Zeptejte se nás

Chtěli byste se nás na něco zeptat a nevíte, na koho přesně se obrátit? Pošlete nám svůj dotaz prostřednictvím níže uvedeného formuláře. Na Vaše dotazy odpovídají členové Mensy ČR (seřazeno abecedně podle příjmení):

Magdalena Čavojská Petr Čavojský Dana Havlová Hana Kalusová Petr Mazal Lucie Měchurová Zuzana Poláková Lenka Šnajdrová
Magdalena
Čavojská
Petr
Čavojský
Dana
Havlová
Hana
Kalusová
Petr
Mazal
Lucie
Měchurová
Zuzana
Poláková
Lenka
Šnajdrová

Předem Vás však upozorňujeme, že všichni výše uvedení lidé se Mense ČR věnují jako dobrovolníci ve svém volném čase. Může tedy trvat poměrně dlouho, než se dočkáte odpovědi na svou otázku. Než nám svůj dotaz pošlete, prosím podívejte se do již zodpověděných dotazů, které jsme pro přehlednost roztřídili podle témat i podle věku dítěte. Možná právě tam na svou otázku najdete odpověď.

Již zodpovězené dotazy - kategorie:

 

Na Vaše dotazy odpovídají členové Mensy ČR, kteří mají praktické zkušenosti s problematikou nadaných dětí. Jejich odpovědi však nemohou nahradit názor odborníka z pedagogicko-psychologické poradny.

Zeptejte se nás

E-mail
Váš dotaz
 
(o finálním zveřejnění dotazu rozhoduje redakce portálu)
O zodpovězení vašeho dotazu budete informováni e-mailem.


Zodpovězené dotazy

Hledat:

Jít na stránku: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23


Dotaz č. 338 (24.4.2021)
Zdravím,
Mohl bych poprosit o pomoc?
Při porodu jsem byl přiškrcený Pup. šňůrou ,už od začátku jsem moc neviděl pozornost ani lásku od rodičů, ve školce jsem si hrál sám, šikanovalo mě pár dětí o několik let starších denně,pro jejich pobavení.. s jedním "kámošem" jsem rozbil pár hrobů (bylo nám 5/6?) Když jsem šel do první třídy kvůli tomu průseru si na mě zasedla učitelka která mě poznala a k dětem jsem se nezapojoval + se mi pošklebovali protože učitelka.. opakoval jsem kvůli pozdě odhalenému ADHD, tam to bylo lepší ale odstup od kolektivu jsem držel až do druhé třídy v prvním pololetí jsme se museli odstěhovat, hned jsem nastoupil do do nové školy do druhého pololetí, a znova jsem dostal tu samou učitelku jak na začátku, do kolektivu jsem se nezapojoval protože jsem jim nerozuměl jejich chování a všechno co dělali.. Párkrát na mě něco svedli ostatní děti a i přes vysvětlování mi nevěřili učitelé, takže si na mě opět zasedli učitelé, ke konci páté třídy jsem ztratil adhd, nosil jsem špatné známky domů za který mi rodiče vyhubovali, ikdyž jsem si to opakoval přes úsilí jak moc mě to nebavilo, tak jsem to nedokázal vyplnit.. už v páté třídě jsem pocitoval kolikrát smutek, od páté do osmé jsem měl už depresivní nálady,někdy mě vytáčeli spolužáci takže jsem se mohl projít do ředitelny, když mě jakkoliv někdo urazil tak jsem to měl hlavě i po půl hodině a najednou jsem se rozbrečel kvůli tomu od šesté třídy jsem začal kouřit, v pololetí sedmé jsem začal hulit.. Vždycky jsem si více rozuměl se staršíma a opravdu hodně lidí mi řeklo že jsem jiný, mám, sestru starší o dva roky a vzdyčky jsem viděl jak se jí oni věnovali jí.. Cítím i já že jsem jiný něco jako vyjímecný ale říkám si že to je nesmysl, až do doby kdy jsem nenašel nadání s adhd, vidím tam hodně podobnýho.. do páté třídy jsem měl dyslexii a dysgrafii.. PROSÍM POMOZTE MI JÁ UŽ TO NECHCI POCITOVAT!!!


Odpověď:

zodpovězeno emailem dne 24.4.2021

Lucie Měchurová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 336 (15.4.2021)
Dobrý den, prosím Vás, je možné ještě někde sehnat knihy pro nadané děti z oblasti matematiky? Téměř u všech je napsáno "vyprodáno"....nechystá se třeba u některé dotisk, nové vydání apod.? Děkuji. JK

Odpověď:

Dobrý den 

tipy na různou literaturu pro rodiče nadaných dětí jsme soustředili na stránku TIPY PRO VÁS. K dispozici ma mensashop.cz jsou knížky vydané Mensou: "NTC Systém učení" 1.část, předškolní věk „IQ dítěte – výzva pro rodiče”, NTC Systém učení" 2.část, věk 4-8 let „Jak úspěšně rozvíjet IQ dítěte hrou” či Enigmatické hádanky.

S pozdravem

Zuzana Poláková

Zuzana Poláková Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 334 (27.3.2021)
Dobrý den, ráda bych se zeptala na syna, 25 měsíců. Od 18 měsíců mluví ve větách, od 24 měsíců už používá i souvětí, umí vyprávět co dělal krátkými jednoduchými větami, pozná minulost, přítomnost a budoucí čas a umí ho používat, pouze o osbe mluví ve špatné osobe. Velmi se zajímá o knihy a básničky, umí nazpaměť snad všechny co máme doma (asi 8 knih s básničkami a několik s pohadkami) i celé dlouhé pohádky. Umí všechny barvy a zajímá se i o čísla, umí počítat do 12 a začíná čísla i poznávat. Rád maluje, umí poznat tvary jako kruh, čtverec, trojúhelník. Rád se směje a je hodně živý a vyžaduje pozornost. Nevím, zda je to v tomto věku normální, nebo se u něj projevuje nějaký druh nadání? Moc děkuji za odpived

Odpověď:

Dobrý den,

v takto raném věku není úplně možné jednoznačně určit, zda se jedná o dítě nadané nebo pouze o akcelerovaný vývoj, kdy je dítě například i díky podnětnému prostředí v některých oblastech oproti vrstevníkům napřed. Nicméně některé oblasti, které zmiňujete (například zájem o čísla, dobrá paměť) bývají typické pro děti, u kterých se v pozdějším věku nadání diagnostikuje. V každém případě je dobré syna podporovat ve všestrannosti, jeho zájmy nebrzdit, i když nebudou standardně odpovídat jeho věku a uvidíte, jak bude jeho vývoj a znalosti a dovednosti postupovat. Některé poradny diagnostikují nadání již od tří let věku, my používáme testy pro děti od pěti let. 

S pozdravem

Lucie Měchurová

Lucie Měchurová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 332 (25.3.2021)
Pěkný den, chtěla jsem se informovat, zda jsou nějaké materiály online, pracovní listy pro rozvoj nadaných dětí na druhém stupni. Například jako NADÁNÍ JE TŘEBA ROZVÍJET na prvním stupni. Pokud ano mohla bych požádat o odkazy, nebo dobrý typ na učebnice. Děkuji mnohokrát Mgr. Zuzana Hynčicová

Odpověď:

Dobrý den

veškeré materiály tipy pro rodiče či pedagogy uvádíme na stránce TIPY PRO VÁS. Dále informace o pracovních listech pro nadané žáky uvádíme na stránce Kde sehnat pracovní listy pro nadané žáky?. K dispozici ma mensashop.cz jsou knížky vydané Mensou: "NTC Systém učení" 1.část, předškolní věk „IQ dítěte – výzva pro rodiče”, NTC Systém učení" 2.část, věk 4-8 let „Jak úspěšně rozvíjet IQ dítěte hrou” či Enigmatické hádanky.

S pozdravem

Zuzana Poláková

 

Zuzana Poláková Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 331 (16.3.2021)
Dobrý den,
mám dotaz:
máme dceru které bylo v lednu 6 let. chodí do MŠ. jelikož jsme z Nepomuku, nemáme moc na výběr pro výběr studia naší dcery.
V této době umí číst asi jako děti ve třetí třídě, počítat asi jako ve druhé třídě, kreslení na úrovni 10tiletého dítěte.
nemůžeme se dopátrat jakým postupem rozvíjet její schopnosti. můžete prosím poslat nějaký odkaz , jak toto řešit?
děkuji za odpověď.
s pozdravem Vokounovi


Odpověď:

Dobrý den,
pokud máte zájem o testování IQ dítěte, pak bohužel na základě aktuálních vládních omezení zatím testovat nemůžeme. Jediná možnost je individuální testování po dohodě s testujícím.  Po rozvolnění budou na webu mensa.cz k dispozici termíny testování a elektronická přihláška na testy. Bez ohledu na to, zda se Vaše dítě stane či nestane členkou Dětské Mensy, můžete se kdykoli zaregistrovat jako rodič, čímž si zajistíte odběr nepravidelně rozesílaného newsletteru. Všemožné tipy pro rodiče nadaných dětí se snažíme shromažďovat na stránce Tipy pro Vás. Z členství v Mense pak samozřejmě plynou nějaké benefity, které jsou stručně zmíněny na stránce Výhody pro členy, o Dětské Mense se dočtete základní informace na stránce Dětská Mensa.
Nedá se vše jistě popsat v několika řádcích. Prozkoumejte naše webové stránky, případně se přihlašte na testování, obojí Vám napoví více.  Každopádně dceři nabízejte bez obav činnosti, které jí nejvíce zajímají.

S pozdravem

Zuzana Poláková

Zuzana Poláková Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 330 (10.3.2021)
Dobrý den,
jaké zaujímáte stanovisko k názorovým tendencím, že výsledky IQ testů jsou do velké míry podmíněny kulturou, vlivem prostředí, ve kterém je dítě vychováno nebo také kvalitou vzdělání, které se mu dostalo?


Odpověď:

Dobrý den

Mensa používá IQ testy zaměřené především na zjišťování schopnosti přesného logického uvažování, která významně souvisí s ostatními intelektovými schopnostmi. Je tedy velmi pravděpodobné, že se celková úroveň intelektu přibližně shoduje s výsledkem použitého  testu. Mensa používá tento IQ test v řadě zemí. Jedná se o test neverbální, který používá logicky uspořádaných obrazů a symbolů, na jejichž základě jsou předkládány možnosti řešení jednotlivých úloh. Primárně tedy testujeme vrozené analyticko-logické schopnosti, měříme fluidní intelekt, který je převážně vrozený. Pokud máte zájem o testování IQ dítěte, pak bohužel na základě aktuálních vládních omezení zatím testovat nemůžeme. Jediná možnost je individuální testování po dohodě s testujícím.  Po rozvolnění budou na webu mensa.cz k dispozici termíny testování a elektronická přihláška na testy.

S pozdravem

Zuzana Poláková

Zuzana Poláková Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 329 (16.2.2021)
Dobry den!
Můj šestiletý syn (narozen v říjnu 2014) je hyperaktivní, ale není ADHD. Chtěl jsem se zeptat, zda byste mu neudělali IQ test před nástupem do školy. Děkuji.


Odpověď:

Dobrý den,

Vašeno syna samozřejmě otestovat můžeme, testujeme děti od pěti let věku. Doporučila bych Vám pro něj spíše individuální testování, v tomto věku a při jeho hyperaktivitě je to lepší varianta. Vzhledem ke stávajícím vládním opatřením bohužel ani jiná momentálně není. Je ale potřeba se domluvit s testujícím ve vašem regionu, zda takovou možnost aktuálně vůbec má. 

S pozdravem

Lucie Měchurová

Lucie Měchurová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 328 (15.1.2021)
Dobrý den, vybírám synovi školku a ráda bych vybrala takovou, se kterou spolupracuje Mensa. Syn ve věku 27 měsíců rozpozná téměř 100 vlajek států světa a vyjmenuje jejich hlavní města. Rada bych syna vzdělávala tak, abych ho rozvíjela. Nevíte, kde by mi někdo poradil, jak s těmito dětmi pracovat? Abecedu a počítání do 20 zvládá. Stejně staré deti nevyhledává, raději má věkově starší. Děkuji, V. B.

Odpověď:

Dobrý den,

všechny školky, které jsou na našich stránkách uvedeny, mají proškolené učitelky v rámci kurzů NTC Learning, ve všech těchto školkách mají povědomí o tom, že nadané děti existují a jakým způsobem je dobré je vzdělávat. Samozřejmě nejsme schopni zaručit, že každá paní učitelka z každé školky se nadanému dítěti bude umět věnovat. Doporučuji tedy najít nějakou školku, kterou máte v okolí a přímo se domluvit, jakou podporu Vašemu nadanému dítěti mohou dát, zda jsou schopni jeho potřeby zohlednit. Co se týče aktivit, v tomto věku doporučuji dítě rozvíjet všestranně, samozřejmě ho nebrzdit v aktivitách, o které samo projeví zájem, ale nabízet mu i ostatní oblasti – sport, výtvarné činnosti atd. Pro rozvoj nadání jsou vhodné různé deskové a karetní hry, logické úlohy, podívejte se na naše stránky, kde určitě nějaké vhodné tipy najdete. Nadané děti si většinou s věkovými vrstevníky příliš nerozumí a vyhledávají starší kamarády, u větších dětí toto řeší například zájmové kroužky, které navštěvují děti různého věku se stejným zájmem. U takto malého dítěte záleží na vás s jakými dětmi se bude potkávat, případně na výběru školky, kdy je dobré, aby bylo dítě ve věkově smíšené třídě. 

S pozdravem

Lucie Měchurová

Lucie Měchurová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 327 (14.1.2021)
Dobrý den, v psychologii jsme se učili, že když máme talent a nerozvíjíme ho, postupně zaniká. Chtěla jsem se zeptat, jestli tohle platí i u inteligence. Když jsem byla malá, byla jsem opravdu hodně chytrá, jednou mi paní psycholožka dělala iq test a vyšel okolo 150, každopádně pocházím z rodiny, kde nikdo nemá ani maturitu a na vzdělání se moc nehledí, takže mě nikdo nerozvíjel. Učitelé ve škole mi sice pořídili nějaké speciální učebnice, ale doma se o to nikdo nezajímal. Dneska je mi 16 a tak nějak pociťuji, že už ty schopnosti, které jsem měla, nemám. Jde mi všechno hůř, hlavě memorování a vlastně celkově logické myšlení, a postupně se to asi zhoršuje.
Šlo by to zase nějak vrátit? Existují nějaká cvičení? Prostě bych chtěla, abych byla zase tak chytrá, jak jsem bývala. Snažím se sama nějak rozvíjet, ale moc mi to nejde. Pomohla by třeba nějaká psycholožka? Poslední rok, dva z toho mám docela deprese.
Děkuji moc za odpověď.


Odpověď:

Dobrý den,

co se týče výše IQ, tak jeho hodnota by se měla celoživotně pohybovat v rámci daného pásma, výsledek by se tedy ani po letech neměl výrazně měnit. Myslím, že to, jak se cítíte momentálně může být ovlivněno různými faktory a je to spíše asi dotaz na psychologa, který mimo jiné má i nástroje na měření intelektu. Doporučuji, abyste se na něj zkusila obrátit, určitě se pokusí Vám pomoci.

Držím palce, s pozdravem

Lucie Měchurová

Lucie Měchurová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 326 (2.1.2021)
Dobrý den,
chtěla bych se zeptat, zda, kde a případně jak dlouho se uchovávají výsledky testů?
Před cca patnácti lety jsem inteligenční test absolvovala v rámci střední školy ve spolupraci s PPP, kde jsme měli následné konzultace. Výsledek mi sdělili 132. Bohužel víc informací nevím. Je možné si nějak zpětně prohlédnout výsledek?
Jak moc se může lišit hodnota změřená v šestnácti letech a patnáct let poté?
Předem moc děkuji za odpověď


Odpověď:

Dobrý den,

výsledky testů uchováváme v databázi, stačí napsat email na adresu: testovani@mensa.cz s Vašimi údaji a výsledek Vám můžeme dohledat. Samozřejmě pouze tehdy, pokud jste byla testovaná společností Mensa a ne přímo v Pedagogicko-psychologické poradně. Co se týče výše IQ, tak jeho hodnota by se měla celoživotně pohybovat v rámci daného pásma, výsledek by se tedy po patnácti letech neměl výrazně lišit. 

S pozdravem

Lucie Měchurová

Lucie Měchurová Nahoru na začátek stránky


Jít na stránku: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23