Nadané děti a jejich rozvoj

Nadání je obvykle považováno za stabilní rys osobnosti, který je možno objektivně zjišťovat a jehož úroveň předurčuje budoucí profesní a studijní výsledky. Tento koncept nadání se v posledních letech stal důležitou součástí českého vzdělávacího prostředí: jsou jím ovlivňovány politiky škol a dalších vzdělávacích institucí, podílí se na výchovných a vzdělávacích postupech uplatňovaných rodiči a vyučujícími a také utváří to, jak o sobě uvažují sami žáci a studenti.


AutorAutor: Mudrák, J.


Kniha analyzuje limity tohoto pohledu na nadání a představuje širší rámec založený na současných výzkumech optimálních podmínek rozvoje lidského potenciálu. Nadání je zde představeno jako jev, který je vytvářen či narušován ve vztahu dítěte s druhými lidmi. Přinejmenším stejně důležitou roli jako individuální potenciál tak hraje to, jak je tento potenciál vnímán okolím dětí i dětmi samotnými a jak je na tomto základě rozvíjen. Výsledky psychologických studií jsou v knize dokumentovány příběhy mimořádně nadaných dětí a studentů, což předkládaným závěrům dodává na čtivosti a srozumitelnosti. 

Z obsahu knihy

Úvod
1. Nadání a nadané děti jako konstrukt
2. Nadání jako systém
2.1 Co víme o podstatě nadání: od schopností k akčním repertoárům
2.2 Stávání se nadaným: příprava jako rozvoj potenciálu
2.3 Motivace a rozvoj lidského potenciálu
2.4 Sociální faktory ohrožující úspěšný rozvoj nadání
3. Psychologické konstrukce lidského potenciálu
3.1 Nadání jako „nature“: konstrukce nadání jako vrozeného osobnostního rysu
3.2 Nadání jako „nurture“: příprava a motivace jako hlavní determinanty nadání
3.3 Tři psychologické konstrukce lidského potenciálu
4. Příběhy nadání: nadání jako zkušenost
4.1 Problematické rodičovské konstrukce nadání
4.2 Nadané děti v dospělosti a jejich motivace
4.3 Co chtějí motivované děti od svého vzdělávání?
Závěr
Literatura
Summary
Rejstřík

Grada Publishing, a.s.
ISBN: 978-80-247-5089-7
Počet stran: 176
Rok vydání: 2015

URL URL: https://www.grada.cz/nadane-deti-a-jejich-rozvoj-8061

Poslední úprava: 11.4.2017
Zpět