Klub nadaných dětí při ZŠ Dobrá (okr. Frýdek-Místek)

Úvodní strana
Úvodní strana
Fotogalerie
Fotogalerie
Kalendář
Kalendář
Dokumenty
Dokumenty
Odborné články
Odborné články
 

Adresa

Dobrá 860
Dobrá
739 51


Kontakt


Redaktoři

  • Mgr. Jana Kavková
  • Mgr. Svatava Kubeczková

TIP PRO RODIČE

Mohlo by Vás zajímat:
ZŠ Dobrá, p.o. (okr. Frýdek-Místek)
(škola spolupracující s Mensou ČR)

Do Koumáků se přihlásilo 54 dětí z 2. až 5. ročníků, které byly rozděleny do 6 skupin podle věku. První společná lekce proběhla v sále, kde si děti vyluštily šifru, poskládaly puzzle obrázku svého prvního tématu a dostaly svůj sešit na poznámky. Každá skupina zjistila, s kým bude pracovat a jakým tématem se bude zabývat následujících 5 lekcí, až se vymění.

  • Paní učitelka Saša se celý rok věnovala tématu „Máme rádi zvířata“. První setkání bylo motivační, děti prošly školou a zjistily, že i ve škole je několik zvířátek, následně si povyprávěli o svých mazlíčcích. V dalších hodinách luštily kvízy o zvířatech, zašly si na procházku do parku, kde pozorovaly přírodu. Při návštěvě Psího salónu v Dobré, zjistily, jak se mají správně o své mazlíčky starat, ale největší úspěch měla jednoznačně návštěva kočičího útulku „Neposedné tlapky“ ve Frýdku-Místku, kde se nejen pomazlily s místními kočičkami, ale donesly jim i dobroty.
  • Paní učitelka Markéta s dětmi celý rok kouzlila, jelikož měli téma „Kouzelný svět v pokusech“. A jaké pokusy děti pod jejím vedením dělaly? Vybuchla jim krásná sopka, zjistily, proč mamince v kuchyni při pečení koláčů těsto tak krásně nabobtná. Také zkoumaly povrchové napětí, a co to je? Do plné skleničky vody opatrně házely mince jednu za druhou a zjistily, že se tam ještě dá dát hodně mincí. Také zjistily, že se pepř bojí jaru. A když už píšu o vodě, tak velmi zábavné byly vodní optické klamy, kdy nám namalované bacily na ruce krásně zmizely. Děti se zaujetím zkoumaly nejen vodu, ale i papír, magnety, barvy a dokonce nám plavala mandarinka.
  • Paní učitelka Lenka se ujala tématu „Povolání, profese“. Děti si nejprve vyluštily různé šifry a kvízy spojené s povoláním, další hodinu se věnovaly uzlům a druhům lan, které používají horolezci, a zjistily rozdíl mezi horským vůdcem a záchranářem. Velkým úspěchem byla hra na krejčího či švadlenu, kdy děti vzaly do ruky jehlu a nit a začaly šít svůj první levandulový polštářek. Celý blok ukončily testíkem – „Na jaké povolání se hodím?“ a jestli se výsledkem budou řídit, to už necháme na dětech.
  • Paní učitelka Natálka se rozhodla vzít děti do pravěku. Jejich téma „Cestujeme do pravěku“ opravdu začalo cestováním: „Milé děti, pohodlně si sedněte, zavřete si oči a představte si, že se vracíte …“, když si povyprávěly, co všechno si představovaly, jak se cítily, začaly s nadšením luštit šifry a hlavolamy s tematikou pravěku. Další hodinu si hrály na archeology, kdy z písku lovily a „vykopávaly“ kosterní pozůstatky a skládáním zjistily, že „vykopaly“ mamuta. Nesměly chybět ani rituály – vymyslely si svůj vlastní bojový i ochranný tanec, a také si vyrobily amulet. Poslední hodinu dřevěným uhlem malovaly pravěké obrázky, kterými vyzdobily svou pravěkou jeskyni.
  • Paní učitelka Renata dětem ukázala cestu, jak zabavit hlavu a zkusit něco vyřešit nebo dokonce zašifrovat. Její lekce měly název „Hlavolamy, žádné klamy“. Děti zjistily, že je jednodušší řešit šifry než je tvořit, ale protože do Koumáků se hlásí děti, které rády zkouší nové věci, všechny děti vytvořily své hlavolamy. Celý blok zakončily týmovou prací při hledání pokladu podle zadaných indicií, pro některé byl nejtěžší úkol pracovat v pomalejším tempu, ale s týmem.
  • Paní učitelka Šárka s dětmi malovala, psala i četla, ukázala jim, jak vzniká animovaný příběh. Jejich lekce měly téma „Tvoříme příběh“. Ve skupině se museli domluvit, o čem bude jejich příběh, kdo ho napíše a stane se spisovatelem, kdo k němu nakreslí obrázky a stane se ilustrátorem, kdo dané rozhovory namluví a stane se dabérem. Vyvrcholením a nejkrásnějším zážitkem bylo dokončení vlastního příběhu v QQ studiu v Ostravě, kde svůj příběh rozpohybovali.

Děti se během celého školního roku vystřídaly u všech témat a v závěrečné hodině zhodnotily, že každá byla jiná, ale krásná. Tyto bloky jsme proložili výlety, ve kterých se měly děti mezi sebou nejen více seznámit, ale také něco nového poznat. V listopadu jsme navštívili Stolařství pana Davida Vaňka, který nám ukázal všechny stroje, které měl ve své dílně. Nakonec jsme všichni skončili u výrobníku pilinových pelet a některé děti si odnesly domů peletku na zatopení.

Další společná akce byla „Vánoční posezení“, ve kterém jsme neposeděli, ale luštili jsme záhady a zjišťovali jsme různé zvyky a tradice ve světě.

V únoru jsme se rozdělili na dvě skupiny, kdy jedna skupina jela do Ostravy do QQ studia, kde animovali svůj příběh, a druhá skupina se zašla podívat do místní firmy Autovrakoviště Milata, kde nám ukázali, jakým ekologickým způsobem umí rozebrat nabourané auto. Nejvíce nás překvapila ta skutečnost, že firma sídlí nedaleko naší školy, ale hluk velkých strojů, které používají, neslyšíme. V červnu se skupiny vyměnily.

V březnu jsme vyrazili za hranice okresu, nechali jsme si přistavit autobus a vyjeli jsme na VŠB do Ostravy, kde jsme využili projektu „Zlepši si techniku“. Objednali jsme pro děti dva programy „Můj první odlitek“ a „Voda křehká surovina“, i když oba programy byly věkově uzpůsobeny našim dětem, odlitek vyhrál na celé čáře.

A jaké hodnocení dostali Koumáci od dětí? Většina dětí se příští školní rok chce znovu zapojit a děti, které už odcházejí na druhý stupeň, chtějí dále spolupracovat a pomáhat.

Přehled našich dosavadních aktivit najdete také v archivu našeho kalendáře a v záložce Dokumenty.

Mgr. Svatava Kubeczková
učitelka
V Dobré, 26. června. 2024

Provozní doba

Pravidelně se scházíme každé druhé úterý.


» Archiv