ZŠ Didaktis, Brno
Redaktoři
- Mgr. Andrea Kalusová
- Mgr. Marie Kudrová
- Mgr. Irena Matušková
TIP PRO RODIČE
Mohlo by Vás zajímat:Nadání žáků je třeba systematicky rozvíjet. Naše škola podporuje vzdělávání intelektově nadaných dětí těmito způsoby:
- Sestavujeme individuální rozvojový plán. V rozvojovém plánu jsou nadanému dítěti nastaveny takové vzdělávací cíle, které jsou pro něj dostatečně motivující výzvou.
- Vytváříme bezpečné prostředí, založené na respektujícím přístupu, srozumitelné komunikaci, funkčních pravidlech chování a podpoře zdravých vztahů ve skupině.
- U nadaného žáka rozvíjíme také jeho volní vlastnosti, aby své nadání dokázal v budoucnu využít v profesním i osobním životě.
- Učivo nadaným žákům v rámci učiva daného ročníku obohacujeme a prohlubujeme, abychom se vyhnuli úskalím jejich akcelerace (přeskočení ročníku) – nadané žáky začleňujeme do běžné třídy.
- Používáme promyšlený systém víceúrovňového hodnocení, které dává nadaným žákům reálnou možnost zažívat ve škole úspěch.
- Pracujeme se vzdělávacími materiály nakladatelství Didaktis, které jsou vhodné pro práci s rozumově nadanými.
- Nadaným z jednotlivých ročníků připravujeme dopolední blok Koumák, kde se setkávají žáci stejného věku a dostávají řadu impulsů, výzev a úkolů pro všestranný rozvoj jejich logického myšlení. Součástí tohoto bloku je i účast na výstavách, exkurze a vzdělávací programy.
- Do výuky zařazujeme bloky pro nadané, v nichž spojujeme žáky s diagnostikovaným nadáním z více ročníků.
- V odpoledním čase pořádáme v naší škole řadu zájmových kroužků, ve kterých nadané děti mohou rozvíjet svá specifická nadání.
- V prostorách naší školy se pravidelně koná pod záštitou Mensy rovněž Klub nadaných dětí.
- Úzce spolupracujeme s pedagogicko-psychologickou poradnou na ulici Kohoutova
- Ve školním roce 2021-2022 jsme uskutečnili řadu aktivit a do života uvedli několik projektů, které podpořily rozvoj (nejen) intelektově nadaných dětí z naší školy i mimo ni.
Škola se zaměřuje na výuku skupinovou, kooperativní i na individuální rozvoj, např. osobními projekty. Třídní učitelé v případě potřeby využívali konzultaci s garantem péče o nadané. Využívány byly i studijní materiály a pomůcky pro děti, jejich nabídka se letos významně rozrostla a doplnila.
Další možnost rozvoje poskytuje výuka pod pojmem Koumák (42 dětí 1.-5. ročníku), jehož koncepce byla letos upravena tak, aby byla mezi ročníky lepší návaznost.
V Koumákovi měla největší úspěch stavební výzva Věže. Po prozkoumání principů výškových staveb na věžích z celého světa děti "založily firmu", která měla postavit co nejvyšší věž. Musely však pracovat s omezenými materiálovými, lidskými a časovými zdroji.
Týmy rychle přicházely na to, že:
- když chybí čas, je nutná spolupráce úplně všech,
- když schází materiál, je potřeba změnit technologii stavby a
- pokud se věž hroutí, pomůže myslet na fyzikální zákony.
Každý ročník měl k dispozici jiný materiál, a tak nám tu během 2 týdnů postupně vznikalo 10 staveb. Samy děti tuto aktivitu vyhodnotily jako letos "nejnáročnější, nejzajímavější, nejnapínavější, nejpoučnější, nejzábavnější a nejvíce týmovou".
Pro rodiče nadaných žáků byla uspořádána přednáška, tzv. Koumácká kavárna, zaměřená na rozvoj žáků ve školním i domácím prostředí, setkala se s úspěchem a bylo v ní zodpovězeno velké množství dotazů. Někteří z nich využívali konzultace i v následujících měsících.
Napříč ročníky proběhl plošný screening na identifikaci nadání INVENIO. Rodičům dětí s nadprůměrnými výsledky bylo doporučeno cílenější vyšetření v PPP. V nově vyvíjených testech jsme byli pilotní školou. První třídy pracují v programu FSS MU Matematicky nadaný prvňáček.
Z JCMM jsme získali certifikát Jsme nadaní, který je garancí systematické péče o nadané v naší škole. Je s ním spojeno dlouhodobé zapůjčení materiálů pro nadané v hodnotě 15 tisíc korun.
Žákům nadaným i mimořádně nadaným je nabízena v případě potřeby intervence ze strany školního psychologa, popřípadě speciálního pedagoga.
Odpolední Klub nadaných dětí (dále KND) je zařazen do sítě KND při Mensa ČR. Ve školním roce 2021/2022 jej navštěvovalo 22 dětí 1.-3. ročníku.
V KND si děti vyzkoušely fyzické divadlo i latinskoamerické tance, pracovaly s šiframi, binárním kódem a únikovou místností, setkaly se s dravými ptáky i canisterapeutickými psy, vytvořily vědecké hypotézy a ověřily je několika pokusy s chemií z kuchyně, hrály spolu logické i strategické hry, zkoumaly historii malování na tělo a mnoho dalšího.
ředitelka školy
» Archiv