Zeptejte se nás

Chtěli byste se nás na něco zeptat a nevíte, na koho přesně se obrátit? Pošlete nám svůj dotaz prostřednictvím níže uvedeného formuláře. Na Vaše dotazy odpovídají členové Mensy ČR (seřazeno abecedně podle příjmení):

Tomáš Blumenstein Magdalena Čavojská Petr Čavojský Dana Havlová Hana Kalusová Petr Mazal Lucie Měchurová Lenka Šnajdrová
Tomáš
Blumenstein
Magdalena
Čavojská
Petr
Čavojský
Dana
Havlová
Hana
Kalusová
Petr
Mazal
Lucie
Měchurová
Lenka
Šnajdrová

 

Štítek: starší školní věk (11–15 let)

Hledat:
Dotaz č. 52 (10.2.2016)
Dobrý den,
mám dvanáctiletého syna, kterému byla v roce 2014 v PPP diagnostikována vývojová porucha učení při výrazně nerovnoměrném rozložení rozumových schopností. Oblast pojmového myšlení byla v superiorním pásmu (144), ale oblast názorového myšlení podprůměrná (81). Oslabení je v prostorovém i numerickém faktoru matem. schopností, v oblasti vizuomotoriky, jemné i hrubé motoriky, i v prostorové orientaci. V současnosti syn studuje 2. rokem na víceletém gymnáziu, loni se v rámci školy zúčastnil zeměpisné olympiády, kde vyhrál okresní i krajské kolo a na celostátním nesoutěžním soustředění byl oceněn mezi třemi nejlepšími. Na nedávném kontrolním vyšetření v PPP nám speciální pedagog doporučil podporovat činnosti, ve kterých by syn mohl být velmi úspěšný (olympiády) a také navázat kontakt s Mensou. Obracím se tedy na vás s prosbou o poskytnutí informace, zda existují nějaké možnosti víkendových i prázdninových aktivit, pobytů či soustředění pro takto jednostranně nadané děti. Syn se velmi zajímá o zeměpis, historii, sociologii, religionistiku, statistiku,.... Děkuji za odpověď. P.M.


Odpověď:

Dobrý den,

Mensa pořádá pro děti různé tipy aktivit, které svým pojetím přispívají k rozvoji jejich zájmové orientace. Doporučuji Vám sledovat stránky deti.mensa.cz, kde je již v nyní v sekci Pobytové campy vypsána akce „Prázdniny s Logickou olympiádou aneb tak trochu jiný tábor“. Další aktivity jsou průběžně zveřejňovány v sekci Příměstské campy a Setkání členů a příznivců Dětské Mensy.

Zájmy Vašeho syna můžete rozvíjet i prostřednictvím programu Talnet, který je určen nadaným dětem se zvýšeným zájmem pro určitou oblast (např. je zde velmi dobře zpracovaný program Geografie).  Celý program je veden formou e-learningu, takže děti „studují“ doma, na svém PC, v době, kterou jim jejich časový rozvrh umožňuje. Lektory jednotlivých kurzů jsou kvalifikovaní pedagové ze středních a vysokých škol. Program je určen pro děti od 14 let, ale zapojují se i děti mladší - důležitý je jejich zájem o obor a motivace pro nové činnosti. V tomto období se začínají rozbíhat nové kurzy (semestry).

Magdalena Čavojská Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 2 (16.6.2015)
Dobrý den. Mám tu takový velmi tvrdý oříšek. má jedenáctiletá dcera je velmi, dovoluji si říct, že opravdu velmi chytrá. Paní učitelka ji dává práci navíc, neb by se ve škole nudila, účastní se všelijakých soutěží od matematických až po jazykové. Strašně moc ráda čte, přečte cca 20 knih za jeden měsíc. Ze školy nosí samé jedničky, její nejhorší známka byla pokud vím, trojka. Ovšem, celkem dosti zapomíná. Lucie hodně času tráví u počítače, možná toto je důsledkem zapomínání domácích úkolů, pomůcek a podobně. Teď se však dostanu k jádru věci. Jak už jsem zmiňovala, Lucie ráda čte, baví jí matematika, čeština a cizí jazyky. Nedokáže vám však nic přečíst nahlas - to se pak zadrhává, koktá, přeskakuje řádky i slova. Také se jí někdy stane, že zapomene, co dané slovo znamená. Jednou, když dělala domácí úkol z geometrie, se mě přišla do kuchyně zeptat: „Mamí, co je to obdélník?“ myslela jsem, že si dělá legraci, a tak jsem jen mávla rukou. Lucka se zeptala znovu, a já jí odpověděla, že to snad ví sama (v televizi mi běžela Ulice). Následující den přišla Lucie s poznámkou v žákovské: „Neplní domácí úkoly.“ Také jí dělá problém vypočítat příklad, který je napsaný jiným než obvyklým způsobem (obvyklý způsob: 1+1, 1+2 apod.) Paní učitelky si někdy vymýšlí, že dají třeba číslo sedm, a kolem něj napíší čísla od 1 do 10 pak na ně jednotlivě ukazuje a děti počítají: 7.5, 7.9 atd. - takový příklad Lucie počítá 2 minuty. Je to zvláštní, a já tomu nerozumím. Nedávno se mě Lucie zeptala, jestli by mohla být dyslektik, já odpověděla, že to určitě ne. Jenže mi to začíná vrtat hlavou. Máte s tím nějakou zkušenost? Mohla by být má dcera dyslektik?

Odpověď:

Dobrý den, nadání dcerky si uvědomujete, paní učitelka je vstřícná a ochotná. A to jsou ty nejlepší prostředky, jak celou situaci zvládnout. Ve svém příspěvku jste však sama vypíchla pravděpodobnou příčinu problému, a jako speciální pedagog si troufám říci, že dyslexie to určitě nebude, Jak sama uvádíte, vaší dceři je 11 let. Je v období puberty, která s každým pěkně zamává. Její organismus se mění a musí reagovat na množství podnětů a informací, které se na něj valí. Píšete, že je zvídavá a dobrá čtenářka (až 20 knih měsíčně) přijímá tedy denně velké množství informací, které musí vstřebat, zpracovat a uchovat pro budoucnost. Pravděpodbně však její CNS není ještě natolik zralá, aby toto obrovské množství podnětů přijala a uchovala. Tělo se tak začíná bránit a „upouštět“. U mimořádně nadaných to není nic výjimečného. Musí se naučit přijímané informace selektovat, postatné schovat a nepodstatné zapomenout. A to je pro všechny z nich ta nejtěžší disciplína. Problém s prvotně naučenými vzorci (např. příklady) a nižší schopnost přecházet na jiné může u dívek souviset s určitým perfekcionismem, ale to již spekuluji. Doporučuji Vám obrátit se na kvalitnho dětského neurologa a společně s ním zvážit dočasnou podporu CNS medikací - nelekněte se - pomocí vitamínových preparátů určených na podporu zrání CNS. Rovněž doporučuji vyšetření u dětského klinického psychologa, který s Vámi probere možnou úpravu režimu s ohledem na školní výkony. Přeji Vám šťastnou ruku při výběru odborníků a odvahu vše společně překonat.

Magdalena Čavojská Nahoru na začátek stránky