Realizace tématu počasí za pomoci abstraktních znaků a metody NTC learning

14. 1. 2014

Při rozvoji tématu počasí směrem k cílenému obohacení vzdělávací nabídky u dětí mimořádně nadaných v naší MŠ jsme přistoupili k použití abstraktních znaků, které znázorňují jednotlivé podoby přírodních živlů a zaznamenávané meteorologické změny v ovzduší.  


Jednotlivé znaky a jejich grafickou podobu si děti postupně osvojily za pomoci motivačních příběhů, dramatickým ztvárněním podoby jednotlivých znaků hrou „Co ti připomíná“, napodobováním, hádáním a postupně také zapojením zajímavých strhujících záběrů přírodních živlů a práce s interaktivní tabulí. Tyto znalosti jednotlivých abstraktních symbolů byly také jednou ze součástí pravidelného Úkolu pro děti a rodiče a propojili jsme tak denní režim rodiny s aktivitami v MŠ.

Nedílnou součástí se staly pravidelné, tentokrát na počasí motivované, rotační cvičení realizované jak ve třídě, tak při pobytu venku. Vynikajícím prvkem při pohybových činnostech vedoucím především ke zpevnění vnitřního tonusu těla s propojením techniky Core tréninku, rovnovážných a silových cvičení byly manipulace a technicky zpracovaná rovnovážná cvičení na koordinaci těla za pomoci overballu. Tyto cviky pod denním vedením pedagoga postupně učí děti navázání kontaktu s míčem, celkové harmonii při pohybu a již během dvou týdnů jsme zaznamenávali neuvěřitelné výsledky v oblasti koordinace, soustředění a využití vnitřní síly „středu těla“ u většiny dětí.

Stavba naší vlastní meteorologické stanice byla pro skupinu dětí výstupním článkem celého tématu, její sledování přímo z vesmíru. Následovala také pravidelná návštěva zajímavé osobnosti - meteorologa, kterou jsme společně podpořili fascinující návštěvou ve skutečné meteorologické stanici s vysvětlením všech odborných výrazů a funkcí jednotlivých zařízení pracovníkem obsluhujícím toto zařízení.

Pracovní listy s tematikou sudoku, pexeso, grafomotorické činnosti rozvíjející uvolnění velkých kloubů - kresba do písku, na interaktivní tabuli - všechny tyto činnosti byly dětmi neustále komentovány a ve skupinách, ve dvojicích a právě tento moment byl velmi přínosný a důležitý v pozitivní socializaci a podpory pozitivního klimatu ve třídě. Možná bude znít tato věta poněkud zvláštně, ale považuji ji za velmi důležitou. Ony abstraktní znaky, „nové informace“, zájem dětí se něco dozvědět a uchvátit svými znalostmi druhého, či jej vtáhnout do víru dění a zkusit ho to také naučit, právě to nám v obtížném období velmi pomohlo propojit kolektiv vrstevníků a eliminovat výchovné problémy ve třídě. Proto se i nadále snažíme najít cestu k dalším, novým tematicky laděným „abstraktním pomocníkům“.

Bc. Hana Plachá

Související odkazy

14. 1. 2014 | Hana Plachá