Zeptejte se nás

Chtěli byste se nás na něco zeptat a nevíte, na koho přesně se obrátit? Pošlete nám svůj dotaz prostřednictvím níže uvedeného formuláře. Na Vaše dotazy odpovídají členové Mensy ČR (seřazeno abecedně podle příjmení):

Magdalena Čavojská Petr Čavojský Dana Havlová Hana Kalusová Petr Mazal Lucie Měchurová Zuzana Poláková Lenka Šnajdrová
Magdalena
Čavojská
Petr
Čavojský
Dana
Havlová
Hana
Kalusová
Petr
Mazal
Lucie
Měchurová
Zuzana
Poláková
Lenka
Šnajdrová

Předem Vás však upozorňujeme, že všichni výše uvedení lidé se Mense ČR věnují jako dobrovolníci ve svém volném čase. Může tedy trvat poměrně dlouho, než se dočkáte odpovědi na svou otázku. Než nám svůj dotaz pošlete, prosím podívejte se do již zodpověděných dotazů, které jsme pro přehlednost roztřídili podle témat i podle věku dítěte. Možná právě tam na svou otázku najdete odpověď.

Již zodpovězené dotazy - kategorie:

 

Na Vaše dotazy odpovídají členové Mensy ČR, kteří mají praktické zkušenosti s problematikou nadaných dětí. Jejich odpovědi však nemohou nahradit názor odborníka z pedagogicko-psychologické poradny.

Zeptejte se nás

E-mail
Váš dotaz
 
(o finálním zveřejnění dotazu rozhoduje redakce portálu)
O zodpovězení vašeho dotazu budete informováni e-mailem.


Zodpovězené dotazy

Hledat:

Jít na stránku: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25


Dotaz č. 360 (14.12.2021)
Dobrý den,


zastupuji organizaci Místní akční plán vzdělávání II na území ORP Hradec Králové. Jednou ze součástí projektu je zprostředkování seminářů, vzdělávacích aktivit a workshopů pro pedagogy škol v našem území na témata, která vzejdou z aktuálních potřeb škol. V rámci pracovní skupiny pro Rovné příležitosti vzešel dotaz zdali by nebylo možné obdobnou aktivitu/seminář zabývající se tématem práce s nadanými dětmi poptat právě u Vás.

Viděla jsem sekci chystané akce, ale chtěla jsem se zeptat zdali je možné domluvit lektory individuálně na obdobné téma a uspořádat seminář v Hradci Králové.
Prosím také o informaci jaká je případná kapacita pořádaných seminářů a jejich cena.

Velice Vám děkuji za odpověď.

Přeji krásné a klidné dny.

Eva Kalenská
(za Místní akční plán vzdělávání II na území ORP Hradec Králové)


Odpověď:

Dobrý den,

Mensa ČR ve své nabídce aktuálně žádné semináře cílené na nadané děti nemá. Pořádáme pouze semináře NTC Learning, určené pro pedagogy předškolních zařízení. Nicméně ve spolupráci s námi vznikla řada seminářů na toto téma, které má v nabídce NPI. Zkuste tedy kontaktovat je.

S pozdravem

Lucie Měchurová

Lucie Měchurová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 359 (3.12.2021)
Dobrý den,
mám dotaz ohledně dcery - 2,5 roku. Od mala je velmi motoricky zdatná, chodit začala v 9 měsících, rychle se učí (např. bruslit). Začala i velmi brzy mluvit, v roce a půl byla schopna složit puzzle o 60 dílcích. Zhruba od dvou let drží tužku téměř správně, teď ve 2,5 letech se velmi rychle rozvíjí v psaní, co pár dní zahlásí, že se naučila napsat nové písmeno a už začíná psát i celá slova. V běžném životě se umí velmi dobře obsloužit (oblékání, chození na záchod, chystání jídla, vpodstatě v mnoha věcech předčí téměř 5letého bratra), je empatická a má velký zájem o komunikaci s jinými lidmi a hlavně dětmi. Jak tady píše většina rodičů, jsem si vědoma, že vlastní dítě každý rodič vidí jako šikovné, ale okolí je často z jejího chování dost udiveno, proto bych ráda zjistila, jestli je v tomto věku vhodné ji nějak rozvíjet i "navíc". Děkuji moc


Odpověď:

Dobrý den,

v tomto věku je důležitý především všestranný rozvoj. Z toho, co popisujete se skutečně může jednat o to, že dcerka bude všestranně nadaná, ale diagnostika takto malých dětí se víceméně nedělá. Doporučuji ji tedy nabízet podněty z různých oblastí a podporu ve všem, o co projeví větší zájem, ta je také velmi důležitá. Velmi vhodné pro rozvoj takto šikovného dítěte jsou různé deskové hry nebo hry typu „smartgames”, kterých je na trhu opravdu velké množství pro různé věkové kategorie. Určitě můžete cílit i na hry, které jsou určené třeba předškolním dětem a případně si pravidla upravovat tak, aby je dcera zvládla. Šikovné a nadané děti z mé zkušenosti zvládají většinou hry určené výrobcem pro děti i o pět let starší. 

S pozdravem

Lucie Měchurová

Lucie Měchurová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 358 (2.12.2021)
Dobrý den, kde lze získat některé publikace uvedené na vašem webu, nikde to v knihkupectví nemají.
Děkuji
DJ


Odpověď:

Dobrý den,
je bohužel možné, že některé publikace jsou již rozebrané. Pokud je vydavatelství nedotiskne, k dostání budou nanejvýš někde v bazarech nebo z druhé ruky. Děkujeme ale za Váš podnět. Seznam publikací znovu projdeme – a ty, které již nejsou k dostání, raději z našeho webu stáhneme.

Lenka Šnajdrová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 357 (15.11.2021)
Dobrý den,
kde mohu nechat v Liberci otestovat IQ mého 6-ti letého syna?

Děkuji


Odpověď:

zodpovězeno emailem

Lucie Měchurová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 356 (9.11.2021)
Dobrý den, omlouvám se, že píši Vám, ale jiný kontakt jsem nesehnala. Děti z naší MŠ se zúčastnily matematické olympiády (říjen 2022). Nyní mi rodiče hlásí výsledky. Chtěla jsem o tom informovat v MŠ, popřípadě napsat nějaký článek, ale nemám vůbec žádné informace. Na oficiálních stránkách matematické olympiády nic o MŠ není. Nemohli byste mi poradit?
Děkuji. L. Levinská MŠ MOZAIKA Pardubice


Odpověď:

Dobrý den,

Mensa ČR pořádá Logickou, nikoliv matematickou olympiádu, což bude zřejmě to, o čem mluvíte. Té se mohou účastnit i děti z MŠ, pokud je rodiče přihlásí. Veškeré informace naleznete na stránkách: www.logickaolympiada.cz, v budoucnu je také možné, abyste se přihlásila jako učitel a výsledky dětí z vaší MŠ pak se souhlasem rodičů můžete vidět a informace mít aktuální.

S pozdravem

Lucie Měchurová

Lucie Měchurová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 355 (29.10.2021)
Dobrý den, dcera se narodila 13.9.2016. Od malinka pozoruji velký potenciál. V rodině by IQ nad 140 nebylo výjimkou. Já mám "pouhých" 138. Velkou výhodou je, že dcerka nemá žádné zjevné deficity. Snažím se rozvíjet především její slabé stránky, nicméně ve srovnání s vrstevníky je takřka ve všem spíše nadprůměr. Chtěla jsem ji nechat zařadit do předškolního programu v MŠ (formálně jde o 13 dní). Na přání ředitelky dcera prošla posudkem na PPP, kde je psáno, že patří do vysokého nadprůměru, je adekvátně iniciativní a sociální zdatnost odpovídá věku. V posudku je doporučení k přijetí do předškolní výuky. Ve školce se změnilo vedení a nová ředitelka doporučila posudek ve třídě v MŠ. Dcera znovu neprojevila žádné známky nedostatečné sociální zdatnosti. Nicméně ve zprávě se píše, že po konzultaci s učitelkami se doporučuje posilování sebedůvěry bez zařazení do předškolní výuky. Ačkoli od počátku se postupu dcerce stavila jen jedna učitelka odcházející do důchodu, nyní celý sbor klade překážky společně. Starší učitelka nechala před půl rokem dcerku počůrat v postýlce - není dovoleno vstávat z postýlky a dcerka si neprosadila potřebu záchodu. Zpočátku učitelka neuznávala ani vyšší inteligenci dcerky a konfrontovala mě s předsudky, že žádám po dcerce výkony. Především dříve dcerka často chápala řeč velmi doslovně, ráda dodržuje všechny pravidla a má naprosto skvělou paměť. Již od malinka mě samotnou přivedla k důslednosti. Čili vím, že si všímá a velmi dobře pamatuje vše, co kdy učitelky prohlásí. Doma, v okolí i venkovním prostředí je dcera spíše sebejistá a sebevědomá. Sama si doma chystá oblečení a obléká se. Ve školce prý působí nejistě a má problémy hlavně při převlékání. Obávám se, že ve školce vznikl zbytečný problém. Dcera prošla všemi posudky nicméně školka nadále klade překážky. V březnu 2021 (4,5 let) psycholožka v posudku uvedla kognitivní zdatnost na 6,5 let. Dcera se již nyní těší do školy (sousedovic kluk je v 1.třídě ZŠ, sestřenky žijící ve stejném domě jsou v 1. a 2.třídě ZŠ). Konzultovala jsem neformálně situaci s jinou dětskou psycholožkou, která se domnívá, že dcerce by prospělo zařazení do předškoláků a právě tím by byla posílena nejvíce její sebedůvěra. Nechci celou záležitost protahovat. Sama mám pedagogické zkušenosti a obávám se, že toto je skutečně případ nepochopení pedagoga pro práci s dítětem pohybujícím se ve vysokém pásmu nadprůměru. Dcera neprojevuje žádné obtíže a proto vlastně nijak moc nevyčnívá a spíše mám pocit, že ve školce ani vyčnívat nechce. Uměla se podepsat již ve 3 letech a od doby školky se podepisovat zcela přestala. Doma už loni psala dopis Ježíškovy. Písmo je samozřejmě nedokonalé, občas zrcadlové atd. Ačkoli v některých věcech se dcera může trochu vymykat standardu považuji to za přirozené a vždy se bude trochu vymykat. Nicméně neprojevuje žádné problémy, které by nebyly adekvátní věku. Není tedy důvod dceru nepřijmout do předškoláků. Nevím, na koho se obrátit. Děkuji! Kovářová

Odpověď:

Dobrý den,

bohužel s tímto problémem Vám nepomohu. Z toho, co píšete se mi to také jeví jako nepochopení, ale bohužel pokud vedení školky není vstřícné k tomu, udělit Vaší dceři nějakou výjimku ani v případě, že je toto doporučeno PPP, tak s tím asi moc nenaděláte. Možná bych doporučila poohlédnout se po jiné školce, máte-li tu možnost, kde by ke specifikům Vaší dcery byli vstřícnější a kde by jí přípravu s předškoláky umožnili. Rozhodně to není výjimečné, že děti, které mají z PPP posudek jako intelektově nadané a rodiče uvažují o předčasném zaškolení, jsou do předškoláků zařazeni, i když formálně nesplňují věkovou hranici. Je skutečně důležité posilovat její slabé stránky, ale neméně důležité předkládat jí takové podněty, které ji pomohou rozvíjet se ve stránkách silnějších. A to asi za stávající situace v této školce nedosáhnete. Já osobně doporučuji vždy se zkusit s konkrétním pedagogem nebo pedagogy domluvit, situaci si vysvětlit, ale pokud to nepomůže a dcera už v MŠ naschvál neprojevuje to, co běžně zvládá, řešila bych to skutečně změnou školky.

Moc držím palce, ať se Vám podaří najít nějakou alternativu a dcerka je spokojená.

S pozdravem

Lucie Měchurová

Lucie Měchurová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 354 (27.10.2021)
Dobrý den.
Syn má potíže ve škole, problém se soustředěním, ale není hloupý. Zkoušeli jsme situaci už ve školce řešit s příslušnou pedagogicko-psychologickou poradnou, ale nějak jsme si neporozuměli. Nyní je mu 12 let, posouvá se, zlepšuje se, ale napadlo mě, že bychom mu mohli zkusit udělat test IQ.
Souhlasíme s variantou placeného individuálního testu.
Na koho bychom se mohli obrátit ?
Dejte mi prosím vědět.
Děkuji Vám.
Jana Sequensová


Odpověď:

zodpovězeno emailem

Lucie Měchurová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 353 (27.9.2021)
Dobrý den, rádi bychom v naší MŠ provedly testování dětí ohledně nadání (v rámci projektu Talentmanagement). Můžete mi prosím napsat jak postupovat - zda-li je možno Vaším prostřednictvím toto testování objednat, zda-li to můžeme realizovat samy a vy to pak vyhodnotíte, nebo bude vše v naší režii? Děkuji za odpověď. L.Pazderová

Odpověď:

zodpovězeno emailem

Lucie Měchurová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 352 (16.9.2021)
Měli bychom zájem, aby se nám proškolila další učitelka Menza NTC I, ale nedaří se nám najít vypsaný termín, můžete poradit?
Mgr. Nováková


Odpověď:

Dobrý den,

kurzy NTC Learning byly v době covidové přerušeny, aktuálně se řešila nová akreditace u MŠMT. V současné chvíli připravujeme jejich spuštění, předpokládaný termín prvního kurzu je začátkem prosince. Pokud máte o kurz zájem, vyplňte prosím předběžnou přihlášku a my se Vám ozveme, až budeme mít konkrétní termín.

S pozdravem

Lucie Měchurová

Lucie Měchurová Nahoru na začátek stránky

Dotaz č. 351 (16.9.2021)
Dobry den,

Nekde jsem slysela, ze se poradaji pripravne kurzy i pro prijeti na ZŠ. Nabizite prosim takove?

Predem dekuji a jsem s pozdravem

Mirka Puchy.


Odpověď:

Dobrý den,

bohužel Mensa ČR žádné takové kurzy nenabízí ani o nich nevím. Některé základní školy pořádají pro předškoláky své vlastní aktivity, kde se děti seznamují se školou, prostředím a dělají nějaké úkoly, ale jestli je to bráno jako příprava na přijetí do školy, to nevím. Zkuste poptat konkrétní ZŠ o kterou máte zájem.

S pozdravem

Lucie Měchurová

Lucie Měchurová Nahoru na začátek stránky


Jít na stránku: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25