Zeptejte se nás

Chtěli byste se nás na něco zeptat a nevíte, na koho přesně se obrátit? Pošlete nám svůj dotaz prostřednictvím níže uvedeného formuláře. Na Vaše dotazy odpovídají členové Mensy ČR (seřazeno abecedně podle příjmení):

Tomáš Blumenstein Magdalena Čavojská Petr Čavojský Dana Havlová Hana Kalusová Petr Mazal Lucie Měchurová Lenka Šnajdrová
Tomáš
Blumenstein
Magdalena
Čavojská
Petr
Čavojský
Dana
Havlová
Hana
Kalusová
Petr
Mazal
Lucie
Měchurová
Lenka
Šnajdrová

 

Štítek: testov%C3%A1n%C3%AD IQ

Hledat:
Dotaz č. 206 (16.5.2018)
Good morning,
I would like to get information if it is possible in Prague to do an IQ test in English/ Polish language (for a 10-year-old child)?
Regards, K. B.


Odpověď:

Good morning
yes, no problem. The test itself does not depend on language. The child will solve logical relationships among graphical symbols. The test is not verbal. I can give you guidelines in English.
Please register your child for the test at http://www.mensa.cz/testovani-iq/nejblizsi-terminy/ by selecting Praha 6, your chosen date (containing the title “Praha - IQ testy pro veřejnost, pro děti od 5 let i dospělé”)  and entering the child’s name (“jméno a příjmení”), e-mail, age (“věk”), date of birth (“datum narození”) and your address (“korepondenční adresa”). 
Best regards
Zuzana Poláková

Lenka Šnajdrová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 205 (15.5.2018)
Dobrý den, mám 9letého syna, který je asi nadané dítě, jak nám bylo řešeno včera u klinické logopedky, kam nás poslali z PPP. Mám synovi nechat změřit IQ pro potvrzení nebo vyvrácení. Lze se k Vám přihlásit, nebo mi doporučíte, kam zajít? PPP spíše nekomunikuje a nechává na mě, co si vygooglím. Jsme z Prahy 9. Děkuji, K. H.

Odpověď:

Dobrý den,

testování IQ provádí Mensa ČR u dětí od pěti let, takže v případě Vašeho syna není žádný problém, abychom ho otestovali. Podívejte se na termíny testování pro veřejnost, které průběžně aktualizujeme. Můžete si vybrat místo i termín, které Vám nejvíce vyhovují, a třeba rovnou vyplnit online přihlášku na zvolený termín.

Nicméně i v případě, že se mimořádné nadání u Vašeho syna projeví a má k tomu další specifika, bude pravděpodobně vhodné i nadále spolupracovat s pedagogicko-psychologickou poradnou, která – narozdíl od Mensy ČR – je jediným kompetentním zařízením pro doporučení individuálního vzdělávacího plánu pro školu, pokud byste takový plán potřebovali.

Každopádně pokud byste se zajímali o aktivity Mensy ČR pro (nejen) nadané děti, můžete se kdykoli přihlásit k odběru novinek z našeho webu, aby Vám nic neuniklo. Členství v Dětské Mense není potřeba, prakticky všechny naše aktivity jsou otevřené i nečlenům. Členové jsou v některých případech cenově zvýhodněni, ale není to pravidlem.

Lenka Šnajdrová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 204 (6.5.2018)
Dobrý den,
mám 9,5letého syna a domnívám se, že je nadaný. Vedle toho má syn také poruchu autistického centra, na čemž se pracuje a synovo chování velmi se zklidnilo. Měla bych se synem zajít do pedagogicko-psychologické poradny, nebo se obrátit na Mensu a nechat mu změřit IQ?


Odpověď:

Dobrý den,

pokud byl autismus u dítěte diagnostikován, bylo by vhodné, aby intelektové dispozice posoudil buď klinický psycholog, který má dítě v péči, nebo jiný odborník, který zná dítě a jeho pokroky a ve kterého má dítě rovněž důvěru. Rodiče pak mohou přeposlat jeho odborný posudek do PPP jako podklad pro návrh podpůrných opatření nebo doporučení pro školu. Nemusí tak vyšetření absolvovat znovu a v neznámém prostředí (pokud by to tak záměrně nechtěli).

Testování Mensou označí pásmo, ve kterém se dítě aktuálně nachází, pro školu však není tento výsledek směrodatný. Záleží tedy na tom, co od posouzení inteletových dovedností rodiče očekávají, např. vstup do Dětské Mensy (s přetestováním ve 14 letech pro vstup do Mensy ČR) nebo péči ve škole (s příp. využitím podpůrných opatření).

Magdalena Čavojská Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 180 (5.12.2017)
Dobrý den, ráda bych nechala otestovat své dítě (8 let, Praha). Odkaz na webu na testování (ani jiné odkazy tam uvedené) ale nefunguje. Mohli byste mi prosím poradit? Děkuji, M. Š.

Odpověď:

Dobrý den,
to je podivné, zkoušela jsem to a zdá se, že vše funguje správně. Vypsané termíny testování jsou k dispozici na stránce Nejbližší termíny testování. Pak je potřeba zvolit místo, měl by se Vám automaticky zobrazit seznam testování vypsaných ve vybraném místě, včetně odkazů na přihlášky.

Lenka Šnajdrová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 176 (3.11.2017)
Dobrý den,
na stránkách Mensy jsem se dočetl, že vstupní test je možné opakovat celkem třikrát s alespoň roční přestávkou. Chtěl bych se zeptat, jestli respondenti v testech IQ dosahují na druhý a třetí pokus vyšších nebo nižších výsledků? Existuje oficiální statistika či studie na toto téma? A není jednoroční pauza mezi pokusy příliš dlouhá/krátká? Je vůbec opakování stejného testu objektivní způsob měření IQ? Přeji krásný den a děkuji za odpověď. A. F.


Odpověď:

Dobrý den,

podobné otázky, jako kladete Vy, jsme si položili také. Ukazuje se, že mezi prvním a druhým testováním bývá mírný posun směrem k lepšímu výsledku. Není to však pravidlem. Mezi druhým a třetím termínem posun ve výkonu nepozorujeme. „Oficiální statistika“, jak píšete, na toto téma není. Minimální odstup mezi pokusy jsme stanovili proto, abychom se pokusili minimalizovat paměťovou stopu po předchozím testu, ale zároveň dali možnost zájemcům opakovat test v přijatelném časovém horizontu.

S pozdravem a přáním příjemného dne

Dana Havlová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 165 (4.9.2017)
Dobrý večer,
ráda bych se dozvěděla více o testování dítěte v 5 letech. Synovi Tomášovi bude v lednu 5 let a zatím se domnívají psychiatr a psycholog, že jeho intelekt je dost vysoký. Psychiatr se u něj pokusil udělat neverbální test a výsledek byl 98, pokud by mu v době testu bylo 6 let. V té době mu nebyly čtyři roky a paní doktorka ho rušila ve hře. Ale je tu překážka v testování: syn nemluví. Prozatím je jeho řeč vývojově nanejvýš na 18 měsících.
Zajímalo by mě, zda je možné testování i u dítěte, které nemluví, ale komunikuje několika způsoby včetně primitivní řeči. Mnohokrát děkuji za Vaši odpověď. S pozdravem, J. S.


Odpověď:

Dobrý den,
obávám se, že na Vaši otázku nemám jednoznačnou odpověď. Obávám se, že nejsme s těmito podmínkami schopni změřit intelekt Vašeho syna přesněji než psychiatr. Myslím, že vyšetření psychologem a psychiatrem je v tuto chvíli správné a pokud výsledek měření IQ byl na percentilu 98, pak není možné změřit lepší výsledek, než o jedno až dvě procenta a to už není podstatný rozdíl. Logika Vašeho syna je na velmi dobré úrovni. Na testování pro veřejnost pro jeho test nejsou vhodné podmínky a ani na individuálním termínu výsledek měření nebude zaručen. S testem IQ doporučuji počkat na vyšší věk. 
S pozdravem

Dana Havlová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 162 (20.7.2017)
Dobry den, je mozne nekde na webu nahlednout do cvicnych IQ testu pro deti? Konkretne 8-13 let. Diky, zdravim, J.N.

Odpověď:

Dobrý den,

to bohužel nelze. Nejen Mensa ČR, ale ani žádná jiná národní Mensa nezveřejňuje své aktuální IQ testy – samozřejmě i proto, aby se nedaly předem „natrénovat“.

Lenka Šnajdrová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 137 (7.3.2017)
Dobrý den,
mám dceru, bude jí v květnu pět let. Chtěla bych ji nechat otestovat vaším IQ testem. Ale mám obavy, protože její mateřský jazyk není čeština, i když česky mluví. Nebude to zkreslovat výsledky? Děkuji za odpověd. I. C.


Odpověď:

Dobrý den,
test je neverbální (pouze obrázky a grafické znaky), intuitivní a jazyk při testování nehraje žádnou roli. Nemusíte mít obavu, testování bude zcela objektivní.
S pozdravem

Dana Havlová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 136 (2.3.2017)
Dobrý den,
přemýšlím, že bych nechala otestovat své 5leté dítě, u kterého mám již rok potvrzené mimořádné nadání – a to z toho důvodu, aby se stalo členem Mensy. Nevím však, jestli by z toho plynuly benefity typu poradenství, doporučení vhodné literatury, her, školy, pobytu mezi obdobnými dětmi? Dnes jsem si objednala i ve Vašem e-shopu literaturu, absolvovala jsem seminář k NTC, avšak nebráním se dalším chytrým doporučením. Prosím ještě o zodpovězení, zda u testování takto malých dětí mohou být přítomni rodiče? Ještě dodám, že jsme navštívili i Centrum nadání, odkud jsem též čerpala stran pracovních listů, knih a her. Dítě již dvakrát absolvovalo Logickou olympiádu. Děkuji Vám. D. S.


Odpověď:

Dobrý den,
na testování IQ samozřejmě klidně přijít můžete, stačí si vybrat některý z nabízených termínů a vyplnit přihlášku. Jen je potřeba dávat pozor, abyste vybrala správný typ testování (většinou je označen jako „testování dětí od 5 let“, nebo něco podobného). Podrobnější dotazy k průběhu testování Vám zodpoví konkrétní testující, na jehož termín se přihlásíte. Já sama děti netestuji, takže nevím přesně – ale neměl by být vůbec žádný problém, abyste byla přítomna ve stejné místnosti.
Bez ohledu na to, zda se Vaše dítě stane či nestane členem Mensy, můžete se kdykoli zaregistrovat jako rodič, čímž si zajistíte odběr nepravidelně rozesílaného newsletteru. Všemožné tipy pro rodiče nadaných dětí se snažíme shromažďovat na stránce Tipy pro Vás. Z členství v Mense pak samozřejmě plynou nějaké benefity, které jsou stručně zmíněny na stránce Výhody pro členy, o Dětské Mense se dočtete základní informace na stránce Dětská Mensa.
Nedá se vše jistě popsat v několika řádcích. Prozkoumejte naše webové stránky, případně se přihlašte na testování, obojí Vám napoví více.

Lenka Šnajdrová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 132 (23.2.2017)
Dobrý den,
mám na Vás prosbu. Před 14 dny jsme byli na testování IQ s naším 10letým synem. Výsledek testu nás docela zaskočil, syn dosáhl percentilu 99. Potřebovali bychom radu, jak nejlépe postupovat při dosažení tohoto výsledku. Syn chodí do čtvrté třídy ZŠ. Děkuji za odpověď, M. T.


Odpověď:

Dobrý den,

předně gratuluji Vám i Vašemu synovi k tak pěknému výsledku. Ohledně toho, co se synem dál, záleží hodně na jeho potřebách – na tom, zda je momentálně ve škole spokojený, nebo zda Vy i on třeba cítíte, že by bylo potřeba, aby jeho vzdělávání bylo třeba trošku jiné. I když upřímně, nadané děti ve věku Vašeho syna bývají zrovna v období, kdy se ani jim samotným příliš nic moc navíc dělat nechce, raději si všechno zvládnou bez obtíží v pohodě a potom mají více volna 

Pokud byste měli pocit, že by bylo potřeba změnit systém výuky, velmi pravděpodobně by na to měl Váš syn nárok, ale bylo by potřeba navštívit pedagogicko-psychologickou poradnu, která by ho musela vyšetřit a napsat oficiální papír o jeho nadání pro školu. Na základě toho by se případně dal vytvořit nějaký individuální studijní plán. Bohužel výsledek IQ testu Mensy ČR není pro školu směrodatný.

Co se týče ostatních aktivit, důležité samozřejmě je, aby syn dělat to, co ho uspokojuje a kde se cítí šťastný. Mohu Vám pouze doporučit zkusit se třeba obrátit na některý ze stávajících klubů nadaných dětí, kde byste se mohli o aktivitách pro nadané děti dozvědět více.

Nebo Vám mohu nabídnout setkání členů a příznivců Dětské Mensy. Tam je možno načerpat inspirace a setkat se s podobně laděnými dětmi a rodiči, kteří jsou na tom stejně. 

Lucie Měchurová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 125 (6.2.2017)
Dobrý den,
od mého známého jsem slyšel, že pokud dosáhnu IQ 130+, budu mít možnost se ve věku 15-19 let odestovat s přesným určením hodnoty mého IQ. Prosím o potvrzení či vyvrácení mé domněnky a případně přibliženi této informace. Předem děkuji za zprávu. M. P.


Odpověď:

Dobrý den,

nevím, jestli rozumím přesně tomu, na co se ptáte, ale pokusím se odpovědět:

Pro testování IQ používáme 3 testy se standardizací odpovídající vždy věku. Pro nejmladší (5–7 let) využíváme krátký test odpovídající rozsahem jejich schopnosti se soustředit pouze kratší dobu. Zde je výsledkem percentilové pásmo, kde se přibližně IQ dítěte pohybuje. Pro věk 8–13 let využíváme test, který trvá 40 minut a sděluje percentil, na kterém se nachází intelekt dítěte (to samozřejmě lze převést na konkrétní hodnotu IQ). Od 14. narozenin (a po celou dobu dospělosti) využíváme test, který sděluje hodnotu IQ.

Výsledek jak píšete „130+“ = percentil 99–100 může získat pouze dítě 5–7 let. Dítě od 8 let by dostalo výsledek buď percentil 99 (odpovídá IQ 130–139) nebo percentil 100 (odpovídá IQ 140 a vyššímu)

Testování je zpoplatněno. Cena testu pro dospělé je 290 Kč, pro děti a studenty denního studia do 26 let pak 190 Kč. Členové Mensy a Dětské Mensy mají přetestování zdarma. Nárok na přetestování dospělým testem zdarma mají také členové Dětské Mensy mezi 14. a 17. narozeninami.

S pozdravem

Dana Havlová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 124 (30.1.2017)
Dobrý den, mám pětiletého chlapce s výchovnými specifiky. Psycholožka nám řekla, že má nadprůměrnou inteligenci. Nijak se to u něj neprojevuje. Chtěla bych se zeptat, jestli by se mu dalo u vás změřit celkové IQ, abychom věděli, jak s ním pracovat. Děkuji, E. L.

Odpověď:

Dobrý den, testování IQ provádíme u dětí od pěti let, takže v případě Vašeho syna není problém, abychom ho otestovali. Podívejte se na termíny testování pro veřejnost, kam je možnost se přihlásit, případně nenaleznete-li vhodný termín, zkuste kontaktovat testujícího z Vaší oblasti a domluvit se s ním na testování individuálním. Nicméně i v případě, že se mimořádné nadání u chlapce projeví a má k tomu další specifika, bude pravděpodobně vhodné spolupracovat i s pedagogicko-psychologickou poradnou, která je kompetentním zařízením například pro doporučení individuálního vzdělávacího plánu do budoucna pro školu, kterou vyberete.

Lucie Měchurová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 109 (5.12.2016)
Dobrý den,
mám dnes 8letého syna. V roce a čtvrt uměl písmena a čísla, ve 4 letech celkem plynule četl, uměl vlaky celého světa, studovali jsme zeměpisné detaily, poté dopravní systém města, má velmi dobré matematické myšlení. Vyhovovala mu Montessori školka, kde byl ve svém světě čísel, písmen, tvarů a těles… ve školce ho měli za „malého génia“. Nyní je žákem 2. třídy soukromé školy, kde jsem brala jako výhodu malý kolektiv 16 žáků a individuální přístup. Třídní učitelka poznala již v první třídě, že myšlením je o několik tříd výš než ostatní děti. Ve druhé třídě ale vidím, že přestává mít zájem o hlubší studium čehokoliv; individuální studium je spíše o tom, že učitelka se věnuje problémovým žákům, syn se nijak nerozvíjí, spíš naopak. Je demotivován, a sklouzává k nevhodnému chování. Již několik let se potýká s úzkostmi a ne úplně dobrými sociálními dovednostmi, těžko se pohybuje mezi davem stejných lidí, když on je jaksi jiný. Nerada bych, aby rezignoval, aby jeho potenciál zanikl… a hlavně bych chtěla, aby byl v pohodě a šťastný. Obávám se, že to není možné mezi dětmi, kterým nerozumí, nerozumí jejich dětskému blbnutí. Často se snaží jim přizpůsobit, bohužel dost nešťastným způsobem.
Mohli byste mi prosím doporučit, kde nechat synovi otestovat IQ, případně kam se obrátit s žádostí o konzultaci? Mám pocit, že by mu bylo mnohem lépe mezi stejně nebo podobně smýšlejícími dětmi, kde by nebyl za divného, protože spíš než „jablíčkový den v maskách“ by uvítal 4 hodiny matematiky.
Děkuji, L. M.


Odpověď:

Dobrý den,

pokud máte zájem syna nechat otestovat našim testem IQ, podívejte se na termíny testování pro veřejnost, které jsou aktuálně vypsané, nevím, odkud jste, ale snad Vám nějaký bude vyhovovat. V každém případě pro spolupráci se školou a případné vytvoření individuálního vzdělávácího plánu zohledňujícího mimořádné nadání dítěte, je nutné navštívit pedagogicko-psychologickou poradnu a nechat si vypracovat posudek tam. Z Vašeho dotazu bohužel nevyplývá, zda jste toto se synem již absolvovala či nikoliv. Co se týče všeobecné ztráty motivace u dětí po vstupu do školy, tak to je u nadaných dětí ve věku Vašeho syna celkem běžné: na rozdíl od předškolního věku už děti ve druhé, třetí třídě nemají takovou potřebu samy od sebe získávat nové a nové informace. Samozřejmě to souvisí s tím, že jim není v jejich rozvoji věnovaná tak velká péče, nicméně v tomto období pro ně začínají být více důležité sociální dovednosti, získávání kamarádů, případně se realizují více v zájmových činnostech než ve škole. Bohužel tyto děti právě v sociálních dovednostech bývají oproti vrstevníkům dost často pozadu a je to opravdu pro ně velmi těžké najít si v kolektivu to své místo, právě i za cenu toho, že na sebe upozorňují ne zcela vhodným způsobem. Umístit dítě do kolektivu pouze stejných dětí v tomto věku je nejenom velmi obtížné z důvodu nedostatku školních zařízení právě pouze pro nadané děti, nicméně dle mého názoru to pro dítě není úplně to pravé. Je určitě velmi důležíté, aby se naučilo fungovat v běžné společnosti a své sociální dovednosti zlepšovalo. Malý třídní kolektiv, který popisujete, je myslím velmi vhodný; důležité je domluvit se s paní učitelkou, jakým způsobem Vašemu synovi zadávat práci tak, aby se nenudil, škola ho stále bavila a zároveň měl možnost učit se spolupracovat s ostatními dětmi a mít možnost ukázat své znalosti. A co je opravdu nejvíce důležité, aby on sám byl spokojený a šťastný. Aby našel alespoň jednoho kamaráda, se kterým si bude mít o čem povídat a ostatní děti byl schopen tolerovat stejně tak, jako by ony měli být schopny tolerovat jeho. Je to hodně o paní učitelce, ale v malém kolektivu soukromé školy bych očekávala, že by dobrá práce učitele v tomto směru měla být samozřejmostí. Nevím, zda a jaké má Váš syn mimoškolní aktivity, ale to je zrovna velmi dobrá příležitost vybrat něco, co ho bude rozvíjet a kde se bude potkávat se stejně laděnými dětmi, i kdyby to měly být děti třeba starší. Rozhodně se nemusíte bát, že potenciál, který Váš syn má, by mohl zaniknout: je třeba pouze zvolit vhodný způsob aktivit, které mu nabízet a které ho budou opravdu zajímat. Kromě již zmiňovaných mimoškolních aktivit jsou to různé soutěže, například Logická olympiáda. Také bych Vám doporučila zvážit účast na některém z našich setkání členů a příznivců Dětské Mensy, kde se dají načerpat další informace a inspirace od odborníků na práci s nadanými dětmi i od rodičů, kteří mají podoné „starosti“. Přeji Vám hodně trpělivosti.

Lucie Měchurová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 89 (21.9.2016)
Dobrý den,
v loňském školním roce se syn (9 let)účastnil ve škole vašich testů IQ. Výsledek byl 130+ a možnost v budoucnu chodit do Mensa gymnázia. Chtěla bych se zeptat, zda je možné zkusit nějaké další testy, které by odhalily směr, kterým bychom se měli dát a co rozvíjet. Syn je sice chytrý a v mnoha ohledech trošku zvláštní :o), nicméně jeho nadání rozhodně není jednoznačně zaměřeno a patrné na první pohled.... Předem děkuji za vyjádření, M. L.


Odpověď:

Dobrý den,

bohužel testy Mensa Vám neposkytnou odpověď na to, jakým směrem syna dále rozvíjet. Ukazují pouze vrozené dispozice, které je třeba nejen rozvíjet, ale naučit i co nejlépe využívat. Strukturu nadání by Vám měly ukázat kompletní psychologické testy používané v Pedagogicko-psychologické poradně nebo u klinického psychologa. Doporučuji Vám rovněž zvážit účast na některém ze Setkání členů a příznivců Dětské Mensy, kde se za přítomnosti odborníků z různých oblastí setkávají rodiny s dětmi z celé ČR a sdílejí zde své zkušenosti s podporou nadaných dětí.

Magdalena Čavojská Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 84 (28.7.2016)
Dobrý den,
máme pětiletého syna,který je od malinka fascinován čísly. Od tří let čte (i psací písmo) a začínal se sám pokoušet i napodobovat písmena. Raději jsme mu koupili něco jako písanku, aby věděl, jaké má u písmen dělat tahy a celou abecedu zvládl za tři měsíce. Sčítání a odčítání už mu také nestačilo, tak dostal dětské pravítko a obrázkem a z druhé strany s násobilkou. Tu měl v malíčku za další dva měsíce. Dělení jsme mu vysvětlili tím,že je to obrácené násobení, tak to bylo s několika příklady na dalších „jen“ deset minut. Vše se učí ohromně rychle. Mimo jiné i zeměpis je pro něho hračka.
Byla jsem na první informativní schůzce v pedagogicko-psychologické poradně a byla mi doporučená Mensa na zjištění IQ našeho syna. Chtěla bych vědět,zda bude test jen informativní s výškou IQ, nebo zda by nám mohl i trochu napovědět, kterým směrem ho dál vést. Jestli by byl talent i na cizí jazyky například. A také nevíme,jak ho vzdělávat dál. Jestli nějakou speciální školu nebo ho učit doma. Jsme z malého města a školy tady nejsou moc připravené pro nadané děti. V příloze je synova tvorba. Budeme vděčni za jakékoliv informace. Přeji pěkný den, J. D.


Odpověď:

Dobrý den,

Testy Mensy ČR u dětí do 14 let zjišťují pouze pásmo, ve kterém se IQ nachází, resp. jak vysoký rozumový potenciál dítěte je. Bližší specifikaci a vymezení struktury nadání řeší kompletní psychologické testy používané v PPP nebo u klinického psychologa. Spolupráce s PPP je v daném případě opravdu na místě. Synovy výkony jsou, jak popisujete a jak je vidět z ukázky, vysoce rozvinuté. Důležité je však i jeho sociální zralost, která by mohla umožnit, předčasný nástup nebo nástup do vyššího ročníku, bez absolvování první třídy. Zde je opravdu nutný podrobný náhled psychologa (a dětského lékaře), kteří by mohli – jako jediní – vyhodnotit, zda by tento postup byl pro vašeho synka správný.

Osobně však tuto variantu vidím jako rizikovou. S postupem věku, je sice dítě stále úspěšnější než jeho spolužáci, ale vzhledem k věkovému rozdílu (často i 2 let) nelze vyloučit problémy v sociální oblasti. Většinou se neobjevují hned, ale okolo 3. – 4. třídy.  Z tohoto důvodu jsou vhodné např. malotřídní školy, kde jsou společně vzděláváni žáci napříč ročníky a nadané dítě může přijímat informace na své úrovni a při tom být v kolektivu svých vrstevníků a připravovat se na přestup na víceleté gymnázium. Učitelé jsou zde i více zvyklí pracovat s dětmi ve skupinách a nadaným dětem umožnit vzdělávání podle aktuálních potřeb (obohacení obsahu výuky, individuální časová organizace, spontánní akcelerace). Žádný individuální vzdělávací plán, který učitel vytvoří na papíře a nemá zkušenosti s tím, jak ho dostat do života, toto nezajistí.

Hodně štěstí při hledání vhodné školy.

Magdalena Čavojská Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 81 (9.6.2016)
Dobrý den, chci se jen zeptat, zda děláte testy i u 3letých dětí? A kolik to stojí? Děkuji, K.H.

Odpověď:

Dobrý den,

Mensa ČR testuje děti až po dovršení věku 5 let. Testování mladších dětí bývá často obtížné kvůli tomu, že s testujícím tyto děti často nejsou ochotny spolupracovat. Proto se Mensa ČR touto cestou nevydala. Informace o testování IQ dětí od 5 let výše, které při dosažení určité hranice opravňuje ke vstupu do Dětské Mensy, najdete na stránce http://deti.mensa.cz/index.php?pg=home--detska-mensa.

Lenka Šnajdrová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 80 (8.6.2016)
Dobrý den. Mému synovi (11 let) dnes přišly výsledky z vašeho testování. Zajímá mě, jak moc zaokrouhlujete výsledný percentil, když má v certifikátu hodnotu 100. Předpokládám, že rovných 100 nelze dosáhnout ani teoreticky.

Odpověď:

Dobrý den,

percentil dělí statistický soubor na setiny, přičemž 100 je nejvyšší hodnotou. Percentil 100 tedy označuje umístění v intervalu (99,100> tj. hodnoty větší než 99 %.

Petr Mazal Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 78 (2.6.2016)
Dobrý den,
chtěla jsem se zeptat. Můj syn měl v první třídě po testování percentil odpovídající IQ přes 130. Chtěl se nechat teď ve třetí třídě přetestovat a přišel nám výsledek percentil 66. Je běžné, že může takto klesnout? Skoro mě to až překvapilo, protože syn svůj volný čas v 9 letech tráví studiem dějin okolních zemí a chodí ke kamarádově tetě na latinu. Mluvil o tom, že by chtěl výhledově na Mensa gymnázium, což by s tímto výsledkem určitě nešlo. Máte s něčím podobným zkušenost? Může IQ opravdu takto klesnout? Děkuji, B. L.


Odpověď:

Dobrý den,
pro to, aby test zjistil aktuální úroveň intelektu, je potřeba, aby byl ten, kdo ho vyplňuje, zdravý, odpočatý a motivovaný podat maximální výkon. Jestliže něco z toho není na 100 %, pak jde také výkon v testu dolů. Dítě nemůže přijít o svůj intelekt a výborný výsledek, který jednou předvedl, není náhoda - natipovat se ten test nedá. Ale v jiné situaci se může stát, že ho prostě nepředvede a test pokazí. Platný výsledek je ten vyšší.
S pozdravem

Dana Havlová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 65 (23.3.2016)
Dobrý den, mám šestiletou dceru a docházím s ní na logopedii. Paní doktorka hned při první návštěvě vyslovila přání, abych nechala dceru testovat v Mense. Včera jsme jí navštívily podruhé a opět mne prosila, abych nechala dceru testovat.
Mohu se tedy zeptat, zda je možné dceru objednat na nějaké testování?
Moc děkuji za odpověď. K. H.


Odpověď:

Dobrý den,

všechny nabízené termíny testování IQ naleznete zde na webu Mensy: http://www.mensa.cz/testovani-iq/. Vyberte si místo a termín, který Vám vyhovuje a přihlaste dcerku na testování prostřednictvím formuláře, který se tam nabízí. Takto Vám rezervujeme pro ni místo. Pozor při přihlašování na pojem „Školní testování“ - ta jsou vyhrazena pouze pro žáky té konkrétní školy a nikdo jiný se jich zúčastnit nemůže.

Přeji příjemný den a na viděnou

Dana Havlová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 58 (25.2.2016)
Vážení,
chtěl bych se zeptat jestli je běžné a hlavně dostačující, aby IQ test u dítěte předškolního věku trval pouhých 5 minut od chvíle předání dítěte zkoušejícímu až do chvíle jeho převzetí zpět. Na webu totiž uvádíte, že test je koncipován na 25 minut, proto jsem byl velmi překvapen, když test ve skutečnosti trval jen těch zmíněných 5 minut.
Domnívám se, že u dítěte předškolního věku je 5 minut naprosto nedostatečný čas na to, aby se dítě bylo schopno v pro něj naprosto novém a neznámém prostředí zklidnit a zkoncentrovat, aby mu bylo vysvětleno, co je po něm požadováno, aby bylo zkontrolováno, že správně zadání pochopilo a nakonec aby bylo otestováno. Děkuji a jsem s pozdravem M.D.


Odpověď:

Dobrý den,

test, který používá Mensa pro tento věk, je uznávaný standardizovaných psychologický nástroj, pro jehož vypracování je stanoveno na max. 20 minut. Individuální tempo vypravování se liší. Jestliže dítě odpovídá rychle a správně, pak by bylo chybou ho brzdit a vyčerpávat jeho schopnost soustředění nevhodnými zásahy a zdržováním. Vysvětlování podrobnější není třeba, test děti vede a je intuitivní. Výsledek testování v nejmladším věku říká pásmo, ve kterém se intelekt dítěte pohybuje.

Dana Havlová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 55 (12.2.2016)
Dobrý den,
syn (nyní 6 let) se naučil zcela bez našeho přičinění číst (některá písmenka kolem třetího roku, pak byla pauza (nebo jen vstřebával), před pátým rokem začal pomalu skládat. Číst tak, aby vnímal co čte při delšímu textu (ne jen nápisy) dokázal něco po pátém roce. Sám si přišel na princip násobení a dělení. Nepočítá žádná závratná čísla, ale např. 250/2 spočítá. Někdy se splete, někdy nás naopak překvapí, co spočítá nebo jaký k tomu zvolil postup. Nikdy jsme ho číst ani počítat cíleně neučili, jen jsme odpovídali na jeho dotazy. Syn absolvoval mensa test s výsledkem mezi 72 a 90 percentilem. Nikdy jsme si nemysleli, že by byl geniální dítě, ale vzhledem k tomu, že se to vše naučil sám (i když ne v příliš raném věku), jsme trošku očekávali o stupeň lepší výsledek. Syn je od mala velice zvídavý, ale na druhou stranu se cca od čtyřech let potýkáme s „mimoňstvím“. Prostě se u něčeho zasekne a kouká, nevnímá, žije si ve svém světě, strašně moc fantazíruje. Je možné, že kdybychom zkusili test znovu, že bude výsledek lepší nebo jeho dovednosti výsledku odpovídají? Děkuji, M.M.


Odpověď:

Dobrý den,

dle toho, co píšete, se zcela jistě jedná o velmi šikovné dítě a doporučuji se řídít vaším pocitem. Pokud mohu takto na dálku soudit, pak výsledek testu tomu neodpovídá. Je třeba si uvědomit, že žádný test není rentgen. Neumíme se podívat do hlavy a říci takto to je, ale pouze vyhodnotit počet správných odpovědí porovnat s tabulkou. Je velmi nepravděpodobné, že by měl testovaný „omylem“ mimořádně dobrý výsledek - natipovat v dostatečné počtu správné odpovědi téměř nejde. Na druhou stranu horší výsledek se stane snadno. Stačí, aby dítě nemělo chuť (vnitřní motivaci) se testem zabývat, bylo unavené, nemocné nebo jinak negativně ovlivněné a výsledek odpovídá momentální kondici, která nemá s potenciálem nic společného.

Pokud se zaregistrujete k odběru informací na webu deti.mensa.cz, budeme Vás informovat o akcích, které (nejen Mensou) jsou pro tyto děti připravovány.

S pozdravem

Dana Havlová

 

Dobrý den,

každé testování je „poznamenáno“ aktuálním fyzickým stavem a psychickým naladěním na činnost. Výsledek dítěte může být ovlivněn např. sníženým soustředěním daným určitou pracovní nezralostí (vzhledem k věku). Test Mensy můžete opakovat nejdříve po roce. Nyní však můžete využít vyšetření v pedagogicko-psychologiké poradně, kde by Vám měli sdělit nejen oblasti, ve kterých syn dosáhl vyššího skóre, ale i ty, které jeho výkon limitují (snižují), a to test Mensy nesleduje. Zároveň Vám doporučuji zvážit účast na některé akci Mensy určené pro rodiny – Setkání členů Dětské Mensy, kde se o rozvoji rozumových dovedností dětí dozvíte více.

Magdalena Čavojská Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 54 (12.2.2016)
Dobrý den,
ráda bych se zeptala na vhodnost testování dítěte. Brzy bude mít 5 let. V tuto chvíli již čte, velká i malá tiskací písmena, počítá do 100 i víc, sčítá do 20 cca, hodně si pamatuje. Na druhou stranu je to horší s udržením pozornosti, je introvert, nesnáší změny ani větší kolektiv. Uvažujeme o škole pro nadané ve Zlíně- Malenovicích a napadlo mě, jestli je předtím vhodné udělat testy? Děkuji moc. S pozdravem, M.E.


Odpověď:

Dobrý den,

jako prvotní screening bych Vám testování určitě doporučila, ale na druhou stranu se můžete řídit i Vaším jistě správným pocitem, že jde o dítě šikovné a podporovat ho v aktivitách, které ho zajímají. Podporou nemůžete nic pokazit.
Tím, že máte ve Vašem okolí specializovanou třídu, máte velkou výhodu a rozhodně zvažte jeho zařazení do této třídy.

Pro školu je jediná závazná zpráva z pedagogicko-psychologické poradny.

S pozdravem

Dana Havlová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 47 (31.1.2016)
Dobrý den, zajímalo by mne, zda lze při testování dětí standardním Mensa testem poznat či odhadnout směr (matematický, jazykový, jiný), pro který má dítě největší předpoklady? Děkuji, J.K.

Odpověď:
Dobrý den,
vstupní test do Mensy je neverbální a sleduje „pouze“ fluidní inteligenci. Pro komplexní diagnostiku dětí je třeba obrátit se například na dětského psychologa v PPP.
S pozdravem
Dana Havlová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 46 (13.1.2016)
Vážení,
mám 9letou dceru a domnívám se, že má lepší paměť a schopnosti než její vrstevníci. Od tří let uměla všechny písmenka a od čtyř let četla. Ve škole (3. třída) nedostala horší známku než 1- (a to jen málokdy) a zvládá i látku starších ročníků. Stačí, aby jakoukoli informaci slyšela a pamatuje si ji (někdy bohužel).
Dělala si IQ test na stránce Mensy „Udělej si IQ test“. Výsledek byl 139 IQ, ale nevím, zda to byl vhodný test pro děti. Nerada bych „schopnosti?“ u své dcery zanedbala, proto se chci zeptat, co dělat dál. Děkuji za odpověď, J. K.


Odpověď:

Dobrý den,

Mensa realizuje své testy i u žáků školy. Na našich stránkách si můžete zjistit termín, kdy je testování pořádáno ve Vašem okolí. Prostřednictvím prokliku se  můžete rovnou zaregistrovat. Výsledek vás ujistí o výši nadání. Využít můžete i kompletní vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně. Zde by posoudili, zda se jedná o mimořádné nadání a doporučili Vám i  škole vhodné postupy pro rozvoj nadání. Rovněž Vám doporučuji zvážit, zda by pro Vás nebylo vhodné zúčastnit se setkání členů a příznivců Dětské Mensy, kde byste se o podpoře nadání v rodině i ve škole dozvěděli více.

Magdalena Čavojská Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 44 (4.1.2016)
Dobrý den,
chtěla bych se prosím, zeptat. Mám 10 letou dceru. Chodí do 4. třídy. Je nejlepší ve třídě v matematice, hraje na klavír, housle, chodí na výtvarku....zkrátka baví jí všechno:-) Jak rozpoznat k čemu by měla největší talent? Pomohly by testy IQ? Děkuji moc za odpověď, K. Š.


Odpověď:

Dobrý den,

strukturu talentu, která by Vám pomohla zjistit, kam šikovnost Vaší dcerky směřovat, Vám mohou odhalit pouze kompletní testy. Ty lze absolvovat nepř. u klinického psychologa nebo v pedagogicko-psychologické poradně. Pokud máte v úmyslu využít výsledek šetření ve škole, pak je nutné vyšetření právě v PPP. Bohužel, samotné IQ testy, realizované např. Mensou, by Vám v daném případě nepomohly.

Magdalena Čavojská Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 35 (2.11.2015)
Dobrý den,
chtěla bych se zeptat jak probíhá Vaše testování.
Paní psycholožkou v PPP nám byla na základě nonverbálního IQ testu doporučena dětská Menza pro syna 5,5 roku. Je Vaše testování podobné? Je možné ho otestovat i když píše pomalu? Čte na úrovni žáka 2. třídy, počítá velmi nadprůměrně, ale píše pouze tiskacím písmem. Pokud by bylo synovo testování možné, jak dlouho dopředu je potřeba podat přihlášku? Děkuji za odpověď, J.F.


Odpověď:

Dobrý den,

testování je neverbální - jde pouze o obrazce a vyhledávání logických vazeb mezi nimi. Číst ani psát nepotřebuje vůbec. Zapisovat odpovědi bude testující. Všechna testování jsou vypsána na webu Mensy, stačí si vybrat vhodný termín a čas a vyplnit přihlášku. Obsazenost termínů se různí, je lepší příliš neotálet. Místa garantujeme přihlášeným.

Dana Havlová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 6 (17.6.2015)
Dobrý den,
je možné provést inteligenční test u tříletého dítěte? Na Vašich www stránkách jsem našla IQ testy pouze pro děti pětileté a starší.


Odpověď:

Dobrý den,
Mensa ČR opravdu testuje děti až po dovršení věku 5 let. Testování mladších dětí bývá často obtížné kvůli tomu, že s testujícím tyto děti často nejsou ochotny spolupracovat. Proto se Mensa ČR touto cestou nevydala. Informace o testování IQ dětí od 5 let výše, které při dosažení určité hranice opravňuje ke vstupu do Dětské Mensy, najdete zde: http://deti.mensa.cz/index.php?pg=home--detska-mensa
Pokud byste však pozorovala u Vašeho dítěte zjevné známky nadání a talentu a uvažovala později o jeho zařazení do školy zaměřené na práci s nadanými dětmi, určitě bych Vám doporučila navštívit pedagogicko-psychologickou poradnu (PPP) v místě Vašeho bydliště. Tam jsou na to vybaveni důkladnějšími testy a oni jediní Vám mohou vydat potvrzení, že se jedná o mimořádně nadané dítě, což by Vám mohlo pomoci při „domáhání se“ nástupu dítěte do takto zaměřené školy.

Lenka Šnajdrová Nahoru na začátek stránky