MŠ Horní Slavkov, Sportovní 713, p.o.

Úvodní strana
Úvodní strana
Fotogalerie
Fotogalerie
Kalendář
Kalendář
Dokumenty
Dokumenty
Odborné články
Odborné články
 

Adresa

Sportovní 713
Horní Slavkov
357 31


Kontakt

+420 352 688 293
+420 602 444 683

http://www.mssportovni.estranky.cz

Redaktoři

  • Bc. Pavlína Zábranská

MŠ byla založena v roce 1967 jako společné zařízení jesle – mateřská škola. Jesle byly zrušeny v roce 1990. Zřizovatelem mateřské školy je město Horní Slavkov. Původně byla škola rozpočtovou organizací města, od roku 2003 je samostatnou právní jednotkou příspěvková organizace.

Čtyřtřídní mateřská škola se nachází na okraji města v blízkosti lesoparku a rozsáhlé zahrádkářské kolonie. Je zařízením pavilónového typu s vlastní jídelnou. Ve třech budovách jsou nyní umístěny čtyři třídy mateřské školy, jedna budova slouží k hospodářským účelům.

K mateřské škole patří nově vytvořená prostorná školní zahrada, aby odpovídala zásadám a požadavkům environmentální výchovy. Projekt na vybudování zahrady byl financován z 54. výzvy Operačního programu Životní prostředí pro vodu, vzduch a přírodu. Oblast podpory je prioritní osa 7 – rozvoj infrastruktury pro environmentální poradenství a osvětu. 90 % jsme získali z Operačního programu Životní prostředí a 10 % z vlastních zdrojů. Naším cílem bylo vytvoření souladu dítěte s přírodou a výchova k životnímu prostředí, k samostatné tvorbě.

Zahrada je členitá. Zastoupení zde najdou přírodní živly – oheň, půda, voda, vítr, mlhoviště a odpočinková zóna. Do zóny oheň patří ohniště. Půdě náleží ovocný sad, učebna v přírodě, záhony z palisád apod. Do zóny voda patří pumpa a mlhoviště. Větru náleží zvonkohra z bambusu a do odpočinkové zóny hamaky.

Podmínky pro vzdělávání nadaných dětí vytváříme nejen naší školní zahradou, ale také materiálním vybavením tříd. Máme pomůcky jak pro individuální, tak i pro skupinovou práci dětí. Děti si mohou pomůcky kdykoliv vyndat a podle svého zájmu s nimi pracovat.

Pro děti jsou připravovány nabídky činností vycházející z metodik NTC (vlajky, značky, Pixit, deskové a logické hry apod.) Na třídách máme pro děti připravená motorická cvičení (chůze po laně, kutálení a házení různě těžkých a velkých míčků). Pracujeme s abstraktními symboly a pojmy (poznáváme vlajky států, hledáme společné znaky na značkách aut, pojmenováváme vlastnosti a charakter hrdinů z pohádek, vyprávíme si hádankové příběhy).

Po absolvování metody NTC Learning I.–III. jsme zahájili začleňování této metody do práce s dětmi. K této metodě využíváme zahradu např. Víkův hmatový chodník, skákací panák, vlnobití, obrubníků, dřevěných klád a špalků. Provádíme zde experimenty a využíváme ji k prožitkovému učení. Následně jsme na všech třídách upravili třídní vzdělávací plán tak, aby byl přizpůsoben schopnostem podle zájmů a mimořádného nadání dětí.

Spolupráce s Mensou Česko

V naší mateřské škole využíváme metodu NTC již u nejmladších dětí, kde se zaměřujeme zejména na motoriku, rotace a cvičení rovnováhy, které je uplatňováno v každodenním cvičení a při pobytech venku.

U mladších dětí se také zaměřujeme na akomodaci oka. Využíváme kutálení a posouvání různých předmětů po čáře vždy motivováno zvoleným tématem. Např. kutálení jablka, sněhových koulí, lezení šneka apod.

U starších dětí přidáváme hry se symboly. Zvolily jsme státní vlajky. V průběhu roku děti přiřazují hlavní města a kontinenty, symboly daných zemí. Např. Itálie – Evropa- Pizza apod.
Stavíme vlajky z lega, využíváme mozaiku pixit, na mapě světa se orientujeme pomocí Bee bota.
Činnosti se u starších dětí prolínají např. v oblíbené hře na letadla, kdy děti jsou letadla pohybující se po vyznačené letové čáře (lana)a dopravují se do států k připraveným vlajkám ( např. letadlo letí do Francie – dítě se dopraví k vlajce Francie, druhé letadlo letí do Paříže – dítě se dopraví ke shodné vlajce.)

Děti poznávají napsaný název státu, podle předlohy ho sestavují z písmen.

Nově jsme začali také využívat psychomotorických her ke zlepšování grafomotoriky jemné motoriky a smyslového vnímání.

S dětmi se také více věnujeme aktivitám v přírodě a to mimo běžného pobytu venku formou celodenních turistických výletu. Při těchto výletech máme vždy určený nějaký cíl. Cestou se věnujeme pohybu a pohybovým hrám s využitím přírodního prostředí, ve kterém se pohybujeme ( polní cesta, les louka) Cíle jsou přírodní, kde děti mají volný pohyb a seznamují se s okolím, ale i kulturní např. kostel nebo muzeum. V cíli máme připravenu aktivitu související s prostředím ) např, v kostele hrály děti Bingo, což spočívalo v hledání obrázků ukrytých v prostoru a zaškrtnutí nalezených obrázků na kartě) Po skončení výletu děti zakreslují své dojmy do Turistických deníků. Na výletech poznáváme také turistické značky.

Pavla Florianová
učitelka
V Horním Slavkově, 27. 1. 2025

» Archiv