Již zodpovězené dotazy - kategorie:
Obecný
- ADHD
- autismus, PAS
- campy (pobytové, příměstské)
- členství v Mense
- finanční podpora
- Hejného metoda
- individuální vzdělávací plán
- jak vybrat ZŠ
- klub nadaných dětí
- Logická olympiáda
- matematický talent
- Mensa NTC Learning
- nezapadnutí do kolektivu
- pracovní listy
- problémy ve škole
- škola spolupracující s Mensou
- školka spolupracující s Mensou
- testování IQ
Rodič
- adolescent (15–20 let)
- batole (1–3 roky)
- Mensa gymnázium
- mladší školní věk (6–11 let)
- předškolní věk (3–6 let)
- starší školní věk (11–15 let)
Učitel
Zeptejte se nás
Chtěli byste se nás na něco zeptat a nevíte, na koho přesně se obrátit? Pošlete nám svůj dotaz prostřednictvím níže uvedeného formuláře. Na Vaše dotazy odpovídají členové Mensy ČR (seřazeno abecedně podle příjmení):
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tomáš Blumenstein |
Magdalena Čavojská |
Petr Čavojský |
Hana Kalusová |
Petr Mazal |
Lucie Měchurová |
Zuzana Poláková |
Lenka Šnajdrová |
Předem Vás však upozorňujeme, že všichni výše uvedení lidé se Mense ČR věnují jako dobrovolníci ve svém volném čase. Může tedy trvat poměrně dlouho, než se dočkáte odpovědi na svou otázku. Než nám svůj dotaz pošlete, prosím podívejte se do již zodpověděných dotazů, které jsme pro přehlednost roztřídili podle témat i podle věku dítěte. Možná právě tam na svou otázku najdete odpověď.
Štítek: adolescent (15–20 let)
Dobrý den, obracím se na Vás s prosbou o radu ohledně mojí dcery. Dcera je studentkou sexty všeobecného gymnázia. Na gymnázium šla proto, že jí učení šlo velmi snadno a dobře, IQ jsme nikdy nezkoumali, ale předpokládáme, že je v rámci nadprůměru. Již v primě se začala úzce specializovat na biologii a doposud vyhrála 4x krajské kolo biologické olympiády (nejvyšší soutěž v její kategorii). Je velmi úzce specializovaná, zpracovává odbornou práci na AVČR, kde má již od 16 let zkrácený úvazek, dojíždí přes 200 km, přespává na kolejích třeba 14 dní a následně dohání školu. Má zařízenou ze školy možnost 100% absence, což však znamená, že musí všechny předměty "dohánět", aby měla potřebné známky ke klasifikaci. Dost ji ubíjí věnovat po večerech čas a energii předmětům, které ji nebaví, nezajímají a nebude je potřeboval, obzvláště humanitního směru. Moje otázka zní (a nikde jsem se to nedočetla), zda je případně možnost IVP, který by respektoval její specializaci a omezil nutnost studovat konkrétní předměty, které je jasné, že jí budou "k ničemu" a naopak posílit její profilové předměty? Velmi by jí to ulehčilo život. Dcera je aktuálně rezignovaná, nevyspaná, bez nálady a já nechci, aby zkostnatělý vzdělávací systém zabil tvůrčího ducha jedné nadané a houževnaté studentky, k čemuž se prakticky schyluje. Moc děkuji předem za odpověď. S pozdravem, Zuzana Vlčková
Dobrý den,
omouvám se za prodlevu v odpovědi, ale i tak Vás bohužel úplně nepotěším. Podklad pro vytvoření Individuálního vzdělávacího plánu musí škole vydat Pedagogicko psychologická poradna a potom záleží na tom, jak škola toto doporučení zpracuje a zohlední. Obecně nevím o žádné vyhlášce, která by studentům umožňovala některé předměty nestudovat, jsou však některá gymnázia, která individuálitu studentů zohlednit dokáží a podporují je především v jejich specializaci a ostatní předměty vyžadují třeba jen na nutné minimum. Například na Mensa gymnáziu si studenti v posledních ročnících mohou zvolit předměty dle svého zájmu a z těch potom maturovat. Ale bohužel neznám příliš škol, kde by to takto bylo. Skutečně záleží na domluvě s vedením školy, ale je potřeba mít jako podklad doporučení z PPP.
Dceři přeji, aby se jí ve všech jejích projektech dařilo a aby poslední dva roky střední školy zvládla i přes tento systém co nejlépe.
S pozdravem
Lucie Měchurová