Jak zanechat stopu? (MŠ Lesnice, Hana Plachá)

Projekt, který spojuje projevy nadání.


Složitá otázka pro dospělého, a jak se s tímto má vypořádat předškolní dítě? My máme jednoduchý recept. Z abstraktních pojmů udělejme reálné, hmatatelné a rázem se stanou jednodušší. Téma STOPY takové bylo.... prožitkové!!!! Děti byly prostřednictvím dvou zvířat pravidelně vtaženy do prostředí, kde bylo potřeba odvahu, kus sebe při realizaci her, ale zároveň propojení, neboť téměř nic bez kvalitní spolupráce nefungovalo. Děti se musely spolehnout jeden na druhého, i když to bylo mnohdy těžké pochopit a předat možnost sebeprosazení v některých případech až na druhé místo. Zvukové signály užívající ozvěnu pracovaly na stejném principu, děti se učily trpělivost, střídání se ve vyjadřování, proměnlivost hlasitosti zvuků, která tolik pomohla k výsledku právě zvířatům. Doslova zanechat stopu- otisk ruky, nohy. Vždyť to je nesnadná věc, kterou jeden nezvládne. Není pro každého. Pokud dítě je obdařeno matematicko-logickou inteligencí a prostorovou tak nějak prostě nevyhledává a je třeba najít způsob, jak by jeho stopa mohla být něčím výjimečná? Nebo .....každý jsme prostě jiný a někdo tu stopu zanechá asi jednou v počítači a čistou...a nebo, že by přeci jen nějaký způsob existoval? Nevím? Každopádně náš projekt STOPY byl plný emocí, odvahy, sebeprosazení, práce na trpělivosti, velmi silných prožitcích díky kterým se děti denně dostávaly do tématu. Celý projekt jsme ohraničili mantinely základních barev tak, aby nabízel dětem jakousi jistotu. Možnost být ve vymezeném imaginárním prostoru. Podařilo se nám tak bez problémů vtáhnout i mladší děti do "velkých věcí" a mimo prostor projektové hry se stala tato aktivita se základními barvami pro ně edukativním podtextem. A teď už vědí, jak zanechat stopu....

Související odkazy

9.4.2016

Klíčová slova: nadání, předškolní vzdělávání, emoce, vztahy, NTC učení

Jak zanechat stopu? (MŠ Lesnice)
9.4.2016 Hana Plachá


Zpět