Dvojí výjimečnost

Přehled odborných článků na téma „Dvojí výjimečnost“, které jste sepsali Vy sami nebo Vaši kolegové z celé ČR.

Proč v našich školách nevidíme nadané žáky?

25. 2. 2025 | Kateřina Lánská

Analýza vznikla jako součást Auditu vzdělávací politiky ČR za rok 2024.

 

Číst více

Dá se poznat dvojí výjimečnost a jsou poruchy učení u dítěte trvalé?

3. 5. 2024 | Jarka Marčeková

Když si někteří rodiče představí nadané žáky, vybaví se jim dítě, které září ve všech oblastech života - od kterého lze očekávat, že bude mít ve škole samé jedničky, spoustu kamarádů a bude hvězdou ve sportu. Problém je, že tato představa není pravdivá. Ano, některé děti a dospělí vědí všechno a mají všechno, ale to je spíše výjimka než pravidlo. Pokud jde o studijní schopnosti, většina dětí, dokonce i těch velmi bystrých nebo hodně úspěšných, má soubor silných a slabých stránek. Všichni je máme.

Číst více

Škola 4.0 a formativní hodnocení: Kreativní řešení problémů pro nadané a talentované

25. 5. 2020

Formativní hodnocení je termín, který se v českém školství stává čím dál populárnější. Pro řadu učitelů je i přes časté zmínky tento pedagogický přístup nicméně stále neznámou, řada naopak zjišťuje, že svým pojetím práce s chybou a zpětné vazby prvky formativního hodnocení již používají. Přístup formativního hodnocení využívají i vzdělávací programy v projektu Škola 4.0, včetně programů Kreativní řešení problémů pro nadané a talentované.

Číst více

Environmentální vzdělávání v době digitalizace a automatizace

8. 4. 2020

Environmentální vzdělávání – v době klimatických změn a otázek ohledně zelené ekonomiky a odpovědné spotřeby téma stále aktuálnější. Jak ale environmentální vzdělávání konkrétně uchopit? A jak do něj promítnout trendy digitalizace a automatizace? Jak učit sebe a případně i své žáky a studenty o ekologických tématech inovativním a moderním způsobem? A jak toto téma promítnout do vzdělávání nadaných a talentovaných žáků? Možnou odpověď na tyto otázky nabízí projekt DEEDU (Digital Environmental Education) podpořený programem Erasmus+, který v České republice realizuje nezisková organizace EDUcentrum.

Číst více

Propojení digitálních technologií a environmentální výchovy

3. 2. 2020

Digitální technologie a environmentální výchova – dvě zdánlivě nesouvisející oblasti. Právě jejich propojením se zabývá projekt DEEDU (Digital Environmental Education), který v České republice realizuje nezisková mezinárodní organizace EDUcentrum. Hlavním cílem projektu je seznámit žáky základních a středních škol s některými ze současných environmentálních problémů zajímavým a neobvyklým způsobem využívajícím moderní technologie a poskytnout praktické vzdělávací nástroje podporující aktivní přístup ke svému okolí.

Číst více

S mobilem o přírodě?

2. 5. 2019

Dovolat používání mobilů ve škole, nastavovat s žáky jasná pravidla, nebo mobily preventivně zakázat úplně? A co používání digitálních technologií mimo školní prostředí? Je potřeba cíleně hlídat a omezovat čas, který děti stráví online? Najít odpovědi na tyto otázky se může zdát jako boj s větrnými mlýny. Jedno je ale jisté, digitální technologie se staly součástí našich životů a pro žáky jsou většinou už samozřejmostí.

Číst více

Jak na inkluzi v předškolním vzdělávání?

13. 7. 2018

Na tuto otázku hledá odpovědi mezinárodní projekt inEDU (neboli inclusive education) podpořený programem Erasmus+, který se zaměřuje na inovativní přístupy k inkluzi dětí s původem v jiném kulturním prostředí. Projekt je založený na vzájemné spolupráci mezi odborníky a učiteli z několika evropských zemí a míří jednak na učitele v mateřských školách, děti a jejich a rodiče, tak na odborníky v oblasti předškolního vzdělávání, legislativní systém a lokální, státní a evropskou úroveň celkově.

Číst více

Dvojí výjimečnost – nadané děti s handicapem

31. 12. 2015 | Šárka Portešová

Identifikovat nadané dítě nemusí být vždy snadné. Nadaný žák obvykle není tzv. malým géniem, který by se nápadně lišil od ostatních. Naopak: ve většině oblastí se projevuje stejně nebo podobně jako jeho vrstevníci.

Číst více

Chytří (ne)počtáři – nadaní s dyskalkulií

29. 11. 2015 | Kateřina Pražáková

Úspěchy či neúspěchy v matematice často přisuzujeme schopnosti logicky uvažovat. U lidí s vysokou inteligencí pak často očekáváme vysokou úroveň matematických schopností. Pro spoustu lidí je asi obtížné představit si inteligentního člověka, kterému činí obtíže i jednoduché počty.

Číst více

Výjimečné nadání a talent aneb život s jinakostí

5. 5. 2014 | Sylva Horáková

Výchova dětí, které jsou tak trochu „jiné“, přináší řadu úskalí. Ví o tom své i rodiče zvlášť nadaných dětí nebo dětí s výrazným, leč jednostranným talentem. Jak takové potomky vychovávat, se radili rodiče s odborníky na půdě Mensy ČR také letos na jaře. Workshop pro rodiče nadaných dětí, který pořádala vzdělávací společnost Mansio v.o.s., nastolil řadu témat.

Číst více

Dvakrát výjimečné dítě nemusí být dvakrát hůře zvladatelné

6. 9. 2013 | Stephany Sanchezová Fisherová (volně přeložila Lenka Šnajdrová)

Nikdy předtím mě nenapadlo, že člověk může být „postižený“ a nadaný zároveň – tedy že existuje něco, čemu se říká „dvojí výjimečnost“. Stephany Sanchezová Fisherová se dělí o zkušenosti s výchovou své dcery, která je v některých oblastech mimořádně nadaná, zatímco v jiných ohledech výrazně pokulhává za svými vrstevníky.

Číst více

Dvojí výjimečnost - co to je?

1. 10. 2009 | Šárka Portešová

Tyto děti, které mají na jedné straně výjimečné schopnosti – nadání, ale trpí současně určitým handicapem, bývají v  anglické terminologii nejčastěji označovány jako „twice exceptional“. Společným rysem celé této skupiny dětí je, že bývá obtížné ji identifikovat. Handicap a nadání se často vzájemně kompenzují, maskují, a proto bývají tyto děti učiteli označovány většinou jako průměrné.

Číst více

Nadané dítě a vrstevníci

6. 6. 2008 | David Heider

Příspěvek se věnuje výzkumné kategorii sledující vztahy nadaného dítěte a vrstevníků a také problematice tzv. dvojí výjimečnosti nadaných.

Číst více

Mimořádně nadané děti s handicapem

30. 6. 2004 | Lucie Novotná

Autorka ve svém příspěvku uvádí charakteristiky mimořádně nadaných dětí s postižením. Věnuje se přístupu pedagogů k těmto žákům. Uvádí, že identifikace dvakrát výjimečných je velmi obtížná, pedagogové nejsou dostatečně vybaveni pro práci s těmito dětmi. Autorka charakterizuje odlišnosti dětí, které se ve třídě nudí a dětí s poruchami pozornosti.

Číst více