Zeptejte se nás

Chtěli byste se nás na něco zeptat a nevíte, na koho přesně se obrátit? Pošlete nám svůj dotaz prostřednictvím níže uvedeného formuláře. Na Vaše dotazy odpovídají členové Mensy Česko (seřazeno abecedně podle příjmení):

Tomáš Blumenstein Magdalena Čavojská Petr Čavojský Hana Kalusová Petr Mazal Lucie Měchurová Zuzana Poláková Jarka Marčeková
Tomáš
Blumenstein
Magdalena
Čavojská
Petr
Čavojský
Hana
Kalusová
Petr
Mazal
Lucie
Měchurová
Zuzana
Poláková
Jarka
Marčeková

Předem Vás však upozorňujeme, že všichni výše uvedení lidé se Mense Česko věnují jako dobrovolníci ve svém volném čase. Může tedy trvat poměrně dlouho, než se dočkáte odpovědi na svou otázku. Než nám svůj dotaz pošlete, prosím podívejte se do již zodpověděných dotazů, které jsme pro přehlednost roztřídili podle témat i podle věku dítěte. Možná právě tam na svou otázku najdete odpověď.

Štítek: individu%25C3%25A1ln%25C3%25AD vzd%25C4%259Bl%25C3%25A1vac%25C3%25AD pl%25C3%25A1n

Hledat:
Dotaz č. 473 (26.10.2023)
Dobrý den, synovi je téměř 10 let, už od mala se velmi liší. Neumí nebo nechce spolupracovat s jinými dětmi, vadí mu doteky, velký hluk, když se kousne, tak to jde, ale stačí málo a vyletí. Že je chytrý vím dlouho, doslova za den se naučil například o vesmíru věci, které já za třicet let neslyšela, to stejné vlajky, značky a to uz par let zpatky. Momentálně jede celkově historii a další věci, všechno, co chce, se naučí za zlomek času. Ve škole má jedničky, o tom nic, problém je, že mu přibývají poznámky za nevhodné chování, poučování učitelek, dohadování se apod.
Bylo nám doporučeno navštívit psychiatra a nadopovat ho prášky, což absolutně nechci, proto jsem bádala a zjistila, že by "problém" mohl být jinde, než ve škole tvrdí.
Kde lze dítě nechat otestovat? Pokud by se ukázalo, že jde o nadané dítě, jsou ve škole povinni se tomu přizpůsobit? Děkuji.


Odpověď:

Dobrý den,
pokud chcete změřit inteligenci Vašeho syna, mohou Vám k tomu posloužit i testy, které provádí společnost Mensa. Děti testujeme už od 5 let, test je zaměřen na fluidní intelekt, zjišťuje především úroveň logického a matematického myšlení. Veškeré informace najdete na mensa.cz, kde je možné si i vybrat termín a vyplnit přihlášku. Pokud budete mít zájem pro syna vytvořit společně se školou individuální vzdělávací plán (IVP), je nezbytně nutné absolvovat vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně (PPP), jelikož ona jediná je pro školu adekvátní partner k tomu, aby takový plán mohl být vytvořen. Doporučení PPP jsou pro školu závazné. Velmi doporučuji objednání v PPP učinit co nejrychleji, jejich objednací lhůty jsou velmi dlouhé. 

 

-- 
S pozdravem

Zuzana Poláková
zuzana.polakova@mensa.cz
770 177 926
Zuzana Poláková Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 268 (18.6.2019)
Dobrý den,
rád bych se zeptal na Vaše zkušenosti s individuálním vzdělávacími plány pro nadané děti. Uplatňuje se někdy praxe, při které jsou děti část týdne vzdělávány doma a některé dny navštěvují školu? Pokud ano, jak je tento režim formálně ošetřen? (Jaké jsou jeho podmínky, kdo ho schvaluje atd.) Předem děkuji za informace. S pozdravem, O. M.


Odpověď:

Přínos individuálních vzdělávacích plánů (IVP) záleží na připravenosti školy a zejména p. učitelky věnovat se nadaným dětem. Může být papírem do šuplíku (nejčastěji), ale i pomocníkem pro vhodné nastavení forem a metod práce, vymezení pomůcek, aj. Pro jeho nastavení vychází škola z Doporučení z pedagogicko-psychologické poradny, bez něj IVP nemůže poskytnout.

Otázku vzdělávání v rámci individuálního vzdělání, tzv. „domácího vzdělávání”, řeší podrobně § 41 zákona 561/2004 Sb. (Školský zákon). Upozorňuji zejména na odst. 4 „Po dobu individuálního vzdělávání žáka za plnění podmínek uvedených v odstavci 3 odpovídá zákonný zástupce žáka.” Z toho vyplývá, že nelze výuku ve škole a doma kombinovat. V rámci domácího vzdělávání vyučuje žáka doma rodič nebo jím pověřená osoba, se kterou se dohodne (včetně úhrady této služby). Musí mít min. střední vzdělání ukončené maturitní zkouškou  pro žáka 1. stupně nebo vysokoškolské u žáka na 2. stupni (obor není definován). Žák je v tomto období dále žákem kmenové školy, do které chodí pouze na konzultace a přezkoušení, které se předem specifikuje v Dohodě školy se zákonnými zástupci (rozsah, četnost, harmonogram).

Magdalena Čavojská Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 223 (12.11.2018)
Dobrý den, moje dcera je předškolačka. Jelikož už čte, počítá příklady přes 20 a začíná psát i psacím písmem, chtěla bych se zeptat, kam se obrátit na nějaké testy, než půjde do školy: jestli má jít na IQ testy nebo k psycholožce, kde by ji udělali individuální vzdělávací plán. Děkuji za odpověď, L. M.

Odpověď:

Dobrý den,
pokud chcete orientačně zjistit inteligenci Vaší dcery, mohou Vám k tomu posloužit i testy, které provádí společnost Mensa ČR. Nicméně, pokud již teď víte, že budete mít zájem pro dceru vytvořit společně se školou individuální vzdělávací plán (IVP), je nezbytně nutné absolvovat vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně (PPP), jelikož ona jediná je pro školu adekvátní partner k tomu, aby takový plán mohl být vytvořen. Velmi doporučuji objednání v PPP učinit co nejrychleji, jejich objednací lhůty jsou velmi dlouhé a bylo by dobré mít nějaký podklad již při zápise do školy, aby se Vám se školou lépe jednalo.
S přáním pěkného dne,

Lucie Měchurová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 191 (3.2.2018)
Dobrý den,
obracím se na Vás s prosbou o radu. Mám syna, 8 let, 2. třída ZŠ, který má vyšší nadání – jak obecné, tak obzvlášť v oblasti logického myšlení a matematiky. Na základě posudku z pedagogicko-psychologické poradny má doporučený individuální vzdělávací plán (IVP), stupeň podpory 2 pro mimořádné nadání (v rámci testování v poradně IQ 137).
Škola k tomu přistupuje vstřícně, ale dostáváme se bohužel na hranici možností pedagogů. Jelikož nemáme nárok na asistenta s odborností, využívá škola možností stávajících pedagogů. Výuka podle prof. Hejného ale u nás není běžná – dostáváme se na hranici, odkud už nejsou sami schopni jej dále posouvat.
Chtěl bych Vás proto požádat o radu, jestli víte o možnostech, jak v tomto směru postupovat, podpořit rozvoj – ať už doma „svépomocí“ nebo v rámci školy (odborné podpůrné materiály a podobně). Obávám se, že školení pedagogů není reálné. Vím, že nejde o tragédii, ale je mi líto syna v tomto směru nerozvíjet, když tady ten potenciál je. Bydlíme v Praze 9 a bohužel ani u nás není žádný klub nadaných dětí a podobně.
Velice děkuji, I. H.


Odpověď:

Dobrý den,
vstřícná škola je skvělým pomocníkem, ale i takové je třeba občas pomoci. Doporučuji Vám navštívít např. portál www.proskoly.cz, kde najdete množství úkolů z různých oblastí výuky. Některé jsou řešeny plněním na počítači, jiné lze vytisknout jako pracovní list. Přístup může zakoupit škola, licence na 2 roky, kterou lze obnovovat. Licence není nijak drahá (školu můžete podpořit i vy  ). Paní učitelka zde najde i ucelený zásobník činností na podporu kognitivního myšlení. 
Pěkně zpracovaná jsou i výuková CD z edice Chytré dítě, např. IQ hry, Veselé zlomky, Matematika 2+3 nebo verze 4+5 nebo CD od firmy Terasoft, např - Matematika logické úkoly a hádanky (vše je ve verzi monolicence na 1 PC nebu multilicence pro školu, to je však již o jiné ceně).
Množství různých,volně přístupných, úloh podle principů Hejného matematiky najdete např. na stránce matika.in.
Hodně štěstí!

Magdalena Čavojská Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 146 (13.4.2017)
Dobrý den,
chtěla jsem se zeptat na základě dotazů od rodičů nadaných dětí u nás v MŠ a ZŠ, pokud má dítě nadání potvrzené od PPP, je škola povinna zajistit žákovi individuální vzdělávací plán pro nadané dítě a kdo na to má případně dohlížet - třídní učitel? Předem děkuji za radu. L. K.


Odpověď:

Dobrý den,
pokud získáte zprávu z PPP nebo SPC, kde je uvedeno nadání nebo mimořádné nadání žáka nebo dítěte v MŠ, je pro školu závazné, co je ve zprávě vymezeno hned na 1. listě Doporučení. Resp. je-li zaškrtnuto, že IVP má být vypracováno.
Pokud je pole zatržené, IVP je povinné a zpracovává ho třídní učitel, v MŠ učitelka dítěte. Vše se uvede na povinný formulář (ke stažení na stránkách MŠMT). Celý proces je stejný jako u dětí s jinou vzdělávací potřebou - rodiče ve škole podepíší zprávu z PPP a hned si podají žádost o IVP - ředitel vydá Rozhodnutí ve správním řízení - třídní učitel zpravuje IVP (se všemi podpisy) - rodiče přijdou do školy, jsou seznámeni s IVP a podepíší Informovaný souhlas s jeho zavedením do vzdělávání (tento souhlas není souhlas, který podepisují na zprávě z PPP - zde vyjadřují ; souhlas se závěry z PPP a s tím, že souhlasí s doporučenými podpůrnými opatřením, druhý souhlas - na formuláři školy - je vyjádřením souhlasu s nastavením IVP, tedy, že souhlasí, že právě podle v něm uvedených bodů, bude škola právě jejich dítě vzdělávat).
Rozhodnutí o IVP vydáte na doporučenou dobu. Pokud se v ní láme školní rok, musí dát rodiče žádost na každý nový školní rok, ale rozhodnutí se již nevydává, pouze souhlas s pokračováním se vzděláváním podle IVP.
Na plnění IVP dohlíží třídní učitel nebo výchovný poradce - jak máte ve škole nastaveno. Seznámí všechny pedagogy, kteří žáka/dítě vzdělávají, ti rovněž IVP vzadu podepisují, a sleduje, zda se od něj neodchylují, např. známkováním, neplněním nastavených bodů, aj.
Co je uvedené v IVP a podpesané rodičem + informovaným souhlasem, to je závazné pro všechny. V případě stížnosti nese hlavní zodpovědnost za plnění IVP, jak jinak, ředitel školy.
Není-li okénko s IVP zaškrnuté, nevytváříte ho. Můžete však sami zvážit, zda žák/dítě potřebuje nějaké odlišnosti v přístupech nebo obsahu vzdělávání (jiné od odstatnách žáků) a zpracovat PLPP, ten vyhodnocujete vždy po 3 měsících. PLPP je v tomto případě dobrovolnou aktivitou školy, nikoliv povinnou.
Může se však stát, že IVP nebude zaškrnuto, ale z obsahu Doporučení vyplyne zpracování PLPP. Pak je pro vás závazné.
Je na škole, zda bude vyžadovat u PLPP informovaný souhlas s PLPP nebo necháte rodiče podepsat pouze formulář. Rovněž to, zda vydáte Rozhodnutí o vzdělávání podle PLPP - není totiž jednotný výklad. Z vyhlášky to přímo nevyplývá, nicméně podle školského zákona se má dělat u všech vyjádření, které se dotýkají vzdělávání dítěte.
Také máte pocit, že toto vše pomáhá jen papírnám a nikoliv žákům? 
Hodně odvahy
Mgr. Magdalena Čavojská
ředitelka školy

Magdalena Čavojská Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 140 (13.3.2017)
Dobrý den, moje dcera půjde do 1. třídy, nově je členkou Mensy a pocházíme z Prahy 9. Rádi bychom se účastnili nějakých akcí pro takto malé děti, ale na webu jsem nenašla žádnou aktivitu. Prosím poradíte mi, kde lépe hledat?
Zároveň bych se ráda poradila s odborníkem ohledně komunikace se školou. Ráda bych věděla, co mohu požadovat v klasické státní škole pro nadané dítě. Kromě IQ testu z Mensy má diagnostiku z Centra nadání.
Děkuji Vám, E. M.


Odpověď:

Dobrý den, jediná akce, kterou jako Mensa pořádáme pro takto malé děti je celostátní setkání rodin s nadanými dětmi, které se bude konat příští víkend. Tam je možno zároveň získat informace a zkušenosti od odborníků a rodičů jiných nadaných dětí. Uzávěrka sice již proběhla, nicméně pokud budete mít zájem, vyplňte přihlášku a ještě bychom to určitě zvládli zařídit. Co se týče požadavků na základní školu - bohužel diagnostika z Centra nadání ani výsledek našeho IQ testu není pro školu směrodatný. Pokud budete chtít jakýkoliv individuální přístup, budete se muset objednat do pedagogicko-psychologické poradny, která jako jediná má oprávnění vystavit potřebné doklady k tomu, aby mimořádně nadané dítě mělo možnost získat například individuální vzdělávací plán. Pak samozřejmě záleží také na konkrétní škole a konkrétním učiteli, bohužel ne všude se s nadanými dětmi pracuje tak, jak by bylo zapotřebí. Přeji Vám hodně trpělivosti a štěstí.

Lucie Měchurová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 116 (6.1.2017)
Dobrý den,
mám syna (5 let), který nadstandartně dobře počítá (např. umí dobře hodiny, třeba v 8:35 říct, za kolik minut bude celá; nemá problémy se zápornými čísly; početní příklady jako 11 000-2 jsou pro něj samozřejmé;úkoly typu „Je tisíc gepardů, každému desátému se narodí miminko, kolik jich bude celkem“ zvládá bez potíží). V geometrii a prostorové představivosti nevyniká, ale čísly své okolí udivuje každý den :)
Pro jeho psychickou pohodu není možné, aby chodil do nějaké speciální školy (bude chodit v místě bydliště, do třídy s neteří). Nevím, jak mu pomoct neotrávit se ve škole. Zda školský systém dává možnost rozdílových zkoušek a urychlení ročníků školy jen v jednom předmětu. Obávám se, aby nakonec neskončil s dvojkou z matiky, protože např. nepíše hezky číslice, a paní učitelka si ani nevšimne, že učivo prvního stupně už zvládl. Byli jsme v PPP, a paní psycholožka nám řekla, že stejně záleží na škole, a ne na jejím posudku. To je asi pravda, ale moc mi to nepomáhá. Uvítám radu. Děkuji, přeji pěkný den. D.F.


Odpověď:

Dobrý den,

všechny Vaše dotazy, problémy jsou opravdu hodně závislé na škole a konkrétní paní učitelce. Pokud máte školu již vybranou, bylo by velmi vhodné promluvit s paní ředitelkou o možnostech individuálního vzdělávání, které je škola schopna (ochotna) poskytnout. Podle platných vyhlášek by měla škola k žákovi s mimořádným nadáním přistupovat individuálně a nabídnout mu alespoň částečně výuku odpovídající jeho schopnostem. K tomu, aby tak mohla učinit, je ale opravdu potřeba vyšetření a doporučení z PPP. Způsob, jaký škola pro vzdělávání takového žáka určí, není ale přesně a jednoznačně dán. Může to být například Vámi zmíněné přeskočení ročníku, přeskočení pouze v jednom předmětu rozhodně není neobyklé, případně po dohodě s paní učitelkou zadávání obohaceného učiva… Pokud bude mít syn potvrzení z PPP, pak bych se rozhodně neobávala toho, že si paní učitelka nevšimne, že umí počítat – v návrhu na individuální vzdělávací plán by mělo být jasně vymezeno, v jakých oblastech a na jaké úrovni se mimořádně nadané dítě nachází, kde je nadprůměrné, kde je v průměru a kterým oblastem je potřeba věnovat zvýšenou péči. Bohužel ale není výjimečné, že škola představy ohledně individuálního vzdělávání žáka naplnit nedokáže a pokud je dítě trvale nespokojené, je na místě uvažovat o změně školy.

Lucie Měchurová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 102 (7.11.2016)
Dobrý den,
mám syna v první třídě. Narodil se v listopadu 2009 a již předminulý rok jsem zvažovala, zda by neměl jít do první třídy s dětmi narozené v tomto roce (již ve dvou letech znal až na x, y všechna písmena abecedy a místo pohádek rád počítal (o znalosti barev ani nemluvím). Po návštěvě přednášky a pohovor se speciálním pedagogem jsem uznala, že posunutím 1 roku nic nezkazím.
Asi to byla chyba. Ve školce se poslední rok velice nudil a každý den jsem musela zodpovídat dotazy, proč musí do školky, že se mu tam vůbec nechce chodit, proč musím chodit do práce a nemohu s ním být doma, atd.
Asi před necelým rokem, pár měsíců před zápisem jsem přemýšlela, že ho „vyzkouším“, zda nezapomněl písmenka. Poslední roky jsme se tím vůbec nezaobírali, tak kdo ví, zda by nezvládl čtení slabik. Předběhl mě sám, když mi začal číst nápisy reklam v televizi. Poté začal sám počítat, a ještě než začal chodit do školy, za mnou sám běhal: „Mami, pět a tři je osm?“ …až posléze násobky velké násobilky, sčítání do 100 atd.
Ač jsem původně vystudovaná učitelka prvního stupně ZŠ, díky svému náročnému zaměstnání (v jiném oboru) a rodinným starostem jsem se mu nevěnovala. Byla to jeho iniciativa. Neustále dotazy, jak co funguje, jsou mnohdy vyčerpávající; je zřejmé, že je technicky zaměřený. Chodí na klavír, který ho velmi zaujal, zvládá vše výborně, nauka není problém, opět… výborné logické myšlení se potvrzuje. Dokonce chodí do šachového kroužku, který ho velice baví. Na svůj věk je velice komunikativní a samostatný. Zajímal se vždy o jakoukoliv domácí práci, vždy chtěl vyzkoušet a naučit se vše sám.
Proč píšu a co potřebuji? Máme opět staro-nový problém: ve škole ho to nebaví, denně se ptá, proč musí. Dokonce se stal jedním ze tří největších raubířů ve třídě, poznámka již po prvních 14 dnech školy. Obrátila jsem se na třídní učitelku. Doporučila mi pořídit mu nějaký další pracovní sešit, aby se nenudil a mohl být tak „zabaven“. Druhý pokus byl pedagogicko-psychologická poradna, ale tam jsem byla zklamaná ještě více. Postup je prý takový, že paní učitelka musí vypracovat pro syna tzv. pedagogický plán, 2 měsíce ho sledovat a pak se uvidí. Když ho doporučí do poradny, budeme další 2 měsíce čekat na termín vyšetření. Nakonec je domluveno s paní učitelkou, že se po 14 dnech sledování budeme domlouvat, co dál.
Na doporučení kamarádky se obracím na Vás. Je možné nechat ho u Vás vyšetřit, nechat případně udělat IQ testy a poradit se s odborníky dříve, než se ukončí první pololetí školy? Netuším, jestli je syn na takové úrovni, aby „přeskočil“ první třídu, ale na druhou stranu se s ním bojím postupovat v látce rychleji (vzhledem k mému vzdělání bych to určitě zvládla), protože co s ním pak bude dělat paní učitelka???
Prosím o radu či doporučení. Vím, že vývoj se může zpomalit, ale ze zkušenosti: dcera studuje na gymnáziu na samé jedničky a vím, že v jeho věku nebyla zdaleka na takovéto úrovni. Děkuji, D.M.


Odpověď:

Dobrý den,
Vaše rozhodnutí – nevyužít pro syna předčasný nástup do školy – vidím jako velmi moudré. Děti nemívají problémy s výukou jako takovou, často se však potýkají se sociálními problémy, protože mezi nimi a dětmi po odkladu může být 2–3letý rozdíl, což se později projeví zejména v  odlišnosti zájmů (okolo 3.–4. třídy) a s tím souvisejích komplikacích ve vztazích třídy.
Plán pedagogické podpory ani individuální vzdělávací plán rovněž sám o sobě problém syna nevyřeší a pokud paní učitelka nebude vědět jak se zvídavému žáčkovi přizpůsobit, žádný papír nikomu z nich nepomůže. Jednou z možností je hledání školy, která Vám bude v rozvoji dítěte partnerem. Druhou možností je využít aktivity domácí podpory (a ve škole to "přežít").
Vzhledem k věku syna doporučuji využít účasti na celostátním setkání členů a příznivců Dětské Mensy, kde rodiče s odborníky sdílejí svoje zkušenosti. Na doma jsou vhodné různé deskové hry podporující paměťové a postřehové dovednosti (krátké hry). Pokud se můžete zapojit časově více, pak i hry strategické nebo logické, které se však hrají déle než 20 min. (některé i několik dní ). Zajímavý je také výukový portál www.proskoly.cz, který je členěn nejen podle předmětů a různých úrovní, ale i zájmových oblastí. Je zde spousta materiálu k rozvoji logického myšlení, a to jak v podobě elektronické (řešení přímo na PC), tak i písemné (pracovní listy ke stažení). Na portálu www.alik.cz je zase velké množství zajímavých fyzikálních a jiných pokusů (videonávody), které si může dítě vyzkoušet přímo doma (některé samo, jiné raději s asistencí rodiče).
V rámci Mensy můžete využít testování IQ. Na hlavním webu Mensy ČR si můžete vybrat místo a termín testování, které Vám budou nejvíce vyhovovat. Výsledek Vám ukáže pásmo, ve kterém se vrozené dispozice nachází. Pro potřeby školy je však nutné kompletní vyšetření v PPP.
Přeji hodně odvahy a trpělivosti.

Magdalena Čavojská Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 19 (1.9.2015)
Dobrý den, na naší ZŠ je žák 3 třídy, u kterého jsme již v minulém roce obohacovali učivo v předmětu matematika..vyrobili jsme pro chlapce plán pedagogické podpory. Po vyhodnocení tohoto postupu se ukázalo, že chlapec potřebuje jinou míru podpory (zvládá s přehledem látku vyššího ročníku) Letos bude (po dohodě s rodiči, pedagogy a vedením školy) chodit na předmět matematika ke spolužákům o rok výše. Je nutné, aby škola k takovému postupu měla vyjádření z PPP o mimořádném nadání? (jedná se pouze o jeden předmět, chodit bude na všechny hodiny matematiky o rok výše) Jaké dokumenty je škola povinna k takovému kroku mít? Děkuji za odpověď, D. H.

Odpověď:

Dobrý den,

v první řadě bych chtěla velmi ocenit vstřícnost zapojených pedagogů do akcelerace žáka. Věřte, že tento nejjednodušší postup, není ještě na našich školách „doma“. Legislativa rovněž tento postup jasně neřeší. Nicméně, je-li žák zařazen na předmět nebo oblast předmětů do vyššího ročníku, nemůže plnit výstupy ŠVP pro daný ročník. Z tohoto důvodu lze situaci ošetřit pouze individuálním vzdělávacím plánem, kde jsou vymezeny očekávané cíle akcelerace, výukové metody a postupy. Vedení školy však může IVP povolit pouze na žádosti zákonných zástupců a doporučení školského poradenského zařízení. Z uvedeného vyplývá, že podpůrná opatření nesplňují předepsané formality. Navíc, podpůrná opatření se využívají na vyrovnání oslabení a zde evidentně není co vyrovnávat. Výuku je naopak zapotřebí obohacovat (akcelerovat). Opatření bez IVP lze, se souhlasem rodičů, využít jen dočasně, kdy se přecházením žáka do vyššího ročníku monitoruje, zda nároky výuky zvládne nejen vědomostně, ale i sociálně a zda je třída, do které přechází, vhodnou skupinou. Od září je pak opravdu nutné pokračovat s IVP, tedy podle doporučení z poradny. Ta totiž musí posoudit, zda se bude jednat o akceleraci dočasnou (ostatní žáka „doběhnou“) nebo je předpoklad dlouhodobého přechodu a v jakých oblastech je žák napřed. Zároveň by měla koordinovat rozvoj nadání dítěte společně i s dalšími odborníky, školou a rodiči, sci-fi, že :) 

Mgr. Magdalena Čavojská, ředitelka ZŠ

Magdalena Čavojská Nahoru na začátek stránky