Mateřídouška – soukromá mateřská škola s.r.o., Brno
Redaktoři
- Mgr. Iveta Fürstová
Jsme soukromá mateřská škola pro děti od 2 do 7 let s možností výuky anglického jazyka. Máme 25letou tradici a od svého založení jsme v síti MŠMT. Jako fakultní škola PdF spolupracujeme se zahraničními studenty, kteří v rámci ERASMU studují na MU Brno.
Naše MŠ má 2 pobočky, celkem 6 tříd, z nichž jsou 3 třídy bilingvní s celodenní výukou a konverzací v anglickém jazyce.
Školní kurikulum vychází z „Kurikula podpory zdraví v mateřské škole“. Zakládáme si nejen na kvalitě vzdělávacího procesu, ale i na partnerském přístupu, respektování přirozených potřeb dítěte, jeho individuálních zvláštností i rodinných zvyklostí. Lze říci, že vzhledem k nízkému počtu dětí ve třídě (12–18 dětí dle kapacity jednotlivých tříd) je možné s dětmi pracovat více individuálně. Ve všech třídách probíhá vzdělávací proces v rámci „center aktivit“, která jsou připravována vždy s ohledem na aktuální tematickou část. Při jejich přípravě vždy pamatujeme na rozvoj různých inteligencí dle H. Gardnera. Během práce v centrech děti aktivně získávají a zdokonalují své schopnosti a dovednosti, samy rozhodnou, v jakém centru chtějí pracovat, a také si samy zvolí způsob, kterým daný úkol vyřeší. Tyto činnosti je vedou k samostatnému, logickému myšlení, podporují vzájemnou komunikaci a spolupráci mezi dětmi. Děti také dostávají individuální úkoly, při skupinové práci jsou pro ně připravovány „nadstandardní“ otázky, dle jejich zájmu jsou zajištěny učební pomůcky, encyklopedie, modelové pomůcky, deskové hry. K výuce také využíváme interaktivní tabuli, se kterou děti velice rády pracují.
Snažíme se vycházet z "prožitku" dětí. Proto si třídy každý týden organizují "výlet" (do přírody, návštěvu, galerie či muzea, historických památek atd.), vždy v závislosti na aktuální tematické části, zájmu či přání dětí. Ve třídách s intenzivní výukou anglického jazyka působí i rodilý mluvčí.
Děti s povinným předškolním vzděláváním mají každý týden „přípravu na školu“, která je určena pouze jim. Pracují v malých skupinkách (cca 7 dětí). Výuka je inspirována programem „edukativně-stimulačních skupinek“ a zpestřena využitím interaktivní tabule.
Děti mají, dle svého zájmu, možnost navštěvovat mnoho kroužků – angličtinu, hru na zobcovou flétnu, tanečky, keramiku nebo sportík. Úzce spolupracujeme s rodiči, kterým nabízíme „povídání o dětech“ (individuálně), několikrát během školního roku. Na škole probíhá také diagnostika dětí, která nám umožňuje průběžně zaznamenávat pokroky či potřeby jednotlivých dětí a okamžitě na ně reagovat. Pedagogičtí pracovníci své zkušenosti či nově získané poznatky pravidelně sdílí a navzájem se tak inspirují k dalšímu obohacení programové náplně vzdělávacího procesu.
Do vzdělávacího programu pravidelně zařazujeme aktivity podporující intelektovou stimulaci dětí. Díky nim se děti rozvíjí intenzivněji a efektivněji.
Pravidelně jsou zařazována:
Motorická cvičení
- rovnovážná cvičení (např. balancování na lávce, chůze po zvýšené ploše, laně, masážních kamenech, lezení do výšky – horolezecká stěna na zahradě MŠ)
- rotace kolem vlastní osy
- pohybové aktivity, pohyb v přírodě (každé pondělí chodíme na výlety)
- zdokonalování jemné motoriky (kuličková mozaika, hříbečková mozaika, navlékání korálků, zažehlovací korálky, práce s kladívkem, vyšívání, provlékání šňůrek, stavebnice Lego, Seva, pracovní činnosti – trhání, mačkání papíru, práce s plastelínou, kinetickým pískem, hry v „rýžovišti“, apod.)
- rytmika, pohyb na hudbu, tanec
Akomodace oční čočky
- hry s míčem (házení, kutálení míče po čáře, hod na terč atd., začínáme větším míčem, postupně přecházíme k menšímu)
- stavění dle předlohy (stavebnice – Lego, Seva, Magformers, Merkur, Straws)
Práce s abstraktními symboly
- vlajky cizích států (pexeso, přiřazování ke stejné vlajce a mapě státu, vyhledávání v atlasu světa, charakteristické stavby, typické jídlo pro daný stát, apod.)
- značky aut (určování značek aut během vycházek v okolí MŠ, práce s kartičkami)
- písmena, čísla, dopravní značky, piktogramy
- využití hry „Story cubes“ (tvoření příběhu dle jednotlivých symbolů), různé druhy hry Pexetrio, Brainbox,…
- Se všemi abstraktními symboly lze pracovat různými způsoby, využít je během her – např. hry na procvičování paměti, třídit dle různých kritérií- např. barva, tvar apod.
Enigmatické hádanky
- máme zkušenost, že o jejich řešení mají zájem většinou starší děti.
Nelze zde vyjmenovat veškeré aktivity, kterými naše MŠ podporuje utváření synapsí a intelektovou stimulaci dětí, proto jsme zde zmínili jen ty nejčastěji využívané.
Snažíme se především o to, aby děti informace zpracovávaly prostřednictvím prožitku nebo vizuálně, pomocí soustavy obrázků (např. využíváme „vyjadřování pohybem“ či výtvarného zpracování písní a básní, což dětem umožňuje si snáze zapamatovat text).
Dva chlapci z naší MŠ se stali členy Mensy ČR. U jednoho z nich se nám podařilo jeho mimořádné nadání diagnostikovat.
ředitelka školy
» Archiv