Novinky, aktuální dění

Na stránce „Novinky, aktuální dění“ pro Vás shromažďujeme informace obecnějšího rázu, které by se Vám možná mohly hodit. Konkrétní akce – ať už pořádané Mensou Česko, jednotlivými herními kluby, kluby nadaných dětí apod. – však nenajdete zde, nýbrž v Kalendáři.

Proč v našich školách nevidíme nadané žáky?

25.2.2025 Kateřina Lánská | Další informace...

Analýza vznikla jako součást Auditu vzdělávací politiky ČR za rok 2024.

 


Badatelská inspirace XI: Hra světla a tmy

23.2.2025 Kateřina Vágnerová | Další informace...

Světlo a stín patří neodmyslitelně k sobě, známe je důvěrně ze svých životů. Můžete je využít k neobvyklému badatelství, které bude rozvíjet tvořivost i logické myšlení. Toto badatelství jsme v klubu vyzkoušeli v soutěži Pohár vědy a přinášíme vám tipy na zajímavé úkoly.

 

 


Mnohočetné inteligence ve školce - podívejte se, jak na to!

17.2.2025 Jitka Adamová | Další informace...

NPI představuje první motivační video pro práci s nadanými dětmi v mateřské škole podle Gardnerovy teorie mnohočetných inteligencí. Koncept mnohočetné inteligence využívá ve své pedagogické praxi mateřská škola ve Štěnovicích. Video zachycuje ukázku realizace některých činností v této veřejné mateřské škole.

 

 


Hravě ke zdravým očím - metoda NTC v akci!

17.2.2025 Jitka Adamová | Další informace...

Druhé motivační video, které představuje NPI, se zaměřuje na principy metody NTC Learning. Ty ve své praxi používá Mateřská škola ve Štěnovicích. NTC vzdělávání v sobě zahrnuje fyzická cvičení i mentální aktivity, které přispívají k tomu, aby děti rozvíjely svoji mentální kapacitu a v maximální míře dosáhly svého biologického potenciálu. Nedílnou součástí motorických cvičení je i mimo jiné správný rozvoj akomodace oční čočky.

 

 


Nadané děti a umělá inteligence

17.12.2024 Ivany Böhmová | Další informace...

Pokud Vás zajímají technologie a efektivní využívání umělé inteligence ve výuce, podívejte se na inspirativní video Ivany Böhmové. Dozvíte se, jak umělá inteligence mění pohled na vzdělávání nadaných dětí. Prezentace byla rovněž představena na VI. Setkání národních skupin garantů NPI ČR pečujících o nadání na pražské Pedagogické fakultě v září. 

 

 


Nástroje k diagnostice, identifikaci a nominaci nadaných žáků a žákyň

11.10.2024 Jitka Adamová, Tomáš Blumenstein, Veronika Brémová, Zdeňka Chocholoušková, Ivana Lichtenberková, Tereza Martínková, Šárka Portešová, Jana Štenglová | Další informace...

Jaké identifikační a diagnostické nástroje nadání jsou používané mimo školská poradenská zařízení (a soukromé psychologické praxe)? Níže se dozvíte, jaká je jejich dostupnost, cena, kdo je může použít a řada dalších zajímavých informací. Tato data jsou výstupem z první Platformy podpory nadání MŠMT a NPI ČR. Uvedené informace jsou doplněny o konkrétní vyjádření ředitelek MŠ, ZŠ a gymnázia, které jsou členkami platformy.

 

 


Projekty a soutěže pro zvídavé školáky i studenty

12.9.2024 Kateřina Vágnerová | Další informace...

Přinášíme odkaz na příspěvek uveřejněný v mensovním řasopisu o projektech a soutěžích pro zvídavé školáky i studenty od Kateřiny Vágnerové.


Dá se poznat dvojí výjimečnost a jsou poruchy učení u dítěte trvalé?

3.5.2024 Jarka Marčeková | Další informace...

Když si někteří rodiče představí nadané žáky, vybaví se jim dítě, které září ve všech oblastech života - od kterého lze očekávat, že bude mít ve škole samé jedničky, spoustu kamarádů a bude hvězdou ve sportu. Problém je, že tato představa není pravdivá. Ano, některé děti a dospělí vědí všechno a mají všechno, ale to je spíše výjimka než pravidlo. Pokud jde o studijní schopnosti, většina dětí, dokonce i těch velmi bystrých nebo hodně úspěšných, má soubor silných a slabých stránek. Všichni je máme.



Inteligence a osobnost

31.3.2024 Jarka Marčeková | Další informace...

Někdy ve společnosti převládá názor, že nadaní jsou tak trochu zvláštní. Že to jsou podivíni, kteří celý den sedí s knížkou v ruce, jsou asociální, depresivní, nemají moc přátel a mezi koníčky patří maximálně tak šachy nebo hraní složitých deskových her a šifrovaček. Je to ale skutečně tak? Souvisí výška IQ s osobností?


Tematický webinář k dobré praxi ZŠ v Klatovech – inovativní systém podpory nadaných žáků

28.7.2023 Autorský tým NPI ČR | Další informace...

Podpora nadání ve školách se jeví mnoha učitelům jako nedosažitelný cíl a profesní výzva. Jak nadané žáky efektivně vzdělávat a rozvíjet? Národní pedagogický institut ČR ve spolupráci s UNICEF představuje další webinář z cyklu zaměřeného na práci s heterogenní třídou, který představí systém podpory nadaných žáků na 2. stupni V ZŠ Klatovy, Čapkova ulice. Diskuse odborníků i zkušených pedagogů je doplněna o videoukázky z „barevných vyučovacích hodin“ a rozhovory s pedagogy a žáky v této škole.

 

 


Přetestování zdarma pro členy Dětské Mensy

7.11.2022 Zuzana Poláková | Další informace...

Rádi bychom Vás informovali o možnosti, kterou mají členové Dětské Mensy, a to mezi 14. a 16. narozeninami ZDARMA absolvovat mensovní vstupní IQ test pro dospělé. Úspěšným složením tohoto testu je podmíněn přestup do „dospělé“ Mensy. Připomínáme, že Dětská Mensa je určena pro děti ve věku od 5 do 16 let a dovršením tohoto věku tedy Vaše členství zanikne.


Doporučení rodičům pro rozvoj nadaných předškolních dětí

26.7.2021 Autorský tým APIV B | Další informace...

Nadané děti si žádají aktivnější rodiče. Jaké důsledky má autoritativní, demokratická a liberální výchova na jejich nadání? Máme pro vás sadu praktických doporučení, jak o nadání předškoláků pečovat.

 

 


Tipy pro identifikaci nadaných předškoláků i školních žáků

1.10.2020 Autorský tým APIV B | Další informace...

Jak poznat nadané děti předškolního věku nebo nadaného žáka? IQ test vám stačit nebude. Vezměte si na pomoc náš dotazník a tipy, jak nadání podpořit.

 

 


NOMI – metoda k identifikaci nadaných dětí v mateřské škole

20.9.2020 Autorský tým APIV B | Další informace...

 

Metoda NOMI vám, pedagogům, pomůže zábavnou formou s identifikací nadaných dětí v mateřské škole. Je to snadné – zadáte a vyhodnotíte 8 úkolů.

 

 


Bádání s nadšením

1.10.2019 Kateřina Vágnerová (Masarykova základní škola Klatovy, tř. Národních mučedníků 185), Jana Rožňová (Masarykova základní škola Janovice nad Úhlavou) | Další informace...

Plná verze konferenčního příspěvku na téma „badatelská činnost v Klubech nadaných dětí na prvním stupni ZŠ“, prezentovaného na konferenci Veletrh nápadů učitelů fyziky ve dnech 30. 8. – 1. 9. 2019 v Hradci Králové.


Jak poznat mimořádně nadané dítě?

13.9.2019 Český rozhlas Plus | Další informace...

Mimořádně nadaní lidé, zejména vědci a umělci, budí zájem celé společnosti. Nadání samo o sobě ale nezaručuje předem člověku úspěch. Důležité jsou také podmínky, které pro rozvoj svých vloh jedinec má. Řada slavných osobností své nadání rozvíjela už od dětství. Jenže rozpoznat nadané dítě nemusí být jednoduché. V reportáži Českého rozhlasu Plus se tématu věnuje Martin Srb.


Kluby nadaných dětí se mohou vzájemně inspirovat

27.8.2018 Lenka Šnajdrová | Další informace...

Doplnili jsme stránku „Vzájemná výměna zkušeností mezi kluby nadaných dětí“, která učitele a vedoucí možná inspiruje při vymýšlení aktivit v jejich klubu nadaných dětí (KND). Na aktualizované stránce najdete řadu příkladů dobré praxe u KND, které své materiály již dříve zveřejnily na webu deti.mensa.cz.


Školky spolupracující s Mensou si nyní mohou snáze vyměňovat zkušenosti

27.8.2018 Lenka Šnajdrová | Další informace...

Doplnili jsme stránku „Vzájemná výměna zkušeností mezi NTC školkami“, která Vás možná inspiruje při vymýšlení NTC aktivit ve Vaší školce. Na aktualizované stránce najdete řadu příkladů dobré praxe u školek, které své materiály již dříve zveřejnily na webu deti.mensa.cz.


Co se děje pro nadané děti na Klatovsku

29.7.2018 Kateřina Vágnerová | Další informace...

Následující shrnutí aktivit pro nadané děti v Klatovech a jejich nejbližším okolí bylo publikováno v srpnovém čísle mensovního časopisu.


Jak nemluvit se svými dětmi aneb Stinná stránka chvály

11.3.2018 Po Bronson (z originálu přeložila a upravila Jana Tomaštíková) | Další informace...

K čemu nás může inspirovat kluk jako Thomas?

Thomas chodí do páté třídy velmi prestižní školy. Už od malička neustále slyší, že je chytrý, a to nejen od svých rodičů, ale od každého dospělého, se kterým se setká. Jeho extrémně vysokou inteligenci již potvrdilo i několik testů. Vědomí, že je chytrý, ale Thomasovi kupodivu ve škole moc nepomáhalo. Místo toho, aby se pouštěl do všech svých školních úkolů sebevědomě a s elánem, děl se přesný opak. „Thomas nechtěl zkoušet věci, ve kterých nebyl úspěšný,“ vzpomíná Thomasův otec, „jakmile mu něco nešlo, prohlásil ‚tohle mi nejde‘ a bez váhání to vzdal.“ A tak si Thomas rozdělil svět na věci, ve kterých byl přirozeně dobrý, a na věci, které mu nešly.


Kde sehnat pracovní listy pro nadané žáky?

11.4.2017 Lenka Šnajdrová, Magdalena Čavojská | Další informace...

Často se setkáváme s dotazy učitelů, kde sehnat pracovní listy pro nadané žáky. Shromáždili jsme pro Vás několik tipů.


» Archiv