Zeptejte se nás

Chtěli byste se nás na něco zeptat a nevíte, na koho přesně se obrátit? Pošlete nám svůj dotaz prostřednictvím níže uvedeného formuláře. Na Vaše dotazy odpovídají členové Mensy ČR (seřazeno abecedně podle příjmení):

Magdalena Čavojská Petr Čavojský Dana Havlová Hana Kalusová Petr Mazal Lucie Měchurová Zuzana Poláková Lenka Šnajdrová
Magdalena
Čavojská
Petr
Čavojský
Dana
Havlová
Hana
Kalusová
Petr
Mazal
Lucie
Měchurová
Zuzana
Poláková
Lenka
Šnajdrová

 

Štítek: ADHD

Hledat:
Dotaz č. 258 (4.5.2019)
Dobrý den,
syn má diagnostikované výjimečné nadání a lehčí formu ADHD. Dostal se na osmileté gymnázium, nevím, zda je toto pro něho vhodná škola. Je to škola kladoucí důraz na encyklopedické vzdělání, bojím se, že pokud některým pedagogům řekne „ne“ svým typickým způsobem, aby ho nevyloučili z kolektivu, jak se mu stalo třeba na prvním stupni ve 2. a 3. třídě.


Odpověď:

Dobrý den, pokud je syn již přijat, předpokládám, že jste náročnost školy řešili ještě před zkouškami. Lehčí forma ADHD by neměla výuce vadit, nicméně určitě se setkáte s různými „pohledy na věc”. Pokud navštěvujete PPP (projevy byly jistě i na ZŠ), doporučuji projednat nastavení Doporučení pro Gymnázium ještě před nástupem do školy, aby se eliminovaly problémy tzv. zkušebního režimu a učitelé věděli už od počátku, jak s chlapcem pracovat, co a do jaké míry tolerovat, event. jak předejít nežádoucímu napětí na obou stranách :)

Magdalena Čavojská Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 235 (3.1.2019)
Dobrý den,
syn (9 let, 4. třída) byl v rámci MŠ paní učitelkou kolem čtvrtého roku věku identifikován jako výrazně nadprůměrný, po dohodě dělal aktivity s předškoláky, mnohdy lépe, než oni. I doma byl velmi zvídavý, sám se učil písmena, počítat, od pěti let hraje na housle, je dobrý na sport... V první třídě nastal zlom, nudil se, bojoval s tím, že plno věcí zná a s nepochopením paní učitelky. Od té doby postupně rezignoval, nemá zájem téměř o nic, školu bere jako nutné zlo, přesto má dost dobré známky, bojujeme se sklony k závislosti na počítačových hrách. Jediné, co ho ještě baví, je stavět ze stavebnic a dělat různé pokusy, u obojího si hledá vlastní cesty a postupy. Vzhledem k výkyvům ve škoních výkonech, různým úzkostem a agresivnímu chování jsme vyhledali psychologa a nakonec dětského psychiatra s výslednou diagnózou ADHD. Je medikován. V PPP nyní celkově v nadprůměru až vyšším nadprůměru, akorát rychlost se z maxima stáhla na průměr ;)
Obávám se, že zbytečně ztrácí čas a mrhá potenciálem. Jediná „lepší“ škola v okolí je víceleté gymnázium, což nevím, jestli by pro něj bylo vhodné. V okolí nemáme žádné školy spolupracující s Mensou. Mohli byste mi poradit, jak ho motivovat? Existuje něco jako motivační kurz, nebo nějaký mentor i na dálku (velice mu vyhovuje přístup jeden na jednoho)... V PPP nám řekli, že ho musíme zapřáhnout sami, že na školu nemůžeme spoléhat. Ale přece jen, když ho jako rodiče a prarodiče nutíme, aby nám něco četl apod., tak to nemá kýžený efekt. Ještě mě napadlo, jestli by ho třeba nenakopl váš tábor, ale IQ jsme mu neměřili, aby si nakonec nepřipadal ještě méněcennější, pokud by dětem nestačil. Moc děkuji za rady. K.S.


Odpověď:

Dobrý den,

bohužel to, co popisujete, je běžným jevem u nadaných dětí, pokud se jim ve škole nedostane odpovídající péče a pochopení. V tomto případě opravdu velmi záleží na škole a konkrétní paní učitelce. Řešením pro tyto děti bývá osmileté gymnázium, kam bych Vám doporučovala se zajít alespoň se synem podívat, zjistit, jak to tam funguje a zda by mu to tam vyhovovalo. Opět se ale bohužel nedá říct, že každé osmileté gymnázium vyhovuje každému nadanému dítěti, zde opět záleží na přístupu školy, pedagogů, ale i zájmu dítěte. Pokud škola dítě neuspokojuje, zkuste ho co nejvíc zapojit do nějakého zájmového kroužku, který by se věnoval tomu, co ho momentálně opravdu baví a kde by se mohl realizovat a případně najít i podobně laděné děti. Bohužel nepíšete odkud jste, tak Vám nedokáži poradit nic konkrétního.

Co se týká akcí, které pořádáme my, tak bych Vám doporučila přijet na některé z našich Setkání členů a příznivců Dětské Mensy, kde je možnost se potkat se s podobnými dětmi, rodiče mají možnost sdílet své zkušenosti mezi sebou, ale i s odborníky na péči o nadané děti. Pro účast na našich táborech není podmínkou členství v Mense ani absolvovaný test, důležité je, aby dítě zaujal program a dokázalo si v něm najít to své. Pokud máte zájem, podívejte se na termíny, které jsme již vypsali a můžete zkusit syna přihlásit, myslím, že by mohlo být pro něho přínosem být mezi podobnými dětmi, navíc část programu si děti volí podle svého zájmu, což myslím, by ho mohlo také zaujmout.

Lucie Měchurová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 229 (3.12.2018)
Dobrý den,
Mám dotaz ohledně 11,5letého syna s ADHD pod medikací a PAS. Dá se u těchto dětí změřit IQ? Učitelé i psycholog s psychiatrem mi radí, ať mu tyto testy udělám, jelikož mu to ohromně „pálí“, jak se říká. Děkuji, A. B.


Odpověď:

Dobrý den,

určitě je možné nechat otestovat i dítě s ADHD a PAS a skutečně není výjimečné, že tyto děti dosahují vysokého skóre. Testování, které provádí společnost Mensa trvá u této věkové kategorie cca 40 minut s tím, že vypracování samotného testu je 2×15 minut. Pokud se Váš syn dokáže takto dlouho dobu soustředit a pracovat i ve větším počtu osob, můžete ho přihlásit na některý termín veřejného testování. Je samozřejmě i možnost domluvit termín individuálního testování, tam se prosím obraťte na testujícího, kterého máte nejblíže v okolí svého bydliště.

S pozdravem

Lucie Měchurová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 193 (11.2.2018)
Dobrý den, mám dceru ve čtvrté třídě a již dva roky chce na osmileté gymnázium, proto zvažuji od šesté třídy přestup. Bohužel má diagnostikovaný AS+ADHD a nevím, zda taková škola je pro ni vhodná a zda by zvládla přijímačky. Je možné si zkusit i přijímačky nanečisto, aby věděla, co to obnáší a co potřeba zlepšit, či jestli to zvládne? S učením problém nemá, pokud se k ní přistupuje adekvátně. Na vysvědčení má dvojky, dle jejího stavu se to střídá v rozmezí 4–6 dvojek. Děkuji za Vaši odpověď. L. L.

Odpověď:

Dobrý den,
co se týká přijímaček nanečisto, doporučila bych Vám informovat se v konkrétní škole nebo v organizaci, která tyto testy pořádá. Ohledně rozhodování, zda je pro Vaši dceru osmileté gymnázium vhodné či nikoli, bych Vám velmi doporučila pořad ČT z roku 2007, který najdete na http://www.ceskatelevize.cz/porady/1128654162-rodina-a-ja/207562230640020-rodina-skola-a-ja/. Velmi přínosná je podle mě také elektronická publikace dr. Jany Martincové, kterou si můžete objednat na https://www.prochytrehlavicky.cz/jit-ci-nejit-na-osmilete-gymnazium.html.

Lenka Šnajdrová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 181 (6.12.2017)
Dobrý den,
můj syn absolvoval školní IQ test s výsledkem 93 percentil, je mu 11 let. Měla bych na Vás dotaz, je možné přihlásit ho do Dětské Mensy? Má poruchu pozornosti ADD a Aspergerův syndrom. Vzhledem ke svému „hendikepu“ má problém navazovat přátelství se svými vrstevníky. Od malička se projevuje jako velmi zvídavé a chytré dítě. Proto bych chtěla, aby se seznámil s dětmi, které jsou na tom podobně. Bohužel nevím kam se obrátit. Proto po výsledcích testu, žádám o radu. Děkuji za odpověď, přeji hezký den. L. S.


Odpověď:

Dobrý den,
gratuluji Vám k výbornému výsledku Vašeho syna. Bohužel pro vstup do Dětské Mensy je podmínkou dosáhnout v testu IQ percentil 99 nebo 100. Nicméně všechny akce pořádané společností Mensa jsou otevřené veřejnosti, členství není pro účast rozhodně podmínkou.
Určitě tedy není problém se na nějakou akci přihlásit a vyzkoušet. Dvakrát ročně pořádáme víkendové Setkání členů a příznivců Dětské Mensy, v létě pořádáme pro děti příměstské a pobytové tábory. Případně můžete zkusit kontaktovat vedoucího některého klubu nadaných dětí, který působí poblíž Vašeho místa bydliště – je-li nejbližší klub v dojezdové vzdálenosti, která by Vám vyhovovala.

Lucie Měchurová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 41 (27.12.2015)
Dobrý den, pokusím se vše zkrátit, ale nejsem si jistá zdali to půjde:) Chtěla bych se zeptat, zdali se setkáváte s tím, že nadané děti s IVP vystudují během jednoho školního roku dvě třídy. Jelikož jsme z vesnice a ani v okolních městech není vhodná škola, rozhodli jsme se pro malotřídku, kde je spojena první a druhá třída a v PPP mi toto bylo řečeno jako vhodné řešení. Druhý dotaz: zdali se setkáváte s nadanými dětmi co jsou zároveň ADHD a berou případně léky. A má hlavní prosba je, zdali nevíte kam se obrátit resp. zdali neznáte nějakého opravdového odborníka, co bude schopen rozlišit, jestli je syn ADHD a nebo jen díky nadprumerne inteligenci prostě prijde na to, jak člověka co nejvíce zranit a podrazdit.(Ve vzteku nam rekne, že bude stavebni inzenyr aby nam mohl zbourat barak a drive i řekl, že si jde pro nuzky co musí byt hodne ostre, aby mohl brasku pichnout, aby ho to hodne bolelo...ale vekem se toto lepsi) ... Syn po špatném porodu sledován ve všech možných poradnách. Z neurologie propuštěn s tím, že EEG je v pořádku a tak chytré dítě tam dlouho neměli. Souvisle a zřetelně mluvil dříve než chodil a že je velmi chytrý a nadaný jsme tušili od začátku. Ale zároveň byl od mala velmi agresivní, výbušný, vzteklý, emočně labilní a v celkovém napětí a proto jsem pro jistotu vyhledala psychologickou poradnu kolem 3let věku. Paní doktorka začala uznávanými testy SON-R, ale se slovy, že se jedná o nadané dítě a pokud nepotřebuji vědět konkrétní číslo IQ budeme se spíše zabývat tou agresí. S paní doktorkou jsme nebyli spokojení a jelikož nebyl čas a zdálo se malé zlepšení, dále jsme to neřešili..Opět se to ale časem gradovalo a tak jsme vyhledali novou, Klinickou psycholožku které se syn zdál velmi bystrý a šikovný a onen test SON-R provedla znovu a výsledkem je, že ve všech testovaných oblastech je intelekt v pásmu nadprůměru až výrazného nadprůměru. Na její radu, že pokud se mi ta agrese nezdá, ať zkusím psychiatricku, jsme zkusili soukromou detskou kliniku, kde po 15 min v ordinaci, z cehos se synem paní doktorka mluvila všeho všudy asi 3minuty vyřkla verdikt středně těžké ADHD a nasadila medikaci Strattera (kterou ale nedáváme)....Následně nám byl před týdnem vydán papír do školky na tvorbu IVP. Syn by měl jít od září do školy (až na ADHD by byl vhodný i na předčasné zaškolení).... Takže budu vděčná za jakýkoliv nový podnět či radu kam se obrátit.

Odpověď:

Dobrý den, pokusím se na Váš dotaz odpovědět „po kouskách“. Současná legislativa neumožňuje absolvovat 2 ročníky ZŠ v jednom školním roce. Situace se řeší jako „postup do dalšího ročníku bez absolvování předchozího“ (vychází ze školského zákona). Žák složí rozdílovou zkouškou, na základě jejího výsledku a doporučení PPP pak může ročník tzv. „přeskočit“. Zařazení do malotřídky se jeví jako velmi vhodné – nadaným žákům velmi prospívá obohacování učiva, ke kterému při společné výuce dochází. Při vynechání ročníku a zařazení mezi starší žáky se mohou totiž objevit různá rizika. Přestože je takový žák ve výuce mezi staršími velmi úspěšný, okolo 3. třídy se mohou projevit drobné sociální problémy, např. s přijetím ve skupině již pubertálních spolužáků (rozdíl ve věku žáků ve třídě může činit až 3 roky). Pokud tak dítě neodejde na víceleté gymnázium, často se jeho odlišnost probírá i na 2. stupni, a to ne vždy v jeho prospěch. S přihlédnutím k ADHD nelze. bohužel, takové projevy vyloučit. Koneckonců, na přeskočení ročníku je vždycky čas, kdy už je dítě sociálně vyzrálé – přestup totiž nelze vzít zpět. Komplexní vyšetření, kterým jste prošli, Vám dalo odpověď na příčiny problému, ale možnosti výchovných přístupů získáte spíše od lidí, kteří mají podobné zkušenosti. A věřte, že rodičů s neklidným předškolákem je mnoho. K přenosu informací a sdílení zkušeností jsou určena setkávání rodin s nadanými dětmi, kde jsou nejcennější rozhovory s rodiči a pozorování dítěte ve skupině dalších nadaných dětí. Mnoho rodin zde získá na chování svého dítěte nový náhled. Doporučuji Vám proto podívat se na akce Dětské Mensy a zvážit, zda byste se nemohli podobné akce pro rodiny zúčastnit, např. připravovaného setkání v lednu 2016. Těším se na setkání na podobné akci.

Mgr. Magdalena Čavojská

Magdalena Čavojská Nahoru na začátek stránky