ZŠ Sion J. A. Komenského, Hradec Králové
Redaktoři
- Bc. Josef Neškodný
TIP PRO RODIČE
Mohlo by Vás zajímat:(školka spolupracující s Mensou ČR)
ZŠ Sion vznikla z aktivity Centra Sion v září 2003 a její založení bylo přirozeným vývojem navazujícím na aktivity Sionu, který se intenzivní práci s dětmi věnuje více než 20 let.
Mottem naší školy je Škola pro život, škola plná života. Chceme, aby děti ve škole nevstřebávaly jen znalosti, ale chceme rozvíjet schopnosti jejich samostatného uvažování, řešení problémů a odpovědnost i za vlastní vzdělání. Učíme je přinášet dotazy, otevírat témata k diskusi. Pomáháme jim v rozvoji charakteru a vztahu k druhým i k sobě samým, přičemž se opíráme o etické hodnoty.
Chceme, aby škola byla místem, kde to děti skutečně baví, kam chodí rády i přes nároky na ně kladené a přes nutnost se učit. Záleží nám na hezkém prostředí, které je podnětné pro děti, na praktickém pojetí vyučovacích předmětů, maximálním zapojení dětí a rozvoji moderních výukových metod.
Více se dočtete na našich webových stránkách www.zssion.cz.
Spolupráce s Mensou ČR
Základní škola Sion J. A. Komenského v Hradci Králové navázala i v roce 2022/23 na spolupráci s Mensou ČR. Školáci se zapojili do různorodých předmětových soutěží a olympiád, výtvarných i sportovních soutěží a recitační přehlídky. Významných úspěchů dosáhli naši žáci v Chemické olympiádě, Konverzační soutěži v anglickém jazyce, v Matematické a Ekonomické olympiádě. Úspěchy jsme zaznamenali také v Biologické olympiádě, Konverzační soutěži v ruském jazyce, v Logické olympiádě, v Matematickém a Přírodovědném klokanovi či v soutěži z oblasti finanční gramotnosti. Děti nadané a mimořádně nadané měly možnost spolupodílet se na tvorbě zajímavých projektů z nejrůznějších výukových oblastí, rozšiřovat své matematické a logické uvažování, prohlubovat své informatické myšlení v nově zařazeném předmětu informatika a pracovat v jazykových skupinách a klubech. Zájemci z řad nadaných dětí pracovali také v klubu Mensa.
Jde nám o víc
Chceme, aby naše škola byla místem, kde to děti skutečně baví, kam chodí rády i přes nároky na ně kladené a přes nutnost se učit. Záleží nám na hezkém prostředí, které je podnětné pro děti, na praktickém pojetí vyučovacích předmětů, maximálním zapojení dětí a rozvoji moderních výukových metod. Dokážeme dětem připravit i-plány, kde mohou pracovat na základním (kmenovém), přizpůsobeném či rozšířeném učivu. Děti se tak mohou vzdělávat a rozvíjet v oblastech, které jim jsou blízké. Na začátku školního roku se sejdou učitelé, děti a jejich rodiče, aby si o úrovni učiva v každém předmětu popovídali, sdělili si svá očekávání a plány a s koncem roku zhodnotili, jak se jim dařilo.
Děti 1. stupně pracují metodou stanovišť. Dostávají předem zadané úkoly na celý týden, na kterých poté pracují v libovolném pořadí a podle svého tempa. Děti se tak učí samostatnosti, umí si lépe organizovat práci a rozložit své síly v určeném časovém úseku. Školáci získávají denní hodnocení, ve kterém jsou zaznamenány nejen výsledky, ale i přístup k učení a snaha dětí. Hodnocení je zaměřeno motivačně a souvisí se školním programem – Námořnickou plavbou. Dále má každý žák 1. stupně kartu týdenního hodnocení, které pomáhají formovat především hodnotovou oblast ve třídě a vypovídají spíše o přístupu k práci, hodnotách a vztazích k pedagogům i spolužákům. Svým charakterem pravidelné krátkodobé zpětné vazby vytvářejí prostor pro spolupráci s rodiči a další motivaci dětí. Dále děti dostávají průběžná hodnocení, která podávají přehled o tom, co se za uplynulé období naučily a jak se jim dařilo v jednotlivých oblastech učiva v předmětech, toto hodnocení dostávají žáci vždy 1x za 2 měsíce a jeho součástí je i sebehodnocení žáků.
Žáci 2. stupně se pouští do hlubších objevů dalších souvislostí v jednotlivých předmětech s tím, že je kromě znalostí věnována pozornost i celkovému rozvoji osobností dětí, aby se naplnilo motto školy, že jsme škola pro život. Školáci navštěvují předmět studijní zaměření, kde se mohou rozhodnout, jakou oblast si budou v daném týdnu rozšiřovat či upevňovat. Jedná se o oblasti výuky angličtiny, němčiny a ruštiny, přípravy na přijímací zkoušky z matematiky a českého jazyka, stejně tak podpory učiva v těchto předmětech, badatelské přírodovědné projekty a pokusy, výtvarné aktivity, společenskovědní a dějepisné projekty. Vlastním projektem Základní školy Sion jsou také Ročníkové práce, které jsou určeny studentům 9. ročníku. Hlavním cílem je naučit studenty systematicky a do hloubky pracovat na jednom tématu, získávat a třídit informace z různých zdrojů, prezentovat svoji práci, dále je pak podpořit v jejich zájmech a zvýšit tak motivaci k učení. Je to jedna z možných forem ověřování dovedností, schopností a znalostí studentů. Základem je zpracované téma obsahující vlastní úvahu a názor studenta a je připravené z různých informačních zdrojů. Vypracování a odevzdání je povinná součást práce žáka 9. ročníku a slouží též jako hodnocení na konci školního roku (vše se promítne v předmětu, k němuž je téma vztaženo). Závazné je pro naši školu slovní hodnocení, nicméně žáci získávají kredity a odpovídající procentové hodnocení je odstupňované po ročnících tak, aby žáci se studijními předpoklady pracovali s vyšším nasazením s cílem uspět u přijímacích řízení, kdežto děti s výhledem uplatnit se v učebním oboru byly ušetřeny stresu z možného neúspěchu.
Děti se snažíme podpořit v jejich aktivitách a zájmech i v rámci školní družiny a školního klubu. Zde jsou pro ně připraveny hodiny matematiky pro nadané, čtenářské dílny, badatelské kluby, klub ICT a jazyková družina a klub, kde mohou navštěvovat podle zájmu preferovaný cizí jazyk (angličtinu, němčinu, ruštinu, španělštinu). Nabídku pak doplňuje kroužek anglického jazyka, kde se děti stávají hlavními aktéry videí, na která natáčejí běžné konverzační situace ze života. Anglický jazyk také zařazujeme do běžného školního dění, aby se stával pro děti běžnou součástí života, nebály se promluvit a uměly reagovat v základních situacích a tématech. Pravidelně proto organizujeme Anglické výzvy, během kterých žáci sbírají motivační razítka a každý měsíc vyhlašujeme třídu s nejaktivnějším zapojením. V dlouhodobém hledisku (1 školní rok) je pak nejaktivnější třída odměněna. V tomto projektu se nám velmi daří a určitě v něm budeme i nadále pokračovat.
Bc. Josef Neškodný
vedoucí týmu učitelů
V Hradci Králové 21.dubna 2024
» Archiv