Talnet, z. s.
Redaktoři
- Jana Hamplová
- Bc. Anna Korytářová
- Bc. Jakub Sochor
První aktivity projektu Talnet sahají do let 2003/2004. Talnet, z. s. vznikl v roce 2008 za účelem podpory nadání a nadaných v České republice; provází tak projekt téměř od počátků.
V minulosti Talnet fungoval pod záštitou MFF UK (Matematicko-fyzikální fakulta Univerzity Karlovy), později pod institutem NIDM (Národní institut dětí a mládeže), který se posléze transformoval do NIDV (Národní institut dalšího vzdělávání), který je od 1. 1. 2020 součástí NPI ČR (Národní pedagogický institut České republiky). Vzhledem k restrukturalizaci NPI ČR ustalo financování projektů zabývajících se přímo žáky, proto se aktivity v průběhu akademického roku 2021/2022 plně ujal Talnet, z. s., který tak nyní funguje nezávisle na dobrovolnické bázi.
Talnet umožňuje motivovaným a nadaným žákům ze všech koutů České republiky účastnit se aktivit, které jsou pro ně rozvíjející. K dispozici jsou kurzy vedené zkušenými instruktory-specialisty v různých oborech (přírodovědných, technických, společenskovědních), exkurze, expedice, přednášky, soustředění a spolupráce s VŠ či firmami v oblasti, která nadané zajímá. Tímto Talnet implicitně podporuje zapojení nadaných žáků do společenských struktur a procesů a podporuje celkový rozvoj osobnosti nadaných. Zároveň podporuje schopnosti komunikační, sebeprezentační a cílí na psychologické aspekty osobnosti typu empatie, sebepřijetí, přijetí a tolerance. Talnet má tímto nezpochybnitelný význam pro budoucí zapojení nadaných v rámci profesního života, ať už jde o výběr studijního oboru na vysoké škole či jiný osobní rozvoj.
Cílem spolku je nabídnout žákům komponovanou aktivitu vysoké úrovně. Mají možnost rozvinout svůj potenciál v konkrétním oboru zájmu a zároveň objevovat silné i slabší stránky své osobnosti a učit se s nimi nakládat a budovat tzv. měkké dovednosti, díky nimž se mohou stát úspěšnějšími. Není tajemstvím, že nadaní a mimořádně nadaní žáci mohou mít řadu překážek v osobnostním nastavení, které jim brání uplatňovat svůj potenciál kognitivního nadání. Existují žáci, kterým zdaleka nestačí vzdělávání v rámci školního vzdělávacího systému. V České republice je mnoho míst, kde aktivity rozvoje nadání nejsou žákům přímo dostupné. Nikoliv nepodstatným cílem dále je působení na širší komunitu související s péčí o nadání coby silnou sociekonomickou položkou každé vyspělé společnosti.
Od jara 2022 je Talnet členem ČRDM – České rady dětí a mládeže a od podzimu 2022 členem Společnosti pro vzdělávání a mládež ČSVTS, z. s.
K newsletteru jednou za měsíc informujícím o aktuálním dětí je možné se přihlásit zde.
» Archiv