Projekty pro (nejen) nadané žáky a studenty
Přinášíme Vám tipy na některé zajímavé projekty pro (nejen) nadané žáky a studenty. Uvedené projekty jsou dlouhodobé, bližší informace o nich hledejte přímo na odkazovaných stránkách. Jednorázově vypisované akce najdete v Kalendáři.
- Tipy na další zajímavé projekty jsou uvedeny na stránce Popularizace vědy.
![Projekt Badatel chce dát šanci talentovaným středoškolským studentům, aby rozvinuli své znalosti a uplatnili svůj tvůrčí potenciál pod vedením špičkových vědeckých pracovníků. Stáže, při kterých budou samostatně řešit výzkumné úkoly, jim dávají jedinečnou příležitost nejen zakusit radost z poznávání a objevování, ale i otestovat si vlastní schopnosti kreativního a analytického myšlení, improvizace i trpělivé metodické práce. Zkušenosti ze zahraničí ukazují, že středoškolští studenti jsou schopni osvojit si metodiky používané ve vědeckém výzkumu, mohou se stát platnou součástí výzkumného týmu a být dokonce spoluautory mezinárodních vědeckých publikací.](res/project-badatel_52fe1b83d2f29.gif)
Badatel [
detail]
Start projektu: ledna 2007
Projekt Badatel chce dát šanci talentovaným středoškolským studentům, aby rozvinuli své znalosti a uplatnili svůj tvůrčí potenciál pod vedením špičkových vědeckých pracovníků. Stáže, při kterých budou samostatně řešit výzkumné úkoly, jim dávají jedinečnou příležitost nejen zakusit radost z poznávání a objevování, ale i otestovat si vlastní schopnosti kreativního a analytického myšlení, improvizace i trpělivé metodické práce. Zkušenosti ze zahraničí ukazují, že středoškolští studenti jsou schopni osvojit si metodiky používané ve vědeckém výzkumu, mohou se stát platnou součástí výzkumného týmu a být dokonce spoluautory mezinárodních vědeckých publikací.
![Badatelsky orientované vyučování (BOV) je vyučovací metoda, která staví na přirozené zvídavosti a vede žáky k aktivitě. BOV podporuje konstruktivistický, nikoliv jen transmisivní styl výuky. Využívá aktivizující metody (heuristickou metodu, kritické myšlení, problémové vyučování, zkušenostní učení, projektovou výuku a učení v životních situacích.](res/project-badatele-cz_547068fcbb279.gif)
Badatelé.cz [
detail]
Badatelsky orientované vyučování (BOV) je vyučovací metoda, která staví na přirozené zvídavosti a vede žáky k aktivitě. BOV podporuje konstruktivistický, nikoliv jen transmisivní styl výuky. Využívá aktivizující metody (heuristickou metodu, kritické myšlení, problémové vyučování, zkušenostní učení, projektovou výuku a učení v životních situacích.
![Centrum pro talentovanou mládež (CTM) nabízí programy pro studenty základních škol a středoškoláky od roku 2010. Je spolupracující organizací The College Board (USA) pro organizaci AP zkoušek v České republice a na Slovensku.](res/project-cty-central-europe-centrum-pro-talentovane-deti-a-mladez_57cb0025731b5.jpg)
Centrum pro talentovanou mládež (CTM) [
detail]
Start projektu: ledna 2011
Centrum pro talentovanou mládež (CTM) nabízí programy pro studenty základních škol a středoškoláky od roku 2010. Je spolupracující organizací The College Board (USA) pro organizaci AP zkoušek v České republice a na Slovensku.
![České hlavičky je projekt podpory talentované mládeže především v technických oborech a zvýšení zájmu mladých lidí o studium technických a přírodovědných oborů a vědeckou kariéru.](res/project-ceske-hlavicky_52fe1b945e3f2.gif)
České hlavičky [
detail]
Start projektu: ledna 2007
České hlavičky je projekt podpory talentované mládeže především v technických oborech a zvýšení zájmu mladých lidí o studium technických a přírodovědných oborů a vědeckou kariéru.
![Principem projektu je propojit to nejlepší z tradičního školství s tím nejlepším z moderních výukových metod i poznatků z vědy a přinést to do základních škol a víceletých gymnázií. Cílem projektu je přivést čerstvé absolventy a studenty technických a přírodovědných oborů na univerzitách do škol jako asistenty zkušených učitelů nebo vedoucí kroužků.](res/project-elixir-do-skol_52fe26f1bd847.gif)
Elixír do škol [
detail]
Start projektu: září 2013
Principem projektu je propojit to nejlepší z tradičního školství s tím nejlepším z moderních výukových metod i poznatků z vědy a přinést to do základních škol a víceletých gymnázií. Cílem projektu je přivést čerstvé absolventy a studenty technických a přírodovědných oborů na univerzitách do škol jako asistenty zkušených učitelů nebo vedoucí kroužků.
![Projekt „Nadání je třeba rozvíjet“ (reg. č. CZ.1.07/1.2.35/02.0025) byl podpořen Evropskou unií a státním rozpočtem České republiky. Projekt se zabýval problematikou vzdělávání nadaných žáků na základních školách a byl veden snahou najít nové přístupy k vzdělávání nadaných žáků, aniž by byla omezena běžná výuka.](res/project-nadani-je-treba-rozvijet_562252019cf1a.jpg)
Nadání je třeba rozvíjet [
detail]
Doba trvání projektu: listopadu 2012 — dubna 2014
![Autor](images/ico-zadani.gif)
Projekt „Nadání je třeba rozvíjet“ (reg. č. CZ.1.07/1.2.35/02.0025) byl podpořen Evropskou unií a státním rozpočtem České republiky. Projekt se zabýval problematikou vzdělávání nadaných žáků na základních školách a byl veden snahou najít nové přístupy k vzdělávání nadaných žáků, aniž by byla omezena běžná výuka.
![Jihomoravské centrum pro mezinárodní mobilitu (JCMM) je zaměřeno na podporu nadaných studentů a lidských zdrojů pro vědu s působností v Jihomoravském kraji. Jedná se o specializované zájmové sdružení neziskového typu. Cílem JCMM je efektivně podporovat příliv studentů a vědců do regionu a vytvářet podmínky pro rozvoj nadaných studentů v Jihomoravském kraji.](res/project-podpora-nadanych-studentu-jihomoravske-centrum-pro-mezinarodni-mobilitu_5352216920c9b.gif)
Podpora nadaných studentů – Jihomoravské centrum pro mezinárodní mobilitu [
detail]
Start projektu: června 2008
Jihomoravské centrum pro mezinárodní mobilitu (JCMM) je zaměřeno na podporu nadaných studentů a lidských zdrojů pro vědu s působností v Jihomoravském kraji. Jedná se o specializované zájmové sdružení neziskového typu. Cílem JCMM je efektivně podporovat příliv studentů a vědců do regionu a vytvářet podmínky pro rozvoj nadaných studentů v Jihomoravském kraji.
![Talnet je vzdělávací projekt pro zvídavou a nadanou mládež se zájmem o přírodní a technické vědy i pro jejich učitele z celé České republiky, který využívá online prostředí. Doporučený věk účastníků je 13 až 19 let. Cílem projektu je identifikace kognitivně nadaných žáků (včetně skrytě nadaných) a rozšíření nabídky vzdělávání v přírodních a technických vědách bez ohledu na čas a prostor. Talnet spolupracuje s oborovými specialisty, učiteli, rodiči a psychology. Důraz je kladen jak na rozvoj specifického nadání, tak na harmonizaci vývoje nadaných.](res/project-talnet_52fe32699ab78.gif)
Talnet [
detail]
Start projektu: září 2003
Talnet je vzdělávací projekt pro zvídavou a nadanou mládež se zájmem o přírodní a technické vědy i pro jejich učitele z celé České republiky, který využívá online prostředí. Doporučený věk účastníků je 13 až 19 let. Cílem projektu je identifikace kognitivně nadaných žáků (včetně skrytě nadaných) a rozšíření nabídky vzdělávání v přírodních a technických vědách bez ohledu na čas a prostor. Talnet spolupracuje s oborovými specialisty, učiteli, rodiči a psychology. Důraz je kladen jak na rozvoj specifického nadání, tak na harmonizaci vývoje nadaných.
![Neziskový projekt Yoda propojuje nadané a aktivní české středoškoláky s mladými profesionály a úspěšnými českými studenty českých i zahraničních univerzit. Jsme tady pro studenty, kteří by se rádi posunuli za hranice školních osnov a rozšířili si své obzory. Cílem programu je podporovat středoškoláky na cestě k poznání, čemu by se v životě chtěli věnovat.](res/project-yoda-mentorship-programme_56224ac5c2222.gif)
Yoda Mentorship Programme [
detail]
Start projektu: října 2015
Neziskový projekt Yoda propojuje nadané a aktivní české středoškoláky s mladými profesionály a úspěšnými českými studenty českých i zahraničních univerzit. Jsme tady pro studenty, kteří by se rádi posunuli za hranice školních osnov a rozšířili si své obzory. Cílem programu je podporovat středoškoláky na cestě k poznání, čemu by se v životě chtěli věnovat.