Quixo
Quixo se vzdáleně podobá piškvorkám: jeden z hráčů má křížky, druhý kolečka, oba se snaží vytvořit nepřerušenou linii pěti „svých“ symbolů v jedné řadě – tím však veškerá podobnost končí. Svižná a pravidly jednoduchá hra, která jistě zaujme nejen příznivce klasických piškvorek.
Věková kategorie: mladší školní věk, starší školní věk a dospělí
Počet hráčů: 2
Délka hry: cca 15 minut
Pravidla: jednoduchá (na vysvětlení a pochopení stačí pár minut nebo jedna hra)
Hraje se na dřevěné podložce s 25 dřevěnými krychličkami, z nichž každá je označena na jedné plošce symbolem křížku, na druhé plošce symbolem kolečka; ostatní čtyři plošky jsou prázdné. Na začátku hry jsou na herní ploše rozloženy všechny krychličky do čtverce (5x5) a otočeny prázdnou ploškou vzhůru (Obr. 2).
Hráči se dohodnou, kdo bude mít křížky a kdo kolečka, v tazích pravidelně střídají. Kdo je na řadě, vytáhne z některé okrajové řady krychličku, která byla dosud otočená nahoru prázdnou ploškou nebo jeho vlastním symbolem (nelze tedy vytáhnout krychličku s protihráčovým symbolem!). Hráč vloží tuto krychličku svým vlastním symbolem nahoru, ale na jiné místo herní podložky tak, že zvnějšku posune krychličky v jedné z řad, kde vznikla díra. S výjimkou „rohových“ děr je tedy možno každou krychličku vložit jedním ze tří způsobů (Obr. 3).
Tímto způsobem se při každém tahu změní pozice několika symbolů na herní ploše, dosud prázdné plošky se zvolna mění na křížky a kolečka a postupně se tak oběma symboly zaplňuje i středová část herní plochy, kam jsou vtlačovány krychličky z okrajů. Hra pokračuje až do okamžiku, kdy se některému z hráčů podaří vytvořit vodorovnou, svislou nebo i diagonální čáru z jeho symbolů. Tento hráč se pak stává vítězem. Vítězství platí i v případě, že hráči k souvislé řadě pěti symbolů dopomohl (většinou nechtěně) jeho soupeř.
- Výrobce: Gigamic