctivé diagnostiky po krátkém čase odhalit směr zájmů a preferencí silných stránek jedince.
Dovolte mi, abych se představila, jsem barva NTC učení (MŠ Lesnice, Hanka Plachá)
Rozvoj schopnosti orientace v základních barvách, vyhledávání předmětů, porovnávání velikostí, skupin, tvarů, spolupráce, orientace, pohybová koordinace, vyhýbání se to vše pouze jako bonus. Základním stavebním prvkem celé hry je fantazie, imaginace a schopnost uvažování, spojení informací, které dítě nepřímo dostává.
Cesta vpřed vede přes mateřskou školu projektovou výukou na téma lidské tělo MŠ Lesnice Hana Plachá
Jak může vypadat propojení v paralelně probíhajících směrech výuky v mateřské a základní škole napříč unikátním projektem o lidském těle například pohledem do konkrétního centra aktivit Knih a písmen a s diferencovanou vzdělávací nabídkou napříč všemi centry aktivit lze aktivně propojit NTC systém učení.
Pravidelný ranní pohyb našich předškoláků- techniky NTC učení (Plachá Hana, MŠ Lesnice)
Důležitou součástí stimulace dětského mozku a rozvoje jednotlivých synapsí je pravidelné cvičení motoriky, koordinační cviky na rozvoj rovnováhy s různými pomůckami, především balančními míči.
Jak se dá rozvíjet čtenářská gramotnost aneb pracujeme s knihou intenzivně v NTC učení (Hana Plachá, MŠ Lesnice)
Vnímání detailů, jedinečnosti osobnosti, individualizace, prožitek, interakce ve skupině, práce s abstrakcí, fantazií a to vše za využití knih jako prostředku k rozvoji dítěte pomocí prvků metody NTC učení.
Kam se brouček schoval
Děti sledovaly na zahradě broučky a chtěly si je nosit do třídy. Tato činnost děti velmi zaujala, a tak jsme se rozhodli pro téma nového projektového učení s názvem: „Kam se brouček schoval.“
Jak s trochou fantazie najít cestu k ekologii? třídění odpadu? ...hrou a NTC učením!!!
Jak u dětí předškolního věku vyprovokovat zájem o ekologické téma a využít přitom technik učení NTC tak, aby se jejich mozek měl šanci co nejvíce rozvíjet? Nad touto otázkou nebylo třeba si dlouho lámat hlavu, jen najít ten správný způsob jak zakomponovat všechny plánované aktivity do vzdělávacího programu školy v ten pravý čas. Ten se pozná podle počasí?
Zahraniční stáž v předškolním zařízení ve Finsku - neuvěřitelná inspirace mj. pro realizaci prvků metody NTC
Aby zprostředkování informací o jiné zemi dětem bylo snazší a jimi lépe akceptovatelné, s paní učitelkou letěl náš pes Puntík na zahraniční stáž do města Tampere ve Finsku, kde měl možnost prožít spoustu zajímavých setkání a okamžiků.
Stimulace pomocí prvků NTC učení tentokrát v propojení s pravidelným školáckým klubem
V rámci obohacení vzdělávací nabídky navštěvujeme s dětmi také prostory školy, kde je k dispozici možnost práce na interaktivní tabuli. Tento prvek nám umožňuje propojit práci s prvky NTC učení s rozvojem grafomotorikckých dovedností a komplexnější a rychlejší zpětnou vazbu při práci s abstraktními symboly pro děti.
Téma klimatických změn přes brouky?...slunéčko sedmitečné a její kamarádi trochu jinak (NTC techniky na rozvoj myšlení)
Téma směřující k akci "Uspávání broučků" má za cíl děti motivovat a připravit si své vlastní rekvizity k realizaci dne věnovaného ukončení léta, který je teprve čeká..... Činnostmi nabízenými v jednotlivých centrech aktivit, tvořivými aktivitami i hrou měly děti příležitost uchopit jakousi pomyslnou "nitku" příběhu o drobném hmyzu..
Projektové učení na téma Den evropských jazyků
Projektové učení jako součást prvků programu mateřské školy a na základě obohacení vzdělávací nabídky navštívily děti základní školu a mateřská škola uspořádala akci, na kterou naoplátku pozvala děti ze základní školy.
Adaptační projekt housenka Lesnička – zapojení smyslového vnímání
Adaptační seznámení s programem mateřské školy trochu jinak. Děti dostaly příležitost projít si částí seznamování mezi sebou, osvojení si praktických dovedností a sebeobslužných činností formou vzdělávací nabídky motivované prvky prožitkového učení a atraktivně laděnými činnostmi vázanými na hrdinu z rodiny hmyzu....
Projektové učení na téma Japonsko - realizace práce s abstraktními symboly dle NTC metody
V letošním roce byl realizován dětmi třídy Včelky projekt na téma „Japonsko“. Jeho realizace byla postavena na základech metody NTC, unikátního systému učení dětského mozku v předškolním věku, s jehož základy pravidelně pracujeme.
Úspěšně obhájena bakalářská práce zabývající se NTC metodou v praxi
Marie Čermáková, která pracuje jako učitelka v holýšovské MŠ, koncem května 2014 na Katedře primární pedagogiky Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze úspěšně obhájila bakalářskou práci nazvanou „Stimulace rozvoje intelektových schopností dětí předškolního věku“.
Realizace tématu počasí za pomoci abstraktních znaků a metody NTC learning
Při rozvoji tématu počasí směrem k cílenému obohacení vzdělávací nabídky u dětí mimořádně nadaných v naší MŠ jsme přistoupili k použití abstraktních znaků, které znázorňují jednotlivé podoby přírodních živlů a zaznamenávané meteorologické změny v ovzduší.
Úkoly pro děti a rodiče - tentokrát hry na téma zvířátka
Jakým způsobem se snažíme o to, aby se maximálně propojila účast rodiny a školy na vzdělávání dítěte v tom správném směru? Jednou z možností jsou námi realizované pravidelné „Úkoly pro děti a rodiče“, které systematicky rozvíjejí dané téma probírané v mateřské škole, dávají rodičům tzv. pomocnou ruku při cestě za dosahováním jednotlivých kompetencí dítěte potřebných pro další život a prohlubují informovanost laické veřejnosti o koncepci předškolního vzdělávání. Důležitým momentem je také v nemalé míře obohacení výuky v mateřské škole právě propojením znalostí, zkušeností a dovedností, které přicházejí „zvenčí“.
Jak jsme si poradili s tématem dopravy
V tématu dopravy jsme použili prvky metody NTC a mnoho dalších.
NTC systém učení – otáčení kolem osy, rytmizace motivačních říkanek, myšlenkové mapy
Prohlédněte si některé další prvky, které používáme v naší MŠ v rámci NTC systému učení.
NTC učení realizované s abstraktními symboly vlajek států
Realizace tématu rozšiřujícího vzdělávací nabídku dle ŠVP školy pro děti skupinově integrované s potenciálem MRN.
NTC systém učení – práce se značkami aut ve spojení s asociačními rýmy, dále znaky s asociačními obrázky
NTC systém učení je odlišný od toho, na co jsme převážně zvyklí z běžných škol. Nejde zde o encyklopedické biflování informací; základem je vytváření asociačních spojů mezi neurony.
NTC systém učení – přirozené a stimulující učení využitelné v běžném životě, propojení motoriky se stimulací neuronové sítě a založené na spolupráci obou mozkových hemisfér
Co se týče NTC systému učení, nelze jej chápat jako pouhé podněcování rozumových schopností zaměřené pouze na značky aut a vlajky, jak by si mnozí mohli špatně vysvětlit. Jde o ucelený systém, který respektuje vývojová stadia v předškolním období, stejně tak jako chápe nezastupitelnost včasné stimulace nejednotlivých center mozku a jejich nutnou propojenost.
Využití multimédií v předškolním vzdělávání
Jako učitelka MŠ pracuji již dlouhou řadu let a tak mohu mnohé posoudit s odstupem času. Nikdy nebylo tak snadné „prezentovat“ svoji práci a nahlédnout na aktivity s dětmi zpětně s uvědoměním si pozitiv a negativ výchovně vzdělávací práce. Stačí mít vždy po ruce fotoaparát s funkcí videozáznamu, jenž je dnes již samozřejmostí.
Marie Čermáková: NTC systém učení je běh na dlouhou trať
Přinášíme Vám minirozhovor s p. Marií Čermákovou na téma NTC learning.
NTC systém učení – Mensa pro školky
Příspěvek přibližuje novou metodu podporující rozvoj v oblasti rozumových schopností u dětí předškolního věku. Jde o způsob identifikace nadaných dětí, nabízející jim odpovídající stimulaci v předškolním věku.
Projekt „Mensa pro školky“: zkušenosti z pilotní fáze projektu v ČR
V dubnu 2009 k nám zavítal autor metody Dr. Ranko Rajović a zástupcům prvních školek z řad zájemců o vyzkoušení projektu představil základní pilíře metody NTC Learning. Ověřovací fáze proběhla v závěru školního roku a zahrnovala téměř tříměsíční testovací období (duben–červen 2009).