MŠ Hevlínská, Praha 5

Adresa

Hevlínská 500/2
155 21 Praha 5 – Zličín

Naše MŠ je jedním z detašovaných pracovišť a je součástí Základní školy a mateřské školy, Praha – Zličín, příspěvková organizace, Míšovická 513/2, Zličín, 155 21 Praha 5.

Mateřská škola Hevlínská – součást ZŠ a MŠ Zličín, Praha 5
Naše školka se 4 třídami se inspiruje moderními pedagogickými přístupy, které podporují přirozený a všestranný rozvoj dítěte. Vytváříme prostředí, kde se děti učí s radostí, zapojují všechny své smysly a krok za krokem objevují svět kolem sebe.

Podpora myšlení a kognitivního rozvoje
Jedním z pilířů naší práce je NTC learning, který rozvíjí dětské myšlení prostřednictvím her, hádanek a aktivit podporujících logiku, paměť, koncentraci i kreativitu. Děti se učí propojovat souvislosti, objevovat nové možnosti a postupně rozvíjejí samostatné i kritické uvažování.

  • K oblíbeným aktivitám patří enigmatické hádanky, hlavolamy, kognitivní hry, práce s tangramy, experimentálními sadami či kartami vlajek a značek.
  • Obrázková schémata (řady obrázků) využíváme při nácviku básní a písní, čímž podporujeme paměť, představivost i jazykové dovednosti.

Kromě toho uplatňujeme i další moderní metody:

  • Hejného metoda otevírá dětem svět matematiky hravou a objevnou formou.
  • Elkoninova metoda podporuje rozvoj předčtenářských dovedností a připravuje děti na plynulý vstup do školní docházky.

Rozvoj motoriky a tělesné zdatnosti
Denně se věnujeme pohybovým aktivitám, při nichž podporujeme koordinaci, rovnováhu a propojení hemisfér:

  • pravidelné cvičení s náčiním, překážkové dráhy a prvky na rovnováhu,
  • motivované rotace kolem vlastní osy,
  • chůze po kladině, obrubníku či vyznačené čáře.

K rozvoji jemné motoriky využíváme polytechnickou výchovu – děti pracují na dětských pracovních stolech, kde zkoušejí zatloukání hřebíků, řezání či další drobné pracovní činnosti.

Environmentální a badatelské učení
V oblasti environmentální výchovy děti pečují o vyvýšené záhony, kde společně pěstujeme bylinky a pozorujeme proměny přírody.
Badatelské dovednosti rozvíjíme prostřednictvím projektových dnů, pokusů a experimentů, kdy děti samy objevují zákonitosti světa kolem sebe.

Hudba a umělecké činnosti
Hudba je pro nás klíčovým prostředkem rozvoje dětské osobnosti.

  • Děti se učí soustředěnému poslechu, vnímají náladu, rytmus, tempo i dynamiku.
  • Rytmizace, zpěv, tanec a hudební hádanky přinášejí radost i prostor pro sebevyjádření.

Moderní technologie a smyslové učení
Samozřejmostí je využívání moderních technologií:

  • interaktivní tabule,
  • robotické včelky,
  • mluvící skřipce.

Velký prostor věnujeme také aktivitám typu sensory play, díky nimž děti zapojují všechny smysly a učí se prostřednictvím přímého prožitku.

Příprava na školu
Zvláštní pozornost věnujeme rozvoji akomodace oční čočky, která je důležitá pro čtení, psaní a sledování výuky na tabuli. K tomu slouží hry s míči, oční gymnastika, hledání rozdílů, bludiště, skládanky nebo hry s bublifuky.

Učení v centrech aktivit
Naše třídy fungují v konceptu center aktivit, která umožňují dětem volbu činností a podporují samostatnost, spolupráci i objevování v menších skupinách.

Snažíme se vytvářet inspirativní a podnětné prostředí, kde se přirozeně propojují moderní vzdělávací metody, hravost a zážitkové učení. Děti si tak budují pevné základy pro další vzdělávání.

Pravidelně zařazujeme aktivity pro rozvoj nadání na „Hravá odpoledne s rodiči" a rodiče jsou sami následně informování v rámci třídních kaváren, jakým způsobem mohou i doma svoje děti podpořit konkrétními aktivitami.

Jana Peterková
zástupkyně ředitelky pro pracoviště MŠ Hevlínská
V Praze, 22. září 2025

Aktuality

Autor: Jana Peterková Vytvořeno: 22. 9. 2025 Upraveno: 26. 9. 2025

Zpráva o činnosti školky spolupracující s Mensou Česko: září 2025

MŠ Hevlínská, Praha 5 (úvodní strana prezentace)