Zeptejte se nás

Chtěli byste se nás na něco zeptat a nevíte, na koho přesně se obrátit? Pošlete nám svůj dotaz prostřednictvím níže uvedeného formuláře. Na Vaše dotazy odpovídají členové Mensy ČR (seřazeno abecedně podle příjmení):

Magdalena Čavojská Petr Čavojský Dana Havlová Hana Kalusová Petr Mazal Lucie Měchurová Zuzana Poláková Lenka Šnajdrová
Magdalena
Čavojská
Petr
Čavojský
Dana
Havlová
Hana
Kalusová
Petr
Mazal
Lucie
Měchurová
Zuzana
Poláková
Lenka
Šnajdrová

 

Štítek: batole (1–3 roky)

Hledat:
Dotaz č. 221 (29.10.2018)
Dobrý den, dcera má 23 měsíců. Slýchám kolem sebe, že je šikovná a že nemám zanedbat její rozvoj. Ale co víc pro ni mohu udělat? Je vůbec nadanější, jak mi okolí tvrdí? I když jsem matka a je pro mě dcera nejkrásnější, nejlepší atd., snažím se mít nadhled a nepřechválit ji. Od roka je bez plen od roku a půl i na noc. V půl roce dělala paci paci a jiné dětské hry tohoto typu. V roce spojovala slova, teď ve 23 měsících se snaží počítat, ptá se na písmena, říká básničku jednu celou a u ostatních část. U knížky vydrží dlouho. V televizi už asi v 19 měsících poznala emoce a byla a je empatická. S některými postavami z pohádek i pláče. Teď ve 23 měsících dokáže velmi dobře vysvětlit co se děje, popsat situaci co se ji nelíbí či nelíbilo, co dělala pred pár dny a podobně. Jak více ji podpořit, aby se rozvíjela a nenudila? Děkuji, J. S.

Odpověď:

Dobrý den, dovednosti, které popisujete nejsou v takovém rozsahu pro uvedený věk obvyklé, nelze tak vyloučit, že se skutečně jedná o vysokou disponovanost. V tuto chvíli však nelze říci, zda je způsobena akcelerací schopností oproti vrstevníkům nebo mimořádným nadáním v kognitivní oblasti. Obojí je však třeba podporovat, nejlépe podnětným prostředím, výběrem vhodných her a rozvojem zájmů. Pokud budete zvažovat docházku do MŠ, doporučuji podívat se, zda ve Vašem okolí není školka spolupracují s Mensou nebo pracující s programem NTC Learning. Na našich stránkách najdete i  příklady vhodných her pro nejmenší, podporující myšlení a kreativitu. Z dětských stavebnic tomu odpovídá nejlépe sada dřevěných kostek „Kappla”. Nebojte se písmen ani číslic, dítě je vnímá jako symbol, stejně jako jakýkoliv jiný obrázek. Postupně se je učí pojmenovat a následně využít pro svoji „hru”. Dcerka si sama zvolí tempo, ve kterém chce získávat nové informace, nebojte se přetížení. Pokud budete odpovídat na její otázky, budete uspokojovat její rozumovou potřebu. Pozor na informace, které dítě nepožaduje, ale my je tak nějak sami podsouváme (v domění, že obohacujeme), ty už mohou být skutečně navíc (a  chuť příště se zeptat se tak může snižovat).

Více námětů můžete získat např. na setkání rodin s nadanými dětmi, kde si rodiče vzájemně sdílí své zkušenosti.  Můžete si zde vyzkoušet i různé hry, bude se vám pak jistě lépe vybírat, kterou si domů pořídit. Další informace získáte i v doporučené literatuře pro rodiče.

Magdalena Čavojská Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 216 (27.9.2018)
Dobrý den,
prosím Vás o zprávu, jakým způsobem lze pracovat s nadanými dětmi, jimž ještě nebylo 5 let. Mám vnučku 2,5 roku, umí celou abecedu, sčítá, skládá puzzle o 70 dílcích apod. Existují nějaké aktivity, kluby či kroužky věnující se rozvoji takto malých dětí? Děkuji, L.S.


Odpověď:

Dobrý den,

bohužel aktivit zaměřených na takto malé nadané děti mnoho není. V tomto věku je to o motivujícím a inspirativním prostředí doma, případně lze nalézt vhodnou školku (z důvodu věku spíš soukromou), kde se rozvojem nadaných dětí zabývají. Mensa ČR pořádá pro tento věk kurzy NTC Learning metody určené pro pedagogy předškolních zařízení v rámci kterých nabízíme i přednášky pro veřejnost, kde se rodiče (i prarodiče) mohou dozvědět, jak správně rozvíjet své dítě v domácím prostředí. Určitě bych Vám doporučila nějaké jednodušší deskové hry (pokud je vnučka takto šikovná, je možné brát v potaz i hry určené dětem ve věku cca 5–6 let), také jsou dobré různé pracovní listy, které se dají i doma vytvářet podle aktuálního zájmu dítěte. Soustředila bych se i na její všestranný rozvoj, nadané děti mívají problémy s motorikou, grafomotorikou, kterou je potřeba také rozvíjet.

S pozdravem

Lucie Měchurová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 48 (1.2.2016)
Dobrý den,
syn (2 roky, 2 měsíce) miluje knihy, číst po nás začal vyžadovat již před 1. rokem. Vydrží poslouchat snad hodiny. Čtení si vždy vynucoval. Zajímají ho kdejaké knihy, vč. knih o fotografování.
Brzo se začal zajímat o písmenka. Nyní umí většinu velkých písmen abecedy (občas dělá chyby a nerozeznává písmena s háčky). Při procházce venku se občas zaměří na nějaký nadpis a říká písmena, která zná. Také občas luští písmena, která má některý člen rodiny na tričku. Číst neumí.
Už před 2. rokem jsem zjistila, že zná nazpaměť asi 100 krátkých dětských básniček, které buď sám odříká, nebo já řeknu jednu sloku a on tu další atd. Básničky si říká prakticky pořád. Vykládá si je i při hraní, ať už jejich úryvky nebo celé krátké texty. V současnosti tipuji, že takto zná na 200–300 různých básniček, které umí doplňovat.
Pamatuje si také texty neveršované. Např. jsem mu čítávala dětskou knihu o 130 stranách a jednou jsem vynechala slova napříč celou knihou, on je z 90 % správně doplnil (přitom je nešlo vždy jen vyvodit z obsahu, musel si je skutečně pamatovat).
Pokud se soustředí a zaujme ho naše povídání, video nebo obrázky, dokáže si pěkně zapamatovat, co kde viděl. Takto se např. jen z vyprávění a ukázky fotografií z dovolené zapamatoval, že Eiffelova věž je v Paříži a Paříž je hlavní město Francie. Nebo že pyramidy jsou v Egyptě.
Také byla doba, kdy ho zajímaly geometrické tvary, které se naučil. Při návštěvě obřího herního centra poté místo aby se věnoval prolízadlům, pátral po koberci a oděvu animátorky a ukazoval ovály a kruhy (atrakce ho absolutně nezajímaly).
Někdy přirovnává věci k jiným. Např. nás přitáhl k výloze s čepicemi, ukázal na barevnou bambulku čepice a povídá „vypadá jako pestík kytičky“. Nebo ukazuje na zakončení držadel houpacího koníka (v herním centru) a říká „vypadá jako větrák“ (trefné přirovnání). Nebo si při jídle roztrhá chleba na kousky a říká „připomíná koníka“, „vypadá jako auto“.
Umí (s chybami) vyjmenovat čísla do 20 a někdy má tendence počítat věci na obrázcích (např. kolik šroubků je rozházených na obrázku) - to se mu ale nedaří.
ALE:
Chová se velmi dětsky. Netvoří dlouhé věty a často je mu špatně rozumět. Častokrát mluví jen jednoslovně. Např. „nebaví“ a jde pryč. Před 2 měsíci uměl pozornost udržet lépe než dnes. Absolutně nezvládá sebeobsluhu. Někdy si plete naprosto základní věci, jako např. špička a pata na noze. Od 1,5 roku je v období vzdoru.
Nezajímají ho žádné „sofistikované“ hry, vystačí si víčky od lahví, které si skládá do sebe. Pak např. řekne, že mu to „připomíná raketu“ nebo Eiffelovku. Např. na plastelínu si nechce ani sáhnout.
Poslední asi 1 měsíc je velmi roztěkaný, špatně se soustředí, nic moc ho nebaví. Přijde mi, že ztrácí zájem o nové věci, neptá se „proč“ atd. Perfekcionistické chování u něj také nepozoruji, stačí mu, když věci zná aspoň „nějak“, nemá snahu umět je „perfektně“.
Je možné, že je syn nadaný?
Děkuji, L.V.


Odpověď:

Dobrý den, Vámi popisované projevy syna skutečně naznačují na aktuálně akcelerovaný rozvoj rozumových dovedností. Znamená to, že aktuální projevy se mohou odlišovat od projevů vrstevníků. Rozdíl ve vývoji (něco je nadprůměrné a něco ještě nedokáže) bývá pro nadané děti příznačný. Pouze specializované vyšetření - a hlavně čas - ukáže, zda se jedná o dočasný náskok (akceleraci) nebo mimořádné nadání. V daném věku je však důležité nejen vhodné podněty nabízet, ale i „chránit“ ještě nezralý nervový systém před přetížením.

I když existují testy nadání pro takto malé děti, není u nás tolik psychologů, kteří by s danou věkovou kategorií dětí pracovali. Z tohoto důvodu Vám doporučuji využít možnosti aktivit Mensy pořádaných pro rodiče s dětmi, kde se potkáte jak s odborníky, tak i s rodiči, kteří společně sdílejí zkušenosti s výchovou nadaných dětí. Pozorování chování a hry dítěte ve skupině podobných dětí, např. v rámci setkání členů a příznivců Dětské Mensy, je pro daný věk nejlepší. Další tipy pro správný rozvoj syna můžete získat na semináři pro rodiče k metodě Mensa NTC Learning.

Magdalena Čavojská Nahoru na začátek stránky