Gymnázium Dr. Josefa Pekaře, Mladá Boleslav
Kontakt
Tel. +420 326 375 951
e-mail: pekargmb@pekargmb.cz
http://www.pekargmb.cz
Redaktoři
- Mgr. Dana Patočková
Adresa
Palackého 211
293 01 Mladá Boleslav
Gymnázium Dr. Josefa Pekaře je škola s více než třísetletou tradicí. V osmi třídách osmiletého a ve dvanácti třídách čtyřletého gymnázia každoročně studuje bezmála 600 studentů. Na škole pracuje 50 pedagogů. Součástí školy je školní poradenské pracoviště (ŠPP), tvořené plně kvalifikovanými poradenskými pracovníky: výchovnou a kariérovou poradkyní, školní metodičkou prevence a nově také školní psycholožkou. Škola nabízí všeobecné vzdělání studentům z celého regionu, podporuje studenty různého nadání (sportovní, umělecké i intelektuální), zároveň se snaží nabízet pomocnou ruku i žákům se speciálními vzdělávacími potřebami či dvojí výjimečností.
Na Gymnáziu Dr. J. Pekaře pokračoval také v uplynulém školním roce program „Podpora nadání GJP“. Za každou předmětovou komisi v něm působí jeden garant, na celoškolní úrovni pracuje koordinátor podpory nadaných dětí – výchovná poradkyně. Zpravidla v závěru školního roku probíhá vyhodnocení této oblasti. Podpora nadaných studentů má více možných forem: individualizace výuky, individuální vzdělávací plány nebo PLPP, nabídka volnočasových aktivit a neformálního vzdělávání, zapojení do soutěží a projektů, mentoring nebo tzv. obohacování a akcelerace vzdělávání, zahraniční studijní pobyt. V uplynulém školním roce byla některá z forem podpory poskytována 72 žákům školy, někteří z nich se zapojili i ve více vzdělávacích oblastech.
Při individualizované podpoře nadaných studentů spolupracujeme s externími subjekty:
- Centrum pro talentovanou mládež – CTM: Žákům je zprostředkovávána bohatá nabídka online studijních programů v cizím jazyce s možností složení mezinárodně uznávané zkoušky AP - Advanced Placement;
- GJP je již několik let nositelem titulu „Škola spolupracující s Mensou“. Z toho vyplývá prezentace školy na webových stránkách Mensa Česko, každoroční zapojení studentů do soutěže Logická olympiáda, informace o aktivitách na podporu nadaných dětí organizovaných Dětskou Mensou, možnost IQ Mensa testování pro zájemce a pravidelná zpráva o podpoře nadaných žáků na GJP.
- Talnet, z. s.;
- NPI – Krajská síť podpory nadání;
- Centrum technického vývoje Škoda Auto a.s.;
- Vysoká škola Škoda Auto;
- Masarykova univerzita Brno (program Partnerství ve vzdělávání);
- Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy (GJP jako fakultní škola);
- Farmaceutická fakulta Univerzity Karlovy v Hradci Králové (GJP jako fakultní škola);
- Technická univerzita Liberec (zejm. Fakulta mechatroniky, informatiky a mezioborových studií);
- Kamdu (studentský vzdělávací projekt, který organizuje praktické workshopy pro mládež ve věku od 14 do 26 let);
- Erasmus+.
Ve školním roce 2024/25 byly v jednotlivých oblastech nabízeny studentům akce a aktivity, které tvoří širokou základnu pro rozvoj nadání:
- V oblasti sportu a zdravého životního stylu byly vedeny sportovní kroužky (sportovní hry, kondiční cvičení, sportovní gymnastika, basketbal, florbal). Studenti se i letos účastnili mnoha sportovních podniků (např. Pohár rozhlasu – atletika, přespolní běh, středoškolské turnaje ve fotbale a florbale - ve florbale se naše dívky probojovaly až do republikového kola.) Další soutěže byly s výrazným zapojením studentů naším gymnáziem přímo organizovány (turnaje v odbíjené, ve florbalu). Naši studenti na závěr školního roku sami již několik let pořádají velmi oblíbený fotbalový turnaj „VOLFCUP“ a již druhý rok Vánoční turnaj v odbíjené. Poslední školní den kalendářního roku se rovněž nese ve znamení Vánoční sportovní akademie – přehlídky tanečních, akrobatických, gymnastických i silových vystoupení, individuálních i skupinových. Studentům, kteří ve svých odvětvích dosahují na reprezentační úroveň, je umožněn individuální vzdělávací plán.
- V oblasti estetické výchovy rozvíjejí svou činnost umělecké soubory školy (pěvecký soubor Lyra, dramatický soubor, studentský orchestr, kroužek malby, kroužek 3D tisku). Tradiční přehlídky umělecké činnosti našich žáků – Vánoční akademie 2024 a Jarní akademie 2025 (tentokrát věnovaná 30. výročí odhalení busty Josefa Pekaře, křtu knihy PhDr. Ladislava Futtery „Sochy, štuky, obrazy…“ a ohlédnutí za akcí "Probuďme aulu") byly doplněny podzimním vystoupením našich uměleckých souborů v partnerském městě Pezinok. Jejich kulturní vystoupení byla rovněž součástí řady slavnostních akcí, zejm. tzv. vyřazování maturantů nebo vyhlašování cen pro nejlepší žáky a studenty základních a středních škol v Mladé Boleslavi, vernisáží výstav regionálních umělců či charitativních akcí.
- Výrazný úspěch zaznamenal školní studentský časopis, dvouměsíčník Student revue, když byl po dvou druhých místech z nedávných let vyhlášen Školním časopisem roku pro Středočeský kraj. Časopis, v zastoupení redakční rady, očekává celostátní finále, které proběhne v Brně.
- Tradicí dlouhou 22 let pokračoval Almanach mladé tvorby, který obsahuje básnické, prozaické i publicistické texty doprovázené bohatými ilustracemi. Často se jedná o tvůrčí debut našich žáků.
- Šestým rokem pokračovala v činnosti Akademie literární kreativity. Tento kroužek tvůrčího psaní sdružuje studenty a studentky napříč ročníky gymnázia. Členové pravidelně pracují na zadáních tvůrčího psaní (prezenční i distanční formou), publikují ve školním almanachu a účastní se soutěže Cena Akademie literární kreativity (udělované ve čtyřech kategoriích podle obsahu nominovaných textů). Patronem kroužku je Asociace spisovatelů, která pravidelně vysílá své členy jako hosty Dne literární kreativity. V letošním roce byl patronem dne básník Ewald Murrer, syn básníka Wernische, součástí programu byla beseda nad jeho autorskými texty a samozřejmě workshop tvůrčího psaní, když studenti měli dokončovat jednu z jeho epických básní. V podzimním termínu se na našem gymnáziu konala literární soutěž mladoboleslavských středních škol František nepíše tiše, při níž soutěžící řešili v reálném čase tři kreativní zadání. Hostem a předsedou poroty se stal básník Pavel Kolmačka.
- Škola se opět stala organizátorkou okresních kol recitačních soutěží Dětská scéna a Wolkerův Prostějov. V tomto školním roce dosáhla studentka GJP na nejvyšší příčku v podobě vítězství v celostátním kole Wolkerova Prostějova. Dalšími výraznými úspěchy v individuální recitaci bylo druhé místo v celostátním finálovém kole soutěže Čtvrtlístek aneb Memoriál Rostislava Čtrvrtlíka a vítězství spolu s mnoha dalšími oceněními pro členy dramatického souboru GJP na 27. ročníku literárně-recitační soutěže Macharův Brandýs.
- Bohatá je podpora nadaných ve výtvarné oblasti. Ve školním roce 2024/25 byly realizovány 2 maturitní práce v této oblasti, jejichž součástí byly výstavy výtvarných prací autorek. Další výstavy a prezentace studentských prací se konaly v průběhu celého školního roku, např. podzimní výstava v Pezinku, výstava s pracovním názvem Strom (u příležitosti výsadby nového stromu před školou) nebo výstava V kontaktu, kde jedním tématem bylo „židle“ (ve spojitosti s kampaní Probuďme aulu). Zájem studentů o výtvarné umění, architekturu a historii podpořilo několik tematických exkurzí, např. po stavebních památkách regionu, do Národní galerie v Praze a na Vyšehrad, a dokonce v rámci programu Erasmus+ návštěva Peloponésu a Athén (s reciproční exkurzí řeckých a našich studentů na Pražském hradě). V rámci programu Podpora nadání GJP pracuje 6 studentů, z nichž dva projevují výrazné nadání ve více oborech (fotografování a grafický design, grafika, 3D modelování a tisk) a dokázali své nadání uplatnit v podnikové nebo veřejné sféře (např. automobilový design, aplikovaná grafika pro školní časopis nebo pro PID).
- Oblast mediální tvorby v sobě spojuje velkou část z výše uvedeného, proto v ní častěji vznikají celé tvůrčí týmy a naopak velkou část autorů lze označit za multitalentované tvůrce. Na gymnáziu se ustálila a dále profesionalizovala činnost filmařského týmu žáků, kteří pod vedením Mgr. Michala Bělky již samostatně pořizují záznamy kulturních akcí školy na nadstandardní technické úrovni (více kamer, on-line střih a v jednom případě i živý stream na sociální sítě). Vrcholy jejich činnosti bylo pořízení záznamu z bronzovo-stříbrné ceremonie Mezinárodní ceny vévody z Edinburghu v Kutné Hoře a slavnostní večer spojený s projektem Probuďme aulu, pro nějž kromě záznamu žáci připravili i videomapping historické podoby výzdoby sálu. Podíleli se i na tvorbě obsahu pro sociální sítě školy, propagaci charitativního projektu Run and Help a produkčního zajištění vyhlášení cen projektu Berlinale, v jehož rámci předmětová komise německého jazyka vede k audiovizuální tvorbě žáky napříč ročníky. V oblasti multimediální tvorby škola rovněž pokračuje ve spolupráci s čerstvými absolventy.
- V matematicko-logické oblasti se studenti zapojili do soutěží, k nimž jsou jim vyučujícími poskytovány odborné konzultace: Matematický klokan, Pythagoriáda, Logická olympiáda, Brloh, Pišqworky, MASO (celostátní matematická týmová soutěž) a Matematická olympiáda. Jedné ze studentek je v rámci programu Podpora nadání GJP poskytována individuální podpora formou akcelerace – studentka navštěvuje část vyučovacích hodin matematiky ve vyšším ročníku.
- V oblasti ICT pracuje předmětová komise se studenty v několika rovinách. Jednou z nich je široká nabídka soutěží (zejm. Bobřík informatiky, Tour de App, Prezentiáda, HAXAGON Skirmish Czech Republic, robotická soutěž VEX IQ Robotics Competition). Studenti se zvýšeným zájmem o informatiku mají možnost zvolit si semináře počítačové grafiky, programování a nově také dvouletého projektově orientovaného předmětu Volitelná aplikovaná informatika. Jeho absolventi letos poprvé obhajovali maturitní práce z oblasti vývoje počítačových her a praktického využití mikroprocesorů. Nejlepšími studentskými díly v této oblasti byly 3D závodní hra Formule 0, 2D arkáda na motivy Godzilly a váha pod včelí úl na platformě Raspberry Pi, která bezdrátovou technologií informuje včelaře o stavu produkce medu.
- K podpoře rozvoje studentů v oblasti přírodních věd směřovaly jednak tematické exkurze skupin (Planetárium Hradec Králové, Národní muzeum, ZOO Praha, NPI – Cesta kolem světa aj.) a individuální stáže na základě nabídky a osobního výběru studentů (např. v Ústavu organické chemie a biochemie AV ČR), dále také realizované studentské projekty, zejm. Enviromentální projekt 4.O (projekt zpracovávaný o hodinách fyziky a prezentovaný ve Škoda Auto) nebo Vyrob si svůj Stirlingův motor (pod patronací Národního technického muzea). Dvě družstva z tercie a kvarty se zúčastnila soutěže ČSOP Za našimi stromy. Tradičně nejvíce maturitních prací z oblasti přírodních věd má téma z některého oboru biologie. Deset studentů maturitního ročníku využilo možnost konzultací z chemie jako podporu přípravy na přijímací zkoušky na VŠ přírodovědného zaměření (farmacie, medicína).
- V souladu se ŠVP klademe velký důraz na rozvoj komunikativních kompetencí studentů v cizích jazycích. Studenti mohou volit z celé řady jazykových seminářů (popř. zájmových kroužků) celkem v 6 jazycích. Již po několik let se žáci třetího a čtvrtého ročníku mohou zapisovat do odborných seminářů vyučovaných v cizím jazyce. Některé z nich jsou koncipovány jako příprava na složení mezinárodních zkoušek a získání mezinárodního certifikátu podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky (CEFR). Ve školním roce 2024/25 se na naší škole opět konaly zkoušky Cambridge – v únoru proběhlo slavnostní předání certifikátů: celkem 63 certifikátů, z toho 28 na úrovni C1, a 4 dokonce na úrovni C2. Studenti všech skupin vyučovaných jazyků tradičně zorganizovali veřejnosti prezentovanou přehlídku Den jazyků.
- Další rozvoj studentů nadaných v anglickém jazyce byl v uplynulém školním roce opět podpořen zřízením speciální třídy / skupiny složené ze žáků různých věkových skupin, kteří jednou měsíčně pracovali zážitkovou formou učení podporující kreativitu a kritické myšlení na tématech týkajících se angličtiny. V některých jazykových skupinách byla výuka obohacena o dlouhodobé projekty, např. Travel Agent (projekt v sekundě, který spočíval v naplánování fiktivní cesty kolem světa pro multimilionářku, jež chce během jednoho roku navštívit všechny kontinenty) nebo Moving Pictures (projekt v kvartě, kdy bylo zadáním studentů zvolit si některé výtvarné dílo – závěrečnou práci studentů výtvarné výchovy, kopii slavných uměleckých děl, které zdobí chodby naší školy, a inspirovat se jím při tvorbě vlastního příběhu v anglickém jazyce).
- Jako druhý cizí jazyk volí stále větší část studentů španělštinu. Studenti jsou motivováni ke studiu a upevnění jazyka online dostupnými prostředky, jako jsou specializované jazykové webové stránky, krátkometrážní filmy a populární písně. Tradičně byly realizovány akce: komentovaná prohlídka Prahy (Královská cesta), návštěva Institutu Cervantes, účast na přehlídce Fiesta Flamenco (zaměřené na výklad a praktické ukázky klasického španělského tance). Vyučující implementují do výuky inspirace získané v metodických kurzech pro vyučující španělštiny (Scaffolding, Peer studying, pozitivní pedagogika) a v rámci projektu Erasmus+ byla uspořádána skupinová studentská mobilita do španělského Andújaru.
- V rámci podpory jazykově nadaných studentů němčiny probíhá tradiční spolupráce s gymnáziem v Mannheimu formou výměnných pobytů a škola pokračovala i v navázané spolupráci s gymnáziem v Garmisch-Partenkirchenu, to v rámci programu Erasmus+. I v letošním roce pokračujeme ve spolupráci s rodilou mluvčí. Studenti, kteří nemají možnost navštěvovat seminář (nabízí se ve 3. a 4. ročníku), mohou navštěvovat kroužek němčiny. U studentů vyšších ročníků narůstá i zájem o zisk mezinárodních certifikátů z německého jazyka a ve šk. roce 2024/25 byla jedna studentka přijata ke studiu germanistiky na FFUK.
- Předmětová komise dějepisu vypisovala pro zájemce tradiční vícekolovou školní dějepisnou soutěž O pečeť Josefa Pekaře, jejíž zadání byla zveřejňována na webových stránkách školy a slavnostní vyhlášení vítězů proběhlo na závěr školního roku. Pro žáky s mimořádným zájmem o dějepis byl otevřen kroužek dějepisu.
- Ve společenskovědní oblasti se zainteresovaní studenti v uplynulém školním roce jako obvykle zapojili do Ekonomické olympiády a nově do soutěže EuropaSecura. Nadále úspěšně pokračuje spolupráce se Studentským parlamentem GJP, výrazněji se rozvinula také spolupráce s Parlamentem mládeže Mladá Boleslav (mnozí jeho členové jsou právě našimi žáky). Skupina studentů se zájmem o participaci ve veřejné sféře na komunální úrovni se opět zúčastnila tradiční celodenní diskusní akce Kulaté stoly s městem.
- Pro každého, kdo chce ve svém rozvoji překročit hranice školního rozvrhu, byla na GJP už čtvrtým rokem otevřena Mezinárodní cena vévody z Edinburgu. Na cestě k bronzovému, stříbrnému nebo zlatému ocenění jsme podporovali 29 žáků napříč třídami. Šestnáct z nich převzalo 24. ledna 2025 v Kutné Hoře ocenění za dokončení bronzové či stříbrné úrovně. V červnu pak převzala první účastnice z GJP – čerstvá absolventka – ve Valdštejnské zahradě i nejvyšší, zlaté ocenění. Program DofE má čtyři hlavní části: rozvoj dovednosti, dobrovolnictví, pohyb a dobrodružnou expedici. V prvních třech si konkrétní náplň volí sám účastník podle vlastního uvážení, čtvrtý úkol je týmový – dobrodružná vícedenní expedice po Česku nebo i do zahraničí. V září 2024 jsme se vydali zatím nejdále – pět žáků ušlo ve Skotsku v doprovodu 2 pedagogů 100 kilometrů podél jezera Loch Ness s krosnami a stany na zádech. Druhá expedice v uplynulém školním roce byla zase největší co do počtu účastníků – na Malou Skálu v červnu poprvé vyrazilo osm žákyň ze třídy 5.O, což je maximální počet účastníků expedice dle pravidel DofE.
- Zmíněné dobrovolnictví hraje v osobnostním rozvoji našich žáků klíčovou roli. Účastníci DofE se věnují doučování nebo výuce češtiny pro cizince v integračním centru. Navázali jsme dlouhodobé partnerství se Základní školou speciální MB, pro kterou chystáme projektové dny a další aktivity, zejména tradiční předvánoční Stromeček splněných přání. Chlapci z pekárny U Tří sokolů dva roky zásobovali spolužáky i pedagogy chutnými svačinami, aby výtěžek z prodeje věnovali dětskému domovu. Se studenty GJP se můžete potkat třeba i v pojízdné knihovně pro pacienty Klaudiánovy nemocnice. Pošli radost dál byl název pro akci – sbírku knih a finanční dar studentů dětskému domovu. Výtěžek z charitativní činnosti maturantů na obou maturitních plesech činil 90 000 korun a mezi příjemce částky, které vybírali sami maturanti, patřilo mj. Centrum 83, zabývající se pomocí osobám s mentálním nebo kombinovaným postižením. V prosinci 2024 se studenti zapojili do akce Ekologicky se ŠKO-ENERGO –ze starých triček vytvořili textilní tašky, vytvořené tašky naplnili ovocem a čokoládou a vše darovali pod stromeček seniorům v Domě seniorů v MB. Akcí s velkým ohlasem se stal červnový Run and Help, charitativní běh pod záštitou organizace Konto Bariéry. Je určen pro všechny, kteří se rádi hýbou a zároveň chtějí pomáhat. Studenti (a také zapojení pedagogové, zástupci MDMB i statutárního města MB) letos běželi na podporu tří dětí, které i přes svůj tělesný handicap sportují, soutěží, neustále zkoušejí nové věci a nenechávají se ničím zastavit. Výtěžek akce putoval právě na jejich sportovní protézy, které jim umožní sportovat naplno a bezpečně.
Mezi dlouhodobé trendy, které při podpoře nadaných studentů na GJP sledujeme, patří podpora zahraniční mobility studentů.
- Vedle tradiční spolupráce s partnerskými gymnázii v Mannheimu a v Pezinku jsme v rámci programu Erasmus+ navázali podobnou spolupráci se školami v Ga-Pa, ve španělském Andujaru a nově v Tripolisu v Řecku. V uplynulém školním roce proběhly vzájemné výměnné pobyty skupin studentů ve dvou posledně zmíněných destinacích. Nově je školními koordinátorkami programu Erasmus+ plánováno také rozšíření o individuální zahraniční mobility studentů.
- Ve školním roce 2024/25 pokračovala snaha umožnit zahraniční poznávací zájezdy také studentům nižšího stupně gymnázia, a to formou třídních tematických zájezdů. V uplynulém školním roce to byl společný zájezd tercie a kvinty 3.O a 5.O směr Belgie, Francie, Wales a Anglie.
- Zvyšuje se také počet studentů, kteří vyjíždějí do zahraničí na dlouhodobé individuální studijní pobyty, a to jednak prostřednictvím organizace AFS, soukromě i na základě stipendijních programů (zejm. z Nadačního fondu Škoda Auto). Takovým studentům je poskytována distanční podpora (online konzultace, zasílání studijních podkladů, odevzdávání splněných zadání v prostředí Google Classroom), aby jim byly umožněny uzavření ročníku a návrat do původních tříd.
Dále se zaměřujeme na individualizaci podpory nadaných (viz i podpora zahraničního studia), a to i na úrovni individuálních vzdělávacích programů. V uplynulém školním roce bylo z rozhodnutí ředitele školy připraveno 26 IVP podporující především studenty sportovně nadané (na reprezentační úrovni), studenty na zahraničním studijním pobytu, popř. na dlouhodobé stáži, výcviku či v rámci studia anglických kurzů Centra pro talentovanou mládež (CTM). Některé z kurzů CTM studovali v minulém školním roce 3 naši studenti/studentky a 2 studentky složily do konce roku 2024 mezinárodní zkoušky AP ve zvolených oborech.
Podporu rozvoje nadání je třeba propojovat s kariérovým poradenstvím a vzděláváním a s přípravou na vstup na trh práce. Celoškolní koordinátorka podpory nadání je zároveň kariérovou poradkyní, shromažďuje tedy informace z vysokých škol, a to včetně nabídky aktivit pro nadané studenty, a sama spolupráci s vysokými školami iniciuje. Jedná se zejména o stážování gymnazistů ve výzkumných pracovištích těchto škol, o vedení SOČ a maturitních prací vysokoškolskými odborníky (ve školním roce 2024/25 bylo 6 takto vedených prací), o nabídku exkurzí a přednášek, zejména pro studenty specializovaných seminářů a pro zájemce o vysokoškolské studium.
výchovná a kariérová poradkyně
Aktuality
Zpráva o činnosti školy spolupracující s Mensou Česko: listopad 2025
Gymnázium Dr. Josefa Pekaře, Mladá Boleslav (úvodní strana prezentace)
Zpráva o činnosti školy spolupracující s Mensou Česko: srpen 2024
Gymnázium Dr. Josefa Pekaře, Mladá Boleslav (úvodní strana prezentace)
Zpráva o činnosti školy spolupracující s Mensou ČR: srpen 2022
Gymnázium Dr. Josefa Pekaře, Mladá Boleslav (úvodní strana prezentace)
Zpráva o činnosti školy spolupracující s Mensou ČR: červenec 2021
Gymnázium Dr. Josefa Pekaře, Mladá Boleslav (úvodní strana prezentace)
Zpráva o činnosti školy spolupracující s Mensou ČR: červen 2019
Gymnázium Dr. Josefa Pekaře, Mladá Boleslav (úvodní strana prezentace)
Příspěvek v ročence Mensy ČR za rok 2018
Zpráva o činnosti školy spolupracující s Mensou ČR: duben 2018
Gymnázium Dr. Josefa Pekaře, Mladá Boleslav (úvodní strana prezentace)