MŠ Adamusova, Ostrava-Hrabůvka

Kontakt
Tel. +420 596 712 742
Tel. +420 595 782 584
e-mail: reditelka@msadamusova.cz
http://www.msadamusova.cz
Redaktoři
- Bc. Lucie Nademlejnská
- Bc. Naděžda Křupalová
- Markéta Závorková
Ostatní
Adresa
Adamusova 1041/7
700 30 Ostrava-Hrabůvka
Jsme zapojeni do projektů „Talent rozvíjíme od mala” a „Rodinné odpolední aktivity”, které jsou realizovány s finanční podporou statutárního města Ostravy
Mateřskou školu tvoří dva celky, a to centrální budova Adamusova a odloučené pracoviště budova Klegova. Od listopadu 2014 jsme se stali MŠ spolupracující s Mensou.
Vize: Úspěšná škola
- orientace na děti
- podpora jejich tvořivosti, aktivity
- kvalitní školní vzdělávací program
- příznivé školní klima
- otevřené, přátelské prostředí
- kooperace
- komunikace s rodiči a společností
Profilace školy
Oblast výchovně-vzdělávací
V souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání má škola zpracovaný Školní vzdělávací program, který je základem pro plánování vzdělávací nabídky ve třídách a mimo jiné konkretizuje vzdělávací strategie zaměřené na děti se speciálně vzdělávacími potřebami a na děti dvouleté. Pedagogický sbor využívá efektivní metody a formy práce, moderní učební pomůcky. Výsledky dětí jsou dobré. Zpětnou vazbu nám dávají okolní základní školy, kam děti nastupují k povinné školní docházce.
Na stránkách naší školy jsou uvedeny odkazy na Mensu ČR, kde jsou základní obecné informace, tipy na literaturu, hry pro děti, zprávy o uskutečněných aktivitách v rámci celé ČR.
Rovněž ukázky aktivit, které proběhly konkrétně v naší MŠ (mohly se jich zúčastnit právě zrovna vaše děti, popř. i vy samotní).
Rodiče mohou zhlédnout seznam zakoupených pomůcek a her, které využíváme při práci s dětmi. Seznam může být pro rodiče dokonce jakousi inspirací při pořizování vlastních dárků pro děti. Jedná se o kvalitní pomůcky, díky nimž si děti nejen hrají, ale zároveň se rozvíjejí po stránce tvořivé, manipulativní, učí se myslet, organizovat, soustředit či dodržovat pravidla.
To nejpodstatnější, co si musíme uvědomit je, že díky zapojení se do tohoto programu podporujeme NADANÉ DĚTI. Snažíme se je ROZPOZNAT a k následnému vzdělávání zvolit ty NEJVHODNĚJŠÍ PŘÍSTUPY. Aby se toto dařilo, je naprosto klíčové správné nastavení vzdělávacího programu naší školy. Ten by měl směřovat, a také směřuje, k podpoře rozvoje individuálních vzdělávacích možností a schopností každého dítěte, čímž se tedy naplňuje respektování individualizace vzdělávání, což je pro práci s nadanými dětmi naprosto zásadní. Abychom nadané děti rozpoznali již v předškolním období, využíváme tyto nástroje pedagogické diagnostiky:
1. Pozorování dítěte v prostředí mateřské školy
Pozorování je nejběžnější a nejpřirozenější způsob diagnostiky. Jde o každodenní vědomou i nevědomou činnost pedagoga. Díky pozorování získáváme základní informace, které mohou být podkladem pro další práci. Čeho si můžeme u dítěte všímat:
- Má rádo aktivity v přírodě
- Zajímá ho, jak a proč věci fungují
- Žije ve svém vnitřním světě – musí se probouzet, nestihne udělat to, co ostatní děti
- Rádo si prohlíží knihy
- Nesnáší změny
- Je schopno ostatním vysvětlit podstatu problému
- Strhává na sebe pozornost, ptá se, komentuje, vysvětluje
- Nepotřebuje informace opakovat
- Odmítá dělat to, co nepovažuje za důležité
- Diskutuje s učitelkou
- Ve třídě je oblíbeno
- Není schopno se rozhodnout
- Používá přesné termíny
- Je individualista, jako by nevnímalo ostatní
- Dobře kreslí a maluje
- Má rádo náročnější úkoly
- Rozumí i dospělému humoru
- Je netrpělivé, když jsou ostatní pomalí
- Má cit pro emoce druhých
- Zajímá ho estetická stránka věci
2. Inspirativní hry
Jedná se o hry a hrové činnosti, které budí zájem dítěte, rozvíjí fantazii, touhu po experimentování a poznávání vlastnosti věcí a vztahů mezi nimi.
3. Portfolio dítěte v mateřské škole
V mateřské škole se jedná především o portfolio výtvarné, grafomotorické, plošné i vícerozměrné práce.
Spolupráce s Mensou ČR
Pedagogové naší mateřské školy zařazují prvky z NTC během celoroční práce s dětmi, využívají pomůcky související se spolupráci s Mensou a každodenním pozorováním se snaží odhalit případné nadání u děti navštěvujících naši organizaci. Naše paní učitelky se průběžně vzdělávají v této oblasti a rozšiřují si tak vědomosti využitelné jak při práci s dětmi v oblastech NTC, tak k rozpoznání nadání u dětí.
Zaměřujeme se běžně na:
- podporu vědomého ovládání těla, zvládání pohybových dovedností a prostorové orientace,
- vědomé napodobování pohybu těla dle vzoru, nebo pokynů,
- udržování rovnováhy,
- při cvičení vyžíváme tělocvičné nářadí,
- zařazujeme dle věku a schopností grafomotorická cvičení, činnosti vedoucí k rozvoji koordinace ruky a oka,
- podporujeme vnímání rytmu
- stimulujeme všechny smysly,
- podporujeme abstraktní myšlení,
- zařazujeme enigmatické hádanky apod.
K těmto účelům využíváme kupříkladu pomůcky jako Eduko, parkety Hejného, Cubeek, Geo pegs aktivity set, Magnetios, lupy a mikroskopy ale i klasicky pexesa, korálky, puzzle, vkládací tvary, různé další deskové hry, míče apod.
Během poslední doby jsme zakoupili nové pomůcky k projektu Mensa. Mezi ně patří například:
- PIX IT premium
- Educo Jdeme do ZOO
- Educo Poslouchej
- Educo Cyklus života
- Barevné duhové kamínky – smyslový set
- Magicube
Využíváme také různé prostředky k rozvoji IT gramotnosti jako jsou tablety, Interaktivní tabule apod.
Děti se v naší škole seznámily s Planetáriem, Světem techniky, ZOO, Lesní školkou v Bělském lese, Lesním parkem Klimkovice, knihovnou apod.
Prvky NTC se promítly také v našich uskutečněných projektech, jako jsou:
- Vesmír: Projekt, v jehož rámci děti navštěvují Ostravské planetarium, poznávají, co se skrývá za zemskou “hranicí” ale také se při něm podílely na výzdobě školy. Do projektu se zapojili i rodiče.
- Badatelé jarní (a podzimní) přírody: V tomto projektu objevovaly děti tajemství jarní a podzimní přírody nejen pomocí lupy a mikroskopu.
- Putování na Severní pól: V tomto případě se hodně rozvíjela fantazie a tvořivost dětí. Ty díky ní krásně vyzdobily halu školy a poznaly nejsevernější krajinu naší Země.
- Doprava: Projekt uskutečněný k příležitosti Dne Země. Děti pochopily, jak se člověk a příroda navzájem ovlivňují a jak přírodě pomoci.
- Záchranná stanice pro ohrožená zvířata: Opět se zapojili do projektu i rodiče a společně s dětmi vyrobili model zvířete v prostředí, ve kterém žije. Ve třídě si pak děti vyrobily velký model Safari.
- Stromy na jaře a Ptáci na jaře: Pomocí pozorování proběhlo seznámení s druhy dřeva, způsoby jeho zpracování apod. Děti si také vyrobily ptačí budku, díky níž přicházela další poznání.
učitelka
Aktuality
MENSA AKTIVITY VE TŘÍDĚ KVĚTINA
MENSA AKTIVITY VE TŘÍDĚ PTÁČEK
ÚNOR - MENSA AKTIVITY VE TŘÍDĚ SLUNÍČKO
Únor byl zaměřen na lidské tělo a bacily. Děti rozvíjely znalosti o lidském těle, zdraví, procvičovaly zrakové vnímání, skládaly půlené puzzle, vkládaly dle tvaru a stínu postavy, dle návodu se pokoušely skládat postavu ze sirek, třídily bacily dle barev.
Mensa aktivity ve třídě Sluníčko
Mensa aktivity ve třídě Hříbek
Děti k tématu Tři králové skládaly rozstříhané obrázky podle čísel, hledaly odpovídající stín a zkoušely obkreslovat různé druhy čar. Procvičovaly u toho zrakové vnímání, rozvíjely logické uvažování a myšlení.
LEDEN - mensa aktivity ve třídě PTÁČEK
Na začátku ledna jsme společně prožili týden plný aktivit na téma Tři králové. Děti si procvičily například jemnou motoriku a koordinaci oko-ruka prostřednictvím aktivity provlékání tkaniček do královských korun. Další aktivitou bylo skládání korun podle předlohy a procvičení zrakové percepce. Nechyběla ani oblíbená !kolíčkovací" hra, kdy bylo úkolem správnou možnost na kartičce označit kolíčkem na prádlo. Děti se také učily spolupráce a vyzkoušely si například vyskládat PET víčka do počátečního písmene jednoho z králů.
Příspěvek v časopise Mensa Česko podzim/2024
MŠ Adamusova, Ostrava-Hrabůvka (úvodní strana prezentace)
Listopad - HŘÍBEK
Listopad- SLUNÍČKO
Listopad - KVĚTINKA
Listopad - PTÁČEK
ŘÍJEN - SLUNÍČKO
S dětmi jsme přiřazovali mašličky k drakům podle barev. Využili jsme plochu herny a k aktivitě posloužila papírová páska. Děti si tak procvičily nejen zrakovou percepci, ale také koordinaci oko-ruka či jemnou motoriku.
ŘÍJEN - PTÁČEK
STEM soutěže ve třídě PTÁČEK
Ve čtvrtek 17.10. jsme si ve třídě zasoutěžili a rozvíjeli tak Mensa a STEM dovednosti. Na děti čekaly 3 stanoviště. V prvním stanovišti si děti procvičily koordinaci oko-ruka, postřeh a zrakovou percepci. Úkolem děti bylo co nejrychleji na připravenou šablonu vyskládat PET víčka do předkreslených obrysů. Rozhodující byla nejen rychlost, ale také přesnost umístění víček. Jako druhá soutěž byla hra "Přiřaď kaštan", ve které se proti sobě utkaly vždy dvě děti. Úkolem bylo přiložit kaštany na kartu podle připravené předlohy. Děti měly stejný počet kaštanů, které bylo potřeba přiložit, ale každé z dětí mělo jinou předlohu. Při poslední soutěži byly děti rozděleny do týmů holky a kluci. Úkolem skupin bylo v zadaném čase postavit co nejvyšší komín. Všechny děti statečně překonaly všechna soutěžní kola. Na závěr jsme vyhlásili vítěze a předali všem zaslouženou odměnu a diplom.
Mensa ve třídě HŘÍBEK - ŘÍJEN
ŘÍJEN - MENSA VE TŘÍDĚ KVĚTINA
Mensa aktivity ve třídě KVĚTINKA
Děti ze třídy Květinka provlékaly síť pro pavoučka, rozvíjely si jemnou motoriku a soustředěnost. Děti si také rozvíjely předmatematickou dovednost, přikládaly správný počet kolíčky k pavoučkovi. Hrubou motoriku si rozvíjely prostřednictvím chůze po pavučině. Zrakovou percepci si děti rozvíjely přikládáním písmen podle vzoru a vyhledáváním rozdílů.
Zpráva o činnosti MŠ Adamusova
ZPRÁVA O ČINNOSTI MŠ ADAMUSOVA
Září - Mensa ve třídě Sluníčko
Mensa ve třídě KVĚTINKA
ZÁŘÍ - Mensa ve třídě HŘÍBEK
ZÁŘÍ - MENSA VE TŘÍDĚ PTÁČEK
V září jsme nejen během ranních her využívali Mensa hračky a pomůcky a procvičili si tak například zrakovou percepci, logické myšlení, postřeh, paměť, jemnou motoriku, myšlenkové operace – třídění, rozklad celku na části, přiřazování podle kritéria, porovnávání apod.
Děti ve třídě sluníčko mají nové "mensa" hračky
Pokusy s filtrací vody
Soutěž o nejoriginálnější strom
Sázení "kouzelné" fazole ve Sluníčku
Procvičení zrakové percepce ve třídě SLUNÍČKO
DĚTI ZE TŘÍDY PTÁČEK V ŘEMESLNÉ DÍLNĚ
Děti ze třídy Ptáček pravidelně navštěvují řemeslnou dílnu.
SÁZENÍ VE TŘÍDĚ SLUNÍČKO
POKUSY VE TŘÍDĚ SLUNÍČKO
Pokusy ve třídě Motýlek
Velká olympiada ve třídě Květinka
Práce s interaktivní tabulí ve třídě Sluníčko
I ve třídě nejmenších dětí jsme zařadili práci s interaktivní tabulí. Děti zkoušely kreslit a také přiřazovat obrázky podle barev.
Ubongo Olympiáda
MENSA OLYMPIÁDA VE TŘÍDĚ SLUNÍČKO
MENSA OLYMPIÁDA VE TŘÍDĚ HŘÍBEK
Zpráva o činnosti školky spolupracující s Mensou ČR: prosinec 2022
MŠ Adamusova, Ostrava-Hrabůvka (úvodní strana prezentace)
MENSA OLYMPIÁDA VE TŘÍDĚ MOTÝLEK
Workshop "Digitalizace výuky" MŠ Adamusova
Sudoku olympiáda mezi třídami Mš Adamusova
Hry pro rozvoj logiky
My tři králové
MIKULÁŠSKÁ ZRAKOVÁ HRA VE TŘÍDĚ SLUNÍČKO
DOMÁCÍ TVOŘENÍ LESCNÍCH SKŘÍTKŮ MŠ KLEGOVA
VYUŽITÍ PC VE TŘÍDĚ SLUNÍČKO
TŘÍDĚNÍ A ROZVOJ MYŠLENKOVÝCH OPERACÍ VE TŘÍDĚ PTÁČEK
KAŠTANOVÉ SKLÁDÁNÍ VE TŘÍDĚ PTÁČEK
ROZVOJ LOGICKÉHO MYŠLENÍ VE TŘÍDĚ PTÁČEK
Konstruktivní tvoření a rozvoj fantazie
Prožitkové učení a návštěva zemědělského muzea
Jemná motorika a koordinace oka a ruky
KOORDINACE OKA A RUKY + LOGICKÉ MYŠLENÍ
ROZVOJ SMYSLOVÉHO VNÍMÁNÍ VE SLUNÍČKU
Šípkobraní
Hrabůvka - místo, kde žiju
Ranní pohybové chvilky
Nové herní prvky na zahradě MŠ Adamusova
DOPRAVA ve třídě SLUNÍČKO
MENSA aktivity u nejmenších ve SLUNÍČKU
Hmyz na louce
Planetárium a Lesopark
Týden s pokusy ve třídě Motýlek
Den Země
Slavíme Den Země
Kostra Adama
Barevné kamínky
Kniha je můj kamarád
Zpráva o činnosti školy spolupracující s Mensou 2022
Třídní puzzliáda v Květince
Mensa rozvoj ve speciální třídě MOTÝLEK
Učení se pomocí Mensa aktivit ve třídě PTÁČEK
Děti si prostřednictvím nejrůznějších her a pomůcek procvičují jemnou a hrubou motoriku, pamě´t, myšlenkové operace, zrakové a sluchové rozlišování, předmatematické dovednosti, předčtenářskou gramotnost, grafomotoriku, koordinaci oka a ruky.
Rozvoj tvořivosti a výtvarného nadání ve třídě HŘÍBEK
Rozvoj pohybu v tělocvičně - třída HŘÍBEK
Rozvoj sportovních dovedností ve třídě HŘÍBEK
Práce s interaktivní tabulí ve třídě Hříbek
Práce s robotickou včelou Beebot ve třídě HŘÍBEK
"MENSA" STAVEBNICE VE TŘÍDĚ KVĚTINKA
Ve třídě jsou oblíbené pro ranní hru nejrlznější stavebnice. Děti tak hravou formou rozvíjí koordinaci oka a ruky, tvořivost, jemnou motoriku, zručnost a myšlenkové operace. Děti mají radost, když vytvoří něco nového a hotové výtvory si mohou dát na výstavku.
Rozvoj koordinace a obratnosti ve třídě KVĚTINKA
Ve třídě jsme si připravili pro rozvoj celkové koordinace pohybovou dráhu. Využili jsme obruče, žíněnky, ale především hmatový „chodníček”. Procvičili jsme si také rovnováhu a hrubou motoriku.
MENSA Olympiáda ve třídě PTÁČEK
Mensa zimní aktivity ve třídě SLUNÍČKO
Rozvoj zrakové percepce, jemné a hrubé motoriky, paměti, logických operací, tvořivosti a koordinace ve tříde Sluníčko s využitím her a aktivit se zimní tematikou.
Olympiáda pro chytré hlavičky předškoláků
Mensa Olympiáda v Květince
Mensa Olympiáda ve Sluníčku
Puzzle olympiáda
Olympiáda mezi nejmešími dětmi v MŠ Adamsova ve skládání jednoduchých puzzle.
Olympiáda deskových her ve třídě Hříbek
Rozvoj nadání ve třídě Květinka
Rozvoj ve třídě Sluníčko
Mensa rozvoj se Sluníčky
Pokoutník domácí aneb domácí mazlíček Vojtíšek u náš ve školce Klegova
Zpráva o činnosti školky spolupracující s Mensou 2020
Pětiboj aneb týden plný pohybu
Děti z předškolních tříd měly tu možnost se utkat mezi sebou v PĚTIBOJI.
Vyzkoušely si tyto disciplíny: Běh na 20 metrů, ručkování po lanových v prvcích, střelba lukem, skok do dálky a přetahování lanem.
Příspěvek v ročence Mensy ČR za rok 2018
Hravá geometrie pro mrňata
Naše děti hrají Ubongo
„Mámo, táto, pojď si hrát!“ – výroba dopravního prostředku z čehokoli
Pexeso-hraní - předškoláci
Podzimní inspirace v MŠ Adamusova, Ostrava
Zpráva o činnosti školky spolupracující s Mensou ČR: duben 2018
MŠ Adamusova, Ostrava-Hrabůvka (úvodní strana prezentace)
Zpráva o činnosti školky spolupracující s Mensou ČR: prosinec 2016
MŠ Adamusova, Ostrava-Hrabůvka (úvodní strana prezentace)
Zpráva o činnosti školky spolupracující s Mensou ČR: listopad 2015
MŠ Adamusova, Ostrava-Hrabůvka (úvodní strana prezentace)