Již zodpovězené dotazy - kategorie:
Obecný
- ADHD
- autismus, PAS
- campy (pobytové, příměstské)
- členství v Mense
- finanční podpora
- Hejného metoda
- individuální vzdělávací plán
- jak vybrat ZŠ
- klub nadaných dětí
- Logická olympiáda
- matematický talent
- Mensa NTC Learning
- nezapadnutí do kolektivu
- pracovní listy
- problémy ve škole
- škola spolupracující s Mensou
- školka spolupracující s Mensou
- testování IQ
Rodič
- adolescent (15–20 let)
- batole (1–3 roky)
- Mensa gymnázium
- mladší školní věk (6–11 let)
- předškolní věk (3–6 let)
- starší školní věk (11–15 let)
Učitel
Zeptejte se nás
Chtěli byste se nás na něco zeptat a nevíte, na koho přesně se obrátit? Pošlete nám svůj dotaz prostřednictvím níže uvedeného formuláře. Na Vaše dotazy odpovídají členové Mensy Česko (seřazeno abecedně podle příjmení):
Tomáš Blumenstein |
Magdalena Čavojská |
Petr Čavojský |
Hana Kalusová |
Petr Mazal |
Lucie Měchurová |
Zuzana Poláková |
Jarka Marčeková |
Předem Vás však upozorňujeme, že všichni výše uvedení lidé se Mense Česko věnují jako dobrovolníci ve svém volném čase. Může tedy trvat poměrně dlouho, než se dočkáte odpovědi na svou otázku. Než nám svůj dotaz pošlete, prosím podívejte se do již zodpověděných dotazů, které jsme pro přehlednost roztřídili podle témat i podle věku dítěte. Možná právě tam na svou otázku najdete odpověď.
Štítek: jak vybrat ZŠ
Dobrý den, mám dvojčata 8 let, která teď půjdou do 3. třídy v Praze. Jeden ze synů má IVP pro nadané děti. Druhý by měl dle doporučení ZŠ absolvovat stejné vyšetření. Oba synové v současnosti navštěvují ZŠ, která není na práci s nadanými dětmi zařízena. Prosím o radu, kam se obrátit, které ZŠ jsou na IVP zaměřené. Děkuji, Š. H.
Dobrý den,
školy zaměřené vysloveně na nadané děti bohužel skoro neexistují. V Praze má skupinovou výuku pro děti mimořádně nadané s IVP ZŠ nám. Curieových, která ale podle informací, které mám, má kapacitu zcela naplněnou. Jinak obecně všechny školy, které naleznete na našich webových stránkách jako „školy spolupracující s Mensou“ by měly umět s takovým IVP zacházet a dětem poskytnout odpovídající vzdělávání. Nicméně bohužel i tam velmi záleží na tom, jakého pedagoga dítě zrovna dostane, protože i na těchto školách se vyskytne učitel, který s nadanými pracovat neumí. Ale škola by to měla umět řešit. A také je samozřejmě problém kapacita a možnost přestupu. Naopak i na zcela obyčejné spádové škole se může objevit nadšený pedagog, který dokáže dítěti mimořádně nadanému poskytnout to, co potřebuje. Je mi to velmi líto, ale více Vám poradit neumím, bohužel situace ohledně vzdělávání nadaných dětí není vůbec jednoduchá. Přeji Vám i Vašim dětem, abyste nějakou školu nebo spíše učitele našli co nejdříve, nebo aby se Vám ve Vaší škole podařilo IVP vyřešit.
Dobrý den,
rád bych vás požádal o radu a pomoc s výběrem vhodné školy pro našeho syna, který v posledních letech projevuje zájem a nadání v matematicko-logickém myšlení.
Nyní půjde do 1. třídy a my u něj řešíme zápis do vhodné ZŠ. S ohledem na spádovost a naše trvalé bydliště v Praze 10 máme spádovou školu ZŠ U Roháčových kasáren. Syna bychom nicméně moc rádi přednostně umístili do jiné školy (např. na ZŠ Karla Čapka), která mu umožní více rozvíjet jeho schopnosti a intelekt.
Abychom zjistli synovy možnosti, nechali jsme si u něj tento týden vypracovat ucelený psychologický test v PPP. Synovy výsledky byly překvapující pro nás i pro poradnu. Synovi bylo změřeno vysoké IQ (139) a byl charakterizován ve všech testovacích oblastech jako nadstandardní.
Snažíme se tedy na poslední chvíli zaměřit především na ZŠ školy (i mimo kritérium spádovosti), které by syna bavily, ve kterých by se nenudil a které by uceleně rozvíjely jeho další schopnosti. Jeho nadání vnímáme totiž jako dar, na kterém je potřeba systematicky pracovat. Skutečnost, že pak syn sám má o vzdělání skutečně zájem, nám situaci jen vítaně dokresluje.
S Dětskou Mensou měl syn už dřívější zkušenosti, kdy se u vás v minulých letech účastnil okresního kola Logické olympiády. Zde se v kategorii MŠ umístil v letech 2016 a 2017 vždy do 10. místa. Souběžně se také úspěšně zúčastnil i soutěže Úkoly Čmeldy Pepíka.
Jelikož kritérium spádovosti vnímáme jako zásadní problém, snažíme se najít východisko, které nám dá možnost syna umístit i do jiné ZŠ školy (třebaže bude do školy dojíždět), ve které se určitě nebude nudit a učení ho bude bavit.
Můžete mi poradit, které ZŠ bych měl oslovit a zohlednit při svém výběru? Zatím jsme oslovili ZŠ Karla Čapka, dále ZŠ nám. Curieových – třída pro mimořádně nadané žáky. Zápisy do 1. třídy se rapidně blíží a jen neradi bychom s ženou něco vynechali, pokud je zde třeba jen malá možnost pro synovo přijetí.
Moc vám děkuji za zpětnou vazbu, pomoc a vaše případné podněty. S pozdravem, P. P.
Dobrý den,
v Praze bych Vám jednoznačně doporučila ZŠ nám. Curieových, která opravdu s žáky s mimořádných nadáním pracovat umí, mám s ní i osobní zkušenosti. V případě, že se dítě nedostane do skupiny mimořádně nadaných žáků (MNŽ), je tato škola i v rámci kmenových tříd jednoznačně nadstandardní. Její velkou výhodou je to, že pro skupinu MNŽ je spádová pro celou Prahu, tudíž není potřeba řešit bydliště. Nevýhodou ovšem je celkem velký přetlak dětí, zvlášť teď v posledních letech, kdy jsou opravdu silné ročníky prvňáčků (jenom já jsem v poslední době o této škole hovořila minimálně s pěti rodiči).
Ostatní školy, pokud vím, právě z důvodu velkého množství dětí spádovost velmi řeší a v současné době je velmi těžké se do nespádové školy dostat (poměrně dost rodičů to řeší různých přehlašováním bydliště atd.). Ještě spádovost neřeší soukromé školy, ale to nevím, zda je pro Vás východisko. V Praze je v podstatě možnost ZŠ PORG, případně Scio škola, ale to je zase úplně jiný systém, pravda některým nadaným dětem vyhovující, ale také ne všem.
ZŠ U Roháčových kasáren bohužel neznám, respektive nemám na ni žádné reference. Volba ZŠ Karla Čapka, kterou uvádíte, je co se týče Prahy 10 velmi dobrá volba: fungují tam pod vedením p. uč. Vávrové nadstandardní matematické kroužky a s nadanými dětmi mají bohaté zkušenosti. Ještě máme v Praze 10 spolupracující školu v Kolovratech, tam se péči o nadané děti také věnují, ale to už je pro Vás asi daleko.
Speciální škola pro nadané děti je ještě na Praze 4, ZŠ Květnového vítězství 1154, tam mají také skupinovou výuku těchto dětí, trochu jinak organizovanou než na ZŠ Curie, ale také je to dle mého názoru dobrá volba.
Jinak to funguje v podstatě tak, že je potřeba získat nadšeného učitele a v podstatě vůbec nezáleží na tom, jaká je to škola. I škola, která se prezentuje jako škola, která umí s nadanými pracovat, může mít ne příliš kvalitního učitele, který si s nadaným dítětem neporadí – a naopak obyčejná škola může disponovat nadšeným pedagogem, který nadané dítě bere jako výzvu a dokáže mu potřebnou péči poskytnout.
Bohužel více Vám v této chvíli nedokážu poradit. Lepší tipy, než jste vybral sám, opravdu nemám, ale pokud byste případně potřeboval jakoukoliv další konzultaci, ráda Vám Vaše dotazy zodpovím.
S přáním pěkného dne, moc držím palce!
Dobrý den,
můj syn (7 let, 2. třída) je členem Dětské Mensy, dle charakteristik je typické komplexně nadané dítě se všemi negativy. Chodí na běžnou pražskou ZŠ (Praha 9) a dle paní učitelky je zabržděný, natvrdlý, často duchem mimo, nechápe jednoduché situace (přehni papír, napiš jednoduchý popis hračky...). Pochopili jsme,že musí změnit ZŠ a hlavně individuální přístup vyučujícího. Chtěla bych se zeptat, zda máte nějaké zkušenosti (dobré či špatné) s umísťováním takového dítěte, a přístupem k němu, na nějaké pražské ZŠ soukromé nebo státní Nevíme si rady, dle jakého klíče vhodnou ZŠ najít, aby nedostal odpor k učení. Předem moc děkuji, H. S.
Dobrý den,
bohužel se nezřídka stává, že mimořádně nadané děti mají ve škole problémy, které popisujete. Vše bohužel záleží na přístupu školy a hlavně konkrétní paní učitelky. Pro lepší orientaci ve školách se podívejte na přehled škol spolupracujících s Mensou. Všechny tyto školy jsou v určité míře schopny s takovými dětmi pracovat, některé mají dokonce speciální programy a třídy. V současné době probíhají na většině škol „dny otevřených dveří“, jděte se do některé z nich, která je pro Vás vzdálenostně přijatelná, podívat, abyste si mohli udělat lepší obrázek. Nevím, zda jste se synem absolvovali vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně, které je základem pro to, aby škola mohla jeho nadání zohlednit a případně na doporučení vypracovat individuální vzdělávací plán. Za ředitelem školy, kterou případně vytipujete, je dobré jít rovnou s posudkem z poradny, na základě toho Vám rovnou může říct, co jsou případně schopni Vašemu synovi nabídnout. Budu Vám držet palce, abyste našli vhodnou školu, která bude mít kapacitu Vašeho syna přijmout a věnovat se mu tak, jak si zaslouží.
Dobrý den,
obracím se na vás s dotazem: synovi mé partnerky je 4,5 roku. Svoji inteligencí výrazně převyšuje svoje vrstevníky - sám čte, počítá, umí anglická slovíčka. Má výbornou dedukci a u věcí, které ho zajímají jde sám od sebe do hloubky poznání problematiky. Otázka zní: je možné "prověřit" dítě a nechat si poradit, kam se případně hlásit na základní školu? Obávám se, že jeho znalosti již v teď převyšují rámec osnov prvního nebo druhéího ročníku ZŠ. Jsme z Prahy. Za jakýkoliv podnet předem děkuji. hezký večer, J. T.
Dobrý den,
z toho, co popisujete by se u chlapce skutečně mohlo jednat o mimořádné nadání. Mensa ČR testuje děti od dovršeného pátého roku, doporučila bych Vám tedy ještě chvilku vyčkat a poté se přihlásit na některý termín veřejného testování, které v Praze probíhá pravidelně. Co se týče základní školy, určitě je vhodný výběr na místě, podívejte se například na školy spolupracující s Mensou, kde se péči o nadané děti věnují, některé z nich mají pro tyto děti dokonce i speciálně oddělený skupinový program. V případě, že se u chlapce mimořádné nadání potvrdí a budete toto chtít ve vybrané škole zohlednit, bude ještě nutné absolvovat vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně, na základě kterého může škola vypracovat individuální vzdělávací plán, ve kterém vzdělávací potřeby dítěte zohlední. Pouze absolvování testu inteligence v rámci Mensy pro školu nestačí.
Dobrý den,
Potrebovala by som poradiť. Mám syna 5,5 roka. Je dosť bystrý, šikovný na matematiku, zaujíma sa i o fyzikálne pokusy, lepšie vychádza so staršími a dospelými, problém máme v kolektíve jemu seberovných detí. V štátnej školke sa sťažovali učiteľky že sa nezapája a nespolupracuje, keď začala do MŠ chodiť mladšia 3ročná, začali spolu chodiť do montessori. Tam sa znova začali sťažovať učitelky že je nepozorný, vymýšľa, robí „kašparka“. Občas sa u neho vyskytnú i tiky. Neurologička mala vážne podozrenie na Tourettov syndrom a tiky, doporučila psychológa a psychiatra. Ten povedal, že to Tourette nie je, a tiky má prameniace z toho že potrebuje pozornosť a byť „opečovávaný“ ako jeho mladšia handicapovaná sestra. Psychiatrička napísala zas že má nadpriemernú slovnú zásobu a matematické schopnosti a tiky to nie sú len zvačšená nosná mandľa. Možno ľahko hraničné ADHD.
Ja ako matka si mám zas tušenie, že tam možno žiadna hyperaktivita nie je (i manžel bol veľmi živé dieťa), túto „show“ robí v školke preto lebo sa tam nudí. (Doma totiž vydrží keď ho niečo zaujme i hodinu dve v kľude.) Kto z nich má teda pravdu? Budúci rok ide do ZŠ. Potrebujem pomoc pri výbere. Či klasická ZŠ alebo menší kolektív? Na koho sa obrátiť aby som zistila či to upútavanie pozornosti je od nudy alebo preto že tam má nedostatok podnetov ktoré by ho zaujali? Test IQ mu nik nerobil, len má zmysel ho zas testovať keď už bol u 3 odborníkov? Len keby sa aspoň zhodli... S pozdravom, L. M.
Dobrý den, vyšetření, která uvádíte, byla zaměřena na případná zdravotní rizika. Doporučení, jak jej vzdělávat, aby se v MŠ nenudil a prospíval dle svých dispozic, může ale zrealizovat pouze školské poradenské zařízení, tj. Pedagogicko-psychologická poradna. Jejich práce s dítětem je trochu jíná, rovněž odborné materiály, které používají, jsou odlišné od postupů klinických psychologů. Zároveň by se měli vyjádřit i k rozumovým schopnostem syna a doporučit Vám i školce způsoby jeho dalšího rozvoje, včetně optimálních metod vzdělávání (což není v gesci psychiatra nebo psychologa).
Dobrý den,
máme pětiletého syna,který je od malinka fascinován čísly. Od tří let čte (i psací písmo) a začínal se sám pokoušet i napodobovat písmena. Raději jsme mu koupili něco jako písanku, aby věděl, jaké má u písmen dělat tahy a celou abecedu zvládl za tři měsíce. Sčítání a odčítání už mu také nestačilo, tak dostal dětské pravítko a obrázkem a z druhé strany s násobilkou. Tu měl v malíčku za další dva měsíce. Dělení jsme mu vysvětlili tím,že je to obrácené násobení, tak to bylo s několika příklady na dalších „jen“ deset minut. Vše se učí ohromně rychle. Mimo jiné i zeměpis je pro něho hračka.
Byla jsem na první informativní schůzce v pedagogicko-psychologické poradně a byla mi doporučená Mensa na zjištění IQ našeho syna. Chtěla bych vědět,zda bude test jen informativní s výškou IQ, nebo zda by nám mohl i trochu napovědět, kterým směrem ho dál vést. Jestli by byl talent i na cizí jazyky například. A také nevíme,jak ho vzdělávat dál. Jestli nějakou speciální školu nebo ho učit doma. Jsme z malého města a školy tady nejsou moc připravené pro nadané děti. V příloze je synova tvorba. Budeme vděčni za jakékoliv informace. Přeji pěkný den, J. D.
Dobrý den,
Testy Mensy ČR u dětí do 14 let zjišťují pouze pásmo, ve kterém se IQ nachází, resp. jak vysoký rozumový potenciál dítěte je. Bližší specifikaci a vymezení struktury nadání řeší kompletní psychologické testy používané v PPP nebo u klinického psychologa. Spolupráce s PPP je v daném případě opravdu na místě. Synovy výkony jsou, jak popisujete a jak je vidět z ukázky, vysoce rozvinuté. Důležité je však i jeho sociální zralost, která by mohla umožnit, předčasný nástup nebo nástup do vyššího ročníku, bez absolvování první třídy. Zde je opravdu nutný podrobný náhled psychologa (a dětského lékaře), kteří by mohli – jako jediní – vyhodnotit, zda by tento postup byl pro vašeho synka správný.
Osobně však tuto variantu vidím jako rizikovou. S postupem věku, je sice dítě stále úspěšnější než jeho spolužáci, ale vzhledem k věkovému rozdílu (často i 2 let) nelze vyloučit problémy v sociální oblasti. Většinou se neobjevují hned, ale okolo 3. – 4. třídy. Z tohoto důvodu jsou vhodné např. malotřídní školy, kde jsou společně vzděláváni žáci napříč ročníky a nadané dítě může přijímat informace na své úrovni a při tom být v kolektivu svých vrstevníků a připravovat se na přestup na víceleté gymnázium. Učitelé jsou zde i více zvyklí pracovat s dětmi ve skupinách a nadaným dětem umožnit vzdělávání podle aktuálních potřeb (obohacení obsahu výuky, individuální časová organizace, spontánní akcelerace). Žádný individuální vzdělávací plán, který učitel vytvoří na papíře a nemá zkušenosti s tím, jak ho dostat do života, toto nezajistí.
Hodně štěstí při hledání vhodné školy.
Dobrý den,
prosím o radu ohledně syna, který příští rok nastoupí do první třídy ZŠ a je od léta členem Dětské Mensy. Četla jsem spoustu příspěvků o tom, jak je důležité, aby takové dítě bylo odborně vedeno ve třídě spolu s kolektivem stejně nadaných dětí, bohužel nejbližší škola, spolupracující s Mensou je 50 km daleko. Neublíží mu, když bude v běžné třídě (se svými kamarády ze školky) pouze s individuálním výukovým plánem? Je hodně uzavřený a těžko si zvyká na nové prostředí. Nevím, zda je v jeho případě menší zlo přijít o stávající kamarády a najít si nové ve škole, která by pro něj byla odpovídající a kteří by mu teoreticky měli být svým intelektem blíže nebo si udržet kamarády i známé prostředí na úkor odpovídajícího pedagogického přístupu. Ačkoliv má syn určitě velký potenciál, co se týče rozvoje v oblasti vědění, nejvíce se mi jedná o jeho zdravý psychický vývoj a o to, ať je „v pohodě“. Prosím o váš názor, případně doporučení ZŠ v regionu Třinecka. Děkuji. E. N.
Dobrý den,
ve Vašem okrese je velmi dobrá škola se třídou pro nadané - 8. ZŠ ve Frýdku-Místku (www.osmicka.cz).
Není ale nezbytně nutné vozit dítě do ZŠ do jiného města. Doporučuji ale setkat se s budoucí paní učitelkou a probrat s ní, jakým způsobem přistupuje k nadaným dětem. Jestli je možné třeba na matematiku navštěvovat vyšší ročník? Jestli připravují pro nadané nějaké obohacení? Více úkolů (ale ne stejné obtížnosti) apod.
TBlumen
Dobrý den,
jsem matkou pětiletého chlapce, o kterém se domnívám, že jeho IQ výrazně vyšší ve srovnání s jeho vrstevníky Od tří let čte, píše – i dlouhé pohádky, ale hlavně – miluje matematiku – právě máme období sčítání o odčítání nad 100, poradí si dobře i s malou násobilkou. Dokázali byste mi poradit s výběrem vhodné školy?
Dobrý den,
je možné, že máte mimořádně nadaného syna. Možná časem narazíte na typické potíže, se kterými se často potýkají rodiče nadaných dětí.
Uvažujete-li již nyní o výběru vhodné školy, možná zkuste navštívit pedagogicko-psychologickou poradnu poblíž Vašeho bydliště. Výsledky komplexního vyšetření v PPP Vám mohou poradit, jak s dítětem pracovat a jsou závazné i pro školu. Školy mají ze zákona povinnost vypracovat individuální vzdělávací plán nadanému žákovi. Realizace však bývá v praxi obtížnější - některé školy se nadaným dětem věnují více, některé méně.
Na stránkách Mensy zveřejňujeme seznam tzv. spolupracujících škol, které dělají pro nadané děti více než drtivá většina ostatních škol. Podrobné informace i seznam spolupracujících škol najdete na http://deti.mensa.cz/index.php?pg=spolupracujici-skoly.
Případně můžete časem zkusit syna přihlásit do některého z klubů nadaných dětí, seznam najdete na http://deti.mensa.cz/index.php?pg=knd. Je však potřeba dopředu kontaktovat vedoucího klubu a vysvětlit mu situaci (většinou kluby fungují při nějaké základní škole, ale v principu jsou otevřené všem nadaným dětem z regionu).
Samozřejmě můžete nechat syna otestovat i v Mense, základní informace najdete zde: http://www.mensa.cz/testovani-iq/ , nejbližší termíny a místa testování zde: http://www.mensa.cz/testovani-iq/nejblizsi-terminy/
Na základě výsledků mensovního IQ testu může být Vašemu synovi nabídnuto členství v Dětské Mense, která vyvíjí aktivity pro nadané děti zcela nezávisle na školském systému vzdělávání. Viz např. http://deti.mensa.cz/index.php?pg=aktuality&aid=136