MŠ Ostrava-Poruba, Oty Synka 1834, p.o.

Kontakt
Tel. +420 596 954 410
e-mail: ms.synka@volny.cz
https://www.msotysynka.cz
Redaktoři
- Alena Janíčková
Adresa
Oty Synka 1834/10
708 00 Ostrava-Poruba
MŠ Ostrava-Poruba, Oty Synka 1834, p.o. je umístěna ve třech budovách s celkovým počtem 10 tříd, z toho 1 speciální třída zřízena podle § 16 odst. 9 školského zákona. Tato speciální třída se ve své činnosti zaměřuje i na práci s dětmi s narušenou komunikační schopností – vývojová dysfázie, balbuties, opožděný vývoj řeči apod. Kapacita speciální logopedické třídy je 14 děti. Ve třídě, kde jsou integrovány děti s podpůrným opatřením (ADHD, mentálním postižením, poruchy chování, PAS či kombinovanými vadami). Ve třídě pedagogové a asistenti pedagoga pomocí metody strukturovaného učení. Zaměřují se na rozvíjení motorických, kognitivních, senzorických ale i sociálních dovedností dětí. Děti využívají multifunkční místnost Snoezelen, kterou mají přímo ve své školičce. Čtyři třídy se nacházejí v mateřské škole na ulici Oty Synka, další čtyři včetně speciální třídy v mateřské škole na ulici Ludvíka Podéště, mateřská škola na ulici Otakara Jeremiáše disponuje dvěma třídami. Prostorové uspořádání je ve všech budovách příspěvkové organizace téměř stejné. Všechny tři mateřské školy mají vlastní tělocvičny vybaveny nářadím a náčiním pro rozvoj pohybových dovedností dětí. Všechny naše děti mohou navštěvovat infrasaunu, která se nachází v objektu MŠ O. Jeremiáše.
Mateřská škola na ulici Oty Synka se rozprostírá ve velké zahradě a poskytuje tak dětem celoročně nepřetržitý kontakt s živou přírodou, což umožňuje realizovat nepřeberné množství vzdělávacích aktivit vedoucí ke komplexnímu rozvoji osobnosti dětí a také jejich individuálnímu nadání. Na zahradě je umístěno „Malé arboretum“ a dvě pozorovací centra. Všechny tyto prvky podporují a obohacují environmentální vzdělávání dětí. Pro klidové, námětové činnosti využívají děti na zahradě altán, který také slouží i jako venkovní učebna, kde je možno kupříkladu realizovat různé experimentální a badatelsky zaměřené aktivity. Součástí zahrady je také dětské hřiště s umělým povrchem pro rozvoj sportovních i pohybových dovedností a zvyšování tělesné zdatnosti dětí.
-
Úvod
Naše mateřská škola se v uplynulém období zaměřila na rozvoj všech dětí podle jejich individuálních možností a potřeb. Jedním z hlavních pilířů naší pedagogické práce byla podpora nadaných dětí, kterou realizujeme ve spolupráci s Mensou Česko. Tato spolupráce nám umožňuje systematicky rozvíjet intelektové a kreativní schopnosti dětí prostřednictvím specializovaných aktivit a programů.
-
Organizace vzdělávání a podpůrné programy
Vzdělávání probíhá podle vzdělávacího programu Začít spolu, který klade důraz na aktivní, zážitkové a individuálně přizpůsobené učení. V rámci podpory rozvoje nadání u dětí nabízíme v mateřské škole pestrou škálu aktivit. Děti se mohou zapojit do zájmových kroužků vedených externími odborníky, které rozvíjejí jejich zájmy, dovednosti a v mnoha případech i specifické oblasti nadání. Vedle nich nabízíme také školou organizované klubíky, které jsou zaměřeny na nadané a mimořádně zvídavé děti. Tyto klubíky vycházejí z individuálních charakteristik a specifických oblastí nadání dětí a doplňují školní vzdělávací program o cílené podněty pro rozvoj jejich potenciálu. V letošním roce byly v provozu následující klubíky:
-
EKO KLUBÍK
V Eko klubíku rozvíjíme environmentální nadání a zájem o přírodu. Děti se učí poznávat přírodní zákonitosti, rozvíjejí ekologické cítění a zodpovědný vztah k životnímu prostředí. Aktivity zahrnují pozorování přírody, péči o rostliny, třídění odpadu a kreativní tvoření z přírodních materiálů.
-
KLUBÍK TVOŘÍLEK
Tento klubík podporuje výtvarné nadání dětí. Podporujeme jejich fantazii, jemnou motoriku a schopnost vyjádřit se pomocí různých výtvarných technik, jako jsou malba, kresba, modelování nebo práce s recyklovanými materiály. Kreativní činnosti zároveň posilují trpělivost a koncentraci.
-
DESKOVÉ HRY
V klubíku deskových her rozvíjíme logické, strategické a sociální nadání. Děti se učí pravidlům, plánování, rozvíjejí schopnost předvídat následky svých rozhodnutí a spolupracovat s ostatními. Tyto hry zároveň podporují rozvoj pozornosti, paměti a komunikace.
-
ROBOKLUBÍK
Roboklubík je zaměřen na rozvoj technického, matematického a algoritmického nadání. Děti se seznamují se základy programování, rozvíjí prostorovou orientaci a také informatické myšlení. Práce s roboty také podporuje logické myšlení, řešení problémů a jejich představivost.
V rámci systematické podpory nadaných dětí se naše škola zapojuje i do soutěží a aktivit rozvíjejících logické, technické i kreativní schopnosti dětí:
-
Logická olympiáda pořádaná Mensou Česko – děti se zapojují do soutěže, která prověřuje jejich schopnost samostatného uvažování, logického myšlení a řešení problémových úloh. Účast i výsledky jsou pro děti motivací a potvrzením jejich potenciálu.
-
Mezinárodní soutěž Pohár vědy – týmová soutěž podporující badatelské dovednosti, kreativitu, týmovou spolupráci a zájem o přírodovědné a technické obory. Zapojení do této soutěže umožňuje dětem zažít vědu jako hru a objevování.
-
Metoda NTC Learning a její využití
V rámci podpory komplexního rozvoje dětí je součástí naší pedagogické praxe metoda NTC Learning. Tato metoda rozvíjí mozkové funkce, zejména práci s abstraktními pojmy, symboly, logickými řadami, paměťové schopnosti a asociace. Využíváme ji v rámci komunitních kruhů, řízených aktivit a individuální práce s dětmi. Při vzdělávání dětí využíváme například:
-
práci se symboly,
-
vytváření pojmových map,
-
logické a paměťové hry,
-
propojení pohybu s kognitivními úkoly,
-
motorické dráhy doplněné o myšlenkové výzvy.
Tímto způsobem podporujeme rozvoj obou hemisfér mozku a celkovou kognitivní připravenost dětí.
-
Mimořádné aktivity a projekty
Vedle běžného vzdělávacího programu se děti v průběhu školního roku zapojily do řady vzdělávacích a zážitkových aktivit, které obohacují jejich poznání a podporují přirozenou zvídavost.
-
Exkurze do Světa techniky – návštěva vzdělávacích programů a interaktivní expozice podpořila technické myšlení, zvídavost a praktické bádání v různých oblastech vědy.
-
Beseda se včelařem – děti se seznámily s významem včel, procesem výroby medu a péčí o včelstva.
-
Program Malé technické univerzity – Malý architekt – program zaměřený na polytechnickou výchovu, děti si formou her a stavění vyzkoušely základy technických dovedností a práce s plánky.
-
Vzdělávací program „Těstoviny dětem“ – exkurze do výrobny těstovin, kde děti zábavnou formou poznávaly proces výroby, zapojily se do tvořivých aktivit a rozšiřovaly své znalosti o potravinách a výživě.
-
Akce pro děti a rodiče „Malování s malířem Adolfem Dudkem“ – zábavné a inspirativní odpoledne plné kreslení, humoru a sdílené radosti z výtvarné tvorby, který posílil vztah mezi školou a rodinou a přirozeně motivoval děti k sebevyjádření a estetickému vnímání.
-
Projekt „Co ukrývá kufřík dospěláků?“ – děti měly v rámci tohoto třídního projektu možnost osobně poznat různá povolání (např. zdravotní sestra, lékařka, redaktor, řidič tramvaje, záchranář, hasič, kuchař, prodavač) prostřednictvím interaktivních besed, praktických ukázek i exkurzí v netradičních prostředích ve spolupráci s rodiči a dalšími rodinnými příslušníky.
-
Líhnutí kuřat v MŠ – děti se staly svědky celého procesu vývoje a líhnutí kuřat, což přineslo cenné zkušenosti a rozvoj kompetencí v oblasti přírodních věd a péče o živé tvory.
-
Environmentální programy – v rámci environmentální výchovy děti pravidelně absolvují vzdělávací aktivity zaměřené na ochranu přírody, třídění odpadu, šetrné zacházení s vodou a další udržitelné návyky. V letošním školním roce se jednalo o vzdělávací akci organizované v rámci spolupráce se ZŠ ke Dni Země a také kupříkladu výukové programy „Odlévání stop našich zvířat“ nebo „Výroba ptačích krmítek“.
-
Účast dětí na workshopech v rámci konference Talent City, pořádané statutárním městem Ostrava, zaměřené na podporu nadání a talentu dětí v mateřských a základních školách.
-
Závěr
V uplynulém období se nám dařilo systematicky rozvíjet podporu nadaných dětí a vytvářet podmínky, které podporují individuální tempo, zájmy i potřeby každého dítěte. Spolupráce s Mensou Česko nám umožnila obohatit vzdělávací nabídku o cílené aktivity podporující logické myšlení, kreativitu i hlubší poznávání světa kolem nás.
Součástí každodenní vzdělávací praxe bylo také využití principů metody NTC Learning, která stimuluje rozvoj mozku prostřednictvím práce s abstrakcí, symboly, logickými řadami, paměťovými tréninky a asociacemi. Tyto prvky byly začleňovány zejména do ranních kruhů, do center aktivit i do individuální práce s dětmi.
Díky otevřenému přístupu školy k podpoře rozvoje dětí a dlouhodobému zájmu o kvalitní vzdělávání se daří vytvářet prostředí, které je pro děti podnětné, bezpečné a rozvíjející. Práce s nadanými dětmi je systematicky rozvíjena prostřednictvím cílených aktivit, inovativních metod a spolupráce s odbornými partnery. Nadále vnímáme jako důležité vytvářet bezpečné a stimulující prostředí, ve kterém mohou děti naplno rozvíjet svůj potenciál, učit se s radostí a objevovat svět kolem sebe s přirozeným zájmem a chutí.
koordinátor nadání MŠ
Aktuality
Zpráva o činnosti školky spolupracující s Mensou Česko: květen 2025
MŠ Ostrava-Poruba, Oty Synka 1834, p.o. (úvodní strana prezentace)
Příspěvek v časopise Mensa Česko podzim/2024
MŠ Ostrava-Poruba, Oty Synka 1834, p.o. (úvodní strana prezentace)
Zpráva o činnosti školky spolupracující s Mensou ČR: říjen 2023
MŠ Ostrava-Poruba, Oty Synka 1834, p.o. (úvodní strana prezentace)