Jak se dá rozvíjet čtenářská gramotnost aneb pracujeme s knihou intenzivně v NTC učení (Hana Plachá, MŠ Lesnice)

29. 1. 2016

Vnímání detailů, jedinečnosti osobnosti, individualizace, prožitek, interakce ve skupině, práce s abstrakcí, fantazií a to vše za využití knih jako prostředku k rozvoji dítěte pomocí prvků metody NTC učení.


V úvodu motivačního příběhu se děti seznámí s někým, kdo putuje světem a mluví k nim a mají si vybrat svojí vlastní knihu, kam se mohl schovat jejich příběh, jejich oblíbená barva, jejich tajemství, jejich pohoda, hezká věc. Je velmi důležitým momentem v tomto okamžiku věnovat pozornost také dětem, které nemají vztah ke knihám, dramatizaci, či volí jiný způsob vyjadřování a jejich lingvistická inteligence není natolik vyvinutá, že nejeví zájem o knihy, obrázky, slova. I tyto jedinci mají samozřejmě šanci zvolit si a nemít ve společnosti vrstevníků v okamžiku činnosti žádnou knížku a jejich role může být zcela jiná.

V momentě dalšího kroku, kdy děti popisují, co jejich kniha vyjadřije je situace obdobná. Jedná se opět o způsob, jakým je dítě schopno svůj potenciál z hlediska vývojového stupně a své možnosti z hlediska genetických předpokladů uchopit. Dítě s prostorovou inteligencí a chutí se výtvarně vyjádřit může z knihy namalovat, co ho zaujalo- třeba jen abstraktní zelenou barvu......a jiné lingvisticky, komunikativně vyspělé dítě může jen povyprávět o tom, co v ní vidí a proč právě po této knížce sáhlo a učitel může informace zapsat..nebo zapisovatel se může stát i kolega jeho kamarád.. Jiné dítě, které je matematicko-logicky úžasně vyspělé a fascinují jej pouze stránky a čísla ISBN mohlo z knih porovnat jen a jen informace tohoto tipu....Děti si našly autory, stejné ilustrátory, počty stran, pocity, veškeré zážitky a spokojenost byla pouze na každém z nich individuálně. Pro nás pedagogy se stane práce ve skupině pozorováním individuálních okamžiků, kdy lze provádět zpětnou vazbou pedagogickou diagnostiku v jednotlivých vzdělávacích oblastech. Dítě užívající knihu jako vzor pro práci s písmeny dává nádherný obraz úrovně vizuální percepce, samostatnosti, rozhodování, užívané směrovosti, grafomotorických dovedností apod. Jednotlivé schopnosti dětí směřující k rozvoji komunikativních kompetencí a kompetencí k učení jsou nepostradatelnou součástí kompletní vzdělávací nabídky. Spolupráci se základní školou považujeme za důležitou součást celoživotního učení a rozvoj čtenářské gramotnosti je jedním z prostředků k jejímu rozvoji. Tuto aktivitu je však velmi důležité připravit tak, aby byla edukativní a především zábavná pro obě zůčastněné skupiny. Je tedy např. možné vložit do čtení prožitek pro čtenáře i pro posluchače tak, aby každý měl svůj kousek cesty za knihou vnořen hlouběji do paměti a chtělo se mu vydat se na další zajímavou výpravu. Myslím, že se nám to prozatím velmi daří. (Hana Plachá, MŠ Lesnice)

Související odkazy

29. 1. 2016