Matemág: Když matematika nenudí

Veronika Flídrová

Česky namluvená příběhová hra, ve které matematika není strašákem, ale naopak prostředkem, jak překonat překážky. Spolu s trochu poťouchlým čarodějem Matemágem se děti učí ovládnout „matemagii“. Je to hra, která děti baví a rodiče nemají výčitky svědomí, že jejich dítě tráví čas na tabletu. Pozvání k rozhovoru tentokrát přijal koordinátor projektu a hlavní designer této hry Tomáš Sýkora.


NAŠE RECENZE

Matemág (Lenka Šnajdrová, 28. 12. 2017)

Matemág – recenze

Jak to vlastně začalo?

Na jednom setkání o vzdělávání na podzim roku 2014 jsme my z TechSophie potkali zástupce Hejného metody, jejichž přístup k vyučování matematiky nás zaujal – přemýšleli jsme podobně. Pak jsme se setkávali, rozmýšleli, zkrátka jsme tvořili podhoubí pro společný projekt. Ten dostal jasný obrys v roce 2016, kdy jsme Matemága představili v crowdfundigové sbírce na HitHitu. Jelikož hra oslovila široké publikum – přispělo nám přes 600 lidí od malých dárců až po Nadaci Karla Janečka – mohli jsme začít s vývojem.

V čí hlavě se zrodil mág Matemág?

Hru a postavu Matemága jsem designoval hlavně já a můj kamarád a kolega Petr Zavadil. Dohromady jsme vymysleli pevný základ. Detaily nám pomohli doladit talentovaní členové týmu jako vypravěč Martin Hak a rozhodně též výtvarník Jakub Mareš. Zajímavou anekdotou je, že nejprve byl Matemág (tehdy ještě “ZMATEmág”) spíše záporným hrdinou, zákeřným černokněžníkem. Ale to se neslučovalo s tím, že my máme matematiku rádi. Takže se postupně z čaroděje zášť vytrácela, až v něm zbyl jen určitý náznak vychytralého filuty: rád lidi staví před situace, které jsou pro ně výzvou.

Jistě vás při vývoji hry potkala nějaká komplikace…

Vývoj hry byl vcelku dobrodružný - jsme malé, nezávislé studio, takže jsme museli vsadit spíš na tvořivost a vynalézavost, než na štědrý rozpočet. Jedna z výzev byla intelektuální či řekněme designová: museli jsme někdy balancovat výukové cíle oproti zábavnosti a estetice. Například část týmu byla uhranuta plastičností izometrické perspektivy, díky které může hra vypadat více jako 3D (ač je v ploše). Ale tato perspektiva znepřehledňuje prostorové vztahy, které jsou u některých úkolů zásadní. Nějakou dobu jsme se přeli, po testu s dětmi jsme se rozhodli vydat přehlednější cestou. A jsme s vizuální stránkou hry nadmíru spokojeni.

Kdo byl prvním „pokusným králíkem“, na kterém se zkoušely reakce a jaké ty reakce byly?

Hru jsme průběžně testovali s dětmi ve školách a na příměstských táborech, posléze i v několika rodinách. Ale úplně první pokusný králík byla zřejmě moje o šestnáct let mladší sestra Anežka – ta posléze dokonce i pomáhala sestavovat krajinu magické země a též ukazovala hru panu profesoru Hejnému. První reakce dětí jsou většinou úsměvy, když prochází komiks, a údiv, když pak narazí na rébusy. 

Přijdou za Matemágem časem i další kamarádi mágové, třeba nějaký Alchymág?

Rozhodně jsme ještě nevyplýtvali všechny nápady v oblasti matematiky. Ale pokud nás napadne i příběh či hra podporující jinou látku a budeme mít čas věc realizovat, bránit se nebudeme.

Matemág pomáhá dětem pochopit matematiku. Jaká je Vaše osobní zkušenost se školní matematikou?

Většinu vzpomínek na učení na základní škole přebíjí vzpomínka na pravidelné soutěžení – mezi lavicemi se utvořily dvě řady žáků, ti vpředu dostali na vypočítání příklad („Kolik je 17krát 13?“), kdo byl pomalejší „prohrál“ a šel na konec řady, vítěz bojoval proti dalšímu. Tehdy mi hra nevadila, jelikož jsem počítal rychle. Ale nyní si uvědomuji, že taková hra má víc poražených než vítězů a do hodin bych ji spíš nedoporučil. Nerad bych matikou děti zbytečně stresoval. Proto je Matemág nesoutěžní a člověk je vyzyvatelem hlavně sebe sama. Zároveň mají děti na řešení každé úlohy tolik času, kolik potřebují. Nikde jim netikají hodinky.

Mají o Matemága zájem školy? Vědí o něm?

Několik škol se nám již ozvalo, ale předně si hru stahují hlavně rodiče. Designovali jsme ji jako pomůcku na doma, jako doplněk školní výuky, takže je to za nás takto v pořádku. Pokud se ze strany škol a ředitelů zdvihne zájem, budeme uvažovat o speciální verzi pro školní využití. Řekl bych, že se brzy o Matemágovi zástupci škol doslechnou, pokud o něm ještě nevědí. My se rozhodně vynasnažíme, protože jsme rádi, pokud učitelé zašlou rodičům tip na naši hru.

Jaká bývá reakce rodičů, když zjistí, že jejich dítě hraje hru, při které se učí?

Mnoho rodičů nám píše – jednak pochvaly, pak též tipy na vylepšení. Mezi časté reakce rodičů patří: „Neuvěřitelné, děti řeší matematické úkoly a ani si neuvědomují, že počítají.“ Osobně mě těší, že si koresponduji s hodně rodiči, kteří se zajímají a starají o rozvoj svých dětí. Pro takové se snažíme též publikovat rady a tipy na facebookové stránce Matemág. Protože hra se dá (například skrze chytře položenou otázku) posunout za hranici tabletu.

Ke hře jsou i cvičebnice. Jak to s nimi funguje? Jak se rodič vlastně dozví, že dítě nějakou oblast nezvládá a má možnost ji víc procvičit?

Cvičebnice jsou praktické aplikace, které se zaměřují vždy na jedno konkrétní didaktické prostředí vycházející z Hejného metody. Aktuálně jsou čtyři: Součtové trojúhelníky, Spojovačky, Pavučiny a Hadi. Do budoucna přibudou snad další. Momentálně jsou k dispozici hlavně dětem, které určitý rébus velmi baví a chtějí se mu věnovat. Nebo pokud si rodič všimne, že za ním často dítě chodí s určitým typem úlohy pro radu. V současné době vyvíjíme IT systém, který by mohl dle postupu dítěte sám ledasco rodičům doporučit – na to ale potřebujeme sesbírat dostatek statistik z hraní a samozřejmě celou věc řádně ozkoušet.

Může pak zaujetí hrou přesvědčit o tom, že Hejného metoda výuky matematiky by mohla být pro děti zajímavější než klasická metoda? Pomohl už Matemág svým kouzlem Hejného metodu dostat na nějakou školu?

Matemág rozhodně baví i děti, které ve škole Hejného metodu nemají. Ovládání je velmi intuitivní, zvládají ho bez potíží. Hra možná pootevře dveře metodě dále. Nicméně, Hejného metoda má vlastní kouzlo, takže se mezi školami a třídami šíří rychle sama. My budeme jedině rádi, pokud Matemág představí tento přístup dětem, rodičům i učitelům, kteří zatím s Hejného metodou tolik do kontaktu nepřišli. Finální rozhodnutí je na nich společně, metoda pana profesora Hejného se dostává na školy zejména “odspodu” - na žádost rodičů a učitelů. A to je ta správná, zdravá cesta.

Matemág je pro nejmladší školáky, co ti starší? Chystá se něco i pro ně?

V nejbližší době (horizont jednoho roku) bychom se určitě ještě rádi soustředili na materiály pro předškoláky a děti mladšího školního věku. Považujeme v TechSophii toto období dětského vývoje za velmi klíčové – jsou pokládány základy do budoucna. Nicméně s naší celkovou vizí rozhodně rezonuje, že i starší děti a též dospělí by měli mít možnost se zábavně a efektivně vzdělávat. Jakmile se tedy naskytne příležitost a budeme moci rozšířit tým, pustíme se do práce.

Matemág je produktem společnosti TechSophia. Můžete čtenářům představit vaši společnost a její filozofii?

Čtyři zakladatele společnosti TechSophia dala před pěti lety dohromady myšlenka, že chytré zapojení technologií může zefektivnit a oživit vzdělávání. Vysoko nad námi se klene vize, že vzdělání může otevřít dětem možnosti, aby se staly dobrými, šťastnými a úspěšnými ve svém životě. Naše kořeny jsou v akademickém prostředí, snažíme se stavět na nejnovějších poznatcích a sami participujeme na vědeckých výzkumech. Nezbytný je kritický přístup – technologie nejsou samospásné a dost dovedností a znalostí si děti osvojí lépe „staršími“ metodami a postupy. Důležité je najít správný mix. V TechSophii pracují psychologové, speciální pedagogové, IT a datoví specialisté, kreativci i další odborníci na vzdělávacích materiálech a metodologiích jejich využití. Vznikají digitální výukové hry, videa, pracovní listy, knížky – zkrátka pestrá škála pomůcek pro rozvoj dítěte.

Co dalšího z vaší dílny byste doporučil?

Pokud se přidržíme digitálních her, zmínil bych herní aplikace pro mladší děti, než pro které je Matemág. Předmatematické představy, prostorovou orientaci a další dovednosti si mohou předškoláci pocvičit v našich hrách Jdu do školy a Tam a sem s Myšákem. 

Jak se k Matemágovi a dalším chytrým vzdělávacím pomůckám dostat?

Matemága najdete na stránkách www.matemag.cz. Lze jej stáhnout do tabletů a chytrých telefonů s Androidem či do zařízení od Applu. Je to v naší kotlině jedinečná hra a dětem od první do třetí třídy poskytne hodiny smysluplné zábavy.  O hrách pro předškoláky si více můžete přečíst na portálu pro rodiče www.uceni-v-pohode.cz.

Děkuji za rozhovor a přeji hodně milovníků matematiky.

Související odkazy

3.4.2018

Matemág: Když matematika nenudí
3.4.2018
Anežka ukazuje hru prof. Hejnému
Anežka ukazuje hru prof. Hejnému
testování hry s dětmi ve škole
testování hry s dětmi ve škole
Matemág je určen zejména dětem mladšího školního věku
Matemág je určen zejména dětem mladšího školního věku
vývojový tým Matemága
vývojový tým Matemága


Zpět