Děti sledovaly na zahradě broučky a chtěly si je nosit do třídy. Tato činnost děti velmi zaujala, a tak jsme se rozhodli pro téma nového projektového učení s názvem: „Kam se brouček schoval.“
Při pobytu venku na školní zahradě děti začaly hledat broučky v trávě, chytaly je, pozorovaly pod lupou a mikroskopem přes interaktivní tabuli ve třídě. Stavěly jim domečky na zimu a pouštěly je zpět do přírody. Navštívili jsme blízkou knihovnu, kde jsme si vypůjčili Atlasy a Encyklopedie o hmyzu. Děti o hmyzích tvorech hledaly informace, které je zajímaly a s pomocí p.uč. je získávaly i na internetových stránkách, včetně poslechu zvuků zvířat. Hrály různé hry na interaktivní tabuli, např. bludiště v mraveništi. Podrobněji jsme se věnovali vzniklým otázkám: Kam se broučci schovávají na zimu? Internet aneb obrovská pavoučí síť? Proč světlušky svítí? Kde se bere světlo venku a uvnitř? Jak fungují elektrické obvody? Navštívily jsme s dětmi také blízký Zverimix, kde měly možnost prohlédnout si a poslechnout cvrčky z bezprostřední blízkosti. V rámci našeho projektového učení a environmentálního kroužku Bobříci si pro naši mateřskou školu připravil pan myslivec zajímavou besedu o lesních zvířatech, které se hmyzem živí. Děti tak získaly povědomí o křehkosti života hmyzu v přírodě. Během pobytu venku na vycházce u blízkého lesa, děti začaly sbírat různé přírodniny, ze kterých potom vyráběly různé domečky pro broučky. Následně jsme do této činnosti zapojili i rodiče. Rodiče s dětmi v domácím prostředí vyrobily nespočet originálních domečků pro hmyzí tvory. Zájem byl natolik velký, že jsme připravili výstavu těchto domečků na naší každoroční zahradní slavnosti Strašidlení v rámci amerického svátku Halloween. V tělovýchovné chvilce si děti pinkaly s nafukovacími balonky, kde byly nalepené berušky na procvičení akomodace oční čočky, cvičily na procvičení rovnováhy (rotace kolem své osy, balanční kameny, kruhy, skákací guma, provaz, molitanové kostky – překážky pro kobylky). Děti si zahrály pohybovou hru na světlušky s použitím baterek, které jim svítily. Baterie jsme následně rozebíraly, ukazovaly jsme si, co se v nich nachází, jak fungují. Vysvětlily jsme si, jak svítí světlušky. V neposlední řadě se děti učily tematické básně a písně, např. Polámal se mraveneček. Sledovaly tematické dokumenty a pohádky např. Zvířecí inženýři. Děti si vlastnoručně udělaly vosí hnízda (cukroví), na kterém si velmi pochutnaly. Vyráběly v centru aktivit mraveniště z opravdového jehličí a také broučky v trávě z půlskořápek. Děti s potenciálem MRN vytvářely lesní hlavolam dle své fantazie (z přírodních materiálů), který potom hrály v centru aktivit v rámci programu Začít spolu. Na procvičení akomodace oční čočky a paměti děti hrály pexeso Ferda Mravenec, Kimovu hru, Závody berušek a spoustu dalších rozvíjejících her.
učitelka MŠ Veselá školka, Prievidzská 1
Související odkazy
- MŠ Veselá školka Šumperk (úvodní strana prezentace)
23. 11. 2015 | Šárka Vyhlídalová, DiS.