ZŠ Didaktis, Brno

logo

Kontakt

Tel. +420 725 694 926
e-mail: a.kalusova@zsdidaktis.cz
http://www.zsdidaktis.cz

Redaktoři

  • Mgr. Andrea Kalusová
  • Mgr. Marie Kudrová
  • Mgr. Irena Matušková

Ostatní

  • Martina Kirchnerová
  • Tereza Kutnerová
  • Ema Kutnerová

Adresa

Bzenecká 4226/23
628 00 Brno-Vinohrady

TIP PRO RODIČE

Mohlo by vás zajímat

Nadání žáků je třeba systematicky rozvíjet. Naše škola podporuje vzdělávání intelektově nadaných dětí těmito způsoby: 

  • Sestavujeme individuální rozvojový plán. V rozvojovém plánu jsou nadanému dítěti nastaveny takové vzdělávací cíle, které jsou pro něj dostatečně motivující výzvou.
  • Vytváříme bezpečné prostředí, založené na respektujícím přístupu, srozumitelné komunikaci, funkčních pravidlech chování a podpoře zdravých vztahů ve skupině.
  • U nadaného žáka rozvíjíme také jeho volní vlastnosti, aby své nadání dokázal v budoucnu využít v profesním i osobním životě.
  • Učivo nadaným žákům v rámci učiva daného ročníku obohacujeme a prohlubujeme, abychom se vyhnuli úskalím jejich akcelerace (přeskočení ročníku) – nadané žáky začleňujeme do běžné třídy.
  • Používáme promyšlený systém víceúrovňového hodnocení, které dává nadaným žákům reálnou možnost zažívat ve škole úspěch.
  • Pracujeme se vzdělávacími materiály nakladatelství Didaktis, které jsou vhodné pro práci s rozumově nadanými.
  • Nadaným z jednotlivých ročníků připravujeme dopolední blok Koumák, kde se setkávají žáci stejného věku a dostávají řadu impulsů, výzev a úkolů pro všestranný rozvoj jejich logického myšlení. Součástí tohoto bloku je i účast na výstavách, exkurze a vzdělávací programy.
  • Do výuky zařazujeme bloky pro nadané, v nichž spojujeme žáky s diagnostikovaným nadáním z více ročníků.
  • V odpoledním čase pořádáme v naší škole řadu zájmových kroužků, ve kterých nadané děti mohou rozvíjet svá specifická nadání.
  • V prostorách naší školy se pravidelně koná pod záštitou Mensy rovněž Klub nadaných dětí.
  • Úzce spolupracujeme s pedagogicko-psychologickou poradnou na ulici Kohoutova
  • Ve školním roce 2021-2022 jsme uskutečnili řadu aktivit a do života uvedli několik projektů, které podpořily rozvoj (nejen) intelektově nadaných dětí z naší školy i mimo ni.

Škola se zaměřuje na výuku skupinovou, kooperativní i na individuální rozvoj, např. osobními projekty. Třídní učitelé v případě potřeby využívali konzultaci s garantem péče o nadané. Využívány byly i studijní materiály a pomůcky pro děti, jejich nabídka se letos významně rozrostla a doplnila.

Další možnost rozvoje poskytuje výuka pod pojmem Koumák (42 dětí 1.-5. ročníku), jehož koncepce byla letos upravena tak, aby byla mezi ročníky lepší návaznost.

V Koumákovi měla největší úspěch stavební výzva Věže. Po prozkoumání principů výškových staveb na věžích z celého světa děti "založily firmu", která měla postavit co nejvyšší věž. Musely však pracovat s omezenými materiálovými, lidskými a časovými zdroji.

Týmy rychle přicházely na to, že:

  1. když chybí čas, je nutná spolupráce úplně všech,
  2. když schází materiál, je potřeba změnit technologii stavby a
  3. pokud se věž hroutí, pomůže myslet na fyzikální zákony.

Každý ročník měl k dispozici jiný materiál, a tak nám tu během 2 týdnů postupně vznikalo 10 staveb. Samy děti tuto aktivitu vyhodnotily jako letos "nejnáročnější, nejzajímavější, nejnapínavější, nejpoučnější, nejzábavnější a nejvíce týmovou".

Pro rodiče nadaných žáků byla uspořádána přednáška, tzv. Koumácká kavárna, zaměřená na rozvoj žáků ve školním i domácím prostředí, setkala se s úspěchem a bylo v ní zodpovězeno velké množství dotazů. Někteří z nich využívali konzultace i v následujících měsících.

Napříč ročníky proběhl plošný screening na identifikaci nadání INVENIO. Rodičům dětí s nadprůměrnými výsledky bylo doporučeno cílenější vyšetření v PPP. V nově vyvíjených testech jsme byli pilotní školou. První třídy pracují v programu FSS MU Matematicky nadaný prvňáček.

Z JCMM jsme získali certifikát Jsme nadaní, který je garancí systematické péče o nadané v naší škole. Je s ním spojeno dlouhodobé zapůjčení materiálů pro nadané v hodnotě 15 tisíc korun.

Žákům nadaným i mimořádně nadaným je nabízena v případě potřeby intervence ze strany školního psychologa, popřípadě speciálního pedagoga.

Odpolední Klub nadaných dětí (dále KND) je zařazen do sítě KND při Mensa ČR. Ve školním roce 2021/2022 jej navštěvovalo 22 dětí 1.-3. ročníku.

V KND si děti vyzkoušely fyzické divadlo i latinskoamerické tance, pracovaly s šiframi, binárním kódem a únikovou místností, setkaly se s dravými ptáky i canisterapeutickými psy, vytvořily vědecké hypotézy a ověřily je několika pokusy s chemií z kuchyně, hrály spolu logické i strategické hry, zkoumaly historii malování na tělo a mnoho dalšího.

Mgr. Andrea Kalusová
ředitelka školy
V Brně, 2. 11. 2024

Aktuality

Autor: Mgr. Irena Matušková Vytvořeno: 2. 11. 2024 Upraveno: 26. 4. 2025

Zpráva o činnosti školky spolupracující s Mensou Česko: listopad 2024

ZŠ a MŠ Didaktis s.r.o., Brno (úvodní strana prezentace)

Autor: Mgr. Andrea Kalusová Vytvořeno: 17. 10. 2022 Upraveno: 26. 4. 2025

Zpráva o činnosti školy spolupracující s Mensou ČR: říjen 2022

ZŠ a MŠ Didaktis s.r.o., Brno (úvodní strana prezentace)

Autor: Mgr. Kalusová Andrea Vytvořeno: 17. 9. 2021 Upraveno: 26. 4. 2025

Zpráva o činnosti školy spolupracující s Mensou ČR: září 2021

ZŠ a MŠ Didaktis s.r.o., Brno (úvodní strana prezentace)

Autor: Mgr. Andrea Kalusová Vytvořeno: 15. 9. 2020 Upraveno: 26. 4. 2025

Zpráva o činnosti školy spolupracující s Mensou ČR: září 2020

ZŠ a MŠ Didaktis s.r.o., Brno (úvodní strana prezentace)

Autor: Marie Kudrová Vytvořeno: 6. 2. 2020 Upraveno: 26. 4. 2025

Zpráva o činnosti školky spolupracující s Mensou ČR (2019)

Autor: Marie Kudrová Vytvořeno: 6. 2. 2020 Upraveno: 26. 4. 2025

Zpráva o činnosti školy spolupracující s Mensou ČR (2019)

Autor: Mgr. Richard Jurečka, Ph.D. Vytvořeno: 7. 12. 2018 Upraveno: 26. 4. 2025

Zpráva o činnosti školy spolupracující s Mensou ČR (2018)

ZŠ a MŠ Didaktis s.r.o., Brno (úvodní strana prezentace)

Autor: Mgr. Richard Jurečka, Ph.D. Vytvořeno: 31. 1. 2018 Upraveno: 26. 4. 2025

Zpráva o činnosti školy spolupracující s Mensou ČR (2017)

ZŠ a MŠ Didaktis s.r.o., Brno (úvodní strana prezentace)

Autor: Mgr. Richard Jurečka, Ph.D. Vytvořeno: 18. 11. 2016 Upraveno: 26. 4. 2025

Zpráva o činnosti školy spolupracující s Mensou ČR (2016)

ZŠ a MŠ Didaktis s.r.o., Brno (úvodní strana prezentace)

Autor: Mgr. Richard Jurečka, Ph.D. Vytvořeno: 18. 3. 2015 Upraveno: 26. 4. 2025

Zpráva o činnosti školy spolupracující s Mensou ČR (2015)

ZŠ a MŠ Didaktis s.r.o., Brno (úvodní strana prezentace)

Nadání je třeba rozvíjet

20. 12. 2018

Co potřebují děti s mimořádným nadáním

Program pro nadané děti

19. 12. 2018

Jak pracujeme s nadanými dětmi u nás ve škole

Co udělat, aby nadaní prvňáčci neskončili jako průměrní žáci

17. 12. 2018

Předmětem článku jsou specifika práce s intelektově nadanými dětmi a představení ZŠ Didaktis

Nadání je třeba rozvíjet

14. 12. 2016 | ZŠ a MŠ Didaktis s.r.o., Brno

I když se může na první pohled zdát, že nadané děti jsou v učení napřed a nepotřebují od učitele žádnou podporu, je to právě naopak; rozumové nadání představuje potenciál, který je potřeba specificky rozvíjet.