Otevřená náruč Open Gate aneb Výprava klubu nadaných dětí do školy Open Gate

Romana Poloprutská

Mensa ČR uspořádala exkurzi pro členy klubů nadaných dětí a Dětské Mensy do areálu Open Gate – v České republice jedinečného gymnázia a jedinečné základní školy.


Výprava KND Sovičky ve složení 6 dětí, 3 maminky a 2 osobní auta vyjela 28. ledna 2013 v 7:45 z Hradce Králové a v 9:45 téhož dne dorazila do Babic u Říčan k otevřené bráně areálu Open Gate. S přibližně padesátičlenným „zbytkem“ výpravy Mensy jsme se na místě sešli ihned po jejich příjezdu, což bylo před 13. hodinou (ale to už je jiná pohádka …, kterou si můžete přečíst v reportáži Lenky Šnajdrové.

Ačkoliv tedy plánovaný začátek exkurze stihla zhruba pětina účastníků, brány areálu ani ústa našich průvodců se nezavřela s (jinde) obligátním „počkejte na ostatní“, ale zástupce ředitele Petr Chára a vedoucí chlapeckých kolejí Pavel Chára se nás ujali hned a operativně upravili program exkurze.

Blok angličtiny ve 4. třídě (foto: Romana Poloprutská)Dopoledne jsme si prohlédli celý areál školy, který sestává z několika budov. Osmileté gymnázium a základní škola (1. až 5. třída) mají k dispozici jídelnu s kuchyní, divadlo, hudební zkušebnu, knihovnu se studovnami, tělocvičnu, bazén, sportovní halu, hospodářský dvůr se zvířaty, venkovní sportoviště a studentské koleje. Nahlédli jsme také do 2. třídy základní školy, kde probíhala výuka matematiky (podle prof. Hejného, poznámka pro zasvěcené). Byli jsme svědky toho, jak třída společně dospěla k výsledku slovní úlohy a po chvíli se jeden žák přihlásil, že má jiné řešení. Jeho názor byl ověřen, shledán správným a verbálně oceněn paní učitelkou.

Oběd ve zdejší jídelně by možná zaujal i členy SIGurmánu. V kategorii školních jídelen rozhodně vybočoval z mé představy o průměru. Výběr ze tří menu, dotaz milé obsluhy, zda mi mohou krůtí nudličky na medu s kuskusem doplnit vařenou zeleninou, chutné jídlo, na stěně vedle našeho stolu výtvarné dílo … Jen vína se tu s jídlem nesnoubila, neboť v celém areálu je zakázán alkohol, kouření a drogy (a závislost na počítači je pod kontrolou vychovatelů na kolejích, kteří kontrolují splnění povinností dítěte a teprve poté mu odpočinek u počítače na domluvenou dobu umožní).

Odpoledne jsme se zapojili do výuky ve 4. třídě. Vyučování totiž ve všech třídách základní školy probíhá denně mimo pátku do 15 hodin, pouze v pátek končí obědem. Žáci ani před 15. hodinou nepůsobili nijak unaveně. Nelze říci, jaký „předmět“ byl právě vyučován, protože ty jsou v rozvrhu slučovány do tzv. bloků. Určitě vím to, že se jednalo o blok v angličtině, při němž nebylo slyšet češtinu, procvičovaly se otázky a odpovědi, zpívalo se se dvěma kytarami v rukou učitele a žáka a jedna žákyně chvíli stepovala. Otázky a odpovědi v angličtině si procvičili také účastníci exkurze, a to děti i dospělí. Počítačová „ruleta“ vybírala otázky, které si pro nás děti předem připravily. Rumba koule, se kterou nás moderátor z řad čtvrťáků obcházel, nahradila mikrofon a mou neznalost slovíčka v otázce nahradila schopnost čtvrťáků opsat mi ho pomocí jiných anglických slov. Učitel při výuce reagoval na vývoj situace, vyzýval děti, aby na základě odpovědi položily navazující otázku, a vyšel vstříc i několika přáním svých žáků, že by nám ještě chtěli něco ukázat. Vládla tvořivá atmosféra a vzájemný respekt mezi vyučujícím, dětmi i účastníky exkurze.

Podrobné informace o škole Open Gate, která je v rámci českého školství v mnoha parametrech unikátní, lze získat na webových stránkách www.opengate.cz. Najdete zde informace o filozofii školy, o školním vzdělávacím programu, o přijímacím řízení, o školném, o lidech, kteří „dělají“ Open Gate, o školních uniformách, o úspěších absolventů atd.

Slova na webových stránkách školy vám mohou připadat příliš vzletná, záměry školy příliš ambiciózní a osobní postoje učitelů z kategorie snílkovských. Při dnešních poměrech v českém školství tak mohou působit na nejednoho čtenáře. Ovšem poté, co jsme v Open Gate strávili více než pět hodin, se mi zdá, že ambice této školy jsou sice vysoké, ale v jejím provedení reálně dosažitelné a dosahované.

Informace o finanční podpoře studentů od nadace The Kellner Family Foundation najdete na http://www.kellnerfoundation.cz/opengate/.

Vzhledem k dostatku informací na uvedených dvou webových stránkách si v této reportáži dovolím zůstat u osobních zážitků a pocitů a přidat některé zajímavé detaily. Po celou dobu exkurze nám naši průvodci poskytovali výklad a zodpovídali četné dotazy. A tak jsme se například dozvěděli, že:

Svůj akordeon (nebo jiný hudební nástroj) můžete mít na koleji s sebou, svou paní učitelku akordeonu nikoliv. Ta ale může za vámi dojíždět, pokud bude ochotná. Cvičit na nástroj můžete v tzv. zkušebně, abyste nerušili své spolubydlící na koleji.

Své morče (nebo jiného drobného mazlíčka) můžete mít v Open Gate s sebou. Nemůže sice bydlet s vámi na koleji s ohledem na alergie spolubydlících, ale můžete ho ubytovat v tzv. zoo koutku a tam o něj chodit pečovat. V hospodářském dvoře můžete mít ustájeného i svého většího mazlíčka – koně.

Kroužky pro volný čas si musíte zvolit alespoň tři a nejvíce tolik, kolik jich stihnete. Nabízí se jich několik desítek a nabídka se podle možností přizpůsobuje poptávce. Mimoškolní činnosti studentů gymnázia umožňují postupně plnit požadavky britského programu The Duke of Edinburgh Award Scheme (Cena vévody z Edinburghu), který – stejně jako školní vzdělávání v Open Gate – přistupuje k rozvoji osobnosti sympaticky komplexně. Učí studenty aktivně odpočívat, spolupracovat s ostatními, pomáhat podle svých možností potřebným a komunitě. Navíc splnění podmínek Ceny vévody z Edinburghu usnadňuje přijetí na britské univerzity, kde mnozí absolventi Open Gate studují.

Individuálně si mohou studenti gymnázia vybírat také z volitelných předmětů podle svého zájmu a představ o navazujícím studiu po maturitě. Učitelé jsou schopni přizpůsobit osnovy těchto předmětů velmi konkrétním potřebám a schopnostem studentů. Už proto, že pracují se studenty v malých skupinkách, a také díky nižším úvazkům oproti tomu, co musí zvládnout pedagog v běžné české škole. Učitel v Open Gate má čas na kvalitní přípravu hodin i na osobní rozvoj. Dostává také na starost některý z projektů školy, což s sebou přirozeně nese pestrost činností a rozšiřování obzorů i kontaktů. To vše myslím minimalizuje příčiny profesního vyhoření pedagogů. Za zmínku stojí také skutečnost (výše uvedeným možná podmíněná), že v Open Gate pracuje a učí velký podíl mužů. To jsme pozorovali při exkurzi a potvrzují to informace na webové stránce školy, z nichž vyplývá, že muži tvoří zhruba třetinu počtu pracovníků školy.

Nejen žáci a studenti při přijímacích zkouškách, ale také pedagogové při výběrovém řízení absolvují testy intelektu. Z mého pohledu byli všichni pracovníci Open Gate, se kterými jsme se potkali na vrátnici, v jídelně, v učebně nebo v kanceláři, vstřícní a komunikativní. V tomto směru mi výlet do Babic připomínal výlet do zahraničí. A to mě přivádí k dalšímu přívlastku atmosféry v této škole: multikulturní. Vyučují se zde různé jazyky, vyučuje se v různých jazycích a učiteli narozenými v různých zemích, škola se zapojuje do mezinárodních programů, studenti i učitelé mají zahraniční kontakty a stáže a v rámci výuky získávají informace o různých kulturách.

Život na kolejích má stanovená pravidla, jejichž dodržování kontrolují vychovatelé a z jejichž nedodržování vyplývá postih, např. v podobě omezení vycházek. V krajních případech může dojít k vyloučení ze školy. Příkladem odměny za studijní úspěchy jsou vstupenky do pražských divadel, na gymnáziu pak za mimořádné studijní výsledky studijní stipendium, které může dosáhnout až 75 % ročního školného. Nedílnou podmínkou udělení tohoto stipendia je také veřejně prospěšná činnost studenta.

Vzhledem k věku dětí z naší exkurze nám bylo umožněno poznat více děti na základní škole než studenty gymnázia. Působily na mě jako otevřené, bezprostřední, komunikativní, schopné dávat návrhy a klást otázky učiteli a také dětem a dospělým z naší výpravy. A to vše i v angličtině. Celostní přístup k výchově dětí bylo možné pozorovat při výuce, ale také na nástěnkách, oknech, dveřích, stěnách a dalších plochách využitých k umístění inspirativních učebních pomůcek (nakoupených i „homemade“), výtvarných prací a „interní legislativy“, ze které vyplývají sdílené hodnoty. Jednotlivé třídy si například sestavují svá pravidla třídy a ve sborovně všem na očích visí základní principy vzájemného chování žáků, učitelů, zaměstnanců, rodičů a dalších osob, zásady ekologického chování a ohleduplného zacházení s majetkem školy a také pravidlo ohleduplnosti ke zdraví svému a ostatních.

Každá třída základní školy má na rozvrhu tzv. ranní oázy. Každý den tak začíná přivítáním, povídáním o tom, co děti a učitel dělali včera odpoledne, zpíváním písniček v češtině a angličtině a čtením textu, s nímž se pracuje metodami pro rozvoj kritického myšlení.

Zajímavostí bylo během exkurze hodně. Osobně mě nejvíc oslovily dva aspekty vzdělávání v Open Gate. Oba jsou myslím bez nároků na velké finanční zdroje přenositelné do jiných škol a do systému péče o rozumově nadané děti. Prvním z nich je respektující přístup k žákům, k jejich individualitě, který se podle mého pozorování učitelům v Open Gate vrací v podobě respektu dětí k dospělým. To se to pak učí… Druhým pozoruhodným aspektem je systematické vedení dětí k užitečné činnosti pro společnost, k dobročinnosti. K tomu mě napadá, že (nejen) rozumově nadaní někdy obtížně hledají hlubší smysl života, případně jim začne chybět v době, když již dosáhli všech svých cílů v materiální sféře. Vedení dětí k „filantropické gramotnosti“ se mi zdá smysluplné.

Na závěr dobrá zpráva pro ty, kteří by ocenili, kdyby výdobytky Open Gate nezůstaly jen za jejími branami. Nadace The Kellner Family Foundation se věnuje projektu pro učitele a ředitele základních škol s názvem Pomáháme školám k prosperitě, který je zaměřen na individuální přístup pedagogů k žákům.

Než se naše výprava se školou Open Gate rozloučila, z iniciativy jedné maminky jsme ještě předali několik petičních archů k iniciativě „Nobelovu cenu míru pro sira Nicholase Wintona“ (podrobnosti najdete na http://www.opengate.cz/cs/zivot-v-open-gate/aktuality/druha-faze-iniciativy-nobelovu-cenu-miru-pro-sira-nicholase-wintona-zahajena-753.shtml).

Cestou domů jsme měli o čem přemýšlet. Mluvili jsme například o vyčleňování rozumově nadaných dětí při vzdělávání a o tom, do jaké míry se vzájemně ovlivňují materiální zázemí, intelektuální rozvoj a duševní pohoda. Děti přemýšlely hlavně o tom, jestli by v Open Gate chtěly studovat. Jejich názory si můžete přečíst v připojené anketě.

Díky organizátorům exkurze z Mensy a našim průvodcům z Open Gate za zajímavé poznatky.

Romana Poloprutská, vedoucí KND Sovičky při ZŠ a MŠ Hradec Králové – Malšova Lhota

Anketa

Co mě na exkurzi v OPEN GATE nejvíce zaujalo nebo překvapilo?

Anička (8 let): Líbilo se mi, že je součástí vzdělávání také péče o zvířata, hodně sportovních aktivit a bazén. A taky že mají už na základce výuku v angličtině.

Anežka Z. (9 let): Organizace dne – jiný rozvrh než v jiných školách a hodně možností odpoledne – kroužky, zoo koutek, hudební zkušebna.

Jáchym (9 let): Že nosí uniformy a že je to tam tak velké.

Anežka B. (9 let): Mě zaujal dvůr se zvířaty.

Matěj (9 let): Překvapilo mě, že děti nosí uniformy, zavedl bych to na všech školách. Zaujalo mě, že jde o velký komplex, že je to hodně budov (je to obří).

Josefka (11 let): Velikost areálu, výběr kroužků.

Kvůli čemu bych v Open Gate chtěl studovat, co se mi líbí?

Anička (8 let): Naučila bych se dobře anglicky, myslím, že vyučování probíhá zajímavým způsobem, asi bych pak měla šanci víc uspět třeba v zahraničí na nějaké škole.

Anežka Z. (9 let): Protože jsou tam učitelé a děti milí, mají tam zvířata, hodně se tam dá naučit a dozvědět.

Jáchym (9 let): Protože mají spoustu kroužků a tři možnosti jídel při obědě.

Anežka B. (9 let): Já bych chtěla v Open Gate studovat, protože je to hezká a velká škola a protože se tam něco pořádného naučím a líbí se mi uniformy.

Matěj (9 let): Líbila se mi hodina angličtiny, jak děti dobře mluví anglicky už ve 4. třídě. Líbí se mi, že se ve škole můžu starat o svoje vlastní zvíře. Chutnalo mi v jídelně a líbí se mi, že si žáci mohou vybrat ze tří jídel.

Josefka (11 let): Malý počet žáků ve třídě, kvalitní vybavení (bazén, tělocvična ...), možnost boarding studia. Škola je velice hezká, určitě bych zde chtěla studovat.

Kvůli čemu bych v Open Gate nechtěl studovat, co se mi nelíbí?

Anička (8 let): Neumím si představit nebýt přes týden doma.

Anežka Z. (9 let): Protože se tam musí přespávat (když bydlím daleko) a protože se tam nosí uniformy.

Jáchym (9 let): Protože bych viděl rodiče jenom o víkendu a o prázdninách.

Anežka B. (9 let): Mně se líbí vše, takže na tohle nemohu odpovědět!!! :-D (Ale asi bych tam celý týden nevydržela a z Hradce Králové je to dlouhá cesta na to, abych každý den dojížděla).

Matěj (9 let): Nelíbí se mi velký počet žáků a studentů v celé škole, nelíbí se mi, že je škola internátní, že děti nejsou odpoledne s rodiči a nemohou navštěvovat svoje oblíbené kroužky. Nevidí se se svými kamarády.

Josefka (11 let): Velká vzdálenost – nutnost dojíždění.

Maminka Pavla: Zaujalo mě kvalitní a komplexní pojetí vzdělávání, určitě velmi odlišné od běžného českého. Žádné zbytečné honosné prvky, ale vše velmi funkční, podporující tvořivost dětí a mládeže s důrazem na sportovní vyžití a venkovní aktivity, pozitivní atmosféra. Přijde mi, že systém v Open Gate určitě v dětech rozvíjí nejenom intelekt, ale také pracovitost, přístup a vztah k hodnotám. Zkrátka komplexně rozvíjí osobnost jedince bez ohledu na to, z jaké společnosti pochází. A tak by to, myslím, mělo být…

Související odkazy

20.2.2013

Exkurze do Open Gate (KND Malšova Lhota)
28.1.2013 Romana Poloprutská
Areál Open Gate
Areál Open Gate
Školní uniformy
Školní uniformy
Interiér divadla
Interiér divadla
Šatna v divadle
Šatna v divadle
Tvořivost doslova na každém kroku: knihovna
Tvořivost doslova na každém kroku: knihovna
Studovny v knihovně
Studovny v knihovně
Blízké i vzdálené okolí hydrantu
Blízké i vzdálené okolí hydrantu
Chodba gymnázia
Chodba gymnázia
Sborovna základní školy
Sborovna základní školy
Rozvrh 2. B základní školy
Rozvrh 2. B základní školy
Matematika ve 2. třídě
Matematika ve 2. třídě
Velká okna jsou v každé učebně
Velká okna jsou v každé učebně
Chodba základní školy
Chodba základní školy
Open goat
Open goat
Posilovnu budovali studenti svépomocí
Posilovnu budovali studenti svépomocí
Někoho přilákají k přijímacím zkouškám na Open Gate koně
Někoho přilákají k přijímacím zkouškám na Open Gate koně
Chodba kolejí
Chodba kolejí
Školní jídelna
Školní jídelna
Podnětné prostředí jídelny
Podnětné prostředí jídelny
Povolené grafitti u kolejí
Povolené grafitti u kolejí
Anglický blok ve 4. třídě
Anglický blok ve 4. třídě
Zpěv během anglického bloku ve 4. třídě
Zpěv během anglického bloku ve 4. třídě
Zpěvníky pro ranní oázy
Zpěvníky pro ranní oázy
Z každé třídy jde vyjít na venkovní prostranství
Z každé třídy jde vyjít na venkovní prostranství
Nástěnka ve 4. třídě
Nástěnka ve 4. třídě
Pohled z chodby základní školy na gymnázium
Pohled z chodby základní školy na gymnázium


Zpět