NTC systém učení – přirozené a stimulující učení využitelné v běžném životě, propojení motoriky se stimulací neuronové sítě a založené na spolupráci obou mozkových hemisfér
Co se týče NTC systému učení, nelze jej chápat jako pouhé podněcování rozumových schopností zaměřené pouze na značky aut a vlajky, jak by si mnozí mohli špatně vysvětlit. Jde o ucelený systém, který respektuje vývojová stadia v předškolním období, stejně tak jako chápe nezastupitelnost včasné stimulace nejednotlivých center mozku a jejich nutnou propojenost.
Jedním se znaků je také to, že se pracuje s běžnými činnostmi a staví na vlastní vnitřní motivaci dítěte. Nezastupitelnou složkou je spolupráce s rodiči. S dítětem se musí pracovat pravidelně i doma, aby byl vytvořen kvalitní základ, pouze MŠ nestačí. Rodiče jsou informováni o všem, co je sledováno a činnosti mají provádět s dítětem také doma.
Podmínkou je, aby činnosti byly prováděny vědomě s tím, že je „opravdu zapojeno“ odpovídající mozkové centrum. Děti jsou stimulovány v každodenních situacích. Pedagog sám má mít myšlenkovou linii „zasunutou“ v podvědomí, ne napsanou v přípravách. Pak využívá běžného života, přirozené chuti předškoláků učit se a různých situací k tomu, aby zasadil jednotlivé díly mozaiky do obrazu, jenž odpovídá cílům NTC.
Cvičení rovnováhy vede ke stimulaci rovnovážných center v mozku. Najít rovnováhu v životě v jakémkoliv směru je důležité pro každého, stejně tak jako dokázat vyrovnat rovnovážně spolupráci levé a pravé mozkové hemisféry, tedy propojení rozumu, praktické stránky věcí, kreativity, či paměti.
Skákací panáci nejen propojují motoriku a myšlení, ale také vedou k eliminaci problémů souvisejících s dyslexií, tak jako mnohé z činností souvisejících s hrubou motorikou v tomto systému učení.
To, co uvádím jsou pouze střípky vytržené z kontextu, na něž pak navazuje další stimulační učení. Uvádím jen z toho důvodu, aby bylo NTC vnímáno jako celek, který bere dítě komplexně a s ohledem na vývojové zákonitosti s plným vědomím toho, že pokud má být plně rozvinut potenciál dítěte, je nutné stimulovat všechny oblasti a to v době, kdy se dítě vyvíjí a utváří se základ. Nevýhodou je, že to, co v předškolním období podporujeme, nemusí být „viditelné“ ihned, ale dítě to využije až v dalších životních etapách. V předškolním období se vytváří základy pro učení v následujících letech, což je důvodem včasné, kvalitní, rozumné a citlivé stimulace.
NTC Learning: Úvodní schůzka s rodiči, vysvětlení principu metody
Vše, co se v MŠ děje, je dále předáváno rodičům. Na úvodní schůzce byli rodiče prostřednictvím prezentace seznámeni s hlavními principy metody a také s tím, že v tomto směru je role rodiny nezastupitelná a že je důležité pracovat s dítětem pravidelně také doma. Rodiče si některé prvky vyzkoušeli sami, na vlastní kůži.
NTC Learning: Otáčení kolem vlastní osy
Provádíme pravidelně každé ráno. Směr, kterým se budeme otáčet, nám napovídá beruška na kresbě ruky, kterou každé ráno přemísťujeme na opačnou stranu. Procvičujeme odpočítávání a pravo-levou orientaci nejen vzhledem k vlastnímu tělu, ale také k okolnímu prostoru. Tento každodenní rituál nás uvádí do nového dne v MŠ.
NTC Learning: Hra s míčem, trénink driblování
Každé dítě má v MŠ míč, který pravidelně využíváme pro chvilkové vstupy. Míče jsou v různých velikostech: od velkých přes střední až k nejmenším, čímž se zvyšuje náročnost. V pěkném počasí využíváme pobytů venku a míče „prostě“ nosíme s sebou; děti tak přirozeně procvičují dovednosti nabyté v MŠ.
NTC Learning: Skákací panáci
I v tomto případě, stejně jako u hry s míči, využíváme prostor MŠ, v příznivém počasí také vycházek. Skákání panáka je jednoduché a přirozené a představuje návrat k tomu, co dříve děti dělaly samy, bez stimulace dospělého.
NTC Learning: Rovnovážná cvičení
Také poslední fotografie ukazují, jak lze prvky NTC systému učení přirozeně procvičovat v každodenním režimu v MŠ. Chce to jen rozhlížet se kolem sebe a nebát se dělat věci jinak, hravěji, přenést některé prvky „učení“ z MŠ do běžného života. V počátcích bude nutné děti vést, postupem času se však role obrátí a děti povedou v mnohém vás...
Chůze po čáře |
Chůze po čáře |
Chůze po kládě |
Chůze po kládě |
Chůze po kládě |
Chůze po kládě |
Chůze po obrubníku |
Chůze po obrubníku |
Chůze po obrubníku |
Související články
- NTC systém učení – práce se značkami aut ve spojení s asociačními rýmy, dále znaky s asociačními obrázky (29. 10. 2012)
- Marie Čermáková: NTC systém učení je běh na dlouhou trať (24. 10. 2010)
- NTC systém učení – Mensa pro školky (6. 8. 2010)
Související odkazy
- Odborné informace => NTC Learning
- MŠ Holýšov – Modrá třída (úvodní strana prezentace)
25.10.2012
Klíčová slova: NTC systém učení, NTC Learning, Mensa pro školky