Zeptejte se nás

Chtěli byste se nás na něco zeptat a nevíte, na koho přesně se obrátit? Pošlete nám svůj dotaz prostřednictvím níže uvedeného formuláře. Na Vaše dotazy odpovídají členové Mensy ČR (seřazeno abecedně podle příjmení):

Magdalena Čavojská Petr Čavojský Dana Havlová Hana Kalusová Petr Mazal Lucie Měchurová Zuzana Poláková Lenka Šnajdrová
Magdalena
Čavojská
Petr
Čavojský
Dana
Havlová
Hana
Kalusová
Petr
Mazal
Lucie
Měchurová
Zuzana
Poláková
Lenka
Šnajdrová

 

Již zodpovězené dotazy - kategorie:

 

Na Vaše dotazy odpovídají členové Mensy ČR, kteří mají praktické zkušenosti s problematikou nadaných dětí. Jejich odpovědi však nemohou nahradit názor odborníka z pedagogicko-psychologické poradny.

Zeptejte se nás

E-mail
Váš dotaz
 
(o finálním zveřejnění dotazu rozhoduje redakce portálu)
O zodpovězení vašeho dotazu budete informováni e-mailem.


Zodpovězené dotazy

Hledat:

Jít na stránku: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21


Dotaz č. 288 (11.11.2019)
Moje dcera měla v roce 1994 jako ještě ne patnáctiletá studentka gymnázia v testu Mensa IQ 180. Jak vysoké IQ má pravděpodobně v současné době? Je lékařkou. Děkuji za odpověď.

Odpověď:

Dobrý den,

fluidní intelekt, který Mensa měří, je převážně vrozený. V průběhu času se mění pouze minimálně. Hodnota, kterou uvádíte (pokud je uvedena na české škále) však je tak vysoká, že ji v podstatě není možné spolehlivě měřit. Neexistuje totiž IQ test, který by byl standardizován na desítkách nebo stovkách tisíc osob standardního vzorku poulace. To znamená, že dobré testy kvalitně měří IQ do hodnoty cca 145. Vyšší výsledky jsou pouze matematický konstrukt, který nikdy nebyl ověřen empiricky.

S pozdravem

Dana Havlová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 286 (15.10.2019)
Dobrý den,
syn (8 let, druhá třída ZŠ) je intelektuálně zaměřený a pravděpodobně má poruchu pozornosti (budeme teprve absolvovat vyšetření v PPP). Má za těchto okolností smysl absolvovat testování IQ? Je možné případně IQ otestovat individuálně (nikoli skupinově), aby se minimalizoval vliv toho, že se přestane soustředit na test a zaměří se na poletující listí za oknem? Nebo je toto možné také jen v PPP? Chci jen vědět, jak s ním dál pracovat, jestli má potenciál anebo je prostě jen zvídavý.
Děkuji, M. M.


Odpověď:

Dobrý den,

test, kterým disponuje Mensa ČR je zaměřen pouze na fluidní intelekt. Nesleduje jiné oblasti, než tuto. Neshoduje se s testy používanými PPP, protože ho PPP nemá k dispozici. Má velmi aktuální normy a je standardizován na současné populaci. Ve své oblasti měří velmi dobře. Test je omezen časově a na testování veřejnosti by nebylo možné pro syna např. přerušovat čas. Pro Vašeho syna je určitě výhodnější individuální testování. Pokud máte zájem o komplexní diagnostiku, pak doporučuji PPP. Pokud máte zájem i o následné poradenství, pak absolvovat komplexní diagnostiku, např. v Theraplay v Brně.

S pozdravem a přáním příjemného dne

Dana Havlová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 283 (26.9.2019)
Dobrý den,

máme ve škole mimořádně nadaného chlapce (9. ročník), poradna mu jako podpůrné opatření doporučila výukový software. Nemá příliš vyhraněný zájem o jeden konkrétní předmět, v šesté třídě ho hodně bavil dějepis, jde mu dobře angličtina.

Můžete mi, prosím, poradit výukový software do běžné výuky, který by šel ale do hloubky a respektoval by specifika vzdělávání nadaných dětí? Měl by stát zhruba 2000,- Kč (nebo mezi 2-3 tisíci). Primárně by zájem byl spíše o dějepis. Našli jsme tyto programy: http://www.silcom-multimedia.cz/tituly/ – ale to je spíše matematika, fyzika, chemie, přírodopis, zeměpis, jazyky ...

Moc děkuji,
I. G.


Odpověď:

Dobrý den,

doporučit takto výukový software je obtížné, protože věk žáka i dějiny nesou velmi rozmanité možnosti 

Tituly firmy Silcom mám osvědčené, jejich Dějepis pro 2. stupeň je zajímavý, ale grafikou není pro starší žáky zrovna vyhledávaným. Pěkná je výuková encyklopedie „Historie“ od firmy Pachner. Více hravá jsou výuková CD od Terasoftu, která mapují různá období, ale do hloubky učivo neobohacují.

Pokud můžete využít finanční prostředky i mimo výukový SW, doporučuji pořídit vzdělávací hru Timeline, která velmi šikovně rozvíjí znalosti z historie – Pestrá historie, Vynálezy Objevy.

Ze vzdělávacích knih mají starší žáci rádi tituly edice „Děsivá věda“, které jsou vtipně zaměřeny do různých historických epoch nebo světových událostí.

Pro mimořádně nadaného žáka z 8.–9. ročníku (dějepis, zeměpis) jsme si nechali napsat od PPP literaturu a odborné časopisy a po dobu jeho vzdělávání jsme odebírali časopis Forbes a nakoupili – po dohodě s ním – historické encyklopedie, které využíval při přípravě vlastních projektů do výuky.

S pozdravem

Magdalena Čavojská Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 280 (13.9.2019)
Dobrý den, budou někde k vidění fotky z letošních prázdninových kempů v Mikulovicích? :-) Děkuji, H. J.

Odpověď:

Dobrý den,

ano, všechny zveřejněné fotografie již najdete na https://foxiq1.rajce.idnes.cz.

Lenka Šnajdrová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 279 (7.9.2019)
Dobrý den,
naše školka rozšiřuje své působení na Slovensko a zajímalo by mne, zda by Vás nezajímalo otevřít NTC školení i tam. Zjistila jsem, že tato metoda zde není vůbec rozšířena a je to škoda. Prostory ke školení můžeme zajistit v naší nové školce. Pokud byste neměli zájem pořádat kurzy přímo na Slovensku, poslala bych proškolit slovenské paní učitelky na jiný kurz, který budete pořádat. Může se po zaškolení personálu i naše slovenská pobočka stát školkou spolupracující s Mensou?


Odpověď:

Dobrý den,

Váš návrh zní velice lákavě, bohužel proveditelný úplně není. Mensa ČR má souhlas autora pro šíření metody NTC pouze v České republice. Vím, že na Slovensku Ranko Rajović chvíli s Mensou Slovensko spolupracoval, chvíli spolupracoval se https://stromzivota.sk/, aktuální informace o NTC na Slovensku jsou na http://fantao.sk/metodika-ntc/, resp. na facebooku.

Je samozřejmé, že se můžete účastnit školení pořádaných Mensou ČR. S titulem „Školka spolupracující s Mensou“ to ale bude horší, neboť na území Slovenska působí Mensa Slovensko. Asi by bylo možné se jí dotázat, zda by použití názvu „Školka spolupracující s Mensou“ či spíše „Školka spolupracující s Mensou ČR“ nebrali jako něco nežádoucího.

Příjemný den,

Petr Mazal Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 278 (5.9.2019)
Dobrý den,
dočetla jsem se, že mensovní IQ test lze absolvovat jednou ročně. Chtěla bych se stát členem Mensy, ale IQ test jsem si již během tohoto roku udělala a výsledné IQ je vyšší než 130. Budu psát IQ test znovu?


Odpověď:

Dobrý den,
výsledek IQ testu dospělých je stále platný. Není potřeba absolvovat IQ test znovu, pokud jste absolvovala prezenční IQ test u Mensy ČR a již jste splnila podmínku pro členství v Mense, tj. IQ>130. Veškeré informace najdete na stránce http://www.mensa.cz/mensa/jak-se-stat-clenem.

Zuzana Poláková Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 275 (22.8.2019)
Dobrý den, mám tříletou dceru (38 měsíců). Dcera dokáže přečíst slova a krátké věty. A to i věci, které nemůže znát – nedávno například listovala na tabletu doplňky pro domácnost a četla si třeba názvy jednotlivých kategorií. Dcera má i vlastní iPad, který ovládá bravurně. Zvládá i těžší věci, jako je stáhnutí aplikace z AppStore (pokud je na ni reklama ve hře, kterou už má). Dcera zvládá i komplet abecedu a počítání do 20. Má také velkou paměť na loga a názvy firem. Třeba když jedeme v autě, dokáže upozorňovat na billboardy a loga firem kolem cest a někdy přidá i reklamní slogan. Pozná, jaké značky aut mají příbuzní apod. Dále také dokáže věci pojmenovat v angličtině (ne tolik, co česky) a dokáže si i zpívat anglické písničky, které zná z YouTube. Je to standardní v jejím věku, nebo je chytřejší, než je standardní?

Odpověď:

Dobrý den, v tomto věku se poměrně obtížně určuje co je a není standardní, každé dítě se vyvíjí svým tempem a u některých dětí může být vývoj pouze rychlejší. Nicméně z toho, co popisujete by se skutečně mohlo jednat o to, že je Vaše dcera nadaná. Společnost Mensa provádí testování IQ u dětí až od dosaženého pátého roku. Doporučuji Vám dceru v jejích zájmech podporovat, vytvářet jí podnětné prostředí a zároveň dbát na to, aby měla možnost všestranného rozvoje. To, zda je skutečně nadaná se může ukázat již s nástupem do mateřské školy, kde může být rozdíl v jejích schopnostech a znalostech oproti běžným vrstevníkům viditelnější. S pozdravem

Lucie Měchurová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 273 (17.7.2019)
Dobrý den,
můj syn je předškolák, narozen v červnu 2013, se zájmem o vědu a matematiku (zvládá násobky, sčítání, odčítání, částečně dělení, zajímá se o procenta...). Po konzultaci s PPP mi bylo řečeno, že matematické představy jsou nadprůměrné, orientační IQ též mírně nadprůměrné na jedné straně; na druhé straně z důvodu grafomotoriky, nezralé zrakové percepce a ADHD byl synovi doporučen odklad školní docházky. Ráda bych i přesto rozvíjela synovy vlohy. Můžete mi doporučit nějaký matematický kroužek nebo pracovní sešit, který by mohl používat? Jsme z Prahy. S pozdravem, K. D.


Odpověď:

Dobrý den,

bohužel o konkrétním matematickém kroužku nevím, nicméně poradila bych vám nabídku společnosti CTM Academy, která v rámci Objevitelských sobot má velmi pěkné programy i pro předškoláky. Pracovních sešitů je na trhu velké množství, doporučuji podívat se na naše webové stránky, kde můžete nalézt nějaká doporučení, případně konkrétní pracovní listy. S pozdravem

Lucie Měchurová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 271 (5.7.2019)
Dobrý den, náš syn, nyní 7 let, byl v předškolním věku velmi nadané dítě. Ve 4 letech se naučil číst. Jeho matematické a logické schopnosti byly daleko převyšující jeho vrstevníky – v 5 letech dokázal bez problémů sčítat trojmístná čísla, začal se zajímat o násobení, o fyziku a další. Měl i velkou slovní zásobu a uměl se krásně vyjadřovat, chápal například ironii a dokázal ji sám použít i vysvětlit. Byl velice vnímavý a citlivý.
Problém nastal, když jsme šli k zápisu do první třídy. Nechtěli jsme, aby šel na naši spádovou školu, protože jsme na ni neslyšeli příliš kladné reference. Zkoušeli jsme tedy několik dalších škol v okolí. Na všech školách, kam jsme přišli, byl náš syn hodnocen velmi kladně, dokonce nám i několikrát paní učitelky řekly, že je jim líto, že nejsme spádoví, takže ho asi nebudou moci vzít a také nám bylo řečeno, že by mohl rovnou do druhé třídy. Nakonec se zadařilo a na jednu školu v okolí byl náš syn přijat do prvního ročníku. Bohužel mám pocit, že si nějak „nesedli“ s paní učitelkou. Paní učitelka ho často napomíná kvůli dle mého názoru zvláštním důvodům. Poprvé se na něj zlobila už druhý den ve škole za to, že si do notýsku zapsal, co mají dělat za DÚ, pak se jednou stalo, že nerozdělil číslo 1 správně, tedy na 0 a 1, ale napsal do sešitu 0 a 0. Paní učitelka mu řekla asi ne příliš vybraným tónem, že toto zvládne i mimino, náš syn se jí bál říci, že tím myslel půl a půl, ale neuměl to napsat. Mimo jiné se stalo že na syna křičela, že nezaplatil 60 Kč na kino, že s nimi nemůže jít atd., syn kino ale měl zaplaceno, dokonce byl v notýsku i její podpis a slovo převzala! Na třídní schůzce jsem se od ní dozvěděla, že synovi matematika moc nejde, že se často plete a hádá výsledky, na to jsem řekla, že když píše úkoly, tak je má bez chyb a její odpověď byla: „Ano máte pravdu, že v písemném projevu on chyby nedělá, ale v ústním se často plete“.
Nyní je můj syn zamlklý, stydí se třeba i pozdravit dospělou osobu, moc nemluví a ani se neumí moc vyjádřit, je na něm vidět jakási dopředu poražená nálada ve všem, co dělá, myslím, že má velmi nízké sebevědomí, krom toho je pravda, že některé dovednosti pozapomněl. Chtěla bych vás poprosit o radu, jak řešit tuto situaci, jestli vůbec nějak řešit? Děkuji.


Odpověď:

Dobrý den, bohužel to, co popisujete se nadaným dětem s nástupem do školy neděje ojediněle. Nezáleží ani tak na tom, na jaké škole dítě je, na osobě pedagoga ale záleží velmi. A pokud daný učitel s nadaným dítětem pracovat neumí, nechce a naopak má tendenci jeho schopnosti snižovat a hledat na něm chyby, pak velmi často dochází ke změně třídy, případně školy. Bohužel některým učitelům nepomůže ani doporučení z Pedagogicko-psychologické poradny, jak s takovým dítětem zacházet, jaké úlohy a jakým způsobem mu zadávat aj. Doporučila bych Vám zkusit s paní učitelkou teď na začátku dalšího školního roku promluvit o tom, co Vás trápí a zkusit nalézt společnou řeč. Pokud to nepůjde a syn se bude ve škole cítit špatně a jednání paní učitelky, které popisujete se bude opakovat, pak Vám skutečně nezbude nic jiného než řešit přestup do jiné třídy nebo školy. Určitě není dobré pro dítě, aby v takovém prostředí zůstávalo a vzdělávání se díky tomu pro něho stalo neoblíbeným a špatným. Ještě se zmíním o „zapomenutí některých dovedností”. Většinou je to tak, že pokud dítě nemá dostatečně motivující prostředí, naopak cítí, že je za své schopnosti a znalosti spíše „trestáno”, raději je přestane projevovat. To se právě může potom jevit tak, že dítě některé věci zapomnělo, nebo už není tak nadané, jako bylo, ale většinou tomu tak není a v jiném prostředí se dokáže opět projevit. 

Držím Vám moc palce, aby nastávající školní rok byl pro Vás i syna lepší, případně, abyste našli pochopení u jiného pedagoga. Lucie Měchurová

Lucie Měchurová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 268 (18.6.2019)
Dobrý den,
rád bych se zeptal na Vaše zkušenosti s individuálním vzdělávacími plány pro nadané děti. Uplatňuje se někdy praxe, při které jsou děti část týdne vzdělávány doma a některé dny navštěvují školu? Pokud ano, jak je tento režim formálně ošetřen? (Jaké jsou jeho podmínky, kdo ho schvaluje atd.) Předem děkuji za informace. S pozdravem, O. M.


Odpověď:

Přínos individuálních vzdělávacích plánů (IVP) záleží na připravenosti školy a zejména p. učitelky věnovat se nadaným dětem. Může být papírem do šuplíku (nejčastěji), ale i pomocníkem pro vhodné nastavení forem a metod práce, vymezení pomůcek, aj. Pro jeho nastavení vychází škola z Doporučení z pedagogicko-psychologické poradny, bez něj IVP nemůže poskytnout.

Otázku vzdělávání v rámci individuálního vzdělání, tzv. „domácího vzdělávání”, řeší podrobně § 41 zákona 561/2004 Sb. (Školský zákon). Upozorňuji zejména na odst. 4 „Po dobu individuálního vzdělávání žáka za plnění podmínek uvedených v odstavci 3 odpovídá zákonný zástupce žáka.” Z toho vyplývá, že nelze výuku ve škole a doma kombinovat. V rámci domácího vzdělávání vyučuje žáka doma rodič nebo jím pověřená osoba, se kterou se dohodne (včetně úhrady této služby). Musí mít min. střední vzdělání ukončené maturitní zkouškou  pro žáka 1. stupně nebo vysokoškolské u žáka na 2. stupni (obor není definován). Žák je v tomto období dále žákem kmenové školy, do které chodí pouze na konzultace a přezkoušení, které se předem specifikuje v Dohodě školy se zákonnými zástupci (rozsah, četnost, harmonogram).

Magdalena Čavojská Nahoru na začátek stránky


Jít na stránku: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21