Zeptejte se nás

Chtěli byste se nás na něco zeptat a nevíte, na koho přesně se obrátit? Pošlete nám svůj dotaz prostřednictvím níže uvedeného formuláře. Na Vaše dotazy odpovídají členové Mensy Česko (seřazeno abecedně podle příjmení):

Tomáš Blumenstein Magdalena Čavojská Petr Čavojský Hana Kalusová Petr Mazal Lucie Měchurová Zuzana Poláková Jarka Marčeková
Tomáš
Blumenstein
Magdalena
Čavojská
Petr
Čavojský
Hana
Kalusová
Petr
Mazal
Lucie
Měchurová
Zuzana
Poláková
Jarka
Marčeková

Předem Vás však upozorňujeme, že všichni výše uvedení lidé se Mense Česko věnují jako dobrovolníci ve svém volném čase. Může tedy trvat poměrně dlouho, než se dočkáte odpovědi na svou otázku. Než nám svůj dotaz pošlete, prosím podívejte se do již zodpověděných dotazů, které jsme pro přehlednost roztřídili podle témat i podle věku dítěte. Možná právě tam na svou otázku najdete odpověď.

Štítek: adolescent (15–20 let)

Hledat:
Dotaz č. 470 (17.10.2023)
Dobrý den. Dcera studuje 3 ročník umělecké školy v Ostravě. A dále by se chtěla věnovat studiu fotografie a jiných médií. Fotí od malička i během ZUŠ vyhrávala různé soutěže a loni vyhrála první místo i na Czech Press Photo. Velmi by si přála studovat po dokončení střední školy v Americe. Pokud by nešlo studovat VŠ tak alespoň nějaký kurz nebo Bakaláře. Je to pro střední vrstvu vůbec reálné? Společný příjem domácnosti je u nás 45000 a nemyslím si, že bychom si mohli dovolit platit Vysokou školu v Americe. Existuje nějaká možnost, program neb něco podobného pro talentovanou mládež? Je možné někde žádat stipendium?
Děkuji za odpověď


Odpověď:

Dobrý den,

můžu Vám doporučit například podívat se na program Kellner Family Foundation, poskytují granty pro studenty na zahraničních univerzitách -  https://www.kellnerfoundation.cz/univerzity

Velmi dobře funguje i program Erasmus, který je výměnným studijním pobytem a umožňuje část studia absolvovat v zahraničí - https://erasmus-plus.ec.europa.eu/cs

K dispozici je i mnoho dalších informací o studiu v zahraničí, namátkou vybírám https://education.cz/studium-vysoke-skoly-v-zahranici/ nebo https://www.unilink.cz/

 

-- 
S pozdravem

Zuzana Poláková
zuzana.polakova@mensa.cz
770 177 926
Zuzana Poláková Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 454 (13.8.2023)
Dobrý den, mám takový dotaz, d era byla přijaté na konzervatoř i na Gymnázium, jelikož je ve věku, kdy není ještě přesně rozhodnutá, co by chtěla v životě dělat, ráda by šla na Gymnázium, ale chce se zároveň věnovat i hře na nástroj. Mohla by studovat nějakým způsobem obě skoky? Pokud ano, co je potřeba a není již pozdě na nějaké vyšetření?
Děkuji za odpověď. S pozdravem Páclová


Odpověď:

Dobrý den

dotaz je určený spíše vedení obou škol. Obě školy zřejmě mají prezenční výuku a je potřeba se domluvit, zda je možné skloubit obě studia, například umožněním individuálního studijního plánu. Důležitá je dcery vlastní motivace, zda opravdu chce studovat obě školy najednou. Pak bude potřeba si dobře rozvrhnout čas, aby byla schopná stihnout požadavky obou škol.  

Zuzana Poláková Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 390 (13.6.2022)
Dobrý den, obracím se na Vás s prosbou o radu ohledně mojí dcery. Dcera je studentkou sexty všeobecného gymnázia. Na gymnázium šla proto, že jí učení šlo velmi snadno a dobře, IQ jsme nikdy nezkoumali, ale předpokládáme, že je v rámci nadprůměru. Již v primě se začala úzce specializovat na biologii a doposud vyhrála 4x krajské kolo biologické olympiády (nejvyšší soutěž v její kategorii). Je velmi úzce specializovaná, zpracovává odbornou práci na AVČR, kde má již od 16 let zkrácený úvazek, dojíždí přes 200 km, přespává na kolejích třeba 14 dní a následně dohání školu. Má zařízenou ze školy možnost 100% absence, což však znamená, že musí všechny předměty "dohánět", aby měla potřebné známky ke klasifikaci. Dost ji ubíjí věnovat po večerech čas a energii předmětům, které ji nebaví, nezajímají a nebude je potřeboval, obzvláště humanitního směru. Moje otázka zní (a nikde jsem se to nedočetla), zda je případně možnost IVP, který by respektoval její specializaci a omezil nutnost studovat konkrétní předměty, které je jasné, že jí budou "k ničemu" a naopak posílit její profilové předměty? Velmi by jí to ulehčilo život. Dcera je aktuálně rezignovaná, nevyspaná, bez nálady a já nechci, aby zkostnatělý vzdělávací systém zabil tvůrčího ducha jedné nadané a houževnaté studentky, k čemuž se prakticky schyluje. Moc děkuji předem za odpověď. S pozdravem, Zuzana Vlčková

Odpověď:

Dobrý den,

omouvám se za prodlevu v odpovědi, ale i tak Vás bohužel úplně nepotěším. Podklad pro vytvoření Individuálního vzdělávacího plánu musí škole vydat Pedagogicko psychologická poradna a potom záleží na tom, jak škola toto doporučení zpracuje a zohlední. Obecně nevím o žádné vyhlášce, která by studentům umožňovala některé předměty nestudovat, jsou však některá gymnázia, která individuálitu studentů zohlednit dokáží a podporují je především v jejich specializaci a ostatní předměty vyžadují třeba jen na nutné minimum. Například na Mensa gymnáziu si studenti v posledních ročnících mohou zvolit předměty dle svého zájmu a z těch potom maturovat. Ale bohužel neznám příliš škol, kde by to takto bylo. Skutečně záleží na domluvě s vedením školy, ale je potřeba mít jako podklad doporučení z PPP.

Dceři přeji, aby se jí ve všech jejích projektech dařilo a aby poslední dva roky střední školy zvládla i přes tento systém co nejlépe.

S pozdravem

Lucie Měchurová

Lucie Měchurová Nahoru na začátek stránky