Klub nadaných dětí při ZŠ Unhošť

Úvodní strana
Úvodní strana
Fotogalerie
Fotogalerie
Kalendář
Kalendář
Dokumenty
Dokumenty
Odborné články
Odborné články
 

Adresa

nám. T. G. Masaryka 70
Unhošť
273 51


Kontakt

+420 777 154 652

https://www.zsunhost.cz/

Redaktoři

  • MUDr. Ivana Rybičková, Ph.D.

Činnost našeho klubu v Unhošti jsme zahájili v září 2024. Setkáváme se každý čtvrtek mezi 16. a 17. hodinou. Do klubu se přihlásilo 20 dětí ze 4. a 5. tříd. Jedná se převážně o děti velice nadané, které uvažují o přijímacích zkouškách na víceletá gymnázia nebo do třídy s rozšířenou výukou matematiky (od 6. třídy v ZŠ Unhošť).

Každou hodinu začínáme zápisem data římskými číslicemi. Zasmějeme nad tréninkem jazykolamů. Doplníme dvě česká přísloví a vysvětlíme si jejich význam, což bývá pro děti obzvláště obtížné. 

První část každé hodiny (30 minut) věnujeme matematickým rovnicím (doplňování čísel, početních operací, rovnoramenné váhy, číselné osy, logické číselné řady). Řešíme zajímavé slovní úlohy. Každou hodinu se zaměřujeme na jeden tematický okruh úloh. Nejčastěji se inspirujeme učebnicemi M. Sládkové: Jak řešit logické úlohy z matematiky, které jsou velice názorné a vhodné pro věkovou skupinu našich dětí. 

Druhou část hodiny (30 minut) věnujeme zábavným logickým hrám nebo hlavolamům. Začali jsme skládáním tangramů, luštili hlavolamy ze sirek, jednotahové hlavolamy, Mayský hlavolam, hlavolam Pyramida (viz fotogalerie). Zahráli jsme si hru Vlk a ovce, Mondriaan 2020. Velký úspěch měla soutěž ve stavbě z lékařských špátlí. 

Jedna speciální hodina byla věnována očnímu lékařství. Společně jsme si vyšetřili zrak, barvocit, šířku a reakci zornic, Amslerovu mřížku, prostorové vnímání pomocí okluzorů. Na závěr hodiny si děti vyzkoušely orientaci v prostorách školy za pomoci slepecké hole (se zavázanýma očima). Velký úspěch měl úkol doprovodit kamaráda do koupelny.

Věřím, že se nám daří zábavnou formou nabízet dětem jiné možnosti uvažování o matematických úkolech, než jsou běžně zvyklé v rámci vyučování. Na dětech vnímám velký pokrok v přístupu k řešení úloh, se kterými se dosud nesetkaly. Nejprve byla jejich přirozenou reakcí negace a odmítnutí přemýšlet s odůvodněním, že takový příklad dosud neprobíraly. Už po několika prvních hodinách vnímám především zájem o nalezení vlastního řešení. Hodiny nejsou vedeny kompetitivně, neporovnáváme výkonnost žáků mezi sebou. Neomezujeme spolupráci v hledání správného výsledku, často dochází mezi žáky k zajímavým diskuzím ohledně rozdílných výsledků. To napomáhá k formulaci vlastních myšlenek a uvědomění si postupu výpočtu.

 

MUDr. Ivana Rybičková, Ph.D.
vedoucí klubu nadaných dětí
V Unhošti, 29. prosince 2024

» Archiv