Zeptejte se nás

Chtěli byste se nás na něco zeptat a nevíte, na koho přesně se obrátit? Pošlete nám svůj dotaz prostřednictvím níže uvedeného formuláře. Na Vaše dotazy odpovídají členové Mensy ČR (seřazeno abecedně podle příjmení):

Magdalena Čavojská Petr Čavojský Dana Havlová Hana Kalusová Petr Mazal Lucie Měchurová Zuzana Poláková Lenka Šnajdrová
Magdalena
Čavojská
Petr
Čavojský
Dana
Havlová
Hana
Kalusová
Petr
Mazal
Lucie
Měchurová
Zuzana
Poláková
Lenka
Šnajdrová

Předem Vás však upozorňujeme, že všichni výše uvedení lidé se Mense ČR věnují jako dobrovolníci ve svém volném čase. Může tedy trvat poměrně dlouho, než se dočkáte odpovědi na svou otázku. Než nám svůj dotaz pošlete, prosím podívejte se do již zodpověděných dotazů, které jsme pro přehlednost roztřídili podle témat i podle věku dítěte. Možná právě tam na svou otázku najdete odpověď.

Štítek: batole (1–3 roky)

Hledat:
Dotaz č. 316 (9.7.2020)
Dobrý den,
chtěla jsem se zeptat na syna, který má 2,5 roku. V jednom a půl roce uměl barvy a tvary v češtině i angličtině, ve dvou letech uměl celou abecedu česky i anglicky. V obou jazycích nyní umí počítat do 20, pozná a pojmenuje ale i další čísla. Taky si sám spočítá hračky. Když měl tři autíčka a zeptala jsem ho kolik jich bude mít když mu jedno vezmu, odpověděl že dvě. V depu byly dva autobusy a když jsem se zkusila zeptat, pokud jeden odjede kolik jich tady bude, odpověděl že jeden. Sám od sebe začal vzpomínat jaká hřiště máme v okolí a spočítal je dobře. Pozná o jakou značku auta jde a umí některé dopravní značky. V knížce umí hláskovat slova. Pozná levou a pravou stranu aj. Snažím se syna rozvíjet všestranně, ať se dost hýbe, je s dětmi na hřišti atp. ale je fakt, že ho baví se něco učit a že to už od malička potřebuje. Jeho dovednosti se nám nezdají standardní a tak by nás zajímal Váš názor a rada i ohledně dalšího rozvoje a výběru mateřské školy.
Děkuji a přeji pěkný den.


Odpověď:

Dobrý den, 

z toho, co popisujete je pravděpodobné, že by se mohlo jednat o nadané dítě. Všestranný rozvoj je určitě správná cesta, stejně tak jako podpora v oblastech, které ho zajímají, jako je například učení nových věcí. Pokud to dítě samo vyžaduje, nelze tomu nijak zabránit. Pokud si chcete případné nadání dítěte potvrdit, existují i poradny, které jsou schopné diagnostikovat nadání zhruba od tří let, společnost Mensa testuje děti od věku pěti let. Co se týče výběru mateřské školy mohu Vám doporučit podívat se na seznam Školek spolupracujících s Mensou zda není nějaká ve vašem okolí. Tyto školky umí s nadanými dětmi pracovat, dokáží je většinou dobře podporovat a rozvíjet. Samozřejmě záleží na konkrétní paní učitelce, samozřejmě ne všechny paní učitelky mají s těmito dětmi zkušenost, ale obecně by taková školka měla být vůči nadanému dítěti vstřícná. Pokud nebudete mít žádnou z těchto školek v dosahu nebo budete uvažovat o nějaké jiné je dobré si zjistit, zda nějakou zkušenost mají nebo jsou alespoň ochotni akceptovat specifika nadaného dítěte a například jej zbytečně nebrzdit nebo nezakazovat nějakou činnost, o kterou má zájem a která není přímo náplní mateřské školy (například čtení, psaní….). Důležité je, aby se dítě ve školce cítilo dobře, chodilo tam rádo a případně tam mělo i nějakého kamaráda, což bývá pro nadané předškoláky většinou problém, jelikož si s vrstevníky moc nerozumí. Přeji Vám i Vašemu synovi, aby se mu ve školce líbilo.

S pozdravem

Lucie Měchurová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 315 (28.6.2020)
Dobrý den,
dcera (nyní 33 měsíců) je od miminka velmi vnímavá. Asi v 7 měsících řekla své první slovo - máma (použila sice nesprávný tvar, ale přesně věděla, o koho se jedná a označila mě tak, když jsem přišla do místnosti). Záhy se objevovaly další a další slova. V 1 roce měla poměrně slušnou slovní zásobu - označila všechny příbuzné, napodobovala zvuky asi 30 zvířat, označovala dopravní prostředky, používala základní citoslovce atd. Zhruba v tomto období se hodně začala zajímat o knihy. Od 1,5 roku dává dohromady složité věty a skloňuje. Od 2 let komunikuje v podstatě jako dospělá - používá slova, která leckdy neumí správně používat ani kdejaký dospělák, mluví v složitých souvětích, zná nazpaměť celé knihy básniček a říkaček, ráda si zpívá. V těchto letech se naučila rozlišovat ovál, čtverec, obdélník, trojúhelník a kruh.
Nyní jsem přišla i na to, že odvypráví s pár drobnými chybami dokonce celé dlouhé pohádky. Zamilovala si také ruské a anglické písničky a pohádky. Když si má vybrat, jakou pohádku pustíme, vždycky upřednostní cizojazyčné. Díky tomu občas nahradí nějaké české slovo ruským nebo anglickým. Např. koblížek u ní nikdy není koblížek, ale "kalabok". Občas ji zaslechnu jak si anglicky zpívá: here I am, here I am, how do you do?..." apod. Co se týče barev - zná je, ale občas si nějakou poplete - každopádně s nimi velmi ráda pracuje - pořád chce něco vyrábět, malovat nebo kreslit. Myslím, že je šikovná i v jiných oblastech - např. je poměrně pohybově zdatná. Také její sociální chování je na velmi vysoké úrovni. Rovněž projevování emocí, empatie. Má velký smysl pro humor - neustále si z nás dělá legraci a ráda nás zkouší, jestli i my rodiče máme takové znalosti jako ona.
Zajímal by mě váš názor - zda dcera může být nadaným dítětem? Všichni v okolí, říkají, jak je nadaná a šikovná, i já vím, že je skutečně šikovná, ale přeci jenom my jako rodina budeme vždy hodnotit spíše nekriticky...na druhou stranu mi přijde, že se s některými zdejšími příspěvky maminek nemůžeme rovnat - např. dcera opravdu nezná abecedu ani čísla apod. Jak by to tedy podle vás mohlo být?
Děkuji za odpověď. P. S.


Odpověď:

Dobrý den,

z toho, co popisujete je vidět, že je Vaše dcera skutečně velmi vnímavá a šikovná. V tomto věku se může jednat o akcelerovaný vývoj dítěte, zvlášť pokud dítě vyrůstá v podnětném prostředí a je mu nabízena různorodá činnost. Stejně tak se může jednat o nadání, je pravda, že většinou nadané děti se zároveň začínají velmi brzy zajímat o čísla a písmena, nicméně to může teprve přijít, dcera je skutečně ještě malá. Myslím, že je dobré ji nadále podporovat ve všech činnostech, o které projeví zájem, ideální v tomto věku je dítěti nabízet činnosti různorodé. Diagnostikovat případné nadání bych doporučila později, společnost Mensa testuje děti od dovršených pěti let. 

S pozdravem

Lucie Měchurová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 287 (4.11.2019)
Dobrý den, mám 13měsíčního syna a chtěla bych se zeptat, zda je možné už v tomto věku pozorovat nadání a jak se může projevovat. Snažila jsem se najít, co se považuje za běžné v daném věku, ale třeba pro slovní zásobu se názory lišily. Někdy bylo psáno 2–3 slova, jinde zase 5–20 slov. Syn zvládá asi k 15 více či méně srozumitelným slovům. Ne vždy to jsou celá slova, někdy se jedná pouze o dvě písmena, ale je jasné, co tím myslí. Zaručeně ví, kde mám korále, přesto, že je momentálně nenosím. Při hře se dost často hodně soustředí. Třeba když skládá kelímky, přelívá vodu, nebo vkládá tvary. Tvary jsou obtížnější, ale většinou mu to jde. Asi nikdy sem si nevšimla, ze by se přestal zajímat o schovanou hračku, tedy pokud ji chce, tak ji taky hledá a uz minimálně měsíc taky sám schovává a následně opět hledá. Moc rád si prohlíží knížky, hlavně leporelo se zvířaty, u kterého si pořád brblá. Taky si moc rád hraje s o hodně staršími dětmi (ale možná to je tím, že mu neberou všechno z ruky). Děkuji za odpověď, M. J.

Odpověď:

Dobrý den,

pokud se dítě v tomto věku projevuje jinak než vrstevníci, není možné zcela určit, zda se jedná o akceleraci vývoje či nadání. Každé dítě je jiné a projevy opravdu mohou být různé včetně toho, kolik slov umí či jak dlouho se dokáže soustředit. Některé projevy nadání se mohou objevit i v tomto věku, ale skutečně se může jednat pouze o akcelerovaný vývoj oproti vrstevníkům. Doporučuji Vašeho syna podporovat ve všem, co ho zaujme, poskytnout mu podnětné prostředí a vybírat hry vhodné k rozvoji všech oblastí. Zároveň je nutné dbát na to, aby dítě nebylo přetíženo. Zda se skutečně jedná o nadání ukáže teprve čas a případné pozdější odborné vyšetření či testování.

S pozdravem

Lucie Měchurová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 246 (22.2.2019)
Dobrý den, měla bych dotaz. Synovi je 24 měsíců a zná celou abecedu velkých písmen absolutně bez chyby. Bezchybně zná čísla 0–9, ale někdy pozná i 10, 20, 50. Věci přirovnává ke tvarům, spolehlivě pozná čtverec, obdélník, trojúhelník, ovál, kruh.
Od 18 měsíců poznal bezchybně barvy – nejen základní, ale i ostatní, jako je např. stříbrná, oranžová, růžová, fialová atd.
Dnes zná všechny druhy aut, nejen Škoda či Ford, ale i takové, co u nás nejezdí nebo jen velmi málo (například dodávku Iveco atd). Už ho ani nekontroluji, protože se nesplete. U některých značek aut rozpozná modely - Favorit, Fabia, Octavia, Twingo, Megan, Focus atd... nemá cenu to zde vše jmenovat – zde udělá občas chybu. I tak se mi to zdá neuvěřitelné. Zajímal by mě prosím Váš názor, zda je to běžnější jev, či ne.
Jiné věci než auta a písmena ho moc nezajímají. Například básničku nezná žádnou.
Děkuji za jakýkoliv komentář, V. S.


Odpověď:

Dobrý den,

z toho, co popisujete je velmi pravděpodobné, že Váš syn je nadané dítě. Určitě tyto věci nejsou běžnou normou, naopak se podobné projevy velmi často objevují u dětí, které jsou v pozdějším věku identifikované jako mimořádně nadané. Děti v takto raném věku se ale na nadání netestují, první testování provádějí někteří psychologové ve věku od 3 let. Určitě je dobré dítě v jeho zájmu podporovat, nicméně v tomto věku je také dobré dbát na jeho všeobecný rozvoj, podporovat i ty oblasti, které by si třeba sám nevybral, nabízet mu různé činnosti. Ze zkušenosti s nadanými dětmi je velmi pravděpodobné, že většina činností, které budete chtít dělat, opět sklouzne k číslům, písmenům atd., ale i tak je důležité jiné činnosti nabízet. Pro rozvoj takto malého dítěte bych Vám doporučila metodu NTC Learning, také se můžete zúčastnit v budoucnu některého z našich setkání členů a příznivců Dětské Mensy. Tento program doporučujeme pro rodiny s dětmi od čtyř let, ale občas s námi jezdí i rodiny s mladšími dětmi, alespoň pro získání dalších informací.

Lucie Měchurová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 221 (29.10.2018)
Dobrý den, dcera má 23 měsíců. Slýchám kolem sebe, že je šikovná a že nemám zanedbat její rozvoj. Ale co víc pro ni mohu udělat? Je vůbec nadanější, jak mi okolí tvrdí? I když jsem matka a je pro mě dcera nejkrásnější, nejlepší atd., snažím se mít nadhled a nepřechválit ji. Od roka je bez plen od roku a půl i na noc. V půl roce dělala paci paci a jiné dětské hry tohoto typu. V roce spojovala slova, teď ve 23 měsících se snaží počítat, ptá se na písmena, říká básničku jednu celou a u ostatních část. U knížky vydrží dlouho. V televizi už asi v 19 měsících poznala emoce a byla a je empatická. S některými postavami z pohádek i pláče. Teď ve 23 měsících dokáže velmi dobře vysvětlit co se děje, popsat situaci co se ji nelíbí či nelíbilo, co dělala pred pár dny a podobně. Jak více ji podpořit, aby se rozvíjela a nenudila? Děkuji, J. S.

Odpověď:

Dobrý den, dovednosti, které popisujete nejsou v takovém rozsahu pro uvedený věk obvyklé, nelze tak vyloučit, že se skutečně jedná o vysokou disponovanost. V tuto chvíli však nelze říci, zda je způsobena akcelerací schopností oproti vrstevníkům nebo mimořádným nadáním v kognitivní oblasti. Obojí je však třeba podporovat, nejlépe podnětným prostředím, výběrem vhodných her a rozvojem zájmů. Pokud budete zvažovat docházku do MŠ, doporučuji podívat se, zda ve Vašem okolí není školka spolupracují s Mensou nebo pracující s programem NTC Learning. Na našich stránkách najdete i  příklady vhodných her pro nejmenší, podporující myšlení a kreativitu. Z dětských stavebnic tomu odpovídá nejlépe sada dřevěných kostek „Kappla”. Nebojte se písmen ani číslic, dítě je vnímá jako symbol, stejně jako jakýkoliv jiný obrázek. Postupně se je učí pojmenovat a následně využít pro svoji „hru”. Dcerka si sama zvolí tempo, ve kterém chce získávat nové informace, nebojte se přetížení. Pokud budete odpovídat na její otázky, budete uspokojovat její rozumovou potřebu. Pozor na informace, které dítě nepožaduje, ale my je tak nějak sami podsouváme (v domění, že obohacujeme), ty už mohou být skutečně navíc (a  chuť příště se zeptat se tak může snižovat).

Více námětů můžete získat např. na setkání rodin s nadanými dětmi, kde si rodiče vzájemně sdílí své zkušenosti.  Můžete si zde vyzkoušet i různé hry, bude se vám pak jistě lépe vybírat, kterou si domů pořídit. Další informace získáte i v doporučené literatuře pro rodiče.

Magdalena Čavojská Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 216 (27.9.2018)
Dobrý den,
prosím Vás o zprávu, jakým způsobem lze pracovat s nadanými dětmi, jimž ještě nebylo 5 let. Mám vnučku 2,5 roku, umí celou abecedu, sčítá, skládá puzzle o 70 dílcích apod. Existují nějaké aktivity, kluby či kroužky věnující se rozvoji takto malých dětí? Děkuji, L.S.


Odpověď:

Dobrý den,

bohužel aktivit zaměřených na takto malé nadané děti mnoho není. V tomto věku je to o motivujícím a inspirativním prostředí doma, případně lze nalézt vhodnou školku (z důvodu věku spíš soukromou), kde se rozvojem nadaných dětí zabývají. Mensa ČR pořádá pro tento věk kurzy NTC Learning metody určené pro pedagogy předškolních zařízení v rámci kterých nabízíme i přednášky pro veřejnost, kde se rodiče (i prarodiče) mohou dozvědět, jak správně rozvíjet své dítě v domácím prostředí. Určitě bych Vám doporučila nějaké jednodušší deskové hry (pokud je vnučka takto šikovná, je možné brát v potaz i hry určené dětem ve věku cca 5–6 let), také jsou dobré různé pracovní listy, které se dají i doma vytvářet podle aktuálního zájmu dítěte. Soustředila bych se i na její všestranný rozvoj, nadané děti mívají problémy s motorikou, grafomotorikou, kterou je potřeba také rozvíjet.

S pozdravem

Lucie Měchurová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 48 (1.2.2016)
Dobrý den,
syn (2 roky, 2 měsíce) miluje knihy, číst po nás začal vyžadovat již před 1. rokem. Vydrží poslouchat snad hodiny. Čtení si vždy vynucoval. Zajímají ho kdejaké knihy, vč. knih o fotografování.
Brzo se začal zajímat o písmenka. Nyní umí většinu velkých písmen abecedy (občas dělá chyby a nerozeznává písmena s háčky). Při procházce venku se občas zaměří na nějaký nadpis a říká písmena, která zná. Také občas luští písmena, která má některý člen rodiny na tričku. Číst neumí.
Už před 2. rokem jsem zjistila, že zná nazpaměť asi 100 krátkých dětských básniček, které buď sám odříká, nebo já řeknu jednu sloku a on tu další atd. Básničky si říká prakticky pořád. Vykládá si je i při hraní, ať už jejich úryvky nebo celé krátké texty. V současnosti tipuji, že takto zná na 200–300 různých básniček, které umí doplňovat.
Pamatuje si také texty neveršované. Např. jsem mu čítávala dětskou knihu o 130 stranách a jednou jsem vynechala slova napříč celou knihou, on je z 90 % správně doplnil (přitom je nešlo vždy jen vyvodit z obsahu, musel si je skutečně pamatovat).
Pokud se soustředí a zaujme ho naše povídání, video nebo obrázky, dokáže si pěkně zapamatovat, co kde viděl. Takto se např. jen z vyprávění a ukázky fotografií z dovolené zapamatoval, že Eiffelova věž je v Paříži a Paříž je hlavní město Francie. Nebo že pyramidy jsou v Egyptě.
Také byla doba, kdy ho zajímaly geometrické tvary, které se naučil. Při návštěvě obřího herního centra poté místo aby se věnoval prolízadlům, pátral po koberci a oděvu animátorky a ukazoval ovály a kruhy (atrakce ho absolutně nezajímaly).
Někdy přirovnává věci k jiným. Např. nás přitáhl k výloze s čepicemi, ukázal na barevnou bambulku čepice a povídá „vypadá jako pestík kytičky“. Nebo ukazuje na zakončení držadel houpacího koníka (v herním centru) a říká „vypadá jako větrák“ (trefné přirovnání). Nebo si při jídle roztrhá chleba na kousky a říká „připomíná koníka“, „vypadá jako auto“.
Umí (s chybami) vyjmenovat čísla do 20 a někdy má tendence počítat věci na obrázcích (např. kolik šroubků je rozházených na obrázku) - to se mu ale nedaří.
ALE:
Chová se velmi dětsky. Netvoří dlouhé věty a často je mu špatně rozumět. Častokrát mluví jen jednoslovně. Např. „nebaví“ a jde pryč. Před 2 měsíci uměl pozornost udržet lépe než dnes. Absolutně nezvládá sebeobsluhu. Někdy si plete naprosto základní věci, jako např. špička a pata na noze. Od 1,5 roku je v období vzdoru.
Nezajímají ho žádné „sofistikované“ hry, vystačí si víčky od lahví, které si skládá do sebe. Pak např. řekne, že mu to „připomíná raketu“ nebo Eiffelovku. Např. na plastelínu si nechce ani sáhnout.
Poslední asi 1 měsíc je velmi roztěkaný, špatně se soustředí, nic moc ho nebaví. Přijde mi, že ztrácí zájem o nové věci, neptá se „proč“ atd. Perfekcionistické chování u něj také nepozoruji, stačí mu, když věci zná aspoň „nějak“, nemá snahu umět je „perfektně“.
Je možné, že je syn nadaný?
Děkuji, L.V.


Odpověď:

Dobrý den, Vámi popisované projevy syna skutečně naznačují na aktuálně akcelerovaný rozvoj rozumových dovedností. Znamená to, že aktuální projevy se mohou odlišovat od projevů vrstevníků. Rozdíl ve vývoji (něco je nadprůměrné a něco ještě nedokáže) bývá pro nadané děti příznačný. Pouze specializované vyšetření - a hlavně čas - ukáže, zda se jedná o dočasný náskok (akceleraci) nebo mimořádné nadání. V daném věku je však důležité nejen vhodné podněty nabízet, ale i „chránit“ ještě nezralý nervový systém před přetížením.

I když existují testy nadání pro takto malé děti, není u nás tolik psychologů, kteří by s danou věkovou kategorií dětí pracovali. Z tohoto důvodu Vám doporučuji využít možnosti aktivit Mensy pořádaných pro rodiče s dětmi, kde se potkáte jak s odborníky, tak i s rodiči, kteří společně sdílejí zkušenosti s výchovou nadaných dětí. Pozorování chování a hry dítěte ve skupině podobných dětí, např. v rámci setkání členů a příznivců Dětské Mensy, je pro daný věk nejlepší. Další tipy pro správný rozvoj syna můžete získat na semináři pro rodiče k metodě Mensa NTC Learning.

Magdalena Čavojská Nahoru na začátek stránky