Rozvoj dítěte v předškolním věku

Přehled odborných článků na téma „Rozvoj dítěte v předškolním věku“, které jste sepsali Vy sami nebo Vaši kolegové z celé ČR. Chcete napsat další článek k tématu? Návod najdete na stránce Jak založit nový článek?

Proč v našich školách nevidíme nadané žáky?

25. 2. 2025 | Kateřina Lánská

Analýza vznikla jako součást Auditu vzdělávací politiky ČR za rok 2024.

 

Číst více

Hravě ke zdravým očím - metoda NTC v akci!

17. 2. 2025 | Jitka Adamová

Druhé motivační video, které představuje NPI, se zaměřuje na principy metody NTC Learning. Ty ve své praxi používá Mateřská škola ve Štěnovicích. NTC vzdělávání v sobě zahrnuje fyzická cvičení i mentální aktivity, které přispívají k tomu, aby děti rozvíjely svoji mentální kapacitu a v maximální míře dosáhly svého biologického potenciálu. Nedílnou součástí motorických cvičení je i mimo jiné správný rozvoj akomodace oční čočky.

 

 

Číst více

Mnohočetné inteligence ve školce - podívejte se, jak na to!

17. 2. 2025 | Jitka Adamová

NPI představuje první motivační video pro práci s nadanými dětmi v mateřské škole podle Gardnerovy teorie mnohočetných inteligencí. Koncept mnohočetné inteligence využívá ve své pedagogické praxi mateřská škola ve Štěnovicích. Video zachycuje ukázku realizace některých činností v této veřejné mateřské škole.

 

 

Číst více

Mnohočetné inteligence ve školce - podívejte se, jak na to!

17. 2. 2024

NPI představuje první motivační video pro práci s nadanými dětmi v mateřské škole podle Gardnerovy teorie mnohočetných inteligencí. Koncept mnohočetné inteligence využívá ve své pedagogické praxi mateřská škola ve Štěnovicích. Video zachycuje ukázku realizace některých činností v této veřejné mateřské škole.

 

Číst více

Doporučení rodičům pro rozvoj nadaných předškolních dětí

26. 7. 2021 | Autorský tým APIV B

Nadané děti si žádají aktivnější rodiče. Jaké důsledky má autoritativní, demokratická a liberální výchova na jejich nadání? Máme pro vás sadu praktických doporučení, jak o nadání předškoláků pečovat.

 

 

Číst více

Tipy pro identifikaci nadaných předškoláků i školních žáků

1. 10. 2020 | Autorský tým APIV B

Jak poznat nadané děti předškolního věku nebo nadaného žáka? IQ test vám stačit nebude. Vezměte si na pomoc náš dotazník a tipy, jak nadání podpořit.

 

 

Číst více

NOMI – metoda k identifikaci nadaných dětí v mateřské škole

20. 9. 2020 | Autorský tým APIV B

 

Metoda NOMI vám, pedagogům, pomůže zábavnou formou s identifikací nadaných dětí v mateřské škole. Je to snadné – zadáte a vyhodnotíte 8 úkolů.

 

 

Číst více

Environmentální vzdělávání, výchova a osvěta v mateřské škole jako nástroj k prohloubení vědomostí dětí o životním prostředí kolem nás

15. 10. 2017 | Andrea Vřešťálová

Úkolem EVVO je předat co nejvíce znalostí o životním prostředí, naučit nás chovat se k přírodě šetrně a ohleduplně.

Číst více

Rozvoj nadaných a talentovaných dětí v brněnské MŠ Záhumenice

21. 9. 2017 | Hana Lejsková

Mateřská škola Záhumenice 1 v Brně je jednou z prvních školek, které s Mensou ČR oficiálně navázaly spolupráci. Celý pedagogický sbor prošel školením metody NTC Learning již v roce 2010 a průběžně se účastní nejen konferencí Mensa pro rozvoj nadání, ale i mnoha jiných užitečných školení zaměřených na rozvoj předškoláků.

Číst více

Je vhodné učit děti číst a psát už v mateřské škole?

9. 4. 2015 | Andrea Vřešťálová

Základem předškolní výchovy by nemělo být psaní a plynulé čtení. V tomto věku je mnohem důležitější snažit se podněcovat dětskou fantazii například pravidelným čtením knížek, chozením na výstavy a dětská představení, budit v nich zájem o sport a rozšiřovat jejich obzory.

Číst více

Zájmová činnost mateřských škol

8. 4. 2015 | Andrea Vřešťálová

Rozvíjet dětskou fantazii a mysl se dá mnoha různými způsoby. Jedním z nich je především hraní, při kterém děti uplatní svou představivost nejlépe. Samotné hraní ale samozřejmě nestačí, a proto je důležité dítě podněcovat dalšími činnostmi, mezi které patří nepřeberné množství zájmových kroužků. Děti se nejen naučí něco nového a pobaví se, ale osvojí si navazování vztahů s jinými dětmi i dospělými.

Číst více

Pohled do dětské mysli

8. 4. 2015 | The University of Iowa (přeložila Mirka Lungová)

Když malé děti něco upřeně sledují či v soustředění vraští čelo, víte, že jejich mysl horečně pracuje. Nicméně nikdy si nejste zcela jisti, nad čím vlastně přemýšlejí. Teď se můžete podívat dovnitř. Psychologové pod vedením těch z Univerzity v Iowě poprvé pomocí optického zobrazování nahlédli dovnitř mozku, aby kvantifikovali, kolik chápou 3–4leté děti, když zkoumají dění kolem sebe, a aby zjistili, jaké oblasti mozku jsou přitom ve hře.

Číst více

Cizí jazyk ve školce

7. 4. 2015 | Andrea Vřešťálová

Výuka cizích jazyků v mateřských školách se stává stále populárnější. Názory rodičů i psychologů, zda na učení není ještě příliš brzy, se pochopitelně liší. Nelze však odmítat fakt, že právě v útlém věku je mozek připraven vstřebat nejvíce znalostí a dovedností.

Číst více

Základy angličtiny ze školky zůstanou v hlavičkách po celý život

6. 4. 2015 | Andrea Vřešťálová

Názory na to, zda je dobré vyučovat děti angličtinu už od útlého věku, se samozřejmě liší. Nelze ovšem popřít, že právě ve věku od jednoho do zhruba 5 let se mohou děti nejvíce naučit. Dětský mozek je v tomto věkovém období připraven vstřebávat neuvěřitelné množství znalostí a nových věcí, takže by toho měli rodiče využít a dětem dopřát nenásilné přivonění k cizímu jazyku, který si dítě snadno osvojí. Takto vstřebané základy anglického jazyka už v malých hlavičkách zůstanou po zbytek života. V budoucnu ve školce pochycený cit pro jazyk pomůže při školním drilu slovíček a gramatiky.

Číst více

Ukázka učebních pomůcek používaných v MŠ Záhumenice, Brno

21. 9. 2014 | Hana Lejsková, Ludmila Vetterová

Prohlédněte si názorné výukové pomůcky a společenské hry, které s úspěchem používáme v naší MŠ.

Číst více

Výuka hudby v raném věku podporuje rozvoj mozku

14. 2. 2014 | Tisková zpráva Concordia University (přeložila Jitka Nováková)

Pokud jste začali hrát v první třídě na klavír nebo jste už dokonce v mateřské škole hráli na flétnu, poděkujte svým rodičům a učitelům. Tyto hodiny, kterých jste se obávali – nebo je milovali – pomáhaly rozvíjet váš mozek. Čím dříve jste začali s hudební průpravou, tím silnější jsou spojení ve vašem mozku.

Číst více

Rozvoj mozku - tentokrát z pohledu dr. Bruce Liptona

22. 1. 2014 | Mgr. Martina Drtílková, MBA (Anglická školka PONNY, Brno)

Rodičům v naší PONNY školce připravujeme zajímavé články a odkazy ohledně rozvoje dětí. Jedním z nich je i pohled autora Bruce H. Liptona. 

Číst více

Může pravidelný spánkový režim přispět k vyššímu IQ dítěte?

20. 12. 2013 | The Economist, 13. 7. 2013 (přeložila Lenka Šnajdrová)

V dávných dobách, kdy děti byly jen vidět, nikoli slyšet, a kdy bez odmlouvání vyhověly přáním svých rodičů, všichni věděli, jak důležité je dodržovat pravidelný čas uložení ke spánku. Co na to říkají rodiče dnešních dětí? „Jestli chodí pravidelně spát? Ani náhodou!“ shodují se většinou. Nejnovější výzkum prof. Yvonne Kellyové z britské University College London však ukazuje, že naši předkové měli pravdu – alespoň v polovině případů. Zdá se, že z pravidelného ukládání ke spánku mají prospěch děvčata, nikoli však chlapci.

Číst více

Hradecko se zabývá nadáním svých předškoláků

9. 1. 2013 | Radnice (informační zpravodaj statutárního města Hradec Králové)

Nadání předškolních dětí v hradeckém regionu bude předmětem výzkumu. V průběhu ledna budou rodiče předškoláků požádáni o vyplnění krátkého dotazníku, jehož účelem je popsat strukturu nadání předškolních dětí v našem kraji a případně nominovat děti mimořádně nadané.

Číst více

Kde sehnat pracovní listy pro předškoláky?

21. 12. 2012 | Lenka Šnajdrová

Shromáždili jsme pro Vás odkazy na ověřené weby, kde si můžete stáhnout pracovní listy pro Vaše ratolesti v předškolním věku.

Číst více

Cílené rozvíjení rozumových schopností předškoláků formou pracovních listů

23. 3. 2012 | Jitka Fořtíková

Na webu jdemedoskoly.cz bude počínaje dubnem 2012 rozšířena sekce pracovních listů ke stažení. Abyste si mohli udělat celkový obrázek o tom, jaké pracovní listy budou průběžně zveřejňovány, dovolila jsem si připravit úvodní článek, který třídí pracovní listy dle oblastí rozumových schopností, které lze touto formou u dětí v předškolním věku rozvíjet.

Číst více