Velikost dětského mozku závisí na postavení rodičů

Medical Tribune

Neurovědci už dávno vědí, že děti pocházející z rodin s vyšším socioekonomickým statusem vykazují oproti svým vrstevníkům z rodin se společensko‑ekonomickým postavením nižším lepší výsledky v řadě kognitivních testů, včetně skóre IQ, schopnosti vyjadřování, čtení i psaní, a také v testech tzv. exekutivních funkcí, odrážejících schopnost soustředit pozornost na plnění zadaných úkolů. Příčiny těchto rozdílů zkoumali a hodnotili politici, ekonomové, sociologové – a naštěstí i lékařská věda.


V určitém věku se náš mozek nejsnáze naučí určité schopnosti. Vědci rozdělují období vývoje mozku na senzitivní a kritické. Pokud víme, v čem jsou odlišné, porozumíme, co malé děti potřebují pro svůj rozvoj.

Právě ta nyní potvrdila, že uvedené rozdíly nejsou pouhým důsledkem horšího přístupu ke vzdělání a povolání, nýbrž že přímo korelují s velikostí mozků vyvíjejících se dětí a adolescentů. To může mít dalekosáhlé dopady nejen vědecké, ale i praktické, neboť jde o další argument ve prospěch časných intervencí zaměřených proti bídě a chudobě. Několik studií potvrdilo, že klíčové oblasti lidského mozku, zejména ty, které se podílejí na paměťových a řečových schopnostech, jsou u dětí ze vzdělanějších a lépe postavených rodin větší, vyvinutější (eventuálně obojí) než u potomků rodičů chudších a hůře postavených.

Celý článek na webu tribune.cz

Reference

  1. Noble KG, Houston SM, Brito NH et al. Family income, parental education and brain structure in children and adolescents. Nature Neuroscience 2015; 18(5): 773–778. doi: 10.1038/nn.3983.

26.5.2015


Zpět