Gymnázium Karviná, p.o.
Redaktoři
- Mgr. Monika Brzá
TIP PRO RODIČE
Mohlo by Vás zajímat:Gymnázium Karviná je školou s osmiletým a čtyřletým výukovým programem. Naší snahou je žáky podporovat v různorodých aktivitách jak v rámci výuky, tak i v rámci mimoškolní činnosti. Úsilí našich pedagogů směřuje k vyhledávání talentů, které se dále snaží podporovat a rozvíjet. Z tohoto důvodu se snažíme děti zařazovat do různých nadstavbových aktivit
ve formě kroužků nebo nabízených soutěží.
Naše škola aktivně zavádí do výuky nové inovativní metody a nadále pokračujeme ve výuce kompetenčních předmětů, které vznikly částečnou integrací několika předmětů, čímž naplňujeme očekávání Strategie 2030+ v rozvoji kompetencí žáků. Mezi tyto kompetenční předměty, které se staly nedílnou součástí školního vzdělávacího programu, řadíme Mapu evropských a globálních souvislostí, textový editor, geometrii a pilotní projekt interdisciplinárního pojetí laboratorních prací v chemii a biologii.
Ve snaze o zkvalitnění výuky a podporu nadaných žáků došlo navíc k častějšímu dělení tříd v předmětu matematika a jazyk český a ke spojování hodin za účelem propojování mezioborových témat. V technickém kroužku se děti učí základům měření a programování, k modelaci mají stavebnice iTriangle, Lego Mindstorms a Pasco SPARKvue. K dispozici mají žáci pracoviště s 3D tiskem.
Environmentální kroužek GLOBE navštěvují převážně žáci nižších ročníků, kteří se zde zabývají hydrologií, pedologií a meteorologií. Monitorují stav životního prostředí v okolí, pravidelně měří kvalitu vody nebo měří pH, vlhkost a teplotu půdy. Provozují také školní meteostanici. Dlouhodobá měření společně vyhodnocují a výsledky prezentují např. na GLOBE GAMES či na regionální environmentální konferenci žákovských projektů EVVO. Naše škola na podporu těchto aktivit dětem zakoupila testovací sadu na rozbor kvality vody, multifunkční půdní měřák nebo automatickou měřicí stanici polétavého prachu. Své schopnosti žáci potvrdili i účastí na Envofilmu, pro který společně natočili film o skryté vodě a o uhlíkové stopě.
V rámci mezinárodní badatelské konference GLOBE Games náš žákovský tým pravidelně prezentoval projekty s environmentální tematikou, a to v roce 2016 v Karviné, v roce 2017 v Moravských Budějovicích, v roce 2018 v Humpolci, v roce 2022 ve Zbirohu a v roce 2024 v Mělníku. V letošním školním roce realizuje žákovský tým GLOBE projekt zaměřený na dlouhodobý monitoring jakosti vody v řece Olši a v jejím slepém rameni „Na lodičkách“. Své výsledky hodlají žáci prezentovat na GLOBE Games v roce 2025.
Již v roce 2022/23 se naše škola zapojila do programu Ekoškola. Cílem je, aby žáci získali kompetence samostatně a aktivně řešit problémy životního prostředí ve škole i ve svém okolí. Mezi nosná témata Ekoškoly patří třídění odpadů, úspora energií, péče o biodiverzitu a dodržování zásad zdravého životního stylu. Žáci se učí analyzovat současný stav ve své škole, plánovat změny a ty pak uskutečňovat. Součástí je samozřejmě také informování spolužáků formou kampaní a propagace environmentálních témat.
Naši žáci se pravidelně účastní Matematické olympiády, Pythagoriády, Náboje i Logické olympiády. Žáci, kteří si našli zalíbení ve fyzice a chemii, se mohou účastnit olympiády v obou zmíněných předmětech. Nesmíme opomenout Chemicko-biologický workshop a Přírodovědného klokana. Bobřík informatiky se stal nedílnou součástí výuky informatiky.
Již čtvrtým rokem na naší škole probíhají akce „Klubu nadaných dětí“, ve kterém se scházejí žáci se zájmem o problematiku všeho, co přesahuje rámec běžné školní výuky. Náplň klubu je pestrá a odezva našich žáků nás vždy potěší.
V rámci podpory výuky cizích jazyků mohou naši žáci vykonat zkoušku FCE z anglického jazyka. Příprava na ni probíhá pod vedením našich vyučujících. Je nutné zmínit wargamingový klub, jehož cílem je rozvíjet strategické myšlení, představivost, řešení problémových situací ve hře a komunikaci v angličtině.
Nezapomínáme také na podporu dalších cizích jazyků, které se na naší škole vyučují, a to i v rámci mimoškolních aktivit.
Starší žáky, kteří projevují zvýšený zájem o budoucí studium ekonomie či podnikání, čeká podnětný program při Veletrhu fiktivních firem a finanční gramotnosti ve spolupráci s místním centrem Business Gate. Již několik let se naši žáci účastní Ekonomické olympiády.
Naše škola se před dvěma lety rozhodla navázat dialog se zástupci POHO 2030 a nabídnout tak svým žákům spolupráci na tomto programu. Pohornická krajina, zkráceně POHO, je transformační program pro část území mezi Havířovem, Karvinou a Orlovou, která byla v minulých letech zasažena těžbou uhlí.
Žáci v rámci workshopu představili své nápady na transformaci, která by této krajině navrátila život. Ve svých projektech mj. navrhli budoucí možné řešení prostoru u šikmého kostela v Karviné a u dolu Gabriela, s velkou kreativitou představili fotostezky, sochu skřítka Permoníka, stezku zavěšenou v korunách stromů, přírodní bludiště, lezeckou stěnu, lanové centrum, diorámu se zaniklými stavbami Karviné, nápis Důl Gabriela z laviček, sutin a ohnišť i venkovní galerii soch.
Ve finále vytvořili dva ucelené projekty, které se postupně začínají realizovat. Prvním z nich je instalace sochy skřítka Permoníka.
Již podruhé se naše škola zapojila do projektu „Školy – vyslanci Evropského parlamentu“. Snahou programu je šířit povědomí o Evropské unii a evropské parlamentní demokracii mezi mladými lidmi prostřednictvím poskytování validních informací a s využitím praktických dovedností. Cílem je, aby se mladí lidé zamysleli nad tím, jak EU ovlivňuje naše životy.
Zejména staršími žáky je vítána spolupráce s vybranými vysokými školami, která umožňuje propojení středoškolského prostředí s tím akademickým.
Naše škola aktivně podporuje výtvarné umění. Odměnou jsou úspěchy žáků s mezinárodním přesahem. Moderně vybavené umělecké zázemí využívají také členové školní kapely, která hudebně doprovází kulturní události školy a další významné společenské akce.
Starší žáci mají možnost v rámci pravidelných kolokvií diskutovat s našimi učiteli o důležitých tématech historie s přesahem do současnosti. Témata jsou volena tak, aby byla pro žáky zajímavá a zároveň reflektovala problémy dnešní společnosti.
Naši žáci projevili zvýšený zájem o problematiku mediální výchovy. Na jejich přání vznikl ve škole mediální kroužek, který čas od času spolupracuje přímo s profesionály z České televize. Pro tyto potřeby vznikla na škole mediální „hnízda“ – jedno pro tvorbu podcastů a natáčení videí před klíčovacím plátnem, druhé jako kreativní prostor vybavený nejmodernější IT technikou, určený pro zpracování výsledných mediálních produktů.
Na závěr je třeba zmínit různorodé projekty, do kterých se naši žáci sami aktivně zapojují a které podporují zejména oblast podnikavosti. Formou vrstevnického učení si starší žáci sami organizují projektové dny a zároveň se plně věnují svým mladším spolužákům.
zástupkyně ředitele
» Archiv