Zeptejte se nás

Chtěli byste se nás na něco zeptat a nevíte, na koho přesně se obrátit? Pošlete nám svůj dotaz prostřednictvím níže uvedeného formuláře. Na Vaše dotazy odpovídají členové Mensy ČR (seřazeno abecedně podle příjmení):

Magdalena Čavojská Petr Čavojský Hana Kalusová Petr Mazal Lucie Měchurová Zuzana Poláková Lenka Šnajdrová
Magdalena
Čavojská
Petr
Čavojský
Hana
Kalusová
Petr
Mazal
Lucie
Měchurová
Zuzana
Poláková
Lenka
Šnajdrová

Předem Vás však upozorňujeme, že všichni výše uvedení lidé se Mense ČR věnují jako dobrovolníci ve svém volném čase. Může tedy trvat poměrně dlouho, než se dočkáte odpovědi na svou otázku. Než nám svůj dotaz pošlete, prosím podívejte se do již zodpověděných dotazů, které jsme pro přehlednost roztřídili podle témat i podle věku dítěte. Možná právě tam na svou otázku najdete odpověď.

Již zodpovězené dotazy - kategorie:

 

Na Vaše dotazy odpovídají členové Mensy ČR, kteří mají praktické zkušenosti s problematikou nadaných dětí. Jejich odpovědi však nemohou nahradit názor odborníka z pedagogicko-psychologické poradny.

Zeptejte se nás

E-mail
Váš dotaz
 
(o finálním zveřejnění dotazu rozhoduje redakce portálu)
O zodpovězení vašeho dotazu budete informováni e-mailem.


Zodpovězené dotazy

Hledat:

Jít na stránku: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27


Dotaz č. 406 (15.9.2022)
Krásný den, jsem školní psycholožka a nyní máme ve škole nadaného žáka. Je to žák 5. třídy. Rád tvoří, plánuje, píše příběhy, sleduje dokumenty, zpracovává vlastní svět, firmy, organizaci. Paní TU neví, jaké aktivity mu dávat navíc. Přišla za mnou. Objednám Koumáka pro pátý ročník. Ale chci požádat o doporučení pracovních listů či jiných pomůcek. Pro pátou třídu.

Děkuji. S pozdravem Klára Janečková


Odpověď:

Dobrý den,

děkuji za Váš dotaz. Obecně bohužel mnoho materiálů pro nadané žáky není, Koumák je naprosto ideální řešení do výuky, obsahuje nadstandardní cvičení z matematiky, češtiny a prvouky, včetně mezipředmětového propojení a dle mého názoru zrovna ten pro páťáky obsahuje výzvy, které jsou i pro nadané děti náročné. Takže pokud je paní učitelka ochotná zadávat nadanému dítěti práci z této učebnice, je to ideální. Dále bych Vás odkázala na některé tipy na pracovní listy, které publikují organizace, se kterými spolupracujeme a najdete je na našich webových stránkách, kde najdete i tipy z ostatních oblastí.

Určitě je také vhodné zapojit nadaného žáka do různých soutěží a olympiád, aktuálně třeba probíhá přihlašování na Logickou olympiádu, která je pro tyto děti velmi vhodná. 

S pozdravem

Lucie Měchurová

Lucie Měchurová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 404 (2.8.2022)
Dobrý den, prosim jak rozvijet velice zvedave dite. Ve 13m dokaze poznat cca 30 zvirat, pozna 5 barev. Zajma se o pismenka o knihy. Nemyslim si ze mame nejakeho genia, ale zvidave dite to je. Je nejaka literatura,jak nejlepe takove dite zabavit jak naplnit tu touhu po informacich. Dekuji T

Odpověď:

Dobrý den,

v tomto věku je určitě dobré rozvíjet dítě všestranně a nabízet mu různé činnosti. Vhodné jsou určitě knížky, různé hry, později i hlavolamy. Zkrátka nabízet co nejpestřejsí činnosti a podporovat zejména v tom, co zaujme dítě. Také si Vám dovoluji nabídnout seminář NTC Learning pro rodiče, kde se tomuto tématu více věnujeme.

S pozdravem

Lucie Měchurová

Lucie Měchurová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 403 (30.7.2022)
Dobrý deň,
mám 3,5-ročnú dcéru, ktorá v 20 mesiacoch ovládala farby, tvary, čísla, písmená, v 2 r. 3 mes. sa naučila všetky značky áut, teraz sú to zase dinosaury. Ovláda ich asi 40 a vie ich kategorizovať na sauropódy, teropódy, hadrosaury, ankylosaury, stegosaury...má rada puzzle, poskladala vo veku 3 rokov 50-kusové, rada kreslí, výborne rozpráva, vo veku 2 rokov rozprávala súvetia, dneska opíše činnosť alebo príbeh v 6-7 rozvitých vetách alebo súvetiach a rozumie jej aj cudzí človek na 99 %.
V rodine mám dvoch synovcov, ktorí navštevujú školu pre itelektovo nadané deti, majú IQ 135-140. S obomi synovcami mám blízky vzťah a viem, že vo veku mojej dcéry už lepšie počítali, starší, odpočítaval a sčítaval už cez desiatku, poznal čísla do 100 - 200 (tento chlapec je momentálne 13-ročný a jeho matematický talent sa potom ukázal ešte jasnejšie).
Moja dcéra počíta do 10. Vie spočítať predmety na obrázku, pozná číslice, začína spájať číslicu s počtom, rozpozná na obrázku čoho je viac a čoho menej, vie, že 8 je viac ako 3 (aj bez názornej ukážky na predmtoch).
Budúci rok ju chcem dať otestovať do školy, kam chodia aj moji synovci (pohovory do úvodných ročníkov robia od 4 rokov). Som však na vážkach, či sa do tejto školy hlásiť a vydať sa smerom súkromných škôl pre intelektovo nadané deti alebo nie. Mne sa zdá, žev matematike je dcéra na tom ako ostatní 3-4-roční.


Odpověď:

Dobrý den,

oblastí, ve kterých může být dítě nadané je samozřejmě více a jsou určitě děti, které jsou nadané, ale jejich primárním zájmem není matematika. Asi bych Vám doporučila, aby jste s dcerou pohovory, o kterých píšete zkusila absolvovat a s vedení školy či pedagogy prodiskutovala možnosti, jak jí více rozvíjet a zda je tato konkrétní škola pro ni vhodná. Jsem přesvědčená, že pokud se jedná o školu pro nadané děti, dokáží při těchto vstupních pohovorech posoudit, zda by tam Vaše dcera zapadla a bylo jí tam dobře nebo zda bude dobré se ohlídnout po jiných variantách.

S pozdravem

Lucie Měchurová

Lucie Měchurová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 402 (28.7.2022)
Dobrý den, mám výsledky IQ testů od Mensy z roku 2004, kdy ještě nebyly certifikáty, šlo by nyní na základě tohoto starého výsledků získat certifikát nebo je potřeba test absolvovat znovu?

Děkuji za odpověď


Odpověď:

Dobrý den,

ano, pokud jsou to výsledky dospělého testu, tzn., že jste ho dělal ve věku 14 a více let, je možné je dohledat a certifikát Vám vystavit. Prosím, napište na adresu: testovani@mensa.cz své údaje – jméno, adresu – i z té doby, datum narození a my to prověříme.

S pozdravem

Lucie Měchurová

Lucie Měchurová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 401 (25.7.2022)
Dobrý den ,mám dotaz.Jedna se mi o vnučku.Mimo mimořádných pohybových aktivit jako chůze po kladině,jízda na kole i když s pomocnyými kolečky,ovládání hokejové hole,obleče si sama tepláčky, atd se chová jak to říct né běžně.Napočítá do 5ti s tím že počítá hračky,rozezná nářadí a pojmenuje,pozná některá písmena a přiřadí k nim slova,skládá věty o třech slovech, zopakuje téměř vše a očividně přemýšlí co řekne.Má 17 měsíců a nejsem si jistý jak postupovat,jestli ji učit nebo to nechat plynout.Jde to jakoby samo ,ale máme obavy aby to nebylo vykoupeno něčím jiným,je trochu tvrdoahlavá.Podotýam že mi je 48,máme dva syny a manželka jako chůva odchovanla cca 30 miminek takže mam trochu přehled.Ďekuji Petr

Odpověď:

Dobrý den,

v tomto věku se bohužel nedá zcela přesně určit, zda se jedná o nadané dítě nebo zda jde pouze o akcelerovaný vývoj v určitých oblastech. Doporučuji rozvíjet vnučku všestranně, nabízet jí různé aktivity a samozřejmě ji podporovat v tom, co ji zajímá a zodpovídat její otázky. Cílené učení jako takové určitě není potřeba, pokud je dítě skutečně nadané a vyrůstá ve zdravě podnětném prostředí, řekne si o učení samo. Uvidíte, jak bude její vývoj pokračovat :-). Je třeba vhodné nabízet takto zvídavému dítěti různé deskové hry, pokud je takto šikovná, můžete se porozhlédnout i po hrách určených starším dětem – cca od 4 let. Také si Vám dovoluji nabídnout seminář NTC pro rodiče, který jako organizace pořádáme.

S pozdravem

Lucie Měchurová

Lucie Měchurová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 397 (10.7.2022)
Dobrý den, ráda bych se poradila ohledně našeho syna. Narodil se předčasně, s velmi malou porodní váhou. Při výběru školky jsme hledali místo, které bude příjemné a bezpečné. Hodně se nám líbil přístup Montessori, vyhovoval nám i malý kolektiv. Bohužel si po 2 letech nejsme moc jistí, že jsme udělali dobře. Četla jsem si na Vašem webu hodně podobných názorů a postřehů jako máme my. A ráda bych našla na předškolní rok nějakou vhodnější školu, která bude rozvíjet jeho schopnosti. Matouš je hodně vnímavý a fascinuje jo vše technické, sám se naučil čísla a písmenka a začíná i číst. S babičkou se učí anglicky. Ve školce ho aktivity moc nebaví. Často slýcháme, že bloumá. Je to velmi aktivní a veselý chlapec. Nemělo byste nějaký návrh? Jsme na v Praze 3. Děkuji, s pozdravem Veronika Bajerová.

Odpověď:

Dobrý den,

předem se omlouvám za pozdní reakci, ale během období letních prázdnin nemáme příliš volné kapacity. Je mi velmi líto, že s výběrem školky nejste spokojeni. Na Montessori školky mezi rodiči nadaných dětí panují různé názory a tak, jak některým zcela vyhovují, jiným bohužel vůbec ne. Za mě je velmi důležitá osoba pedagoga, který buď umí zohlednit specifika dítěte a zkusit ho zaujmout či nikoliv. Je velmi těžké Vám poradit nějakou alternativu. Na našich webových stránkách máme uvedeny školky, které s námi spolupracují, což znamená, že paní učitelky nebo minimálně vedení školky má povědomí o nadaných dětech, aktivně se jim chtějí věnovat, jsou – alespoň někteří, proškoleni metodou NTC pro podporu rozvoje inteligence v předškolním věku. Bohužel zaručit, že tam zrovna Vaše dítě bude spokojené, nedokážeme. Ale je vždy dobré pohovořit s pedagogy, zeptat se, co mohou Vašemu dítěti nabídnout a jak jeho individualitu dokáží zohlednit. Aktuálně Vám mohu nabídnout akci „Setkání Dětské Mensy”, která je určena pro rodiny s nadanými dětmi. Nebo kurz NTC pro rodiče, kde můžete také načerpat ohledně nadaných dětí nějaké informace.

S pozdravem 

Lucie Měchurová

Lucie Měchurová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 396 (3.7.2022)
Dobrý den, mám adoptovaného syna ( 5let). Myslím, že i z toho důvodu se naučil pr. Chodit a mluvit velice pozdě. Ale nyní je ve slovní zásobě a i v pohybu dále než jeho vrstevníci. Od malička byl hyperaktivní, roztekany, u ničeho nevydržel. Ve školce začal mít problém. Na testech ve 3 letech mu zjistili lehce nadprůměrné IQ, ale bylo mi řečeno, že po 2 letech už tyto výsledky budou jiné. Ve školce má problém, je zvídavý, kreativní, ve školce prý nejlepší, myslí mu to, má velkou slovní zásobu, velké znalosti, ale zcela jim tam narušuje práci a strhava na sebe pozornost. Také odmítá plnit příkazy, které nedávají smysl, ale učitelky je dávají proto, aby se prý děti naučily poslouchat. Vymyslí dětem hry a chce všechny dirigovat a je naštvaný, když děti jeho hry nehrají. Odmítá ve školce dělat úkoly, prý on nemusí. Když mu dají učitelky ale těžší úkol, tak u něj musí sedět, jinak ho nedokončí. Netroufam si říct, že by snad měl být nějak extra nadaný, ale určitě nadání v tom možná bude.ma svůj imaginární svět, neustále něco vytváří, má rád děti, ale když nepřistoupí na jeho hru, tak si radši vystačí sám. Ale při tom zvládá bavit okolí. Ale vůbec nemá zájem o písmenka nebo počítání. Odpoví mi, proč by ho to mělo zajímat, když chvilku neposedí a tohle je nuda. Zeptám se ho, jestli mi vypočítá nějaký příklad a odpoví, že neví, že je to na něj těžké. Ale když si třeba při hře něco odpočítává, tak bez nějakého velkého přemýšlení řekne, že udělal tolik a zbývá mu ještě udělat tolik. Ale prostě úkoly, které vyžadují větší soustředění, tak nedělá, úkoly, které jsou pod jeho úroveň nebo jsou monotónní také nedělá. Vylučuje toto chovani nadání ? Lze takovému dítěti vůbec změřit správně IQ, když si dělá, co chce? Nevím tedy, zda nemůže mít nějakou formu ADHD. Ale když mu třeba čtu knížku, tak u toho neustále vydava zvuky, vrtí se, ale je schopný mi přesto říct, o čem jsem četla. Třeba na pexeso se soustředit nedokáže, vůbec nic si není schopný zapamatovat, respektive vůbec ho to nebaví a nesoustředí se. U jídla také neposedí, neustále poskakuje, vůbec se nezastaví a pohybové je mimořádně nadaný, ale nedělá pro něj nebezpečné věci jako třeba jízda na kole. Dekuji

Odpověď:

Dobrý den,

z Vašeho popisu nelze úplně jasně říci, zda se jedná u syna o nadání, nebo akcelerovaný vývoj v určitých oblastech. Projevy podobné ADHD se u nadaných dětí mohou vyskytnout právě z důvodu, že nejsou pro ně některé podněty zajímavé a chtějí si věci dělat po svém. Při měření IQ hodně záleží na tom, jak se dítě v té chvíli dokáže soustředit a zda ho zadané úkoly zaujmou. Můžete to zkusit, ale v tomto případě bych spíše navrhovala individuální termín, jelikož při hromadném testování je těch rozptylujících faktorů více. Náš testující Vám určitě v takovém případě dokáže říci, zda se chlapec soustředit a pracovat a tudíž lze naměřenou hodnotu brát v potaz nebo zda byl jeho výkon něčím ovlivněn. Co se týče diagnostiky ADHD, tak bych Vám doporučila obrátit se na Pedagogicko psychologickou poradnu, která může zároveň také změřit hodnotu IQ – očekávejte bohužel ale dlouhou čekací dobu. 

S pozdravem

Lucie Měchurová

Lucie Měchurová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 395 (29.6.2022)
Dobrý den, na Vašich stránkách jsem se dočetla ze testujete děti od 5-ti let. Dceri budou v září teprve 4 roky. Abecedu ovládá v AJ a českém jazyce od 1,5 roku. Umí číst slova v aj i českém jazyce. Mluví anglicky, někdy i španělsky. Kam s ni mám zajít na testy? Nechci aby se později ve škole co školce nudila. Dekuji Vám za odpověď. K. Stárková

Odpověď:

Dobrý den, 

společnost Mensa testuje skutečně až dosaženého věku 5 let. Můžete zkusit Pedagogicko-psychologickou poradnu, ti mají nástroje pro měření intelektu i v nižším věku, ale ze zkušenosti to většinou také nedělají. Pokud vidíte nějakou oblast, ve které Vaše dcera vyniká je dobré ji podporovat, nabízet adekvátní podněty. Nicméně v tomto věku může jít i o akcelerovaný vývoj, který může být podpořen podnětným prostředím, pokud Vaše dcera ovládá tři jazyky předpokládám, že vyrůstá ve vícejazyčném prostředí. Pokud ano, bývá to jeden z faktorů, kdy děti v předškolním věku jsou oproti vrstevníkům napřed. Určitě je také dobré ji ale rozvíjet všestranně a nabízet jí podněty z různých oblastí. Nadání se dá podchytit i bez testování, pokud by se ve školce nudila, zkuste promluvit s paní učitelkou o tom, co jí baví a jaké úkoly jí případně připravovat. A pokud neuspějete v poradně, objednejte jí na testování až jí bude pět let, určitě ještě bude čas pro případný výběr vhodné školy.

S pozdravem

Lucie Měchurová

Lucie Měchurová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 393 (17.6.2022)
Dobrý den,

oslovila jsem Vás s prosbou. Jsem maminkou sedmiletého žáčka, který je nadaný. Od 4 let čte, hraje šachy a vyniká v matematice, logice aj. (píši pouze nejzákladnější informace) - (Chodil rok do Centra nadání na Praze 6).Obrátila jsem se na Vás s prosbou, zda-li existují nějaké spolky pro rodiče těchto dětí, kteří by sdíleli své poznatky, zkušenosti, informace.
V naší společnosti je nadané dítě stále trošku stigma a nebo tzv."výmysl ambiciózních rodičů", což tak pochopitelně v reálu není. Ale bohužel je těžší tyto poznatky sdílet s okolím, které tyto zkušenosti nemá.

Budu velmi ráda za odezvu.


Odpověď:

Dobrý den,

bohužel o žádných specializovaných spolcích nevím, společnost Mensa ale nabízí čas od času nějaké aktivity pro děti, případně i s rodiči. Aktuálně si Vám dovoluji nabídnout akci Celostátní setkání Dětské Mensy, která je právě příležitostí sdílet poznatky a zkušenosti a pro děti potkat se s podobně laděnými vrstevníky.

S pozdravem

Lucie Měchurová

Lucie Měchurová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 390 (13.6.2022)
Dobrý den, obracím se na Vás s prosbou o radu ohledně mojí dcery. Dcera je studentkou sexty všeobecného gymnázia. Na gymnázium šla proto, že jí učení šlo velmi snadno a dobře, IQ jsme nikdy nezkoumali, ale předpokládáme, že je v rámci nadprůměru. Již v primě se začala úzce specializovat na biologii a doposud vyhrála 4x krajské kolo biologické olympiády (nejvyšší soutěž v její kategorii). Je velmi úzce specializovaná, zpracovává odbornou práci na AVČR, kde má již od 16 let zkrácený úvazek, dojíždí přes 200 km, přespává na kolejích třeba 14 dní a následně dohání školu. Má zařízenou ze školy možnost 100% absence, což však znamená, že musí všechny předměty "dohánět", aby měla potřebné známky ke klasifikaci. Dost ji ubíjí věnovat po večerech čas a energii předmětům, které ji nebaví, nezajímají a nebude je potřeboval, obzvláště humanitního směru. Moje otázka zní (a nikde jsem se to nedočetla), zda je případně možnost IVP, který by respektoval její specializaci a omezil nutnost studovat konkrétní předměty, které je jasné, že jí budou "k ničemu" a naopak posílit její profilové předměty? Velmi by jí to ulehčilo život. Dcera je aktuálně rezignovaná, nevyspaná, bez nálady a já nechci, aby zkostnatělý vzdělávací systém zabil tvůrčího ducha jedné nadané a houževnaté studentky, k čemuž se prakticky schyluje. Moc děkuji předem za odpověď. S pozdravem, Zuzana Vlčková

Odpověď:

Dobrý den,

omouvám se za prodlevu v odpovědi, ale i tak Vás bohužel úplně nepotěším. Podklad pro vytvoření Individuálního vzdělávacího plánu musí škole vydat Pedagogicko psychologická poradna a potom záleží na tom, jak škola toto doporučení zpracuje a zohlední. Obecně nevím o žádné vyhlášce, která by studentům umožňovala některé předměty nestudovat, jsou však některá gymnázia, která individuálitu studentů zohlednit dokáží a podporují je především v jejich specializaci a ostatní předměty vyžadují třeba jen na nutné minimum. Například na Mensa gymnáziu si studenti v posledních ročnících mohou zvolit předměty dle svého zájmu a z těch potom maturovat. Ale bohužel neznám příliš škol, kde by to takto bylo. Skutečně záleží na domluvě s vedením školy, ale je potřeba mít jako podklad doporučení z PPP.

Dceři přeji, aby se jí ve všech jejích projektech dařilo a aby poslední dva roky střední školy zvládla i přes tento systém co nejlépe.

S pozdravem

Lucie Měchurová

Lucie Měchurová Nahoru na začátek stránky


Jít na stránku: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27