Malí badatelé: Pozorovali jsme přírodu očima dětí v MŠ Žulová

2. 9. 2025

 Jak děti objevovaly svět kolem sebe s pomocí mikroskopu, digitálních technologií i knih


Mateřská škola Žulová, která spolupracuje s Mensou Česko, se v loňském školním roce zaměřila na rozvoj přirozené zvídavosti a badatelského myšlení u dětí předškolního věku. V rámci vzdělávacího programu se děti zapojily do cyklu aktivit zaměřených na pozorování přírody – a proměnily se tak v malé vědce, kteří objevují svět kolem sebe všemi smysly.

Dívali jsme se pod povrch – mikrosvět pod mikroskopem

Děti sbíraly různé přírodní materiály – listy, kamínky, větvičky, kousky mechu, i drobné bezobratlé – a následně je zkoumaly pod dětským mikroskopem. S nadšením objevovaly žilnatinu listu, chloupky na křídle mouchy nebo strukturu kůry. Zjišťovaly, že svět není vždy takový, jak ho vidíme očima, a že mikrosvět nabízí spoustu tajemství.

Tato činnost podpořila jejich schopnost soustředit se, přesně popsat, co vidí, a porovnávat různé vzorky mezi sebou. Mnohé děti začaly samy klást otázky, které se staly základem pro další zkoumání. Součástí projektu byla také práce s digitálními mikroskopy, tablety a interaktivními materiály. Děti si pořizovaly snímky svých pozorování, učily se fotografie uložit, porovnávat a tvořit z nich jednoduché badatelské postery nebo „vědecké listy“. Tím si osvojily i základy práce s digitální technikou a naučily se, že moderní technologie mohou být užitečným nástrojem k učení – nejen zábavou.

Děti hledaly odpovědi v atlasech a encyklopediíchPři pojmenovávání a porovnávání pozorovaných jevů pracovaly děti i s dětskými atlasy přírody, encyklopediemi a naučnými kartami. Učily se vyhledávat informace, orientovat se v knize, chápat, jak jsou poznatky tříděné a zobrazované.

Zajímalo je například:

Jaký je rozdíl mezi listnatým a jehličnatým stromem?

Který hmyz létá, a který ne?

Jak funguje koloběh vody?

Mnohé děti dokázaly samostatně pozorovat, dokumentovat a vyvozovat jednoduché závěry – tedy přesně to, co je cílem raného badatelského přístupu.

2. 9. 2025