Ranko Rajović: Jakých chyb se rodiče dopouštějí na svých dětech

Přinášíme Vám reportáž z přednášky MUDr. Ranka Rajoviče, autora metody NTC learning, člena pracovní skupiny pro nadané děti Mensy International, který přednáší na šesti fakultách ve čtyřech zemích a se svým programem spolupracuje s UNICEF. Autorkou reportáže je Bc. Hana Plachá, učitelka z MŠ Veselá školka Šumperk, kde metodu NTC praktikují již několik let. Navíc vám přinášíme unikátní videozáznam z přednášky.

MUDr. Ranko Rajović
13.3.2014, 16:00  —  13.3.2014, 17:45
Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR, Sněmovní 1, místnost č. 205, 118 00 Praha

„Přijeďte, bude to zážitek“……vyplynulo z komunikace s organizátory konference Mensa pro rozvoj nadání v souvislosti s přednáškou pana Dr. Ranko Rajoviče, srbského neurologa, autora metody NTC learning. …………….a opravdu byl!!!!!

Napadá mě, pokud si chceme koupit nové auto, musíme si na něj našetřit nemalý obnos, mít řidičské oprávnění, doplňovat palivo, sledovat emise, technický stav a dodržovat bezpečnostní předpisy. A takové dítě, představuje naši budoucnost, příští generaci, živý tvor, se kterým nás nikdo neučí správně zacházet, neexistují způsoby, jak získat oprávnění být správným rodičem a zajistit dítěti dokonalý rozvoj.

A právě tuto problematiku pan Dr. Rajovič podal velmi poutavým způsobem, formou příběhů imaginárního chlapce Miloše. Demonstroval „kruté pravdy“ o některých přístupech rodičů k dětem, které nazval chyby rodičů. Bohužel velké množství z těchto uvedených chyb souvisí s primitivními reflexy a vývojem dítěte během prvních let života, kdy opravdu máme v rukou dítě my, rodiče. Dnešní uspěchaná doba, módní trendy a mnohdy přecitlivělý přístup k dětem bere dítěti spontánní příležitost využít podnětů a impulsů k rozvoji.

Jednotlivé příběhy chlapce Miloše, problémy školou povinného studenta (mezi nimi např. dyslexie, dysgrafie) vždy, Dr. Ranko Rajovič promítl do okamžiku, do dětství, kdy byla situace odstartována. Jak velmi souvisí množství podnětů a impulsů umožněných dítěti s jeho dalšími schopnostmi.

Tak například barevné podněty pro dítě ihned po narození - chyba? Málo barev, podoba světlounce růžového dětského pokojíčku, manipulace s dítětem po narození - chyba? Dítě nedrží samo hlavičku, nosíme jej položené na dlani obličejem k sobě, každodenní pohyb - chyba? Dlouhodobé využívání kočárků, přeprava potomků v autech.

Co je Metoda NTC learning?

Celá metoda využívá pohledu vycházejícího z neurologie. Počet neuronů, se kterými se člověk narodí, se následně nemění, ale na základě využití této metody se mohou vzájemně propojit a tvořit nitky mezi sebou. Jednoduše je nutné mozek používat. Pan Dr. Ranko Rajovič všechny účastníky nesmírně pobavil způsobem motivace k podávání nápadů, kdy aplikoval přímo burzovní způsob a „rozhazoval“ 100 dolarové odměny za jakýkoliv nápad. Jeho cílem tak bylo odbourat strach, tlak, stud z nesprávně formulované odpovědi. Naučit dítě mít funkční znalosti, takové, které dokáže používat každý den. Jak velmi důležité je nechat dětem prostor přemýšlet a naučit je, nebát se mozek použít, zatížit, být originální a zkusit to jinak.

Abstraktní symboly

Jako pedagog jsem setkání s tímto po všech stránkách velkým člověkem vnímala doslova jako pohlazení. S metodou NTC learning pracuji v MŠ již 3. rokem a neustále hledám nové způsoby, jak výuku obohatit. Na počátku týdne jsme ve výuce třídy pro nadané děti odstartovali téma „Japonsko“. Ani jsem nečekala, že tak záhy bude můj dobrý pocit z práce s dětmi takto násoben.

Metoda NTC learning pracuje na bázi představivosti, tvoření si určitých spojení- asociací tak, aby se dětem lépe a snadněji učilo a hlavně naučené později vybavilo. K tomu využívá pan Dr. Ranko Rajovič abstraktních symbolů, kterých je kolem nás velká spousta. Jen je najít, použít, hrát si s nimi a opět nenechat mozek odpočívat. Pilotním materiálem této metody obsahujícím komplexní soubor abstraktních symbolů, který jsme využili v MŠ, byly státní vlajky, značky aut. Tentokrát zmínil pan Dr. Ranko Rajovič ohromnou sílu obrazového japonského a čínského písma. Nejedná se o systematické učení mechanickou pamětí, ale o hru, tvoření si souvislostí, spojení, nacházení něčeho, co nám pomůže si znak, nové slovo zapamatovat a vybavit. Japonské a čínské znaky jsou možnou formou, jak obohatit možnosti vaší kuchyně s abstraktními symboly. Národy používající tento druh písma vykazují nejvyšší míru inteligence. Dítě se nemusí učit znakové písmo číst, hraje si, baví se, zajímá se, dozvídá, rozvíjí se.

A jak dopadla naše výprava do Japonska, případné nápady pro práci s tímto tématem najdete na stránkách Mensy, v rubrice NTC learning.

Na přednášce byly zmíněny pouze některé z oblastí, které zahrnuje systém učení NTC, k dispozici však je nová publikace k tomuto tématu, objasňující problematiku metody NTC systém učení Dr. Ranko Rajovič, IQ dítěte- Výzva pro rodiče, Mensa ČR, 2014, která byla účastníkům přednášky poskytnuta. Touto cestou bych chtěla organizátorům konference velmi poděkovat za jedinečnou příležitost zažít osobní kontakt s autorem metody NTC.

Bc. Hana Plachá
MŠ Veselá školka Šumperk

MUDr. Ranko Rajović během přednášky v prostorách Poslanecké sněmovny PČR (foto: Vojtěch Indráček)

Videozáznam z přednášky

Sestříhaná verze videozáznamu z přednášky dr. Ranka Rajoviče na téma „Jakých chyb se rodiče dopouštějí na svých dětech“ trvá hodinu a čtvrt. Vynechali jsme většinu pasáží přednesených v rodné srbštině dr. Rajoviče (celá přednáška trvala dvě hodiny).

Související odkazy

 


Zpět